Peugeot J5 2.5TD (1993)

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
pierre27
Berichten: 255
Lid geworden op: zo 22 mei 2005, 20:11
Locatie: Oudenbosch

Peugeot J5 2.5TD (1993)



Bericht door pierre27 »

Goede avond, :D
via een dunne zwarte, ik denk metalen, pijpje trekt mijn brandstofpomp van mijn Peugeot J5 2.5TD uit 1993 aan de linkerkant van het motorblok de diesel uit de brandstoftank.
Dat dunne pijpje gaat over in een brandstofslang naar het dieselfilter en vandaar met een slang naar de pomp, het cirquit naar de onderkant van de motor om de diesel eerst te verwarmen, heb ik al jaren geleden kortgesloten. :bow:
Ik heb alle slangen vanaf de pomp naar het dunne zwarte pijpje al vervangen, ik heb het filterhuis met filter al vervangen, omdat ik dacht dat het membraam in het opvoerpompje zou lekken.
Alleen het zwarte dunne pijpje vanuit de brandstoftank is niet vervangen
en toch .......
krijgt de motor volgens mij te weinig brandstof, omdat hij lekker loopt als ik rustig rijd, maar zodra ik een wagen wil passeren of hij berg op moet, hij moet dan natuurlijk harder werken, dan stottert hij, ... gaat dus schoksgewijs verder. :bang:
Zodra ik langzamer ga rijden is het over, wel merk ik, dat de motor dan stationair vlug afslaat, wat vooral bij rotondes vervelend is, misschien omdat hij dan warm is?.
Volgens mij krijgt hij te weinig brandstof echter een ander zegt dat het aan de dieselpomp ligt, maar voordat ik daaraan begin, kan ik dus niet zelf en het zal zeer kostbaar zijn, wil ik eerst weten hoe ik dat dunne pijpje (waarom is dat zo dun??)vanaf de brandstoftank kan vervangen, omdat ik dan zeker weet, dat vanaf de tank tot aan de pomp alles 100% vernieuwd is.
Heeft hier iemand ervaring mee???
En/of weet iemand of er een zeefje aan het uiteinde in de tank van het dunne pijpje zit?? :?:
Pierre :oops:
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51306
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster



Bericht door Kroppie »

is het filtertje IN de tank ook schoon ?.
heb soortgelijke problemen gehad en lag daaraan,kost een uurtje werk maar meer niet.
en ja daar zit een miniscuul filterje .
je kan het testen door met de compressor even door het slangetje naar de tank te blazen (wel even de tankdop afnemen ),daarna ontluchten ,is het probleem dan minder of weg dan is dat filterje aan een schoonmaak beurt toe
moet de tank er onderuit ,dan kruiselings twee bouten van de tank vervangen door 2 draadstangen m8 met vleugelmoeren dan kun je hem rustig laten zakken is n.l. best zwaar zo,n tank laat staan met diesel erin.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
kareltje cola
Berichten: 1032
Lid geworden op: ma 20 feb 2006, 0:10
Locatie: Herentals (B)



Bericht door kareltje cola »

Filtertje in de tank kan inderdaad problemen geven,zoals jos aanhaald.
De eerste keer ook lekker lang naar gezocht.
Je zou kunnen proberen met een losse plastieken bus,en daar de aanvoer-afvoer leiding indoen,zo kan je een hoop uitsluiten.
Groetjes karel
pierre27
Berichten: 255
Lid geworden op: zo 22 mei 2005, 20:11
Locatie: Oudenbosch



Bericht door pierre27 »

Jos & Kareltje,
hardstikke bedankt voor jullie reaktie. :bow:
Ik heb het gelezen en weet het nu, ik zal het uitzoeken, alleen nu nog niet, omdat mijn camper nog
uit Luxemburg moet komen per oplegger. :oops:
Alles wat ik heb omschreven is in een grote Peugeot garage in Strassen-Luxembourg (Rodenbourg) uitgevoerd, met als eindresultaat het ligt waarschijnlijk aan de diesel-inspuitpomp, (pompe injection ne functionne pas correctement) op mijn vraag of zij dat zeker wisten, .... kreeg ik een ontkennend antwoord. :?:
Verder zou het twee weken duren, omdat de pomp naar België moest en daar had ik geen zin in, twee weken in een hotel of vervangende camper (het was onze eerste dag van de vakantie van acht weken), en
omdat ik mijn twijfels had, ... jammer genoeg was alles al geregeld voor transport met de camper,..... anders had ik de optie van dat kleine zeefje wel bij de garage aangeboord.
Het was een grote garage met tien bruggen en veertig monteur's, die moeten dat toch weten, op dit forum weten ze het toch ook!!!.
Maar zodra onze camper er weer is (binnen +/- 10 werkdagen), controleer ik eerst of er een aftapplug onder de tank zit en zo ja, dan laat ik hem eerst leeglopen, zo nee, dan blaas ik met hoge druk het pijpje door en vergeet niet de tankdop te openen, omdat anders mijn tank geen 70 liter kan bevatten, maar 120,... echter het stroomt er dan wel door de opengebarsten naden uit, ... is mij helaas overkomen bij een Golf-Diesel.
:bang:
prettig weekend,
Pierre :P
PS: sorry Jos het was toch niet zo'n goed idee van mij om het euvel op twee forum's te zetten, ik heb hier alles herhaald, omdat ik het vervolg hier ook zal plaatsen. :oops:
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51306
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster



Bericht door Kroppie »

maakt voor mij niet uit ,ik had alleen geen zin 2x hetzelfde te typen, en helaas er zit geen aftap op de tank.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Diamond
Berichten: 1067
Lid geworden op: ma 19 jan 2004, 20:28



Bericht door Diamond »

Dit is je pijpje in de tank met het zeefje.
zeer makkelijk te controleren.
Tank (bijna)leeg er onderuit uurtje werk.
Ik dacht ook vuil in zeefje maar na 24 jaar nog brandschoon :wink:


Afbeelding

Afbeelding
pierre27
Berichten: 255
Lid geworden op: zo 22 mei 2005, 20:11
Locatie: Oudenbosch



Bericht door pierre27 »

Diamond, :lol:
uit de kunst :cheers: , dit is subliem :bow: , geweldig :P ,zodra de camper er is gaat de tank er onderuit en ga ik niets anders proberen.
Nog een vraag, waarmee maak ik de dieseltank schoon??? :?:
Ikzelf dacht aan benzine!!
Nogmaals hartstikke bedankt.
Prettige zondag verder,
Pierre :oops:
pierre27
Berichten: 255
Lid geworden op: zo 22 mei 2005, 20:11
Locatie: Oudenbosch



Bericht door pierre27 »

Goede middag.
Ik sta te popelen om mijn hopelijk stik vuile dieseltank
onder de camper vandaan te halen.
Echter de camper is nog niet thuis gekomen, :mrgreen: het zou maximaal 10 werkdagen duren, voordat hij per oplegger wordt terug gebracht, dus verwacht ik hem komende week.
Het schijnt niet moeilijk te zijn, daarom heb ik in mijn hoofd :bang: het draaiboek al opgeslagen.
In de tank zit nog zo'n 30 liter schat ik, ik zet twee
krikken aan de rechterkant van de auto, zodat de diesel naar de vulopening loopt, daarna hevel ik de brandstof
met een doorzichtige plastiek slang uit de tank, ik kan dan gelijk controleren of er vuil meekomt, omdat ik op de bodem zit.
Daarna de klemband van de vulopening aan de zijkant losdraaien, dan onder de auto twee bouten van de twee ophangbanden losdraaien en omdat ik eronder lig vang ik de lege tank met mijn kniëen op, laat hem langzaam zakken en maak bovenop de bedrading los van benzinemeter en massa.
Daarna haal ik aan de bovenkant de vlotter en zeef eruit, kijk maar naar de foto's van Diamond, omdat ik daar nu bij kan en dan zal ik wel zien hoe vuil alles is, ik wil alles dan schoonmaken met benzine en weer monteren.
Ik heb gelezen dat de vervuiling van deze tankzeef vooral komt, indien je plantaardige oliën (zonnebloem) hebt gebruikt,
............ en dat heb ik getankt in Duitsland!!!!!
Ik hou jullie wel op de hoogte,
er is altijd van te leren, dat doe ik ook
prettig weekend verder,
Pierre :oops:
Gebruikersavatar
steeg 73
Berichten: 917
Lid geworden op: za 24 jan 2009, 20:00
Locatie: Ringe Neugnadenfeld BRD



