Doorgezakte vering

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
de eerste camper
Berichten: 111
Lid geworden op: vr 28 mei 2010, 15:26



Bericht door de eerste camper »

de vering die er nu onder zit .
heeft de garage die vergeleken in onbelaste toestant met de oude :?:
ik zou de vering meteen vervangen voor nieuwe.
als een bladveer breekt zijn kosten veel hoger.
ik hoop dat je dit goed kan oplossen met je garage.
vr gr rob
eens moet de eerste keer zijn
BenBronswijk
Berichten: 24
Lid geworden op: zo 30 mei 2010, 20:03
Locatie: Venray
Contacteer:



Bericht door BenBronswijk »

Ik heb de garage al ingelicht. Ik had de vering laten vervangen omdat hij achter wat laag hing, maar nu hangt hij zeker niet hoger. Ze gaan kijken naar een oplossing, een verzwaard verenpakket of er een blad tussenzetten.
kareltje cola
Berichten: 1032
Lid geworden op: ma 20 feb 2006, 0:10
Locatie: Herentals (B)



Bericht door kareltje cola »

Als de veren zo ver door hangen helpt een extra bladveer niet.
Dan moet de extra bladveer zorgen dat het hele zootje 5-6 centimeter omhoog komt.
Oude bladveren eronderuit.
Set nieuwe bladveren ,en 1 extra bladveer en dan terug monteren.
Kost iets van 430,00 ero - 450,00 euro (bladveren met werk)
Als je de oude versleten kladveren vervangt door een set die evenver heen is kun je natuurlijk blijven sleutelen.
Je kan de bladveren toch ondersteboven op de grond leggen.
Je kan dan soms al een verschil in hoogte vaststellen . en je zal merken dat de ene veer de andere niet is.
Even op het middenpunt springen en de ene veer voeld soepeler aan dan de andere of kan je dieper intrappen.
Groetjes karel
Gebruikersavatar
berendislos
Berichten: 333
Lid geworden op: zo 21 jun 2009, 13:24
Locatie: Hengelo



Bericht door berendislos »

ik zelf heb mijn bladveren pakket vervangen. De oude 4 blads set stond negatief. De nieuwe 5 blads pakket stonden net postief na montage. Toch besloten hulpvering (spiraal) erbij te zetten. nu is het helemaal perfect. Bladveren staan nog verder positief en hij is een stuk stabieler. De foto's die ik bij jouw zie gaan echt nergens over en hier gaat hulpvering je inderdaad niet bij helpen. Zoals gezegd de basis vering moet goed zijn en de hulp vering, woord zegt het al, gaat je helpen nog meer stabiliteit. en de camper een paar cm omhoog brengen.

Ik ben super blij met mijn 5 blads pakket icm de hulpvering. zwaberende achterkant is nu verleden tijd.

Als de garage je deze set heeft aanbevolen en hij komt zoals de foto al laat zien niet in de buurt van een gewenst resultaat zul je misschien toch wat meer geld moeten uitgeven voor een nieuw 5blads pakket. icm de huidige luchtvering zal geheid het gewenste resultaat opleveren.

suc6 Erwin


Suc6
Afbeelding
hans.boerboom
Berichten: 126
Lid geworden op: vr 03 aug 2007, 22:39
Locatie: Heemstede



Bericht door hans.boerboom »

Hallo

Ik heb ook juist mijn bladveren vervangen door een set van de sloop.
De camper ging aan bijde zijde 2 cm omhoog.
Ik vind het vervangen van de bladveren voor 250 euro niet duur het is namelijk best een klus ik betaalde op de sloop 70 euro voor de veren.
Dat de bladveren negatief hangen is niet vreemd hoor dat zie je wel vaker.
Ook in het werkplaats boek spreken ze hier over de blad veer mag (106 mm door buigen + en - 8.5 mm) jammer dat ik de bladzijde er niet in kan plakken anders had ik hem mee gestuurd.
Wat je nog wel kan doen is van jou oude set het blad onder de krul overzetten als extra blad er bij zeker weten dat hij dan stugger wordt.
Reeds besmet met de camper ziekte
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout



Bericht door de Jonckheer »

Een klus? Valt wel mee. 3 bouten en 2 stroppen is alles wat je los moet halen per stuk. Het kan wel flink vastgeroest zitten maar voor de rest is het niet veel werk.
Gebruikersavatar
dommeltje
Berichten: 465
Lid geworden op: do 29 jun 2006, 20:20

veren



Bericht door dommeltje »

BenBronswijk schreef:Ik heb de garage al ingelicht. Ik had de vering laten vervangen omdat hij achter wat laag hing, maar nu hangt hij zeker niet hoger. Ze gaan kijken naar een oplossing, een verzwaard verenpakket of er een blad tussenzetten.
Hallo Ben,

Laat gewoon de oude veren zitten en zet er hulpvering bij in de vorm van luchtbalgen. De oude veren houden dan alleen de as nog op zijn plaats en worden ondersteunt door de lucht balgen die alle gewicht opvangen.
Je zal dan zien dat de camper veeeeeeel stabieler op de weg ligt en beter te besturen is. Deze balgen worden aan de as gemonteerd met beugels en drukken tegen de chassis balken aan. Je kan kiezen voor ventielen of een automatische vulling die op druk houdt.
Had een kleine Hymer van ca 5 mtr die precies hetzelfde had. Na montage van de lucht-hulpveren merkte ik een wereld van verschil.

