Uitstekende gas-uitwaai-beveiliging

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22719
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Uitstekende gas-uitwaai-beveiliging



Bericht door PaulBng »

In het keukenblok zit een la onder de gaspitten. Los van dat ie veel breder had kunnen zijn (gaan we aanpassen) is de hoogte nogal beperkt door twee leidinkjes die vanaf de gaspitten naar de gaskranen lopen. Ze zorgen ervoor dat als de vlam uitwaait de gaskraan dicht gaat. Ik heb geen idee hie die dingen precies werken, waarschijnlijk op druk?
Is er een manier om die dingen met een haakse koppeling aan te sluiten?
Zie foto..Afbeelding

Paul
Vertrokken3
Berichten: 2698
Lid geworden op: vr 07 mar 2014, 17:27

Re: Uitstekende gas-uitwaai-beveiliging



Bericht door Vertrokken3 »

Normaal zit er toch een thermokoppel in de vlam (dus aan bovenkant koopplaat) en wanneer de vlam dat thermokoppel niet warm houd sluit de gasklep.
De koperen leidingen zijn volgens mij dan ook gewoon aansluitleidingen van de gas.
Gebruikersavatar
rinuss
Berichten: 401
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 17:49
Locatie: Delfgauw

Re: Uitstekende gas-uitwaai-beveiliging



Bericht door rinuss »

Die twee koperen leidingen zijn van het thermokoppel. Die kun je voor zover ik weet niet met een haakse koppeling aansluiten. Ik heb ze in mijn 50 jaar ervaring nog nooit gezien. Wil je wel nadrukkelijk waarschuwen om deze leiding'kjes vooral niet te knikken of heel scherp te buigen, in dat koperen leiding zit een geisoleerde draad en als de isolatie beschadigd heb je een grote kans op sluiting in het thermokoppel en kun je het vervangen.

Zie ook mijn eerdere bijdrage over thermokoppels in dit forum.
isoplus
Berichten: 6342
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Uitstekende gas-uitwaai-beveiliging



Bericht door isoplus »

De koperen leiding is van het thermokoppel en géén gasleiding, dus inderdaad beslist niet knikken of scherper buigen!!
Er zijn wel gaspitten waarbij het thermokoppel anders bevestigd is, lijkt mij niet aan te bevelen omdat je dan het hele spul moet omwisselen.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51120
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Uitstekende gas-uitwaai-beveiliging



Bericht door Kroppie »

een universele thermokoppel heeft vaak langere leidingen,misschien zijn die een oplossing .?
even een oude meenemen naar de plaatselijke loodgieter of een bouwmarkt heeft ze vaak ook .

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Hermes
Berichten: 1989
Lid geworden op: ma 18 jul 2011, 17:50
Locatie: Helden (Peel en Maas)

Re: Uitstekende gas-uitwaai-beveiliging



Bericht door Hermes »

Wat je op de foto ziet is het begin van het thermokoppel niet het gedeelte wat in de vlam zit.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22719
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Uitstekende gas-uitwaai-beveiliging



Bericht door PaulBng »

Helder. Laten zitten en alu plaat onder monteren zodat niets kan blijven haken uit de la.
Dank voor het meedenken!

Edit: blijft een brilliant forum. Altijd antwoord!

Paul
Plaats reactie