Rijden met remvertrager in de bergen
-
- Berichten: 18
- Lid geworden op: vr 08 feb 2008, 23:54
- Locatie: Bocholt
Rijden met remvertrager in de bergen
hallo,
is er iemand die een remvertrager van voith of een telma heeft laten plaatsen?
weet iemand een bedrijf die deze plaatst?
het is voor een rapido 997m.
bedankt.
is er iemand die een remvertrager van voith of een telma heeft laten plaatsen?
weet iemand een bedrijf die deze plaatst?
het is voor een rapido 997m.
bedankt.
groetjes
Rina en Jaak.
Rina en Jaak.
-
- Berichten: 413
- Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 16:03
- Locatie: Groenlo
-
- Berichten: 413
- Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 16:03
- Locatie: Groenlo
Een soort remvloeistof.
Vroegáh had je DOT 3, dat is er inmiddels helemaal uit. Tegenwoordig is het voornamelijk DOT 4, maar je hebt dus ook DOT 5.1 hoe hoger de DOT codering, hoe hoger het kookpunt (ofwel hoe kleiner de kans op overhitting).
Zowel DOT3/4 als 5.1 zijn op Glycol basis, en onderling vermengbaar zonder problemen.
DOT 5 is op Siliconen basis en dit is niet mengbaar met de andere vloeistoffen.
Vroegáh had je DOT 3, dat is er inmiddels helemaal uit. Tegenwoordig is het voornamelijk DOT 4, maar je hebt dus ook DOT 5.1 hoe hoger de DOT codering, hoe hoger het kookpunt (ofwel hoe kleiner de kans op overhitting).
Zowel DOT3/4 als 5.1 zijn op Glycol basis, en onderling vermengbaar zonder problemen.
DOT 5 is op Siliconen basis en dit is niet mengbaar met de andere vloeistoffen.
Bezig met de ombouw van een Fiat Ducato 2.8 idTD L3H2
-
- Berichten: 413
- Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 16:03
- Locatie: Groenlo
Daar had ik inderdaad nog niet aan gedacht, zou maar zo kunnen.
Ik heb zelf ook geen ervaring met het rijden van een bus/camper in de bergen. Ik ben alleen maart dit jaar naar Le Havre geweest met motortrailer (totale combinatie net geen 2 ton gok ik) en ik kon me aardig redden met de motorrem van een 1.8l LPG motor. Nou heeft een beetje camper al gauw een 2,5l diesel met fors hogere compressie. Dus ik was wel benieuwd of het noodzakelijk is?
Ik heb zelf ook geen ervaring met het rijden van een bus/camper in de bergen. Ik ben alleen maart dit jaar naar Le Havre geweest met motortrailer (totale combinatie net geen 2 ton gok ik) en ik kon me aardig redden met de motorrem van een 1.8l LPG motor. Nou heeft een beetje camper al gauw een 2,5l diesel met fors hogere compressie. Dus ik was wel benieuwd of het noodzakelijk is?
Bezig met de ombouw van een Fiat Ducato 2.8 idTD L3H2
ik red mij ook wel op de motor rem, maar ik zou best gelukkig zijn geweest met een echte motorrem of een telma ofzo.
ik heb ook met een vrachtwagen gereden waar dit op zat , en dat is beslist prettig rijden( vooral naar beneden )
ik heb ook met een vrachtwagen gereden waar dit op zat , en dat is beslist prettig rijden( vooral naar beneden )
Groet Cobes.
___________
ik heb een Rapido V68 met 140 pk
.
temperatuur rond mijn huis
___________
ik heb een Rapido V68 met 140 pk
.
