startmotor Peugeot J5 diesel
startmotor Peugeot J5 diesel
Even een vraagje aan de technici alhier. Mijn J5 2.5 diesel heeft tot heden twee keer "dienst geweigerd". De eerste keer nadat de camper twee dagen had stilgestaan. De tweede keer vanochtend, nadat ik gisteren nog had gereden.
Net als anders zet ik de auto op contact, laat voorgloeien en wil starten. Dan gebeurt er helemaal niets. De eerste keer dat dit mij gebeurde, lukte het in een derde poging, een paar minuten later, opeens wel. Vanochtend echter, lukte het mij niet om de auto te starten. ANWB gebeld, omdat ik dacht dat de accu overleden was. Wegenwacht heeft accu OK bevonden. Kroop onder de auto en constateerde dat de startmotor nog goed is. In de historie van de auto heb ik ook gezien dat deze ooit is vervangen.
Wegenwachter pakte een grote hamer en zei tegen mij: "niet voorgloeien nu, gewoon sleutel omdraaien en vasthouden". Voordat hij een klap met de hamer op de startmotor kon geven, sloeg de camper aan.
Maar wat nu? ANWB zegt dat startmotor en accu oké zijn en toch blijft de camper soms dood...........
Ben benieuwd naar de adviezen van de kenners hier. Graag lees ik ook of dit wellicht een bekend probleem is. Ik heb een zoekopdracht "startmotor" gegeven, maar dit gaf wel heel veel topics.
Net als anders zet ik de auto op contact, laat voorgloeien en wil starten. Dan gebeurt er helemaal niets. De eerste keer dat dit mij gebeurde, lukte het in een derde poging, een paar minuten later, opeens wel. Vanochtend echter, lukte het mij niet om de auto te starten. ANWB gebeld, omdat ik dacht dat de accu overleden was. Wegenwacht heeft accu OK bevonden. Kroop onder de auto en constateerde dat de startmotor nog goed is. In de historie van de auto heb ik ook gezien dat deze ooit is vervangen.
Wegenwachter pakte een grote hamer en zei tegen mij: "niet voorgloeien nu, gewoon sleutel omdraaien en vasthouden". Voordat hij een klap met de hamer op de startmotor kon geven, sloeg de camper aan.
Maar wat nu? ANWB zegt dat startmotor en accu oké zijn en toch blijft de camper soms dood...........
Ben benieuwd naar de adviezen van de kenners hier. Graag lees ik ook of dit wellicht een bekend probleem is. Ik heb een zoekopdracht "startmotor" gegeven, maar dit gaf wel heel veel topics.
-
- Moderator
- Berichten: 11420
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 8:56
- Locatie: Noord Brabant
- Contacteer:
miles is een redelijk bekend euveltje van de j5's
Je contact slot is waarschijnlijk de veroorzaker.
Op de start stand geeft hij dan geen spanning meer door, soms wel soms niet, en soms wel maar dan mt zo een hoge overgangs weerstand dat zodra er wat stroom gevraagd word (door het start relais op de startmotor) de spanning volledig inzakt.
Remedie:
Contact slot vervangen.
Contact slot repareren : indien mogelijk
contact slot vergeten en een extra start knop plaatsen (had ik gedaan bij onze vorige camper)
Wil je zeker weten dat dit het is kun je gaan meten.
Op de startmotor komt een draad rechtstreeks van het contact slot.
Hier op komt 12 volt op het moment dat jij de sleutel naar de start stand draaid.
Hoogst waarschijnlijk dus komt daar geen spanning op als de camper de volgende keer weer dienst weigert.
over die extra knop:
Ik had een gewone druk knop (moeller) geplaatst.
Die zo aangelsoten dat er spanning op kwam als ik de camper op contact zet.
Van uit de knop had ik een nieuwe kabel naar de startmotor getrokken die dat ding van spanning voorzag zodra ik de knop indrukte.
Na die reparatie geen problemen meer mee gehad.
Je contact slot is waarschijnlijk de veroorzaker.
Op de start stand geeft hij dan geen spanning meer door, soms wel soms niet, en soms wel maar dan mt zo een hoge overgangs weerstand dat zodra er wat stroom gevraagd word (door het start relais op de startmotor) de spanning volledig inzakt.
