Roest op het motorblok van de Fiat 250
Roest op het motorblok van de Fiat 250
hallo,
Zoals jullie waarschijnlijk weten heeft de fiat 250 vaak roest op de motor bij de inspuit ventielen. Water wat via de luchtinlaat binnen komt blijft staan op de motor en daar gaat het roesten.
Ik hoorde dat Fiat hier een modificatie voor zou hebben. Op zich heel mooi maar hoe krijg je die roest eerst weg ?
Wat houdt die modificatie precies in ?
Zoals jullie waarschijnlijk weten heeft de fiat 250 vaak roest op de motor bij de inspuit ventielen. Water wat via de luchtinlaat binnen komt blijft staan op de motor en daar gaat het roesten.
Ik hoorde dat Fiat hier een modificatie voor zou hebben. Op zich heel mooi maar hoe krijg je die roest eerst weg ?
Wat houdt die modificatie precies in ?
m.v.g.
Coen en Mir........iam
Wie zichzelf kent, veroordeelt niemand
Coen en Mir........iam
Wie zichzelf kent, veroordeelt niemand
Re: roest op het motorblok van de fiat 250
voorzichtig stralen ?
Gille de la Tourette is geen plaats in Frankrijk.
Re: Roest op het motorblok van de Fiat 250
Ik ontroest altijd met de ,,elektrolytsch ontroest methode,,!!!
Dit kan alleen bij losse onderdelen.
Werkt fantastisch en schoon.
Google dit even .
Dit kan alleen bij losse onderdelen.
Werkt fantastisch en schoon.
Google dit even .
Gr Jan
Re: Roest op het motorblok van de Fiat 250
Maar of je dit met inspuitventielen kunt doen ? Lijkt me niet verstandig
m.v.g.
Coen en Mir........iam
Wie zichzelf kent, veroordeelt niemand
Coen en Mir........iam
Wie zichzelf kent, veroordeelt niemand
Re: Roest op het motorblok van de Fiat 250
misschien ook iemand die weet hoe die modificatie eruit ziet?
Re: Roest op het motorblok van de Fiat 250
Coen,
Je schrijft ,,roest op de motor bij de inspuit ventielen,,
natuurlijk moeten deze niet op deze manier behandeld worden.
Je schrijft ,,roest op de motor bij de inspuit ventielen,,
natuurlijk moeten deze niet op deze manier behandeld worden.
Gr Jan
- Digiwalker
- Berichten: 2370
- Lid geworden op: zo 24 feb 2008, 10:26
- Contacteer:
Re: Roest op het motorblok van de Fiat 250
Hallo,
Hieronder een citaat uit een van de vorige berichten:
Lekkage van de afdichting langs de voorruit is de hoofd oorzaak. Hier heeft Fiat een schuimplastic tochtstripje gebruik om het water wat van de voorruit druipt in de goot te krijgen.
Echter als het heeft gevroren en dooiwater druipt over het motorblok loopt het ook over de aandrukrol van de distributie. Gevolg IJs tussen riem een aandrukrol. GEVOLG: 1x starten en de riem verspringt een aantal tanden.
Ga je dan gaat rijden slaan de zuigers tegen de kleppen. GEVOLG :
In het gunstige geval breken de tuimelaars af. (nieuwer type 250)
In het slechtste geval slaan ook de klepstelen krom. Dit kost je de kop(cylindrkop).
Totaalschade bij mij € 3500.00 en geen coulance van Fiat.
Ook de dynamo was na 55000 km versleten door water.
Er zijn een 7 tal modificaties door te voeren:
1e : ruit afkitten met een ruitenkit.
2e : Afvoergoot naden afkitten
3e: Afvoergoot gaten goed schoon houden en eventueel door steken met een rager. Ook links en rechts van de ruitenwissers.
4e: Beschermkap op cylinderkop plaatsen
5e: Luchtinlaatrubber tussen motorkap en koker invetten met vaseline
6e; Afvoerslang aanbrengen in luchtinlaatkoker net na het rubber. Deze tot in wielkast laten lopen.