Oppompen zodat de oude bladveren vlak staan, dat is de ideale stand. Van origine horen die ook vlak te staan als het chassis uit de fabriek komt. Ze zakken door doordat er continue gewicht op rust en deze chassis gemaakt zijn als bestelbus, dus regelmatig ook ongeladen rond rijden. Wij overbelasten die veren dus met onze campers.

Stooi geen geld in het rond plaats lucht hulpvering.

Die kun je overigens altijd zo zien als je onder de camper kijkt ( die balgen dus). Op jouw foto zie in geen luchtveren. Misschien schokbrekers die je harder kan instellen met lucht ???
Hier zie je rechtsboven op plaatje een voorbeeld hiervan.
http://www.jasicamp.nl/contents/nl/d210.html

Groet
Dominic
Laatst gewijzigd door dommeltje op vr 16 jul 2010, 20:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Van geld dat we niet hebben kopen we dingen die we niet nodig hebben om indruk te maken op mensen die we niet mogen. Loesje
Gebruikersavatar
vmax
Berichten: 5176
Lid geworden op: zo 06 sep 2009, 21:16
Locatie: oant grutste natoergebied fan nederlân

Re: veren



Bericht door vmax »

dommeltje schreef:
BenBronswijk schreef:Ik heb de garage al ingelicht. Ik had de vering laten vervangen omdat hij achter wat laag hing, maar nu hangt hij zeker niet hoger. Ze gaan kijken naar een oplossing, een verzwaard verenpakket of er een blad tussenzetten.
Hallo Ben,

Laat gewoon de oude veren zitten en zet er hulpvering bij in de vorm van luchtbalgen. De oude veren houden dan alleen de as nog op zijn plaats en worden ondersteunt door de lucht balgen die alle gewicht opvangen.
Je zal dan zien dat de camper veeeeeeel stabieler op de weg ligt en beter te besturen is. Deze balgen worden aan de as gemonteerd met beugels en drukken tegen de chassis balken aan. Je kan kiezen voor ventielen of een automatische vulling die op druk houdt.
Had een kleine Hymer van ca 5 mtr die precies hetzelfde had. Na montage van de lucht-hulpveren merkte ik een wereld van verschil.

Oppompen zodat de oude bladveren vlak staan, dat is de ideale stand. Van origine horen die ook vlak te staan als het chassis uit de fabriek komt. Ze zakken door doordat er continue gewicht op rust en deze chassis gemaakt zijn als bestelbus, dus regelmatig ook ongeladen rond rijden. Wij overbelasten die veren dus met onze campers.

Stooi geen geld in het rond plaats lucht hulpvering.

Die kun je overigens altijd zo zien als je onder de camper kijkt ( die balgen dus).

Groet
Dominic
als je alles gelezen had, had je kunnen lezen dat hij al luchtvering eronder heeft zitten
Hymer B694 Fiat 2.8 IDTD bj 2000

wie hard werkt verschaft zichzelf vrijheid

voor de tandemas bezitters:
https://www.facebook.com/groups/183362805934110/
https://www.facebook.com/groups/2246047885618614/

en Hymer bezitters
https://www.facebook.com/groups/871981313133700/
Gebruikersavatar
dommeltje
Berichten: 465
Lid geworden op: do 29 jun 2006, 20:20

Re: veren



Bericht door dommeltje »

als je alles gelezen had, had je kunnen lezen dat hij al luchtvering eronder heeft zitten
Had bijna alles gelezen maar net dat stuk gemist. Was ook zo'n lange lijst.
Hij heeft dus de goede keuze gemaakt.

Bedankt voor je bericht.
Groet
Dominic
Van geld dat we niet hebben kopen we dingen die we niet nodig hebben om indruk te maken op mensen die we niet mogen. Loesje
Gebruikersavatar
berendislos
Berichten: 333
Lid geworden op: zo 21 jun 2009, 13:24
Locatie: Hengelo



Bericht door berendislos »

Hij moet de luchtvering op 6 bar zetten om een beetje in de richting van vlak te komen en dat is niet de bedoeling.

Tevens horen bladveren wel positief te staan onbeladen.

Grt Erwin
Afbeelding
Ghia
Berichten: 1075
Lid geworden op: do 23 apr 2009, 19:40



Bericht door Ghia »

Dat men dit de garage heeft durven uit te laten rijden??

In eerste instantie gewoon het geld terughalen, er is immers 'niets' gedaan.

Dit is een duidelijk een (bijna op zijn einde) versleten pakket.

Bladveren horen hol te staan en zeker niet bol, er is nu nauwelijks nog een veerweg.
Kijk maar naar het 'schanier' achter die hoort bijna recht naar beneden te staan.

Luchtvering is vaak ter ondersteuning, in dit geval zal het bijna het hele gewicht moeten gaan dragen.

Uiteraard kan je boven de as van die dikke balgen laten zetten, maar die zijn ook niet goedkoop.

Succes
Gebruikersavatar
Abe
Berichten: 6887
Lid geworden op: vr 16 mei 2003, 21:50
Locatie: Friesland



Bericht door Abe »

Kijk, zo hoort ie er (ongeveer) uit te zien.

Afbeelding
Groeten Abe
Afbeelding
Bertram
Berichten: 17328
Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 12:10
Locatie: Noord Nederland



Bericht door Bertram »

Jawel Abe, maar dat is een verstevigd verenpakket. :wink:
Gebruikersavatar
Abe
Berichten: 6887
Lid geworden op: vr 16 mei 2003, 21:50
Locatie: Friesland



Bericht door Abe »

Mooi hé. :lol:
Groeten Abe
Afbeelding
Plaats reactie