Remedie:
Contact slot vervangen.
Contact slot repareren : indien mogelijk
contact slot vergeten en een extra start knop plaatsen (had ik gedaan bij onze vorige camper)
Wil je zeker weten dat dit het is kun je gaan meten.
Op de startmotor komt een draad rechtstreeks van het contact slot.
Hier op komt 12 volt op het moment dat jij de sleutel naar de start stand draaid.
Hoogst waarschijnlijk dus komt daar geen spanning op als de camper de volgende keer weer dienst weigert.
over die extra knop:
Ik had een gewone druk knop (moeller) geplaatst.
Die zo aangelsoten dat er spanning op kwam als ik de camper op contact zet.
Van uit de knop had ik een nieuwe kabel naar de startmotor getrokken die dat ding van spanning voorzag zodra ik de knop indrukte.
Na die reparatie geen problemen meer mee gehad.
Wij hebben een startonderbreker. Tijdens de vakantie hadden wij ook
startproblemen. Toen bleek dat solderingen van een van de twee relais in de startonderbreker uit de printplaat was gescheurd.
Resultaat: soms niet te starten.
De meeste startonderbrekers hebben een schakelfunctie voor de 15-draad
en voor de draad naar de startmotor.
Dus als je een startonderbreker hebt, dan zou daar ook wel eens een
probleem in kunnen zitten.
Groeten,
Bert
startproblemen. Toen bleek dat solderingen van een van de twee relais in de startonderbreker uit de printplaat was gescheurd.
Resultaat: soms niet te starten.
De meeste startonderbrekers hebben een schakelfunctie voor de 15-draad
en voor de draad naar de startmotor.
Dus als je een startonderbreker hebt, dan zou daar ook wel eens een
probleem in kunnen zitten.
Groeten,
Bert
-
- Berichten: 1032
- Lid geworden op: ma 20 feb 2006, 0:10
- Locatie: Herentals (B)
Dag Miles,
Vaak is de oorzaak een ingebrande verbindng ongeveer 20 centimeter van het contact. Vanuit het contaktslot lopen 4 dikke draden naar een witte stekkerverbinding. 1 of enkele zijn vaak gecorrideerd in de stekkeraansluiting of zefs ingebrand.
Kan ook in het elektrisch gedeelte van het contakt zitten.
groetjes karel
Vaak is de oorzaak een ingebrande verbindng ongeveer 20 centimeter van het contact. Vanuit het contaktslot lopen 4 dikke draden naar een witte stekkerverbinding. 1 of enkele zijn vaak gecorrideerd in de stekkeraansluiting of zefs ingebrand.
Kan ook in het elektrisch gedeelte van het contakt zitten.
groetjes karel
- Toine_de_biker
- Berichten: 11
- Lid geworden op: ma 14 apr 2014, 22:38
- Locatie: Mierlo
- Contacteer:
Re: startmotor Peugeot J5 diesel
Ik heb het zelfde probleem, amper start niet meer.
Vorig jaar late reviseren nu doet hij niets meer.
Ik sta nu onder Lyon, iemand een idee hoe ik dit het snelst oplos.
Gr Toine
Vorig jaar late reviseren nu doet hij niets meer.
Ik sta nu onder Lyon, iemand een idee hoe ik dit het snelst oplos.
Gr Toine
Re: startmotor Peugeot J5 diesel
Een paar jaar geleden enkele keren hetzelfde probleem gehad.
Mijn probleem was dus dat hij niks meer deed bij het starten met de sleutel
het zat dus wel degelijk in het stuurcontact.
Draadje aan starter gemaakt waarmee ik hem rechtstreeks kon starten aan de batterij.
Sindsdien geen enkele keer meer last gehad .
Mijn probleem was dus dat hij niks meer deed bij het starten met de sleutel
het zat dus wel degelijk in het stuurcontact.
Draadje aan starter gemaakt waarmee ik hem rechtstreeks kon starten aan de batterij.
Sindsdien geen enkele keer meer last gehad .