7e: Rubber flap aanbrengen op steun in het midden van de motorcompartiment waarop een sensor is gemonteerd.
Voorts kijken of er in de ruimte tussen de nokkenassen aan de rechterzijde van het motorblok een gaatje zit waardoor het water wat tussen de nokkenassen blijft staan goed weg kan lopen. Meestal is door Fiat een gelige waslaag aangebracht tussen de nokkenassen om roestvoming van de injectoren tegen te gaan. Hierbij wordt dus ook de waterafvoer geblokkeerd. GEVOLG : Injectoren roesten vast
Ook de gloeipluggen hebben hier last van.
Na dit weinig opbeurende verslag veel sterkte gewenst.
Google ook op de volgende termen: water ingress fiat forums
Groet
Rene
Hieronder een citaat uit een van de vorige berichten:
Lekkage van de afdichting langs de voorruit is de hoofd oorzaak. Hier heeft Fiat een schuimplastic tochtstripje gebruik om het water wat van de voorruit druipt in de goot te krijgen.
Echter als het heeft gevroren en dooiwater druipt over het motorblok loopt het ook over de aandrukrol van de distributie. Gevolg IJs tussen riem een aandrukrol. GEVOLG: 1x starten en de riem verspringt een aantal tanden.
Ga je dan gaat rijden slaan de zuigers tegen de kleppen. GEVOLG :
In het gunstige geval breken de tuimelaars af. (nieuwer type 250)
In het slechtste geval slaan ook de klepstelen krom. Dit kost je de kop(cylindrkop).
Totaalschade bij mij € 3500.00 en geen coulance van Fiat.
Ook de dynamo was na 55000 km versleten door water.
Er zijn een 7 tal modificaties door te voeren:
1e : ruit afkitten met een ruitenkit.
2e : Afvoergoot naden afkitten
3e: Afvoergoot gaten goed schoon houden en eventueel door steken met een rager. Ook links en rechts van de ruitenwissers.
4e: Beschermkap op cylinderkop plaatsen
5e: Luchtinlaatrubber tussen motorkap en koker invetten met vaseline
6e; Afvoerslang aanbrengen in luchtinlaatkoker net na het rubber. Deze tot in wielkast laten lopen.
7e: Rubber flap aanbrengen op steun in het midden van de motorcompartiment waarop een sensor is gemonteerd.
Voorts kijken of er in de ruimte tussen de nokkenassen aan de rechterzijde van het motorblok een gaatje zit waardoor het water wat tussen de nokkenassen blijft staan goed weg kan lopen. Meestal is door Fiat een gelige waslaag aangebracht tussen de nokkenassen om roestvoming van de injectoren tegen te gaan. Hierbij wordt dus ook de waterafvoer geblokkeerd. GEVOLG : Injectoren roesten vast
Ook de gloeipluggen hebben hier last van.
Na dit weinig opbeurende verslag veel sterkte gewenst.
Google ook op de volgende termen: water ingress fiat forums
Groet
Rene
Aloys: Digiwalker, lid sinds 2008, is helaas overleden eind november 2022.
Re: Roest op het motorblok van de Fiat 250
Ik wordt hier niet echt vrolijk van ..................
Zou je nog wel een fiat willen ?
Vanaf welk bouwjaar heeft fiat hier zelf al oplossingen voor verzonnen? Of zijn deze euvels nog steeds niet verholpen.
Hebben de 2.3 en 3.0 liter motor beide last van het water wat bij de injectoren blijft staam?
Zou je nog wel een fiat willen ?
Vanaf welk bouwjaar heeft fiat hier zelf al oplossingen voor verzonnen? Of zijn deze euvels nog steeds niet verholpen.
Hebben de 2.3 en 3.0 liter motor beide last van het water wat bij de injectoren blijft staam?
Laatst gewijzigd door cjoosten op wo 30 nov 2011, 19:37, 1 keer totaal gewijzigd.
m.v.g.
