Accu desulfateren pulsapparaatje

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Trebor953
Berichten: 2703
Lid geworden op: ma 07 jan 2008, 9:32
Locatie: Nunspeet

Re: Accu desulfateren pulsapparaatje



Bericht door Trebor953 »

Hier op het forum van Promobil enige ervaringen van onze Duitse medecamperaars.
Groetjes,
Rob

Dethleffs Trend T 6617
silvervägen
Berichten: 2032
Lid geworden op: do 14 mei 2009, 9:16

Re: Accu desulfateren pulsapparaatje



Bericht door silvervägen »

Naast de al genoemde Megapulse en Votronic proFit (die 8000/s pulseren) en de Accu Activator die hogere stromen pulseert met een \veel groter tijdsinterval (tot 45 s) kwam ik ook nog deze tegen: ELV power Brick in een model 500 en een model 300, beiden met een puls van 100A (gedurende 100 us) elke 20 s.
De 500 heeft een LCD display dat voltage en capaciteit in procenten aangeeft kost ca 30€ en de 300 heeft geen displau en kost ca. 15€.
Qua werking komt die dus het meest overeen met de Accu-activator. De onderzoeken waar Wim naar verwees gingen over de hoogfrequente apparaatjes.
Groet,
Peter

Afbeelding Afbeelding
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Accu desulfateren pulsapparaatje



Bericht door Hoofdnoorman »

Peter,

Kijk hier net naar maar er staat bij het tabblad "Wissen"; Voor accu's tot 100 amp.

Ik heb een 200 amp HH accu.

Tot middernacht 10 % extra korting bij Conrad.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
silvervägen
Berichten: 2032
Lid geworden op: do 14 mei 2009, 9:16

Re: Accu desulfateren pulsapparaatje



Bericht door silvervägen »

Dan kun jij die beter niet gebruiken.
Zelf ga ik het proberen met één megapulse, die ik vooral nu ga inzetten voor een desulfateringskuur tijdens de winterstop. Ik zal er meteen bij zeggen dat ik geen meetapparatuur in huis heb om het effect te meten en dat alles wat ik er misschien over zal melden dus zeer subjectief is.
Groet,
Peter

Afbeelding Afbeelding
hrs
Berichten: 127
Lid geworden op: vr 28 okt 2005, 20:22

Re: Accu desulfateren pulsapparaatje



Bericht door hrs »

Ik heb de waeco battery refresher deze wil ik aan sluiten op de huishoudaccu. Er is ook een accumonitor aangesloten. Moet de min van de waeco nu direct op de min pool van de accu aangesloten worden waardoor het stroomverbruik van de waeco niet meegenomen wordt door de monitor of kan ik hem aansluiten aan de weerstand zonder dat dit nadelige gevolgen voor de monitor heeft.De accu's zijn net vervangen er zaten gelaccu's in nu twee agm accu. De gelaccu's hebben het krap vier jaar volgehouden. Misschien helpt de refresher we zullen zien
Gr Huub
silvervägen
Berichten: 2032
Lid geworden op: do 14 mei 2009, 9:16

Re: Accu desulfateren pulsapparaatje



Bericht door silvervägen »

Waeco Battery refresher:

Batteriespannung. =12 V =24 V
Einschaltspannung: >12,8 V +-0,2V
Ausschaltspannung: <12,6 V +-0,2V
Standby Strom:<0,2 mA
Arbeits Strom:60-70 mA

De invloed op de accumonitor lijkt mij verwaarloosbaar: stroomverbruik 0,07 A als hij werkt en 0,0002 A als de spanning onder de 12,6Volt is gekomen.

4 jaar is (afhankelijk van het gebruik) wel erg kort. Zijn je accu's tegen te ver ontladen beveiligd? Worden ze tijdens perioden van niet gebruik op onderhoudslading gehouden?
Groet,
Peter

Afbeelding Afbeelding
hrs
Berichten: 127
Lid geworden op: vr 28 okt 2005, 20:22

Re: Accu desulfateren pulsapparaatje



Bericht door hrs »

Dag Peter,
Bedankt voor je snelle reactie. Ik vraag me af of het pulseren een negatieve invloed heeft op de monitor.

