horten en stoten

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
kever71
Berichten: 386
Lid geworden op: di 03 jun 2008, 14:06
Locatie: Sauwerd (Gron.)

horten en stoten



Bericht door kever71 »

Tja zo val je van het ene in het andere,gisteren viel de motor stil,en zoals altijd op een plek waar je liever niet staat en zeker niet in de spits op een voorsorteervak :oops: ,maar goed,de wegenwacht maar gebeld en 10 min.later was hij er al gelukkig :)en gelijk de camper naar een veiligere plek gesleept :arrow: al een paar dagen rijd de camper hortend en stotend rond,rijdt niet erg soepel,soms loopt ineens het motortoerental op om dan weer weg te zakken,net of het gaspedaal blijft hangen dit is echter niet het geval,dit merk je ook als je met een constante snelheid rijd is het net of je gas geeft.
De wegenwachter drukte een paar keer op de ontluchtingsknop en hij starte weer,dus tis net alsof er lucht in zat,de tank was nog voor een kwart gevuld,kreeg het advies om te gaan tanken omdat er waarschijnlijk lucht werdt aangezogen uit de tank,nu lijkt mij dit sterk omdat er regelmatig getankt word,het komt ook wel eens voor dat ik met aangeknepen billen naar een tankstation rijdt maar dan is er niks aan de hand,de pomp is voor de zomervakantie gerepareerd en probleemloos gewerkt,er zijn ook geen leidingen lek,want dat ruik en zie je wel,is dit misschien een verstuiver probleem :?: wie owie heeft hier ervaring mee,eind oktobeer gaat ie naar de garage voor de apk en wil ik wat iedeen mee nemen om tot een oplossing te komen.
tjonge wat een verhaal heb nu kramp in de vingers. :D :shock:

Gr.Bert
Peugeot J5 2.5TD Burstner A630 1992 225000+km
festina lente (haast je langzaam)
Synapsis

Re: horten en stoten



Bericht door Synapsis »

kever71 schreef:Tja zo val je van het ene in het andere,gisteren viel de motor stil,en zoals altijd op een plek waar je liever niet staat en zeker niet in de spits op een voorsorteervak :oops: ,maar goed,de wegenwacht maar gebeld en 10 min.later was hij er al gelukkig :)en gelijk de camper naar een veiligere plek gesleept :arrow: al een paar dagen rijd de camper hortend en stotend rond,rijdt niet erg soepel,soms loopt ineens het motortoerental op om dan weer weg te zakken,net of het gaspedaal blijft hangen dit is echter niet het geval,dit merk je ook als je met een constante snelheid rijd is het net of je gas geeft.
De wegenwachter drukte een paar keer op de ontluchtingsknop en hij starte weer,dus tis net alsof er lucht in zat,de tank was nog voor een kwart gevuld,kreeg het advies om te gaan tanken omdat er waarschijnlijk lucht werdt aangezogen uit de tank,nu lijkt mij dit sterk omdat er regelmatig getankt word,het komt ook wel eens voor dat ik met aangeknepen billen naar een tankstation rijdt maar dan is er niks aan de hand,de pomp is voor de zomervakantie gerepareerd en probleemloos gewerkt,er zijn ook geen leidingen lek,want dat ruik en zie je wel,is dit misschien een verstuiver probleem :?: wie owie heeft hier ervaring mee,eind oktobeer gaat ie naar de garage voor de apk en wil ik wat iedeen mee nemen om tot een oplossing te komen.
tjonge wat een verhaal heb nu kramp in de vingers. :D :shock:

Gr.Bert
Nee dit is zeker géén verstuiver probleem, tis precies wat de wegenwacht ook al constateerde en verholp door met de hand te pompen: lucht in je systeem.

Vervang de slang van de je tank naar je brandstof filter maar eens, de kans is groot dat het probleem over is.
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24456
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen



Bericht door javanes »

Hoe lang is het geleden dat de auto een beurt heeft gehad waarbij o.a het brandstoffilter is vervangen?
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
markenbinnen
Berichten: 396
Lid geworden op: di 10 jun 2003, 17:17
Locatie: Noord Holland
Contacteer:

Horten en stoten



Bericht door markenbinnen »

Dit bij een vriend al eens meegemaakt.

Brandstoffilter vernieuwd (was maar 1500 Km daarvoor vernieuwd) en auto trok weer als de beste.
Als je getankt heb bij en ouder stition en de tank is vlak daravoor gevuld kan er veel vuil zweven in de tank en is het filter snel verstopt.
Dit is zelf en goedkoop te proberen, succes.