Coen en Mir........iam
Wie zichzelf kent, veroordeelt niemand
Coen en Mir........iam
Wie zichzelf kent, veroordeelt niemand
Re: Roest op het motorblok van de Fiat 250
[quote="Digiwalker"]Hallo,
Hieronder een citaat uit een van de vorige berichten:
Lekkage van de afdichting langs de voorruit is de hoofd oorzaak..
2e : Afvoergoot naden afkitten
en
links en rechts extra afvoertjes maken met slangetjes die diep genoeg naar beneden hangen
anders krijg je ook nog condens/water in je linkse koplamp(zoals ik)
3e: Afvoergoot gaten goed schoon houden en eventueel door steken met een rager. Ook links en rechts van de ruitenwissers.
digiwalker heeft helemaal gelijk
gr gerrit
Hieronder een citaat uit een van de vorige berichten:
Lekkage van de afdichting langs de voorruit is de hoofd oorzaak..
2e : Afvoergoot naden afkitten
en
links en rechts extra afvoertjes maken met slangetjes die diep genoeg naar beneden hangen
anders krijg je ook nog condens/water in je linkse koplamp(zoals ik)
3e: Afvoergoot gaten goed schoon houden en eventueel door steken met een rager. Ook links en rechts van de ruitenwissers.
digiwalker heeft helemaal gelijk
gr gerrit
- Atlantis A5
- Berichten: 500
- Lid geworden op: za 13 dec 2008, 22:28
- Locatie: nabij Toulouse (Zuid-Frankrijk)
Re: Roest op het motorblok van de Fiat 250
Je kunt dit bakje aanbrengen:
Op de laatste foto kun je boven op het motorblok een kunststof cover zien. Dacht dat dit al "af fabriek" was, tenminste bij onze camper zit die erop (2010) anders kun je die bij Fiat alsnog bestellen.
Kijk ook eens op de volgende topic: http://www.camperforum.nl/viewtopic.php ... 0&start=14
Op de laatste foto kun je boven op het motorblok een kunststof cover zien. Dacht dat dit al "af fabriek" was, tenminste bij onze camper zit die erop (2010) anders kun je die bij Fiat alsnog bestellen.
Kijk ook eens op de volgende topic: http://www.camperforum.nl/viewtopic.php ... 0&start=14
Met vriendelijke groeten uit Zuid-Frankrijk,
Gerard.
Onze camper: Mc Louis MC4 Yearling 74g (2012)
Gerard.
Onze camper: Mc Louis MC4 Yearling 74g (2012)
- harrie schrooten
- Berichten: 824
- Lid geworden op: di 02 mar 2010, 17:24
- Locatie: Veghel
Re: Roest op het motorblok van de Fiat 250
Mijn vraag indeze is; Heeft Renault hier hier ook zoveel last van of juist niet.
Aangezien ik geen voorstander van Fiat ben gaat mijn voorkeur wél naar Renault uit.
Vandaar mijn vraag.
En als er forumleden zijn die een Renault hebben; wat is hun ervaring met al deze perikelen.
Aangezien ik geen voorstander van Fiat ben gaat mijn voorkeur wél naar Renault uit.
Vandaar mijn vraag.
En als er forumleden zijn die een Renault hebben; wat is hun ervaring met al deze perikelen.
" Goed lezen en duidelijk uitleggen is een gave ".
Re: Roest op het motorblok van de Fiat 250
Ik heb zoals je op m'n avatar kan zien een Dethleffs op basis van een Renault Master dCi 120 uit 2006 en heb daar gelukkig geen last van. Ben er erg tevreden over.
Groetjes,
Rob
Dethleffs Trend T 6617
Rob
Dethleffs Trend T 6617
- harrie schrooten
- Berichten: 824
- Lid geworden op: di 02 mar 2010, 17:24
- Locatie: Veghel
Re: Roest op het motorblok van de Fiat 250
Hoi Rob;
Jij hebt dus ervaring met Renault.
Weet je dan ook toevallig of de nieuwere type's daar óók geen last van hebben / krijgen.??
Jij hebt dus ervaring met Renault.
Weet je dan ook toevallig of de nieuwere type's daar óók geen last van hebben / krijgen.??
" Goed lezen en duidelijk uitleggen is een gave ".