Elektrische bijverwarming

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Jan Vijn
Berichten: 217
Lid geworden op: di 30 nov 2010, 9:51

Elektrische bijverwarming



Bericht door Jan Vijn »

Wij zijn voornemens om een elektrische bijverwarming aan te schaffen,- en daarover heb ik drie vragen;

1. Heeft er iemand ervaring met een systeem zoals het Econoheat HR Verwarmingspaneel,- dit werkt als een convector.
2. Geeft dit paneel ook stralingswarmte af zoals een radiator.
3. Wat is het effect van de toepassing van een Wattcontoller op elektrische bijverwarming zoals bovengenoemd paneel,- of een al of niet keramische ventilatorkachel.

in afwachting van een reactie,- met vriendelijke groet
Jan Vijn
Burstner Solano T710
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5261
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Elektrische bijverwarming



Bericht door Mickel Moen »

Dag Jan,

Helaas heb ik geen antwoord op jouw specifieke vragen.
Wel kan ik je zeggen dat wij naast een stukje vloerverwarming een keramisch kacheltje hebben en dat dat prima voldoet. Punt is, dat het wel even zoeken is naar een mooi kacheltje. Wij hebben deze:
Afbeelding

Voor meer:
http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 15#p198778

Veel succes met het vinden van de antwoorden en de juiste verwarming.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
bennyg
Berichten: 95
Lid geworden op: ma 01 feb 2010, 17:21
Locatie: de achterhoek

Re: Elektrische bijverwarming



Bericht door bennyg »

Ik gebruik mijn camper ook veelvuldig als een reismobiel, dus in 2 of 3 dagen naar mijn werk in Barcelona.
Ook in de winter reis ik dan zo, en sta vaak s`nachts op een camperplaats met stroom.

Ik heb bij een bouwmarkt voor € 19,00 een 500 Watt straalkacheltje gekocht en heb hiermee in 10 min. de woonruimte op 20 graden.
Tot op heden is er nog nooit ergens de beveiliging uitgevlogen door teveel afname.
Diamond
Berichten: 1067
Lid geworden op: ma 19 jan 2004, 20:28

Re: Elektrische bijverwarming



Bericht door Diamond »

Gebruikersavatar
mcn
Berichten: 1100
Lid geworden op: di 30 jun 2009, 21:17
Locatie: D'n Achterhoek

Re: Elektrische bijverwarming



Bericht door mcn »

Kost bij de outletplanet €27.95, kost bij Obelink in Winterswijk €18.50

Heb deze zelf ook, verwarmt goed, maar is niet geheel geruisloos.
Niet meer in het bezit van LT 35 diesel 1985 7 persoons alkoof.
Citroën C4
héél véél leuke koopjes
Gebruikersavatar
technichien
Berichten: 964
Lid geworden op: wo 25 jul 2007, 9:52

Re: Elektrische bijverwarming



Bericht door technichien »

Als er een Truma 3000 en of 5000 in je camper gemonteerd is, is er de mogelijkheid een Truma ultraheat in te bouwen.
Succes met de zoektocht.
My RV is my castle! Feelin' groovy.
Jan Vijn
Berichten: 217
Lid geworden op: di 30 nov 2010, 9:51

Re: Elektrische bijverwarming



Bericht door Jan Vijn »

Bedankt dat jullie de moeite hebben genomen voor het geven van een reactie.
Mijn vragen zijn daar helaas niet mee beantwoord,- ik weet ook wel dat je heel veel verschillende soorten ventilator kachteltjes kan kopen.
Meerdere van die kacheltjes hebben echter een elektronische regeling,- thermostaat etc. Ik ben benieuwd of een Wattcontroler deze regeling(en) negatief beïnvloed,- of dat die regeling(en) daardoor mogelijk niet meer werkt.

met vriendelijke groet
Jan Vijn
Burstner Solano T710
Gebruikersavatar
eef van baal
Berichten: 7518
Lid geworden op: za 06 jun 2009, 9:35
Locatie: Nieuw Bergen LB
Contacteer:

Re: Elektrische bijverwarming



Bericht door eef van baal »

Jan Vijn schreef:Bedankt dat jullie de moeite hebben genomen voor het geven van een reactie.
Mijn vragen zijn daar helaas niet mee beantwoord,- ik weet ook wel dat je heel veel verschillende soorten ventilator kachteltjes kan kopen.
Meerdere van die kacheltjes hebben echter een elektronische regeling,- thermostaat etc. Ik ben benieuwd of een Wattcontroler deze regeling(en) negatief beïnvloed,- of dat die regeling(en) daardoor mogelijk niet meer werkt.

met vriendelijke groet
Jan Vijn
alles wat je wil weten staat hier:

http://www.camparo.nl/index.php?item=wa ... =9&lang=NL
"Het forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen."
Werk om te leven, leef niet om te werken.
mama
Berichten: 1851
Lid geworden op: za 28 mei 2011, 20:06

Re: Elektrische bijverwarming



Bericht door mama »

Eer die koffie doorgelopen is , zal een tijd langer duren gewoonweg
Trek dat door naar kachels , ......
De tijd van sinterklaas is komende , voor de gelovigen
Vodnik
Berichten: 2917
Lid geworden op: vr 18 jan 2008, 14:03
Locatie: Praag (Tsjechië)

Re: Elektrische bijverwarming



Bericht door Vodnik »

De watt controller knijpt de stroom toevoer af tot de maximaal ingestelde waarde (3, 4 of 6 A) Dat betekend dat het maximaal af te nemen vermogen ook beperkt wordt tot resp. 690, 920 en 1380 Watt.
Sluit je een kacheltje aan van 2kW en is de begrenzing ingesteld op 3 A (690 W) dan krijg je echt niet meer dan 690 watt warmte uit je kachel.
Aansluiten van een kachel van 690W geeft dezelfde warmte af.

Aanschaffen van een 500W kacheltje (kosten minder dan 20 euro) is voordeliger dan zo'n wattcontroller van 120 euro!
Pieter, beter bekend als Vodnik, is helaas op 30 mei 2015 overleden.
Voor meer informatie: zie viewtopic.php?f=11&t=8450401
Vodnik
Berichten: 2917
Lid geworden op: vr 18 jan 2008, 14:03
Locatie: Praag (Tsjechië)

Re: Elektrische bijverwarming



Bericht door Vodnik »

Jan Vijn schreef:................Meerdere van die kacheltjes hebben echter een elektronische regeling,- thermostaat etc. Ik ben benieuwd of een Wattcontroler deze regeling(en) negatief beïnvloed,- of dat die regeling(en) daardoor mogelijk niet meer werkt.

.............

Met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid is het antwoord JA
(mooi gezegd hé?)

Reden: die wattcontroller werkt vrijwel zeker met fase aansnijding, daar is veel electronica niet zo blij mee! (kan bv geschakelde voedingen ontregelen)
Pieter, beter bekend als Vodnik, is helaas op 30 mei 2015 overleden.
Voor meer informatie: zie viewtopic.php?f=11&t=8450401
Jan Vijn
Berichten: 217
Lid geworden op: di 30 nov 2010, 9:51

Re: Elektrische bijverwarming



Bericht door Jan Vijn »

[*Met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid is het antwoord JA
(mooi gezegd hé?)
Reden: die wattcontroller werkt vrijwel zeker met fase aansnijding, daar is veel electronica niet zo blij mee! (kan bv geschakelde voedingen ontregelen)


Naar dit soort antwoorden was ik op zoek,- ik kon ook vermoeden dat een WattController het vermogen afknijpt waardoor bv. een kachel met een vermogen van 2 kW met de begrenzer op 3 A gelijkwaardig wordt aan een kachel van 690 Watt.
Waar het mij om gaat is het vermoeden dat elektronica kapot gaat of niet werkt bij het gebruik van zo'n wattcontroller.
Ik zal een voorbeeld geven:
Op de site van de Wattcontroller wordt aangegeven (bij meest gestelde vragen) dat deze wordt uitgeschakeld bij het gebruik van een keramische ventilator kachel.
Op een andere pagina wordt aangegeven "deze apparaten zijn met de wattcontroller zonder meer te gebruiken" en daar staat gewoon een ventilatorkachel bij. Op dat moment raak ik het spoor bijster.

Ik ben voornemens een WEACO DEFI Termini 1350 of 2100 aan te schaffen. De reden; wij gaan regelmatig naar Engeland,- campings van The Caravan Club. Deze zijn allemaal met 16 Amp. gezekerd,- waardoor ik het volle vermogen van deze kachel kan benutten.
Om deze nu ook te kunnen gebruiken op het continent met zekeringen van 4,- 6,- of in een gunstig geval 10 Amp. wil ik een Wattcontroller gebruiken,- maar dan wil ik vooraf wel zeker weten dat het werkt.
Ik heb geprobeerd deze informatie te verkrijgen bij een dealer van WEACO maar die kunnen hier geen uitsluitsel over geven.
Ik heb daarvoor een Elektrotechnicus nodig denk ik,- ikzelf heb net zoveel verstand van elektrotechniek als een koe van warm eten,- vandaar.
Ik weet niet hoe,- waarmee,- etc. deze kachels geregeld/gestuurd worden,- wel hoop ik dat iemand mij de (redelijke) garantie kan geven dat het zal werken.

Waarom een WEACO,- ik heb meerdere onderdelen van WEACO in de camper zitten en ik waardeer de kwaliteit,- omdat ik voornemens ben de kachel (semi)permanent in te bouwen wil ik geen kacheltje van een paar Euro aanschaffen,- we hebben er zo een maar er niet zo'n goede ervaring mee om dat in te gaan bouwen.

Beste Vodnik ik hoop dat je me een stukje verder kunt helpen.
met vriendelijke groet
Jan Vijn
Burstner Solano T710
Vodnik
Berichten: 2917
Lid geworden op: vr 18 jan 2008, 14:03
Locatie: Praag (Tsjechië)

Re: Elektrische bijverwarming



Bericht door Vodnik »

Bij het lezen van de beschrijving (en het zien van de foto) vna de Weaco Defi termina verwarmers blijkt nergens dat er hoogwaardige electronica gebruikt wordt. Het gebruik van een watt controller lijkt me dan ook geen problemen geven. Wat ik wel verwacht is dat bij gebruik van de watt-controller niet alleen een lager warmte afgifte hebt maar ook dat de ventilator langzamer gaat draaien.Dit hoeft geen bezwaar te zijn want de warmte productie is lager dus de luchtstroom mag kleiner zijn.

Er bestaat overigens ook een type 1850 die twee vermogensstanden heeft, 850 watt (ca 3,5 A) en 1850 watt (8 A)
Hierbij ga ik er van uit dat de vermogens gelden bij een spanning van 230 Volt. Als de werkelijk aangelegde spanning 220 volt is dan is de opgenomen stroom ca 10% lager.
Als je de watt controlller al hebt zou ik deze gewoon gebruiken / proberen. De type 1850 is wellicht een betere keus, die kan gebruikt worden zonder watt controller.

Pieter
Pieter, beter bekend als Vodnik, is helaas op 30 mei 2015 overleden.
Voor meer informatie: zie viewtopic.php?f=11&t=8450401
Kees2
Berichten: 4326
Lid geworden op: za 22 apr 2006, 13:01
Locatie: Arnhem

Re: Elektrische bijverwarming



Bericht door Kees2 »

technichien schreef:Als er een Truma 3000 en of 5000 in je camper gemonteerd is, is er de mogelijkheid een Truma ultraheat in te bouwen.
Succes met de zoektocht.
dit werk ook super, zonder watcontroller 500. 1000, 2000wat en in combinatie met de ringverwarming.
zelfs icm gas evt.
maar dam moet je wel de juiste Truma hebben
ik vind dit super werken wil hem niet meer missen. :wink:
Plaats reactie