temperatuur rond mijn huis
motorrem
er wordt geschreven over motorrem
dit is geen goede omschrijving, dit heet REMMEN OP DE MOTOR (wel een lage versnelling kiezen, anders werkt het niet)
op vrachtauto's zit een MOTORREM, deze kan je inschakelen bij afdalen
om de gewone remmen te ontzien
bij gasgeven schakelt hij automatisch uit
ben geinteresserd in de later in te bouwen types
hoe werken ze
zijn ze in iedere bus in te bouwen
en de prijs
Hanno
dit is geen goede omschrijving, dit heet REMMEN OP DE MOTOR (wel een lage versnelling kiezen, anders werkt het niet)
op vrachtauto's zit een MOTORREM, deze kan je inschakelen bij afdalen
om de gewone remmen te ontzien
bij gasgeven schakelt hij automatisch uit
ben geinteresserd in de later in te bouwen types
hoe werken ze
zijn ze in iedere bus in te bouwen
en de prijs
Hanno
-
- Berichten: 9939
- Lid geworden op: ma 12 mei 2008, 22:20
- Locatie: Wolsztyn PL
In onze vorige camper hadden we een "motorrem", een klepje in de uitlaat te bedienen met de voet. Was ideaal. We zijn veel bergen afgereden bijna zonder de echte rem te gebruiken alleen net voor de bocht iets bijremmen. Ze zijn er oa. van Goldschmidt. Over de voor en nadelen van zo'n uitlaatrem zijn de meningen verdeeld, wij vonden het ideaal.
Met onze huidige camper hebben we dit niet en remmen dus met de motor af.
Met onze huidige camper hebben we dit niet en remmen dus met de motor af.
Er zijn hier 3 verschillende dingen die door elkaar lopen:
Remmen op de motor, dit is afdalen in een lage versnelling waarbij de remmende werking van de automotor wordt gebruikt.
Dit wil het beste met een turbo loze diesel met een hoge compressie, een benzinemotor remt al een stuk slechter door de lagere compressie.
Een motor rem is een klep in de uitlaat, hiermee wordt extra compressie opgebouwd waardoor de motor beter gaat remmen.
Veel vrachtwagens hadden dit vroeger en het gebruik van deze rem veroorzaakte flink wat lawaai.
Een retarder is een elektro magnetische rem.
Deze werkt met een draaiende en een stilstaande schijf.
Door middel van een elektromagneet wordt de draaiende schijf geremd door de stilstaande.
Het mooie is dat deze rem traploos instelbaar is, hierdoor kun je de snelheid bij aan afdaling constant houden.
Ook kun je deze rem continue gebruiken zonder dat deze oververhit raakt.
Voor zover ik weet kan een dergelijke rem alleen bij een achterwiel aandrijver geplaatst worden, de retarder zit dan op de cardanas.
Bij voorwielaandrijving ontbreekt de ruimte.
Remmen op de motor, dit is afdalen in een lage versnelling waarbij de remmende werking van de automotor wordt gebruikt.
Dit wil het beste met een turbo loze diesel met een hoge compressie, een benzinemotor remt al een stuk slechter door de lagere compressie.
Een motor rem is een klep in de uitlaat, hiermee wordt extra compressie opgebouwd waardoor de motor beter gaat remmen.
Veel vrachtwagens hadden dit vroeger en het gebruik van deze rem veroorzaakte flink wat lawaai.
Een retarder is een elektro magnetische rem.
Deze werkt met een draaiende en een stilstaande schijf.
Door middel van een elektromagneet wordt de draaiende schijf geremd door de stilstaande.
Het mooie is dat deze rem traploos instelbaar is, hierdoor kun je de snelheid bij aan afdaling constant houden.
Ook kun je deze rem continue gebruiken zonder dat deze oververhit raakt.
Voor zover ik weet kan een dergelijke rem alleen bij een achterwiel aandrijver geplaatst worden, de retarder zit dan op de cardanas.
Bij voorwielaandrijving ontbreekt de ruimte.
