Diesel starten bij koud weer?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Eddie2
Berichten: 2185
Lid geworden op: wo 25 jul 2007, 0:31
Locatie: Groningen

Diesel starten bij koud weer?



Bericht door Eddie2 »

Hallo allemaal,

zodra het koud wordt, is mijn Diesel, Ford Transit `92 vrijwel niet te starten.
Soms ben ik er een uurtje of 5 mee bezig.
Heb dan een 40 A netvoeding parallel staan, zodat de accu steeds weer op
peil wordt gebracht.
Ik sta niet op het gaspedaal te pompen, maar soms stinkt het buiten wel
behoorlijk naar Diesel. Lijkt `ie dus behoorlijk verzopen.

Is er nog een (geheime) truc om dat ding iets sneller te laten starten ?
Neen, een russisch brandertje onder de motor zetten was ik nog niet van plan.
En de motor dan maar 24h/dag te laten draaien, zoals in Rusland soms nodig
is, wil ik toch ook maar niet doen.

Hoe werkt eigenlijk die motorblokverwarming, zoals die vaak wordt toegepast
in voertuigen van Brandweer en Ambulances ?
Dan zou je zoiets een uurtje tevoren kunnen inschakelen.

Op dit moment probeer ik niet eens te starten, ik zet eerst de voeding een
uurtje aan, en probeer pas dan te starten.
Accu is 1 jaar oud, 105 Ah, ipv 70 Ah origineel.

Groeten,

Eddie
Marius
Moderator
Berichten: 11420
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 8:56
Locatie: Noord Brabant
Contacteer:



Bericht door Marius »

een 92er transit met die 2.5 diesel is een direct ingespoten diesel motor, die ook nog eens geen voorgloei installatie heeft.
Er zit een vervroeger op de brandstofpomp die word aangestuurd door de warmte (of gebrek daaraan) van het koelwater.
Je zou die dus eens moeten controleren.
Normaal hoort een transit motor vries koude of niet meteen nog voor dat ie bij wijze van 1 rondje heeft gedraait aan te slaan..
Greetzzzz, Marius
Bezoek ook eens: CamperZone.nl
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout



Bericht door de Jonckheer »

Motorblokverwarming is een standkachel zoals een webasto die het koelwater en dus de motor verwarmd. Je zou het niet nodig moeten hebben maar het is natuurlijk wel ideaal. De koude start van iedere motor is het moment waarop deze de meeste slijtage oploopt. Daarom is het ook goed om een koude motor (vooral bij vrieskou) een paar minuutjes te laten lopen voordat je wegrijdt.
In mijn voormalige touringcar zit zo'n installatie. Als het flink koud is laat ik de Webasto een kwartier draaien en kan dan zonder koudstart starten en je ziet dan de temp meter vlot oplopen, zo snel gaat het dan! Ook je interieur verwarmd dan snel op, ook prettig.
Standkachels heb je in vele uitvoeringen, google maar eens.
Uiteraard is er met je Ford iets niet in orde maar buiten dat is een standkachel wel iets om te willen hebben!
motohead
Berichten: 96
Lid geworden op: do 09 okt 2008, 5:44
Locatie: Rustenburg



Bericht door motohead »

Met deze lichte vorst moet ie zo aanslaan.
Waarschijnlijk heeft het motortje niet veel compressie meer.
Als starthulp is startpilot te gebruiken.
Als dat niet lukt dan wordt het tijd voor revisie

groeten, Sandor
myway
Berichten: 15458
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07



Bericht door myway »

Deze motor is voorzien van een vlamstart, waarschijnlijk omdat je diesel ruikt, krijgt hij wel extra brandstof in het inlaatspruitstuk maar werkt de electra naar het element niet.
Dit kun je testen met een stekker die ergens daar in de buurt los hangt deze eens opmeten of hier spanning opstaat en dan doorverbinden dan moet het element dat in het inlaatspruitstuk zit warm worden.
Eddie2
Berichten: 2185
Lid geworden op: wo 25 jul 2007, 0:31
Locatie: Groningen



Bericht door Eddie2 »

Bedankt voor de tips !

