Rijden met remvertrager in de bergen

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
rinaenjaak
Berichten: 18
Lid geworden op: vr 08 feb 2008, 23:54
Locatie: Bocholt

Rijden met remvertrager in de bergen



Bericht door rinaenjaak »

hallo,
is er iemand die een remvertrager van voith of een telma heeft laten plaatsen?
weet iemand een bedrijf die deze plaatst?
het is voor een rapido 997m.
bedankt.
groetjes
Rina en Jaak.
Testa-Rossa
Berichten: 413
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 16:03
Locatie: Groenlo



Bericht door Testa-Rossa »

Niet echt antwoord op je vraag, maar is het niet afdoende om de rijstijl wat aan te passen en zo veel mogelijk gebruik te maken van de motorrem? Evt. Dot 5.1 erop.
Bezig met de ombouw van een Fiat Ducato 2.8 idTD L3H2
Gebruikersavatar
Abe
Berichten: 6887
Lid geworden op: vr 16 mei 2003, 21:50
Locatie: Friesland



Bericht door Abe »

Wat is DOT 5.1??
Groeten Abe
Afbeelding
Testa-Rossa
Berichten: 413
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 16:03
Locatie: Groenlo



Bericht door Testa-Rossa »

Een soort remvloeistof.

Vroegáh had je DOT 3, dat is er inmiddels helemaal uit. Tegenwoordig is het voornamelijk DOT 4, maar je hebt dus ook DOT 5.1 hoe hoger de DOT codering, hoe hoger het kookpunt (ofwel hoe kleiner de kans op overhitting).

Zowel DOT3/4 als 5.1 zijn op Glycol basis, en onderling vermengbaar zonder problemen.

DOT 5 is op Siliconen basis en dit is niet mengbaar met de andere vloeistoffen.
Bezig met de ombouw van een Fiat Ducato 2.8 idTD L3H2
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80325
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht



Bericht door Dafluc »

Zou zomaar een automaat kunnen zijn. En misschien is er wat meer vertraging gewenst om het remsysteem te onzien.
Afbeelding
Testa-Rossa
Berichten: 413
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 16:03
Locatie: Groenlo



Bericht door Testa-Rossa »

Daar had ik inderdaad nog niet aan gedacht, zou maar zo kunnen.

Ik heb zelf ook geen ervaring met het rijden van een bus/camper in de bergen. Ik ben alleen maart dit jaar naar Le Havre geweest met motortrailer (totale combinatie net geen 2 ton gok ik) en ik kon me aardig redden met de motorrem van een 1.8l LPG motor. Nou heeft een beetje camper al gauw een 2,5l diesel met fors hogere compressie. Dus ik was wel benieuwd of het noodzakelijk is?
Bezig met de ombouw van een Fiat Ducato 2.8 idTD L3H2
Gebruikersavatar
cobes
Berichten: 8059
Lid geworden op: vr 23 jun 2006, 13:02
Locatie: El Mudamiento



Bericht door cobes »

ik red mij ook wel op de motor rem, maar ik zou best gelukkig zijn geweest met een echte motorrem of een telma ofzo.
ik heb ook met een vrachtwagen gereden waar dit op zat , en dat is beslist prettig rijden( vooral naar beneden :lol: :lol: )
Groet Cobes.
___________

ik heb een Rapido V68 met 140 pk
Afbeelding .
temperatuur rond mijn huis
Vertrokken!

motorrem



Bericht door Vertrokken! »

er wordt geschreven over motorrem

dit is geen goede omschrijving, dit heet REMMEN OP DE MOTOR (wel een lage versnelling kiezen, anders werkt het niet)
op vrachtauto's zit een MOTORREM, deze kan je inschakelen bij afdalen
om de gewone remmen te ontzien
bij gasgeven schakelt hij automatisch uit

ben geinteresserd in de later in te bouwen types
hoe werken ze
zijn ze in iedere bus in te bouwen
en de prijs

Hanno
Starline 660
Berichten: 9939
Lid geworden op: ma 12 mei 2008, 22:20
Locatie: Wolsztyn PL



Bericht door Starline 660 »

Doe maar even Google op: Voith retarder
Hier antwoord op alle vragen :D

Groet,

Sieb
Groet,
Sieb

Every mile with a smile
Gebruikersavatar
noneku
Berichten: 1640
Lid geworden op: do 15 mei 2003, 20:07
Locatie: Limburg



Bericht door noneku »

In onze vorige camper hadden we een "motorrem", een klepje in de uitlaat te bedienen met de voet. Was ideaal. We zijn veel bergen afgereden bijna zonder de echte rem te gebruiken alleen net voor de bocht iets bijremmen. Ze zijn er oa. van Goldschmidt. Over de voor en nadelen van zo'n uitlaatrem zijn de meningen verdeeld, wij vonden het ideaal.
Met onze huidige camper hebben we dit niet en remmen dus met de motor af.
durisotti
Berichten: 5211
Lid geworden op: do 16 okt 2008, 1:07



Bericht door durisotti »

Er zijn hier 3 verschillende dingen die door elkaar lopen:

Remmen op de motor, dit is afdalen in een lage versnelling waarbij de remmende werking van de automotor wordt gebruikt.
Dit wil het beste met een turbo loze diesel met een hoge compressie, een benzinemotor remt al een stuk slechter door de lagere compressie.

Een motor rem is een klep in de uitlaat, hiermee wordt extra compressie opgebouwd waardoor de motor beter gaat remmen.
Veel vrachtwagens hadden dit vroeger en het gebruik van deze rem veroorzaakte flink wat lawaai.

Een retarder is een elektro magnetische rem.
Deze werkt met een draaiende en een stilstaande schijf.
Door middel van een elektromagneet wordt de draaiende schijf geremd door de stilstaande.
Het mooie is dat deze rem traploos instelbaar is, hierdoor kun je de snelheid bij aan afdaling constant houden.
Ook kun je deze rem continue gebruiken zonder dat deze oververhit raakt.
Voor zover ik weet kan een dergelijke rem alleen bij een achterwiel aandrijver geplaatst worden, de retarder zit dan op de cardanas.
Bij voorwielaandrijving ontbreekt de ruimte.
Gebruikersavatar
cobes
Berichten: 8059
Lid geworden op: vr 23 jun 2006, 13:02
Locatie: El Mudamiento



Bericht door cobes »

en ik heb mij wijs laten maken dat een uitlaatrem, motorrem dus op de nieuwe motoren geen aanrader is.
ook vermoed ik dat een retarder wel eens te zwaar kon zijn, maar dat weet ik niet zeker.
Groet Cobes.
___________

ik heb een Rapido V68 met 140 pk
Afbeelding .
temperatuur rond mijn huis
Vertrokken!

motorrem



Bericht door Vertrokken! »

bedankt voor de informatie
-Voith retarder; de nieuwe mooie ontwikkeling
denk niet dat deze voor een 2,5 L motor te koop komt

-Goldschmidt; dit is het "ouderwetse" systeem voor diesels
vroeger met een handel achter het stuur (zelf mee gereden)
later electrisch bediend

de rede dat deze op nieuwe motoren wordt afgeraden kan volgende zijn
-oudere diesels hadden nog GEEN turbo, de klep sluit de uitlaat af
inlaat blijf wel aanzuigen, dus meer druk in de cilinders hierdoor beter "remmen op de motor effect"
-als bij turbo motoren de uitlaat wordt afgesloten, kan de druk in de aanjaagzijde (deze zit in de uilaat)van turbo te hoog oplopen
ook stromen er geen uitlaatgassen (wel heet) meer door, hierdoor toch minder koeling

interessant onderwerp
Hanno
Gebruikersavatar
Dekker-Achterhoek
Berichten: 676
Lid geworden op: vr 25 jan 2008, 16:15
Locatie: Achterhoek / Madeira - Portugal
Contacteer:

Re: motorrem



Bericht door Dekker-Achterhoek »

Hanno LT schreef: de rede dat deze op nieuwe motoren wordt afgeraden kan volgende zijn
-oudere diesels hadden nog GEEN turbo, de klep sluit de uitlaat af
inlaat blijf wel aanzuigen, dus meer druk in de cilinders hierdoor beter "remmen op de motor effect"
-als bij turbo motoren de uitlaat wordt afgesloten, kan de druk in de aanjaagzijde (deze zit in de uilaat)van turbo te hoog oplopen
ook stromen er geen uitlaatgassen (wel heet) meer door, hierdoor toch minder koeling
Hanno
Op de moderne snellopende Turbo diesels (zoals in personenauto's en de meeste Campers) mag beslist geen uitlaatrem (motorrem / klep) gemonteerd worden.
De reden is de hoog oplopende druk in het uitlaatspruitstuk (tot 15 Bar !!). Door deze druk kan er via de afdichting van het uitlaat deel van de turbo uitlaatgas naar de lagering worden geperst. Hierdoor zal de olie weggeperst worden (olie druk is slechts 3 á 5 Bar).
Gevolg, de Turbo lagering loopt droog en zal onherstelbaar beschadigd raken.

Over de retarders het volgende.
Deze worden gemonteerd achter de versnellingsbak. Hiervoor moet de bestaande cardanas ingekort worden (specialisten werk ivm balanceren). Dus is montage alleen mogelijk op een aandrijfas met voldoende "vrije"-lengte. Hierdoor vallen de voorwiel aandrijvers af.

Een retarder heeft niets te maken met het soort of type motor (werkt zelfstandig en electrisch) maar alles met het GVW (gewicht van de gehele combinatie). Het rem vermogen moet afgestemd zijn op het GVW.

Voorzover mijn kennis gaat, zijn de lichtste Retarder voor een GVW van 7,5 ton. Gezien de moodzakelijke ruimte, vaak erg moeilijk onder een Camper weg te werken. Op één van mijn eerste Campers (Bedford CF350 met Opel Commodore 6 cilinder benzine motor en meestal een forse Catamaran aan de haak) heb ik een korte periode een (te zware!!) retarder gehad.
Remde "Fabeltastisch" :D :D .
Zeker de lange afdaling op de Duitse autobaan, retarder op stand I en versnellingsbak kon zelfs vrij gezet worden (spaarde LPG :wink: ).

Na een paar jaar er toch maar weer af gehaald. De massa van de Retarde was duidelijk te veel voor de lagering van de aandrijfas!!
De aarde biedt meer dan voldoende om ieders behoefte te bevredigen, maar niet ieders hebzucht.

"Rob, Licence to chill".

Bedford CF350 'CamperVan', zelfbouw L2H3 bus. 2,3 op LPG. (1974 - 1984),
Land Rover Defender 110 Td6 met automaat + PECO-lite Camperunit (1984 - 2019),
Weinsberg CaraBus 540 MQ [ Ducato290-Light met 2,3 Multijet2 Euro 6d. 140 pk + 9-Speed ZF aut. ] (2021 - >> )
Plaats reactie