motorrem
bedankt voor de informatie
-Voith retarder; de nieuwe mooie ontwikkeling
denk niet dat deze voor een 2,5 L motor te koop komt
-Goldschmidt; dit is het "ouderwetse" systeem voor diesels
vroeger met een handel achter het stuur (zelf mee gereden)
later electrisch bediend
de rede dat deze op nieuwe motoren wordt afgeraden kan volgende zijn
-oudere diesels hadden nog GEEN turbo, de klep sluit de uitlaat af
inlaat blijf wel aanzuigen, dus meer druk in de cilinders hierdoor beter "remmen op de motor effect"
-als bij turbo motoren de uitlaat wordt afgesloten, kan de druk in de aanjaagzijde (deze zit in de uilaat)van turbo te hoog oplopen
ook stromen er geen uitlaatgassen (wel heet) meer door, hierdoor toch minder koeling
interessant onderwerp
Hanno
-Voith retarder; de nieuwe mooie ontwikkeling
denk niet dat deze voor een 2,5 L motor te koop komt
-Goldschmidt; dit is het "ouderwetse" systeem voor diesels
vroeger met een handel achter het stuur (zelf mee gereden)
later electrisch bediend
de rede dat deze op nieuwe motoren wordt afgeraden kan volgende zijn
-oudere diesels hadden nog GEEN turbo, de klep sluit de uitlaat af
inlaat blijf wel aanzuigen, dus meer druk in de cilinders hierdoor beter "remmen op de motor effect"
-als bij turbo motoren de uitlaat wordt afgesloten, kan de druk in de aanjaagzijde (deze zit in de uilaat)van turbo te hoog oplopen
ook stromen er geen uitlaatgassen (wel heet) meer door, hierdoor toch minder koeling
interessant onderwerp
Hanno
- Dekker-Achterhoek
- Berichten: 676
- Lid geworden op: vr 25 jan 2008, 16:15
- Locatie: Achterhoek / Madeira - Portugal
- Contacteer:
Re: motorrem
Op de moderne snellopende Turbo diesels (zoals in personenauto's en de meeste Campers) mag beslist geen uitlaatrem (motorrem / klep) gemonteerd worden.Hanno LT schreef: de rede dat deze op nieuwe motoren wordt afgeraden kan volgende zijn
-oudere diesels hadden nog GEEN turbo, de klep sluit de uitlaat af
inlaat blijf wel aanzuigen, dus meer druk in de cilinders hierdoor beter "remmen op de motor effect"
-als bij turbo motoren de uitlaat wordt afgesloten, kan de druk in de aanjaagzijde (deze zit in de uilaat)van turbo te hoog oplopen
ook stromen er geen uitlaatgassen (wel heet) meer door, hierdoor toch minder koeling
Hanno
De reden is de hoog oplopende druk in het uitlaatspruitstuk (tot 15 Bar !!). Door deze druk kan er via de afdichting van het uitlaat deel van de turbo uitlaatgas naar de lagering worden geperst. Hierdoor zal de olie weggeperst worden (olie druk is slechts 3 á 5 Bar).
Gevolg, de Turbo lagering loopt droog en zal onherstelbaar beschadigd raken.
Over de retarders het volgende.
Deze worden gemonteerd achter de versnellingsbak. Hiervoor moet de bestaande cardanas ingekort worden (specialisten werk ivm balanceren). Dus is montage alleen mogelijk op een aandrijfas met voldoende "vrije"-lengte. Hierdoor vallen de voorwiel aandrijvers af.
Een retarder heeft niets te maken met het soort of type motor (werkt zelfstandig en electrisch) maar alles met het GVW (gewicht van de gehele combinatie). Het rem vermogen moet afgestemd zijn op het GVW.
Voorzover mijn kennis gaat, zijn de lichtste Retarder voor een GVW van 7,5 ton. Gezien de moodzakelijke ruimte, vaak erg moeilijk onder een Camper weg te werken. Op één van mijn eerste Campers (Bedford CF350 met Opel Commodore 6 cilinder benzine motor en meestal een forse Catamaran aan de haak) heb ik een korte periode een (te zware!!) retarder gehad.
Remde "Fabeltastisch" .
Zeker de lange afdaling op de Duitse autobaan, retarder op stand I en versnellingsbak kon zelfs vrij gezet worden (spaarde LPG ).
Na een paar jaar er toch maar weer af gehaald. De massa van de Retarde was duidelijk te veel voor de lagering van de aandrijfas!!
De aarde biedt meer dan voldoende om ieders behoefte te bevredigen, maar niet ieders hebzucht.
"Rob, Licence to chill".
Bedford CF350 'CamperVan', zelfbouw L2H3 bus. 2,3 op LPG. (1974 - 1984),
Land Rover Defender 110 Td6 met automaat + PECO-lite Camperunit (1984 - 2019),
Weinsberg CaraBus 540 MQ [ Ducato290-Light met 2,3 Multijet2 Euro 6d. 140 pk + 9-Speed ZF aut. ] (2021 - >> )
"Rob, Licence to chill".
Bedford CF350 'CamperVan', zelfbouw L2H3 bus. 2,3 op LPG. (1974 - 1984),
Land Rover Defender 110 Td6 met automaat + PECO-lite Camperunit (1984 - 2019),
Weinsberg CaraBus 540 MQ [ Ducato290-Light met 2,3 Multijet2 Euro 6d. 140 pk + 9-Speed ZF aut. ] (2021 - >> )