Maar revisie zit erniet meer in, het ding komt sowieso nog met moeite en laswerk door de apk.
Het wordt dus tijd voor een `nieuwe` wagen, van bijv. > 30 jaar, die altijd binnen heeft gestaan,
en slechts 20.000 km op de teller heeft :-)
Op dit moment heb ik de lader er alweer aan staan, om zo fris mogelijk te kunnen beginnen,
en een kacheltje op de voorbank, zodat de ruiten straks helemaal zijn ontdooit.
Ohja, en een kartonnetje voor de radiator zit er sinds gisteren ook al in.
Die radiator is veel te groot, want als die voor 4/5 deel is afgedekt, werkt alles nog steeds goed. ( Zelfs `s zomers ! )

Groeten,

Eddie
Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 897
Lid geworden op: za 24 mar 2007, 21:34



Bericht door Bram »

Mijn vorige camper een peugot diesel 2,5 zonder turbo van 92
starte bij erge koude alleen als ik het gaspendaal vol indrukte.
even wachtte ( beluchting) en dan starten. en gas pas gerug als hij aansloeg.
Meestal ging dit verbijsternd iedere keer goed. Andere manieren gaven
dezelfde problemen als topicstartr.
Mijn Hobby was een Hobby maar nu een Adriatik
Martin2
Berichten: 313
Lid geworden op: vr 19 sep 2008, 17:46
Locatie: Emmen



Bericht door Martin2 »

Ik had in mijn T4 altijd een Eberspaecher standverwarming. Deze verwarmd de koelvloeistof via een eigen brander en pompt het dan rond. Hierdoor is je motorblok en je interieur binnen een half uur lekker warm. Je merkt het als je wegrijdt dat de motor veel soepeler is dan wanneer je de standkachel niet gebruikt. Veel minder slijtage dus.

Mijn T4 heb ik onlangs ingeruild voor een camper nadat ik er 350000 km mee heb gereden. Ik denk dat mede door de standkachel de motor nog in prima conditie was.

Omdat ik er zulke goede ervaringen mee heb gehad heb ik in de camper dus ook een standkachel laten inbouwen, deze keer van Webasto.
Eddie2
Berichten: 2185
Lid geworden op: wo 25 jul 2007, 0:31
Locatie: Groningen



Bericht door Eddie2 »

Adriatik Coral 680SP schreef:Mijn vorige camper een peugot diesel 2,5 zonder turbo van 92
starte bij erge koude alleen als ik het gaspendaal vol indrukte.
even wachtte ( beluchting) en dan starten. en gas pas gerug als hij aansloeg.
Meestal ging dit verbijsternd iedere keer goed. Andere manieren gaven
dezelfde problemen als topicstartr.

Aha, zal ik de volgende keer ook eens proberen.
Vandaag alweer aan de praat gekregen, na een uurtje of drie :-)
Eigenlijk heeft het ook wel iets leuks.... altijd een avontuurtje, dat starten.
En dan ligt er rondom die doos nog een bult sneeuw... die ga (kan) ik niet wegscheppen
(rugklachten) dus, een poosje heen en weer pendelen, en weg is ikke :-)

Haha, een automaat in je auto bouwen, die elk half of heel uur de motor start, en 5 min.
laat draaien. Ja, de hele nacht door.
Wel zorgen dat de motor na het starten even voldoende toeren maakt, zodat de dynamo
gaat laden in die 5 min., anders sta je `s morgens alsnog met een lege accu :-)

Groeten,

Eddie
Marius
Moderator
Berichten: 11420
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 8:56
Locatie: Noord Brabant
Contacteer:



Bericht door Marius »

maxer schreef: De koude start van iedere motor is het moment waarop deze de meeste slijtage oploopt. Daarom is het ook goed om een koude motor (vooral bij vrieskou) een paar minuutjes te laten lopen voordat je wegrijdt.
!
Je hebt gelijk dat de koude start hetmoment is dat de motor de meeste slijtage ondervind.. maar het stationair laten draaien van de nog koude motor die net aangeslingerd is verergerd dat nog flink en is dus absoluut slecht..
Starten en rustig weg rijden, toerental en belasting laag houden tot de olie en het koelwater op temperatuur is..
en nee dat is nog niet als het koelwater temperatuur metertje omhoog komt...
De motor olie heeft vele malen langer nodig om op temperatuur te komen.
Greetzzzz, Marius
Bezoek ook eens: CamperZone.nl
Jodocus
Berichten: 88
Lid geworden op: za 03 jan 2004, 17:32



Bericht door Jodocus »

Hoi Eddie 2.
Ik heb een aantal jaren geleden een paar weken met heel strenge vorst gestaan. Ook toen toch wel startproblemen (ducato 2,5 TD 1992)
Vervolgens een motorvoorverwarmer gemonteerd. Het koelsysteem verwarmt de motor. Hieronder de de website.
Geen problemen meer gehad. Neem er wel een met niet zo'n hoog vermogen. Maar dat begrijp jij als elektronicus ook wel.

groet Jos

http://www.sausewind-shop.com/katalog/c ... 312696/cl/
Eddie2
Berichten: 2185
Lid geworden op: wo 25 jul 2007, 0:31
Locatie: Groningen



Bericht door Eddie2 »

Hoi Jos,

leuk ding, niet te duur... maar plotseling kan ik wel weer veeeel goedkoper :-)
Ehh, hoewel.... was het pompje vergeten....
Mijn idee was een aquariumverwarming in een buis te monteren, en door die buis het
koelwater... ik bedoel de koelvloeistof te pompen.
Maar.... als de wind waait door de bomen, waait die ook stevig langs het motorblok.
Raak je dan de toegevoerde energie niet nog sneller kwijt, dan je het erin stopt ?
Hoewel.... het blok hoeft slechts een graad of 10 a 15 te zijn, en niet 70... Als `ie maar start.

En dan gelijk de TÜV weer te zei.... zeuren....
Zo`n verwarming heeft toch niets (nadeligs) met de veiligheid te maken ?
Mag het bij de oosterburen niet worden ingebouwd zonder TÜV-goedkeuring....
De pot op ! Als ik dat wil, bouw ik zo`n ding in ! Of komt de TÜV mij elke dag aanslepen ?

Maar heb je ook een idee, hoelang het duurt dat het blok `warm` (genoeg) is ?
C.a. 70 Ampere kan ik met mijn extra accu achterin zat een uurtje volhouden (205 Ah)
maar die energie moet wel weer terug in die accu, en met korte ritjes red je dat niet
zonder externe lader. Of de verwarming extern voeden, maar midden in de stad laat
ik toch niet graag `s nachts een kabel over het trottoir liggen. Technisch veilig genoeg,
maar er loopt teveel tuig rond, dat het leuk vind, om zaken te vernielen, of stelen.

Er lopen zelfs hersengeamputeerde ***** rond, die de poort in Auswitz hebben vernield/
gestolen.... zieker kun je niet zijn :evil: :evil: :evil:
de Haan
Berichten: 253
Lid geworden op: ma 27 nov 2006, 20:00



Bericht door de Haan »

15 a20 jaar geleden waren er motorwarmers te koop die gewoon op 220 werkten.
Ik had er een van 2000 watt (16liter koelwater) die ging een half uur van te voren aan.
Je moest een vriesplaatje uit de motor halen en daar paste hij precies in.
Starte dan probleemloos.
Het lijkt mij dat die dingen nog steeds te koop zijn.
Gebruikersavatar
wimh
Berichten: 2942
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 22:41
Locatie: Alkmaar
Contacteer:



Bericht door wimh »

Plaats reactie