Accu desulfateren pulsapparaatje

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
Hermy
Berichten: 482
Lid geworden op: wo 10 aug 2011, 20:37

Re: Accu desulfateren pulsapparaatje



Bericht door Hermy »

silvervägen schreef:Ik heb mijn apparaatje vandaag binnen gekregen en zet het in als "kuur"-apparaat op 5 startaccu's en twee huishoudaccu's. Geen vaste montage dus.
Er kan soms een (te) grote ontlading zijn of andere oorzaken waardoor sulfatering ontstaat.
Dat blijft ook bij mij knagen... Maar rechtvaardigt dat de kosten van aanschaf?
Hou ons op de hoogte van je ervaringen, ook al is dat subjectief zoals je eerder meldde.
Groeten, Herman

Hymermobil B564 1993 (model 1994) op een Fiat Ducato 290 met 2.5TD
Trebor953
Berichten: 2703
Lid geworden op: ma 07 jan 2008, 9:32
Locatie: Nunspeet

Re: Accu desulfateren pulsapparaatje



Bericht door Trebor953 »

Na even googlen gevonden:
Dometic WAECO MBR-100-12 PerfectBattery Battery Refresher"
Automotive; EUR 36,98
incl. verzendkosten, voor dat geld wil ik het wel proberen. x:D
Groetjes,
Rob

Dethleffs Trend T 6617
Gebruikersavatar
Hermy
Berichten: 482
Lid geworden op: wo 10 aug 2011, 20:37

Re: Accu desulfateren pulsapparaatje



Bericht door Hermy »

hrs schreef: Wij gebruiken onze camper het hele jaar door de accu blijft dus in de camper. We verwarmen de camper alleen als we op weg en de stalling is onverwarmd. De accu staan dus ook weleens in de vrieskou. In hoeverre heeft dit invloed?

Zeker is dat er een groot verschil is in de feitelijke levensduur van accu's. De oorzaak wordt meestal gezocht in het niet juist laden en diep ontladen. Ik denk dat dit zeker een belangrijke rol speelt. Maar ik denk dat ook het gebruik een rol speelt.
Ga je naar koude of warme gebieden. Hoge temperaturen zijn heel slecht. Denk aan een geparkeerde camper in de zon.
Gebruik altijd aan de paal of alleen maar laden met zonnepneel of auto dynamo.
Grote stroomsterkte afnemen via omvormer of niet.
Zowel koude als warmte is niet goed voor de accu. Bij hoge temperaturen (> 20 gr) neemt de veroudering heel snel toe.
Belangrijk is dat de accu altijd goed geladen is. Ongeveer 1 keer per maand laden zou voldoende moeten zijn, ook in de winter.
Groeten, Herman

Hymermobil B564 1993 (model 1994) op een Fiat Ducato 290 met 2.5TD
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51310
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Accu desulfateren pulsapparaatje



Bericht door Kroppie »

bij hogere temperaturen verouderd een accu sneller ,daar word hij dus slechter van .
van lage temperaturen ,word hij niet slechter ,wel neemt gedurende de koude ,de capaciteit af maar dat is als de temperatuur weer hoger is weer voorbij.
een vol geladen accu bevriest pas bij minder dan 50 gr onder nul ,een lege reeds bij _ 4 .

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Face
Berichten: 1920
Lid geworden op: di 27 jul 2004, 18:24

Re: Accu desulfateren pulsapparaatje



Bericht door Face »

Over de Megapulse is al veel gesproken.Zijn er inmiddels ook negatieve reacties onder de gebruikers van zo,n apparaat?? :wave:
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13430
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Accu desulfateren pulsapparaatje



Bericht door hathi »

Ik kan niets bewijzen,maar bij mij zitten ze al meer dan 7 jaar op dezelfde Gel accu's het schaad in ieder geval ook niet ,voor die paar euro.
Hans
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51310
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Accu desulfateren pulsapparaatje



Bericht door Kroppie »

en bij mij zit dat ding nu al 11 jaar op mijn even oude accu,s ,en alles werkt nog ,behalve ik

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Face
Berichten: 1920
Lid geworden op: di 27 jul 2004, 18:24

Re: Accu desulfateren pulsapparaatje



Bericht door Face »

Het merk ELV heeft ook zo'n apparaat nl type PB 500.
http://www.elv.de
Gebruikersavatar
Face
Berichten: 1920
Lid geworden op: di 27 jul 2004, 18:24

Re: Accu desulfateren pulsapparaatje



Bericht door Face »

Heb nu de megapulse op de startaccu :thumbup:
Gebruikersavatar
Face
Berichten: 1920
Lid geworden op: di 27 jul 2004, 18:24

Re: Accu desulfateren pulsapparaatje



Bericht door Face »

Heb dit accu informatiesysteem met Aktivator op de huishoud accu,werkt perfect.
Het heeft dezelfde werking als de Megapulse,maar de conditie is op het display af te lezen.

Afbeelding

Afbeelding
pwhooftman
Berichten: 1832
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Accu desulfateren pulsapparaatje



Bericht door pwhooftman »

Voor ruim 13 euro incl. verzenden wilde ik deze wel proberen:

http://nl.aliexpress.com/item/Car-Auto- ... 56135.html

Ik had een oud accuutje staan van 12V 17Ah (een paar jaar geleden uit de milieustraat gehaald om aan een klein zonnepaneel te koppelen voor verlichting in de tuin). Eerst heb ik hem een dag aan de acculader gehangen, en toen een 12 volt 21 watt autolamp aangesloten. Na ca. 4,5 uur was de accuspanning nog ca 9 volt, en brandde de lamp zichtbaar flauwer. De lamp had toen ca. 4,5 x 1,5A = 7Ah verbruikt, nog niet de helft van de oorspronkelijke capaciteit van de accu, maar deze was dus al zo goed als leeg.

Vervolgens heb ik de accu twee keer opgeladen, en middels het apparaatje al pulserend leeg laten lopen (duurt ruim een week per keer). Het apparaatje doet echt iets want als je het voltage meet terwijl het apparaatje is aangesloten zie je het voltage licht schommelen.

Wat me daarna als eerste opviel was dat de accu meer stroom opnam bij het laden (3,5A ipv 2A). Vanavond na een dag laden opnieuw de lamp aangesloten, en na 4,5 uur was de spanning nog 11,8 volt met aangesloten lamp. De echte spanning moet je meten in rust, en na een tijdje de lamp losgekoppeld te hebben was deze 12,2 volt, wat ongeveer half vol betekent.

Dus tot mijn verbazing constateer ik dat een dergelijk apparaat echt werkt :clap:
mama
Berichten: 1851
Lid geworden op: za 28 mei 2011, 20:06

Re: Accu desulfateren pulsapparaatje



Bericht door mama »

Er zou er maar één voor mijn battery in aanmerking komen , die 245Ah is .
Megapulse geeft een maximum van 300Ah voor de battery , alle andere maar 100 Ah tot max 200Ah .
Maar het is een beetje prijzig voor mij .
Scania
Berichten: 260
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 13:41

Re: Accu desulfateren pulsapparaatje



Bericht door Scania »

mama schreef: Megapulse geeft een maximum van 300Ah voor de battery
Een aantal resellers van Megapulse geven een max van 300AH, Megapulse zelf geeft geen max.
Heb ze destijds tel. benaderd en ook op hun site staat: Der MEGAPULSE ist für alle Batteriekapazitäten ausreichend.

Heb er zelf sinds een klein jaar 2 van in gebruik (beide op een capaciteit van 460Ah), of het helpt geen idee

Overigens voor een 24v systeem in een voertuig adviseren ze 2 van 12V ipv 1 van 24V
Ja maar, (wat als), en alles bleef bij het oude......
Gebruikersavatar
Face
Berichten: 1920
Lid geworden op: di 27 jul 2004, 18:24

Re: Accu desulfateren pulsapparaatje



Bericht door Face »

Face schreef:Heb dit accu informatiesysteem met Aktivator op de huishoud accu,werkt perfect.
Het heeft dezelfde werking als de Megapulse,maar de conditie is op het display af te lezen.

Afbeelding

Afbeelding
Heb hier nog een nieuw exemplaar van liggen voor de liefhebber ,stuur maar ff een PB
Plaats reactie