startmotor Peugeot J5 diesel

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Miles
Berichten: 246
Lid geworden op: zo 27 jul 2008, 11:49

startmotor Peugeot J5 diesel



Bericht door Miles »

Even een vraagje aan de technici alhier. Mijn J5 2.5 diesel heeft tot heden twee keer "dienst geweigerd". De eerste keer nadat de camper twee dagen had stilgestaan. De tweede keer vanochtend, nadat ik gisteren nog had gereden.

Net als anders zet ik de auto op contact, laat voorgloeien en wil starten. Dan gebeurt er helemaal niets. De eerste keer dat dit mij gebeurde, lukte het in een derde poging, een paar minuten later, opeens wel. Vanochtend echter, lukte het mij niet om de auto te starten. ANWB gebeld, omdat ik dacht dat de accu overleden was. Wegenwacht heeft accu OK bevonden. Kroop onder de auto en constateerde dat de startmotor nog goed is. In de historie van de auto heb ik ook gezien dat deze ooit is vervangen.
Wegenwachter pakte een grote hamer en zei tegen mij: "niet voorgloeien nu, gewoon sleutel omdraaien en vasthouden". Voordat hij een klap met de hamer op de startmotor kon geven, sloeg de camper aan.

Maar wat nu? ANWB zegt dat startmotor en accu oké zijn en toch blijft de camper soms dood...........
Ben benieuwd naar de adviezen van de kenners hier. Graag lees ik ook of dit wellicht een bekend probleem is. Ik heb een zoekopdracht "startmotor" gegeven, maar dit gaf wel heel veel topics.
Marius
Moderator
Berichten: 11420
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 8:56
Locatie: Noord Brabant
Contacteer:



Bericht door Marius »

miles is een redelijk bekend euveltje van de j5's
Je contact slot is waarschijnlijk de veroorzaker.
Op de start stand geeft hij dan geen spanning meer door, soms wel soms niet, en soms wel maar dan mt zo een hoge overgangs weerstand dat zodra er wat stroom gevraagd word (door het start relais op de startmotor) de spanning volledig inzakt.

Remedie:
Contact slot vervangen.
Contact slot repareren : indien mogelijk
contact slot vergeten en een extra start knop plaatsen (had ik gedaan bij onze vorige camper)

Wil je zeker weten dat dit het is kun je gaan meten.
Op de startmotor komt een draad rechtstreeks van het contact slot.
Hier op komt 12 volt op het moment dat jij de sleutel naar de start stand draaid.
Hoogst waarschijnlijk dus komt daar geen spanning op als de camper de volgende keer weer dienst weigert.

over die extra knop:
Ik had een gewone druk knop (moeller) geplaatst.
Die zo aangelsoten dat er spanning op kwam als ik de camper op contact zet.
Van uit de knop had ik een nieuwe kabel naar de startmotor getrokken die dat ding van spanning voorzag zodra ik de knop indrukte.
Na die reparatie geen problemen meer mee gehad.
Greetzzzz, Marius
Bezoek ook eens: CamperZone.nl
Miles
Berichten: 246
Lid geworden op: zo 27 jul 2008, 11:49



Bericht door Miles »

Marius, hartelijk dank voor je duidelijke reactie!
Bertram
Berichten: 17328
Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 12:10
Locatie: Noord Nederland



Bericht door Bertram »

Wij hebben een startonderbreker. Tijdens de vakantie hadden wij ook
startproblemen. Toen bleek dat solderingen van een van de twee relais in de startonderbreker uit de printplaat was gescheurd.
Resultaat: soms niet te starten.

De meeste startonderbrekers hebben een schakelfunctie voor de 15-draad
en voor de draad naar de startmotor.
Dus als je een startonderbreker hebt, dan zou daar ook wel eens een
probleem in kunnen zitten.

Groeten,

Bert
Miles
Berichten: 246
Lid geworden op: zo 27 jul 2008, 11:49



Bericht door Miles »

Ik heb geen startonderbreker.

Vanmiddag de auto van de garage teruggehaald. De stekker van de bentex van de startmotor veroorzaakte het euvel is mij verteld. Op dit moment is het weer starten lopen. Hopen dat het zo blijft. Dank voor de reacties.
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24462
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen



Bericht door javanes »

Miles

Dan zal de garage de stekker aan de kabel naar het relais wel bedoelen. Dat is de kabel waar Marius het ook over had.

Dat relais trekt de bendix naar buiten.