Gr. Jan W.
INVISIBLE SHIELD revolutionaire wax
Met zeer lange levensduur
www.reconex.nl
gevelreiniging, voegen, impregneren?
www.gevelonderhoud-zaanstad.nl
Gebruikersavatar
vmax
Berichten: 5176
Lid geworden op: zo 06 sep 2009, 21:16
Locatie: oant grutste natoergebied fan nederlân



Bericht door vmax »

je kunt er ook een klein voorfiltertje voor je brandstoffilter plaatsen die het eerste vuil filterd en gemakkelijk te vervangen is
Hymer B694 Fiat 2.8 IDTD bj 2000

wie hard werkt verschaft zichzelf vrijheid

voor de tandemas bezitters:
https://www.facebook.com/groups/183362805934110/
https://www.facebook.com/groups/2246047885618614/

en Hymer bezitters
https://www.facebook.com/groups/871981313133700/
kever71
Berichten: 386
Lid geworden op: di 03 jun 2008, 14:06
Locatie: Sauwerd (Gron.)



Bericht door kever71 »

Hij is vlak voor de vakantie een beurt gehad en alle filters zijn toen vervangen,ook de brandstoffilter dus.
Maar voor het zelfde geld is er tijdens het vevangen iets niet goed gegaan en krijg nu pas de problemen.
Maar ontluchten doe je bij het filter,samen werking tussen ontluchtingsnippel en drukpompje op het filterhuis dacht ik,maar de wegenwachter drukte alleen op het drukpompje zonder ontluchtingsnippel open te draaien je bouwt in principe alleen maar druk op in het filter,en die druk verdwijnt weer als je de motor start. Of is dit ook een ontluchtings methode.

Gr.Bert
Peugeot J5 2.5TD Burstner A630 1992 225000+km
festina lente (haast je langzaam)
Synapsis



Bericht door Synapsis »

kever71 schreef:Hij is vlak voor de vakantie een beurt gehad en alle filters zijn toen vervangen,ook de brandstoffilter dus.
Maar voor het zelfde geld is er tijdens het vevangen iets niet goed gegaan en krijg nu pas de problemen.
Maar ontluchten doe je bij het filter,samen werking tussen ontluchtingsnippel en drukpompje op het filterhuis dacht ik,maar de wegenwachter drukte alleen op het drukpompje zonder ontluchtingsnippel open te draaien je bouwt in principe alleen maar druk op in het filter,en die druk verdwijnt weer als je de motor start. Of is dit ook een ontluchtings methode.

Gr.Bert
Je zet met wat de wegenwacht deed de brandstofpomp weer vol brandstof, waardoor ie weer start.

Poreuze / lekke branstofslangen is een bekend euvel bij dit type motoren...net als lekke brandstofvoor warmers die in 9 van de 10 gevallen worden gebypasst omdat ze nog wel eens lek raken
geuze
Berichten: 1637
Lid geworden op: ma 11 sep 2006, 22:07



Bericht door geuze »

zou ook kunnen zijn dat het opvoerpompje te weinig opbrengst heeft, als een diesel stil valt kun je inderdaad met de handpomp het geheel weer op druk brengen zit het systeem vol lucht b.v na vervangen filter dan kun je beter de nippel gebruiken, evt kun je ook een electrische pomp er tussen zetten om te kijken of het probleem dan is opgelost
succes jan
pluk de dag voor je het weet is het over
Synapsis



Bericht door Synapsis »

geuze schreef:zou ook kunnen zijn dat het opvoerpompje te weinig opbrengst heeft, als een diesel stil valt kun je inderdaad met de handpomp het geheel weer op druk brengen zit het systeem vol lucht b.v na vervangen filter dan kun je beter de nippel gebruiken, evt kun je ook een electrische pomp er tussen zetten om te kijken of het probleem dan is opgelost
succes jan
Er zit geen opvoerpompje op bij dit type motoren....dat doet de brandstofpomp zelf
kever71
Berichten: 386
Lid geworden op: di 03 jun 2008, 14:06
Locatie: Sauwerd (Gron.)



Bericht door kever71 »

Synapsis schreef:
kever71 schreef:Hij is vlak voor de vakantie een beurt gehad en alle filters zijn toen vervangen,ook de brandstoffilter dus.
Maar voor het zelfde geld is er tijdens het vevangen iets niet goed gegaan en krijg nu pas de problemen.
Maar ontluchten doe je bij het filter,samen werking tussen ontluchtingsnippel en drukpompje op het filterhuis dacht ik,maar de wegenwachter drukte alleen op het drukpompje zonder ontluchtingsnippel open te draaien je bouwt in principe alleen maar druk op in het filter,en die druk verdwijnt weer als je de motor start. Of is dit ook een ontluchtings methode.

Gr.Bert
Je zet met wat de wegenwacht deed de brandstofpomp weer vol brandstof, waardoor ie weer start.

Poreuze / lekke branstofslangen is een bekend euvel bij dit type motoren...net als lekke brandstofvoor warmers die in 9 van de 10 gevallen worden gebypasst omdat ze nog wel eens lek raken
Nou dan zal ik de leidingen laten controleren,maar dat zie en ruik je toch als er een leiding lek of poreus is? Dit is NL.niet het geval.

