Boiler ontkalken: hoelang moet de azijn erin?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
richieboy
Berichten: 129
Lid geworden op: ma 15 mei 2006, 10:49
Locatie: eindhoven

Boiler ontkalken: hoelang moet de azijn erin?



Bericht door richieboy »

Ik ben de boiler aan het ontkalken met azijn, maar hoelang moet dat spul erin blijven zitten..........1 uur 2 uur 3 uur 24 uur.............?

Er zit speciale ontkalkings azijn in.
Dick-B
Berichten: 1314
Lid geworden op: di 16 nov 2004, 15:27



Bericht door Dick-B »

hoi Richieboy,
volgens mijn vrouw max.1 uur anders tast de azijn weer wat anders aan
gr.Dick-B
KarelP
Berichten: 97
Lid geworden op: za 15 mar 2008, 10:44
Locatie: Made



Bericht door KarelP »

Hallo Richieboy,

Niet alle waterpmpen kunnen tegen azijn en kunnen dichtingen aantasten.

groet Karel
Vrijheid is Zalig, maar duurt altijd te kort.
Gebruikersavatar
Marius HRL
Berichten: 9647
Lid geworden op: do 01 jun 2006, 6:54
Locatie: Midden-Drenthe



Bericht door Marius HRL »

Lees ook even: http://www.camperforum.nl/viewtopic.php?t=8411844
Geen azijn gebruiken!

Succes! Marius HRL
Ons lid Marius HRL is helaas in maart 2022 overleden.
karel3
Berichten: 329
Lid geworden op: di 28 jul 2009, 22:18



Bericht door karel3 »

Ik ontkalk wel eens meer kranen ed met azijn , dan is een uurtje meer dan genoeg .
Maar ik heb nog nooit een boiler van binnen gezien , als de kalk er dik op zit is een uur volgens mij te weinig.
citroenzuur is inderdaad wat veiliger maar niet elke drogist heeft dat tegenwoordig meer. Schlecker verkocht het , maar die is al verdwenen in NL dacht ik.
Als je alleen de boiler ontkalkt en de azijn niet rondpompt maar direct weg laat lopen via het aftapkraantje kan azijn volgens mij weinig kwaad.
Gebruikersavatar
Marius HRL
Berichten: 9647
Lid geworden op: do 01 jun 2006, 6:54
Locatie: Midden-Drenthe



Bericht door Marius HRL »

Schoonmaakazijn is inderdaad overal en goedkoop verkrijgbaar. Het tast echter rubber aan (doet citroenzuur niet) en werkt o.a. ook veel agressiever in op aluminium. Om deze reden wordt door fabrikanten van steeds meer apparaten aangegeven dat er NIET ontkalkt mag/moet worden met azijn (citroenzuur mag wel).
Citroenzuur is met iets meer zoeken prima te vinden (o.a. Kemdirect / aanbiedingen bij Aldi).
Ontkalken van de boiler heeft voor mij iets minder belang dan ontkalken van waterleidingen en kranen en de cassette van het toilet.

Groeten, Marius HRL
Ons lid Marius HRL is helaas in maart 2022 overleden.
broekies
Berichten: 164
Lid geworden op: za 08 aug 2009, 7:22
Locatie: Warmond



Bericht door broekies »

Ik zie ook geen technische of scheikundige onderbouwing dat azijn rubber aantast.
Nu heb je ook veel soorten kunstrubber. Ik heb zelf onderzoek gedaan aan hypalon (zeer hoogwaardig kunstrubber). Kan veel hebben hoor.
Zelf ontkalk ik graag met verdund zoutzuur. Dat werkt lekker snel.
Pas nog de wc cassette weer brandschoon gemaakt en alle rubbertjes zijn prima gebleven.
Ik heb het al meer gezegd, je kan pas oordelen als je alle feiten kent. Het ligt helemaal aan hoe en hoelang je ontkalk en zijn de rubbertjes al bijna verteerd en geef je dan de azijn de schuld? Of zie je nieuwe rubbers oplossen in de azijn? Dan zou ik het zeker niet door de sla doen en opeten.
Maar om de sla nu met citroenzuur aan te maken ........
Eet smakelijk.
Synapsis



Bericht door Synapsis »

Marius HRL schreef: Ontkalken van de boiler heeft voor mij iets minder belang dan ontkalken van waterleidingen en kranen en de cassette van het toilet.

Groeten, Marius HRL
JUIST de boiler is een onderdel wat om ontkalken vraagt, de stoffen die kalk veroorzaken slaan JUIST neer op plaatsen waar water verwarmt wordt, omdat de oplosbaarheid van die stoffen in water bij hogere temperaturen minder word.
Gebruikersavatar
Charm
Berichten: 3452
Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 13:49



Bericht door Charm »

Om nog wat 'azijn op de wond' te doen: Philips adviseert de Senseo te ontkalken met citroenzuur en niet met azijn....
Citaat:
'Alleen ontkalkers op basis van citroenzuur kunnen veilig in de Senseo worden gebruikt. Andere middelen, zoals azijn, kunnen uw apparaat beschadigen of kunnen kalkresten achterlaten. Als de procedure niet juist wordt uitgevoerd, kunnen er kalkresten achterblijven in de machine. Hierdoor ontwikkelt de kalk zich sneller en kan de machine permanent en onherstelbaar worden beschadigd. '

Bron: www.senseo.com
    --Groeten van Mea & Egbert PE9B --

    Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
    Agpi
    Berichten: 80
    Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 12:09
    Locatie: Rotterdam

    Azijn ontkalken



    Bericht door Agpi »

    Hoeveel azijn of citroenzuur moet ik gebruiken voor een tank van 125 liter :lol: :lol: :lol:
    In ons eigen ***** hotel een Hymer 674G rijden wij door heeeeel Europa.
    Marius
    Moderator
    Berichten: 11420
    Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 8:56
    Locatie: Noord Brabant
    Contacteer:



    Bericht door Marius »

    Ik heb dit topic ook even ontkalkt... :?
    Het is toch niet onmogelijk om gewoon op een fatsoenlijke manier een discussie te voeren.
    Laat de discussie aub door gaan met argumenten en onderbouwing in plaats van op de man te gaan spelen.
    Greetzzzz, Marius
    Bezoek ook eens: CamperZone.nl
    Henry van der Veen
    Berichten: 2514
    Lid geworden op: vr 13 jul 2007, 0:03
    Locatie: Hoogeveen



    Bericht door Henry van der Veen »

    Gebruik van zuren vooren dergelijke ontkalking of reiniging hangt af van vier dingen, de oplossing en de temperatuur, de verblijfstijd en de beweging.

    De oudste boilers waren emaille, de latere hebben een RVS ketel en de nog latere een kunststof.

    Een paar uurtjes azijn in de installatie maakt de boel niet stuk, wel als je het puur een paar dagen lang laat inwerken op aluminium delen van je kranen bijvoorbeeeld.

    PVC kan uitstekend tegen chloor zelfs in hoge concentraties en tegen zuren mits niet te hoge concentraties.

    RVS kan goed tegen zuren, ook in grotere concentraties maar minder tegen chloor in sterke concentraties, maar een paar druppels chloor maakt de boel echt niet stuk.

    Bepaalde rubbers kunnen goed tegen zuren, je hebt EPDM kan goed tegen zuren, verdund en onverdund, NBR kan goed tegen verdunde zuren maar wat minder tegen onverdunde zuren en sterke chloor.

    Ligt er dus maar aan waar de dichting van de pomp van gemaakt is.

    Maar over het algemeen als je lichte concentraties gebruikt verniel je niets!

    Maar als je echt op safe wilt spelen kan je natuurlijk ook de gangbare ge-eigende middelen voor caravans en campers gebruiken.

    In elk geval moeten de middelen gemakkelijk zonder veel beweging en kracht weggespoeld kunnen worden, dus geen dikbleek enzovoort.
    Zoektocht naar Karmann Gipsy of Cheetah eigenaren op mijn site. http://members.home.nl/karmanngipsy/
    Plaats reactie