Hieronder staat een afbeelding van de onderdelen van je starmotor

Afbeelding
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
kareltje cola
Berichten: 1032
Lid geworden op: ma 20 feb 2006, 0:10
Locatie: Herentals (B)



Bericht door kareltje cola »

Dag Miles,
Vaak is de oorzaak een ingebrande verbindng ongeveer 20 centimeter van het contact. Vanuit het contaktslot lopen 4 dikke draden naar een witte stekkerverbinding. 1 of enkele zijn vaak gecorrideerd in de stekkeraansluiting of zefs ingebrand.
Kan ook in het elektrisch gedeelte van het contakt zitten.
groetjes karel
Miles
Berichten: 246
Lid geworden op: zo 27 jul 2008, 11:49



Bericht door Miles »

Wederom mijn dank voor de hulpvaardige en vakkundige adviezen hier. We vertrekken zo voor een weekendje weg. Als ik dus in de loop van de dag hier een berichtje plaats, bleek het probleem niet verholpen en zijn we thuis gebleven...... :wink:
Gebruikersavatar
Toine_de_biker
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 14 apr 2014, 22:38
Locatie: Mierlo
Contacteer:

Re: startmotor Peugeot J5 diesel



Bericht door Toine_de_biker »

Ik heb het zelfde probleem, amper start niet meer.
Vorig jaar late reviseren nu doet hij niets meer.
Ik sta nu onder Lyon, iemand een idee hoe ik dit het snelst oplos.

Gr Toine
Gebruikersavatar
Denja
Berichten: 574
Lid geworden op: vr 30 nov 2007, 0:56
Locatie: Kempen (B)

Re: startmotor Peugeot J5 diesel



Bericht door Denja »

Een paar jaar geleden enkele keren hetzelfde probleem gehad.
Mijn probleem was dus dat hij niks meer deed bij het starten met de sleutel
het zat dus wel degelijk in het stuurcontact.
Draadje aan starter gemaakt waarmee ik hem rechtstreeks kon starten aan de batterij.
Sindsdien geen enkele keer meer last gehad :lol: .
Eura Mobil
Terrestra 670 SBL
Afbeelding
"Ubi bene, ibi patria"
Waar ik me goed voel, is mijn vaderland
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80426
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: startmotor Peugeot J5 diesel



Bericht door Dafluc »

Denja, misschien kun je eens naar je onderschrift kijken. Een probleem dat meerdere mensen ervaren met foto's die ergens opgeslagen zijn.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Toine_de_biker
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 14 apr 2014, 22:38
Locatie: Mierlo
Contacteer:

Re: startmotor Peugeot J5 diesel



Bericht door Toine_de_biker »

Als ik een foto kan krijgen hoe het moet kom ik er wel uit.
Of een tek hoe ik dat moet fixen
Het is erg stil op zondag hier in de garage in Frankrijk.
Gebruikersavatar
rongreven
Berichten: 6402
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 18:08
Locatie: Europa

Re: startmotor Peugeot J5 diesel



Bericht door rongreven »

Kijk even naar de tip van kareltje cola hierboven.
En anders, op de startmotor zitten een hele dikke pluskabel (niets mee doen) en een dunnere plus kabel.
Op die dunnere pluskabel moet 12 volt komen bij het starten.
Wel 12 volt en niet starten, tijdens het starten een tik met een hamer of zware sleutel op de startmotor geven.
Geen 12 volt, een draad van de dunne draad naar de plus van de accu en kijken of de startmotor het dan wel doet.
Doet hij het wel, de draad netjes wegwerken met een drukknop er tussen om te kunnen starten met kontakt aan.
Groet, Ron Greven
Miles
Berichten: 246
Lid geworden op: zo 27 jul 2008, 11:49

Re: startmotor Peugeot J5 diesel



Bericht door Miles »

Krijg een emailbericht dat er iemand heeft gereageerd in mijn topic uit 2009.............

Ben even in mijn geheugen gaan graven. Meestal was de truc inderdaad, zoals hierboven al gemeld, starten en tegelijk iemand een klap op de startmotor laten geven. Kan mij herinneren dat de wegenwacht toen zei: niet voorgloeien, gewoon in een keer de sleutel helemaal omdraaien alsof je gaat starten. Dat deed ik, er gebeurde niets uiteraard, moest de sleutel in die stand houden en de wegenwacht gaf de klap op de startmotor. Starten en lopen.

We hebben in midden Frankrijk ook een keer stil kwamen gestaan, omdat de camper na het tanken niets meer deed.
We werden van de tolweg af gehaald door een oplegger. Toen bleek er een draad van of naar de bobine doorgebrand waardoor de accu niet meer werd opgeladen.

Hoop dat je hier iets aan hebt. Ben zelf niet technisch onderlegd, dus bovenstaand is zoals ik het mij herinner.
Onze camper is overigens al jaren geleden verkocht, maar toch leuk om hier weer even terug te zijn.
Plaats reactie