Bericht door steeg 73 »

Heb je de brandstofpomp gecontroleerd op eventuele lekkage,omdat Biodiesel ethanol bevat kan het de pakkingen en membranen van de pomp beschadigen.

groeten Chris
http://www.nuesse-kabel.de
Wie een kuil graaft voor een ander....werkt in loondienst..
LMC Liberty 6400 Peugeot J5 2.5d 1991
Afbeelding
pierre27
Berichten: 255
Lid geworden op: zo 22 mei 2005, 20:11
Locatie: Oudenbosch



Bericht door pierre27 »

Chris,
dat is gecontroleerd door de garage in Luxembourg, ...
geen lekkage!!!!
Echter, als dit wel het geval was, dan rijd je niet eerst 200 kilometer
zonder moeilijkheden, ..... het was een week eerder ook al voorgekomen naar Ter-Apel, na twee dagen terug en er was weer niets aan de hand tot 10 kilometer voor aankomst, ik heb dan ook het brandstoffilter vernieuwd, ondanks dat ik maar op de helft zat van het aantal kilometers.
Volgens mij is de zeef bijna verstopt, door beweging, bochten, drempels gaat de troep zweven en het euvel begint, na een nacht stistaan zakt alles weer naar de bodem en loopt hij weer normaal.
Pierre :oops:
Diamond
Berichten: 1067
Lid geworden op: ma 19 jan 2004, 20:28



Bericht door Diamond »

Nog even voor wat duidelijkheid Pierre de vulopening zit niet aan de zijkant van de tank maar(ongeveer) in het midden.
De slang die je door de vulopening wil doen om de tank te legen komt vrij snel tegen een tussenschot wat in de tank zit om klotsen te vertragen.
Onder aan je tank zie je tussen de ribbels een ronde vorm dat is de bodem waar je zeef zit tevens de bezinksel ruimte.

[img][img]http://img3.imageshack.us/img3/9339/dsc02560x.jpg[/img]

Uploaded with ImageShack.us[/img]
pierre27
Berichten: 255
Lid geworden op: zo 22 mei 2005, 20:11
Locatie: Oudenbosch



Bericht door pierre27 »

Goedenavond.
Zojuist bericht ontvangen
uit Luxembourg, dat de camper de oplegger is
opgesleept, omdat de startaccu leeg was en dat ik hem morgenmiddag hier thuis kan verwachten. :D
Dat is dan precies twee weken geleden, dat wij de vakantie
begonnen en als alles loopt, zoals ik hoop, .... .... dan vertrekken wij as.
maandag voor een nieuwe poging. :mrgreen:
Als het de dieseltank niet is, ... dan gaat de vakantie helaas dit jaar niet door, omdat het dan toch een pompprobleem is en dat moet ik uitbesteden.
Maar dat horen jullie gegarandeerd,
prettige avond verder,
Pierre :oops:
pierre27
Berichten: 255
Lid geworden op: zo 22 mei 2005, 20:11
Locatie: Oudenbosch



Bericht door pierre27 »

Goedenavond,
ik heb een paar foto's, al kleiner gemaakt, echter hoe plaats ik ze in dit forum??? :?:
De zoekfunktie levert niets op. :twisted:
In "Hoe gebruik ik dit forum??"kom ik er ook niet achter en als ik het wil vragen, ...krijg ik dit:
Sorry, alleen gebruikers met speciale toegangsrechten kunnen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit forum. :mrgreen:
Diamond, hoe ben jij er achter gekomen???
Of zit ik te slapen??
IK HEB NIEUWS !!!! :bow:
Prettige avond verder,
Pierre :oops:
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24459
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen



Bericht door javanes »

Je moet ook niet vragen hoe je het moet doen.
Je moet doen wat er staat :wink:
http://www.camperforum.nl/viewtopic.php?t=8401454

Of je kijk even in het topic hieronder. Halfweg de pagina heb ik ook nog wat geschreven over hoe je een foto kunt plaatsen.
http://www.camperforum.nl/viewtopic.php?t=8418575
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Plaats reactie