Wat de instalatie betreft. Wij hebben een Hymer 514 uit 2008 de stroomvoorziening gaat via de ebl. We beschikken over twee zonnepanelen van 180 wat. We staan bijna altijd vrij dus geen stroom van de paal. De grootste verbruiker is denk ik de tv en die gebruiken we weinig journaal en dat is het wel. Thuis staat hij wel altijd aan de stroom. Volgens mij zorgt de ebl ook voor onderhoudslading. Een medewerker van Schaudt heeft aangegeven dat de camper doorlopend aan de stroom mag staan. Overingens in onze vorige camper ook een Hymer was de gelaccu met twee jaar stuk. Toen heb ik mij er wat in verdiept. Wat me toen opgevallen is dat gelaccu's nog wel eens problemen gaven wat levensduur betrof. Het zou mij niet verbazen dat dit de reden is dat Hymer tegenwoordig agm accu's plaatst.

Gr Huub
Gerard.Smolders
Berichten: 233
Lid geworden op: wo 12 nov 2008, 21:23
Locatie: Hillegom

Re: Accu desulfateren pulsapparaatje



Bericht door Gerard.Smolders »

Huub

Wat de levensduur van gel accu's betreft, mijn gel accu is van 2001, en is nog in goede staat.
Zo zie je maar weer dat dat enorm kan verschillen.

Gr Gerard
hrs
Berichten: 127
Lid geworden op: vr 28 okt 2005, 20:22

Re: Accu desulfateren pulsapparaatje



Bericht door hrs »

Gerard


Jij bevestigt wat mij toen opviel soms gaat het heel lang goed en soms niet. Het gebruik of zo je wilt het misbruik van een accu bepaalt natuurlijk voor een belangrijk deel de levensduur, maar ik denk dat ook de accu zelf een rol speelt.
Gr Huub
Gebruikersavatar
Hermy
Berichten: 482
Lid geworden op: wo 10 aug 2011, 20:37

Re: Accu desulfateren pulsapparaatje



Bericht door Hermy »

Gerard.Smolders schreef:Wat de levensduur van gel accu's betreft, mijn gel accu is van 2001, en is nog in goede staat.
Zo zie je maar weer dat dat enorm kan verschillen.
En dat zonder pulsapparaat?
Groeten, Herman

Hymermobil B564 1993 (model 1994) op een Fiat Ducato 290 met 2.5TD
Gerard.Smolders
Berichten: 233
Lid geworden op: wo 12 nov 2008, 21:23
Locatie: Hillegom

Re: Accu desulfateren pulsapparaatje



Bericht door Gerard.Smolders »

Hermy

Dit is zonder zo'n apparaatje.
Als de camper in de winterstalling gaat
haal ik de accu's er uit en zet ze op zolder
neer,en laad ze eens in de maand op.
Er zit nog een prijs stickertje op
in Duitse marken,dus is hij misschien nog
wel ouder dan tien jaar.

Gr Gerard
Gebruikersavatar
Hermy
Berichten: 482
Lid geworden op: wo 10 aug 2011, 20:37

Re: Accu desulfateren pulsapparaatje



Bericht door Hermy »

Gerard,
Mooi om te horen dat de accu die leeftijd heeft.
Ik ben enigszins cynisch over de waarde van zo'n desulfateringsapparaat.
Jouw verhaal toont aan dat een - zo mogelijk jaar rond - geladen accu lang zijn goede conditie behoudt.
Ik vraag mij dan ook af wat de toegevoegde waarde van zo'n apparaat is wanneer de accu's altijd geladen zijn.
En is het dan het geld wel waard?
Is iemand een andere mening toegedaan?
Groeten, Herman

Hymermobil B564 1993 (model 1994) op een Fiat Ducato 290 met 2.5TD
silvervägen
Berichten: 2032
Lid geworden op: do 14 mei 2009, 9:16

Re: Accu desulfateren pulsapparaatje



Bericht door silvervägen »

Zelf heb ik ook de nodige scepsis bij wonderapparaatjes, zeker als ze omgeven worden met complottheorien over oliemaatschappijen en in dit geval acculeveranciers die geen belang zouden hebben bij het bestaan er van.
Jouw verhaal toont aan dat een - zo mogelijk jaar rond - geladen accu lang zijn goede conditie behoudt. Ik vraag mij dan ook af wat de toegevoegde waarde van zo'n apparaat is wanneer de accu's altijd geladen zijn
Ik denk dat je daar helemaal gelijk in hebt. Als een accu geladen blijft, niet ontladen raakt, niet overladen wordt, dan moet hij lang mee kunnen gaan. Maar daar wringt het een beetje bij het gebruik in de camper.

Onze oudere camper is uitgerust met 3 accu's. De startaccu laat ik even buiten beschouwing. De twee identieke huishoudaccu's zijn van 2005 (semitractie, lood zuur, met doppen; volgens factuur gelijktijdig op dezelfde dag gekocht). Deze huishoudaccu' s worden op spanning gehouden door zonnepanelen, dynamo tijdens het rijden en periodiek laden/druppelladen tijdens de winterslaap.

Over het gebruik in de eerste jaren weet ik niks (vorige eigenaar), maar toen ik de camper kocht waren de kabels van de startaccu verwisseld met één van de huishoud accu's. (De startaccu en één huishoudaccu staan namelijk bij elkaar in de originele Hymer accubak. De tweede huishoudaccu staat verderop. Parallel met hele dikke accukabels, dat wel.
Bovendien stond de 230V omvormer aangesloten op deze parallel geschakelde HH-accu's, maar op de polen van één van de accu's. gevolg: verschil in de accu's.

Hoe dan ook, soms verbruik je meer stroom dan dat je overdag kunt bijladen met de zonnepanelen. Soms laat iemand per ongeluk een lampje aan of valt in slaap bij de TV: accu ontladen. Soms zorgt een eigenaar/gebruiker niet even goed voor de laadtoestand van de accu. En sommigen hebben helemaal geen zonnepanelen.

Als er dan iets zou bestaan dat de opgetreden sulfatering zou kunnen verminderen, waardoor de accuconditie weer kan verbeteren, dan kan dat toegevoegde waarde hebben.

De desulfaterende werking van de apparaten is voor mij wel voldoende aannemelijk gemaakt. Of de verwachte verlenging van de levensduur van de accu's de aanschafprijs rechtvaardigt is een kwestie van veel accu's en tijd :wink:

Ik heb mijn apparaatje vandaag binnen gekregen en zet het in als "kuur"-apparaat op 5 startaccu's en twee huishoudaccu's. Geen vaste montage dus.
Groet,
Peter

Afbeelding Afbeelding
hrs
Berichten: 127
Lid geworden op: vr 28 okt 2005, 20:22

Re: Accu desulfateren pulsapparaatje



Bericht door hrs »

Hallo Gerard,

Wat mij in jou reactie opvalt dat jou accu's een "winterslaap "krijgen. Wij gebruiken onze camper het hele jaar door de accu blijft dus in de camper. We verwarmen de camper alleen als we op weg en de stalling is onverwarmd. De accu staan dus ook weleens in de vrieskou. In hoeverre heeft dit invloed?

Zeker is dat er een groot verschil is in de feitelijke levensduur van accu's. De oorzaak wordt meestal gezocht in het niet juist laden en diep ontladen. Ik denk dat dit zeker een belangrijke rol speelt. Maar ik denk dat ook het gebruik een rol speelt.
Ga je naar koude of warme gebieden. Hoge temperaturen zijn heel slecht. Denk aan een geparkeerde camper in de zon.
Gebruik altijd aan de paal of alleen maar laden met zonnepneel of auto dynamo.
Grote stroomsterkte afnemen via omvormer of niet.

Er zijn denk ik nog wel meer factoren te bedenken. Het zou misschien verhelderend zijn als hier een ker een onderzoek na gedaan zou worden.


We moeten het natuurlijk ook niet dramatiseren. De accu hebben mij 100€ per jaar gekost, was de levens duur 6 jaar wat normaal is dan ongeveer 67€ dus op jaar basis valt dat mee. Van een andere orde dan het koplampglas wat versplinterd was 1100€ gelukkig betaald de verzekering.

Gr Huub
Plaats reactie