Eura Mobil
Terrestra 670 SBL
"Ubi bene, ibi patria"
Waar ik me goed voel, is mijn vaderland
Terrestra 670 SBL
"Ubi bene, ibi patria"
Waar ik me goed voel, is mijn vaderland
Re: startmotor Peugeot J5 diesel
Denja, misschien kun je eens naar je onderschrift kijken. Een probleem dat meerdere mensen ervaren met foto's die ergens opgeslagen zijn.
- Toine_de_biker
- Berichten: 11
- Lid geworden op: ma 14 apr 2014, 22:38
- Locatie: Mierlo
- Contacteer:
Re: startmotor Peugeot J5 diesel
Als ik een foto kan krijgen hoe het moet kom ik er wel uit.
Of een tek hoe ik dat moet fixen
Het is erg stil op zondag hier in de garage in Frankrijk.
Of een tek hoe ik dat moet fixen
Het is erg stil op zondag hier in de garage in Frankrijk.
Re: startmotor Peugeot J5 diesel
Kijk even naar de tip van kareltje cola hierboven.
En anders, op de startmotor zitten een hele dikke pluskabel (niets mee doen) en een dunnere plus kabel.
Op die dunnere pluskabel moet 12 volt komen bij het starten.
Wel 12 volt en niet starten, tijdens het starten een tik met een hamer of zware sleutel op de startmotor geven.
Geen 12 volt, een draad van de dunne draad naar de plus van de accu en kijken of de startmotor het dan wel doet.
Doet hij het wel, de draad netjes wegwerken met een drukknop er tussen om te kunnen starten met kontakt aan.
En anders, op de startmotor zitten een hele dikke pluskabel (niets mee doen) en een dunnere plus kabel.
Op die dunnere pluskabel moet 12 volt komen bij het starten.
Wel 12 volt en niet starten, tijdens het starten een tik met een hamer of zware sleutel op de startmotor geven.
Geen 12 volt, een draad van de dunne draad naar de plus van de accu en kijken of de startmotor het dan wel doet.
Doet hij het wel, de draad netjes wegwerken met een drukknop er tussen om te kunnen starten met kontakt aan.
Groet, Ron Greven
Re: startmotor Peugeot J5 diesel
Krijg een emailbericht dat er iemand heeft gereageerd in mijn topic uit 2009.............
Ben even in mijn geheugen gaan graven. Meestal was de truc inderdaad, zoals hierboven al gemeld, starten en tegelijk iemand een klap op de startmotor laten geven. Kan mij herinneren dat de wegenwacht toen zei: niet voorgloeien, gewoon in een keer de sleutel helemaal omdraaien alsof je gaat starten. Dat deed ik, er gebeurde niets uiteraard, moest de sleutel in die stand houden en de wegenwacht gaf de klap op de startmotor. Starten en lopen.
We hebben in midden Frankrijk ook een keer stil kwamen gestaan, omdat de camper na het tanken niets meer deed.
We werden van de tolweg af gehaald door een oplegger. Toen bleek er een draad van of naar de bobine doorgebrand waardoor de accu niet meer werd opgeladen.
Hoop dat je hier iets aan hebt. Ben zelf niet technisch onderlegd, dus bovenstaand is zoals ik het mij herinner.
Onze camper is overigens al jaren geleden verkocht, maar toch leuk om hier weer even terug te zijn.
Ben even in mijn geheugen gaan graven. Meestal was de truc inderdaad, zoals hierboven al gemeld, starten en tegelijk iemand een klap op de startmotor laten geven. Kan mij herinneren dat de wegenwacht toen zei: niet voorgloeien, gewoon in een keer de sleutel helemaal omdraaien alsof je gaat starten. Dat deed ik, er gebeurde niets uiteraard, moest de sleutel in die stand houden en de wegenwacht gaf de klap op de startmotor. Starten en lopen.
We hebben in midden Frankrijk ook een keer stil kwamen gestaan, omdat de camper na het tanken niets meer deed.
We werden van de tolweg af gehaald door een oplegger. Toen bleek er een draad van of naar de bobine doorgebrand waardoor de accu niet meer werd opgeladen.
Hoop dat je hier iets aan hebt. Ben zelf niet technisch onderlegd, dus bovenstaand is zoals ik het mij herinner.
Onze camper is overigens al jaren geleden verkocht, maar toch leuk om hier weer even terug te zijn.