WD 40 of kruipolie?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
Transitje
Berichten: 4384
Lid geworden op: zo 01 apr 2007, 22:19
Locatie: Apeldoorn

WD 40 of kruipolie?



Bericht door Transitje »

Als bepaalde metalen delen vast zitten, of bijzonder moeilijk gangbaar zijn, en je spuit de boel dan in met WD 40 om de zaak weer vlot gangbaar te krijgen, heeft dat dan ook een meer of minder lange smering tot gevolg?
Ik krijg namelijk wel de WD 40 opgespoten en die kruipt dan als het ware tussen de delen, maar op die zelfde plaats olie krijgen valt vaak niet mee zonder te zaak te demonteren.
En als je, nadat de zaak weer gangbaar is van die olie in een spuitbus erop spuit kan die olie dan als het ware meeliften met de WD 40 om zo de zaak te smeren en voor langere tijd de zaak gangbaar houden?
Groeten

Klaas
Ghia
Berichten: 1075
Lid geworden op: do 23 apr 2009, 19:40



Bericht door Ghia »

Oliën lekken uiteindelijk weg.

Vaak gebruik ik na WD40 kopervet en spuit daar nog even WD40 overheen.
Nabehandelen met verwarmt MS fett kan ook.

Gr.
Gebruikersavatar
Transitje
Berichten: 4384
Lid geworden op: zo 01 apr 2007, 22:19
Locatie: Apeldoorn



Bericht door Transitje »

Het gaat mij juist om delen waar ik niet direct bij kan, ik kan ze alleen bereiken met een spuitbus. En kopervet smeren tussen twee delen is ook al niet mogelijk. Denk bijvoorbeeld aan een scharnierpunt aan het eind van een bladveer.
Groeten

Klaas
Leo Bokkum
Berichten: 4920
Lid geworden op: ma 05 dec 2005, 3:31



Bericht door Leo Bokkum »

Sinds zo'n jaar of 12 gebruik ik vrijwel uitsluitend dit spulletje.
Stervensduur in aanschaf. Daarentegen heb je er zó weinig van nodig dat de prijs wel uit kan.
Het is niet alleen de beste (snelste) kruipolie die ik tot nu toe ben tegengekomen, maar het smeert ook nog eens langdurig.

Gewoon schrikkelijk goed spul. :)
Ghia
Berichten: 1075
Lid geworden op: do 23 apr 2009, 19:40



Bericht door Ghia »

Hoi,

Kopervet is er ook in spuitbussen.
@3
Berichten: 5033
Lid geworden op: zo 06 jun 2010, 11:05



Bericht door @3 »

Maar het kruipt er dan nog steeds niet tussen. :wink:
Gebruikersavatar
hymertje644g
Berichten: 1488
Lid geworden op: zo 02 dec 2007, 22:29
Locatie: Friesland



Bericht door hymertje644g »

Ghia schreef:Oliën lekken uiteindelijk weg.

Vaak gebruik ik na WD40 kopervet en spuit daar nog even WD40 overheen.
Nabehandelen met verwarmt MS fett kan ook.

Gr.
Daarnaast verdampen ze ook :!:
Hoe warmer de temperatuur, des te sneller verdamping.
Afbeelding

Have a nice day; smile!

Afbeelding
myway
Berichten: 15455
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07



Bericht door myway »

Transitje schreef:Het gaat mij juist om delen waar ik niet direct bij kan, ik kan ze alleen bereiken met een spuitbus. En kopervet smeren tussen twee delen is ook al niet mogelijk. Denk bijvoorbeeld aan een scharnierpunt aan het eind van een bladveer.
Je gaat toch niet de scharnierpunten van de bladveren inspuiten?
Dat vinden de rubbers die hier in zitten niet echt leuk.
Toedeledoki



Bericht door Toedeledoki »

Je kunt er ook kettingvet op spuiten. (Voor motorfietsen). Dit is er zelfs voor o-ring kettingen en tast dan dus geen rubber aan. Dit kruipt er goed tussen omdat het in eerste instantie dun is. Het droogt dikker op waardoor het ook goed blijft smeren op de lange duur.

Werkt perfect!
Gebruikersavatar
Bendia
Berichten: 557
Lid geworden op: ma 15 okt 2007, 18:33
Locatie: Vlaamse Ardennen



Bericht door Bendia »

WD 40 heeft meer nadelen dan voordelen , is goed om vetten en olie op te lossen maar na gebruik zeker met een kwalitatieve olie terug smeren , WD 40 maakt je lagers stuk als je geen degelijke smering geeft , heb lagers van een race fiets stuk gehad door het gebruik van dit produkt :wink:
Ghia
Berichten: 1075
Lid geworden op: do 23 apr 2009, 19:40



Bericht door Ghia »

@3 schreef:Maar het kruipt er dan nog steeds niet tussen. :wink:
Oh, echt wel.

WD40
Kopervet
WD40

Moet je eens zien hoe het ertussen kruipt.

PS:

Mike Sanders verkoopt ook 'bladveerverband'.
Na oliën kun je de bladveer beschermen met dit 'vet''verband'.
Ghia
Berichten: 1075
Lid geworden op: do 23 apr 2009, 19:40



Bericht door Ghia »

Bendia schreef:WD 40 heeft meer nadelen dan voordelen
WD40 heeft alleen maar voordelen, je moet het wel gebruiken waar het eigenlijk voor gemaakt is.
Roestoplosser en poetsprodukt ... :wink:
Het 'smerende' laagje wat achterblijft is alleen voor smering van weinig, traag draaiend spul.

PS:

WD40 achtig iets kun je ook zelf maken met motorolie en petroleum.
Henry van der Veen
Berichten: 2514
Lid geworden op: vr 13 jul 2007, 0:03
Locatie: Hoogeveen



Bericht door Henry van der Veen »

Quote:

There are three things thing this world that you need duct tape, WD-40 and Beer.
Duct tape for things that move and aren't supposed to.
WD-40 for things that don't move and are supposed to.
And Beer for if it doesn't fit into the first two categories.

:D
Zoektocht naar Karmann Gipsy of Cheetah eigenaren op mijn site. http://members.home.nl/karmanngipsy/
Gebruikersavatar
Marinus
Berichten: 2201
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 20:17
Locatie: Son

Wat betekent WD40



Bericht door Marinus »

WD-40 staat letterlijk voor "waterverplaatsing, 40ste poging".

Dat is de naam die werd gebruikt door de chemicus Norm Larsen die WD-40 in 1953 ontwikkelde.
Larsen zocht naar een methode om corrosie tegen te gaan door middel van vochtverdrijving.

Door zijn doorzettingsvermogen had hij bij zijn 40e poging succes. Vandaar de naam "Water Displacement 40th Try".

WD40 heeft een goed penetratievermogen om diep door te dringen in de los te maken verbinding.
WD40 heeft, door zijn geringe hoeveelheid smeermiddel, maar een zeer beperkt smeervermogen.
Plaats reactie