Gr.Bert
Peugeot J5 2.5TD Burstner A630 1992 225000+km
festina lente (haast je langzaam)
geuze
Berichten: 1637
Lid geworden op: ma 11 sep 2006, 22:07



Bericht door geuze »

Er zit geen opvoerpompje op bij dit type motoren....dat doet de brandstofpomp zelf[/quote]

er zit wel degelijk een pompje in zit dan misschien wel in de brandstofpomp of loopt de brandstof vanzelf naar de pomp??
gr jan
pluk de dag voor je het weet is het over
Synapsis



Bericht door Synapsis »

geuze schreef:Er zit geen opvoerpompje op bij dit type motoren....dat doet de brandstofpomp zelf
er zit wel degelijk een pompje in zit dan misschien wel in de brandstofpomp of loopt de brandstof vanzelf naar de pomp??
gr jan[/quote]

dat zeg ik, dat doet de brandstofpomp zelf...daarom is lucht een groot probleem

Bij de J5 zit de brandstofpomp iets hoger dan het brandstoffilter, dus aanzuigen gaat over een zeer geringe hoogte....van het filter naar de tank is een veel groter stuk, loopt dat leegt trekt de brandstofpomp het echt niet...omdat het geen opvoerpompje is...
Laatst gewijzigd door Synapsis op za 17 okt 2009, 14:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Synapsis



Bericht door Synapsis »

kever71 schreef:
Synapsis schreef:
kever71 schreef:Hij is vlak voor de vakantie een beurt gehad en alle filters zijn toen vervangen,ook de brandstoffilter dus.
Maar voor het zelfde geld is er tijdens het vevangen iets niet goed gegaan en krijg nu pas de problemen.
Maar ontluchten doe je bij het filter,samen werking tussen ontluchtingsnippel en drukpompje op het filterhuis dacht ik,maar de wegenwachter drukte alleen op het drukpompje zonder ontluchtingsnippel open te draaien je bouwt in principe alleen maar druk op in het filter,en die druk verdwijnt weer als je de motor start. Of is dit ook een ontluchtings methode.

Gr.Bert
Je zet met wat de wegenwacht deed de brandstofpomp weer vol brandstof, waardoor ie weer start.

Poreuze / lekke branstofslangen is een bekend euvel bij dit type motoren...net als lekke brandstofvoor warmers die in 9 van de 10 gevallen worden gebypasst omdat ze nog wel eens lek raken
Nou dan zal ik de leidingen laten controleren,maar dat zie en ruik je toch als er een leiding lek of poreus is? Dit is NL.niet het geval.

Gr.Bert
Hee, dat is juist de instinker, je ziet of ruikt het soms niet.....maar het kan wel degelijk een probleem zijn, omdat de slangen na verloop van tijd poreus raken

Slang vanaf de tank naar het filter huis is pakweg een meter lang....kost amper wat, tis alleen lastig om onder bij de tank de aansluiting te bereiken.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51261
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster



Bericht door Kroppie »

heb ik afgelopen zomer tijdens reis naar zuid frankrijk ook gehad ,na wat zoeken naar een luchtlek bleek algauw dat de oorzaak ergens anders lag ,IN de tank.
daar zit om de aanzuigleiding een super klein filtertje en dat zat verstopt.
schoongemaakt en geen probleem meer.
tank kun je er als volgt onderuit halen zorg dat er niet meer dan 1/4 in zit.
dan de auto opkrikken en goed ondersteunen. denk om je veiligheid.
endan het hitteschild van de uitlaat losmaken.
dan de dikke vulleidng losmaken de dunne ontluchtleiding ,en de opening even een lapje instoppen tegen het morsen van diesel,en de brandstof toevoer en retour leidingen uit de beugeltjs los maken ,ze hoeven niet los van de aansluiting.
de tank zit vast met 4 m8 bouten (slw 13 ),daarvan 2 diagonaal tegenover elkaar losmaken en vervangen door 2 stukken m8 draadeind van +_ 30 a 50cm lang en dan met 2 moeren de boel weer hand vastdraaien.
dan de 2 andere bouten van de tank uitdraaien .
dan om en om de twee moeren op de draadeinden steeds iets los draaien, waardoor de tank langzaam zakt.de moeren er niet helemaal afdraaien!
als je het zo doet is het in je eentje te doen,tank is leeg n.l. al zwaar genoeg.
dan het aansluitdesel losmaken met dopsleutel 7.
omhoogwippen en voorzichtig uit de tank manouvreren,zodat het vlotter mechanisme niet verbuigd.
nu zie je het filterje zitten het onderst dekseltje er met een scroeven draaier afwippen (let op zit een veertje achter)dan de boel schoonmaken en weer monteren.
dan met de meoeren op de 2 draadeinden de tank weer beetje bij beetje omhoog,en alles weer vastzetten ontluchten en klaar voor de volgende (bij mij )200000km.
succes en groet

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie