ringen onder gaspitten

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Our-Dream
Berichten: 360
Lid geworden op: di 16 jan 2007, 22:10
Locatie: noord holland

ringen onder gaspitten



Bericht door Our-Dream »

Wij hebben in onze Hymer B534 een 2-pits gasstel waar onder de gaspitten groene afsluitringen zitten. Wij dachten dat het een soort asbestmateriaal was maar dat is niet zeker. Het vervelende is dat die (groene) ringen vrij vlug stuk gaan en dan gaat het gas "lekken".
Zijn er mensen die hier een andere oplossing voor hebben. Wij hebben al overal geinformeerd maar niemand kan ons helpen. We zijn zelf al zo slim geweest om het te vervangen door een strookje aluminiumfolie, als ze onderweg echt helemaal aan stukjes zijn, maar dat is het niet echt.
Wie weet het?

Gr. Marthy
Droom niet je leven maar leef je droom
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24442
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen



Bericht door javanes »

Nieuwe ringen kopen bij een kampeermarkt.
Die kosten maar een paar euro.
Laatst gewijzigd door javanes op vr 10 jul 2009, 10:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
fredsanno
Berichten: 9601
Lid geworden op: vr 18 nov 2005, 13:17
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:



Bericht door fredsanno »

Bij mij zijn die ringen er allang uit, maar geen lekkage!
Our-Dream
Berichten: 360
Lid geworden op: di 16 jan 2007, 22:10
Locatie: noord holland



Bericht door Our-Dream »

fredsanno schreef:Bij mij zijn die ringen er allang uit, maar geen lekkage!

Wij hebben er ook al aangedacht om die ringen eruit te halen maar wat is het nut dan van die dingen?

gr. Marthy
Droom niet je leven maar leef je droom
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24442
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen



Bericht door javanes »

Dat is een pakkingring.
Die zorgt er voor dat de branderkop aansluit op de onderplaat en het gas niet langs onder komt i.p.v. door de brandergaten.
Tevens heeft het een isolerende werking en wordt de plaat van je gaskomfoor minder heet.

Ze kosten ongeveer €1,50 per stuk :wink:
Dus waarom risico nemen.
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
silvervägen
Berichten: 2032
Lid geworden op: do 14 mei 2009, 9:16



Bericht door silvervägen »

Die ringen zijn bedoeld om zeker te zijn dat al het gas de brander alleen via de daarvoor bestemde gaatjes verlaat. Als ze er niet tussen zitten, loop je het risico dat een klein beetje gas niet door de gaatjes, maar door de naad meedoet.
Is dat erg?
Volgens mij niet:Zo'n lekje is alleen actief als de brander brandt, het kleine beetje gas dat uit de naad zou kunnen meekomen doet dat vlak bij de gaatjes in de brander en verbrandt gewoon mee. Waarom zitten ze er dan toch op?. Als alle gas keurig door de gaatjes gaat krijg je een mooie verspreiding van de vlammen en wordt het pannetje gelijkmatig warm. Op het punt waar zo'n lekje zit heb je een extra vlammetje en wordt het dus plaatselijk iets heter.
Wanneer zou het wel vervelend of gevaarlijk kunnen zijn? Als de verbinding tegelijkertijd de scheiding naar de ruimte onder het fornuisje is. Lekt er dan wat gas in de ruimte onder het foruis, dan kan zich dat daar ophopen zonder dat er vlammetje bij zit dat het meteen verbrandt.
Overigens wordt het dan met de aanwezige zuurstof toch wel weer in de verbranding gebruikt, maar theoretisch zou er dus ergens wat onverbrand gas zich kunnen ophopen. Dat wil je uiteraard niet.
Die ringen zijn van pakkingmateriaal, ik geloof niet dat die nog als asbestuitvoering verkocht worden.

Als de mijne kapot zouden gaan zou ik ze vervangen. (zeker de onderste) Bij mij vormt die afdichting namelijk meteen ook de afdichting tussen toevoerpijp, fornuis en brander. Zker nu ik lees dat ze makkelijk verkrijgbaar zijn.

Groet, Peter
Groet,
Peter

Afbeelding Afbeelding
Wim_H
Berichten: 557
Lid geworden op: wo 08 jun 2005, 8:59
Locatie: Regio Haaglanden

Re: ringen onder gaspitten



Bericht door Wim_H »

De ringen gaan doorgaans alleen kapot als de branders worden losgedraaid. Daarna moeten ze worden vervangen. Gebeurt dat niet, dan kan er gas gaan lekken, en haal je ze er helemaal tussenuit, dan loop je ook nog het risico dat alles gaat rammelen tijdens het rijden. Zoals door anderen al geschreven: voor een paar euro heb je nieuwe. Neem wel even een oude ring mee voor de maatvoering.

Groeten,
Wim.
jarra
Berichten: 107
Lid geworden op: wo 19 apr 2006, 23:03
Locatie: Assen



Bericht door jarra »

als je hier de oplossing voor vindt laat het mij dan ook even weten. Ik snap wat je bedoelt. Iedere keer weer nieuwe kopen!!! Misschien maak je teveel schoon??

jarra
Our-Dream
Berichten: 360
Lid geworden op: di 16 jan 2007, 22:10
Locatie: noord holland



Bericht door Our-Dream »

[quote="jarra"]als je hier de oplossing voor vindt laat het mij dan ook even weten. Ik snap wat je bedoelt. Iedere keer weer nieuwe kopen!!! Misschien maak je teveel schoon??

bedankt voor alle reacties, maar schoonmaken? wat is dat? (geintje). Ik haal zelden de gaspitten eraf en maak zorgvuldig schoon er omheen. Maar ineens kom je tot ontdekking dat je het gas hoort ploffen en dan zie je dat er gas "lekt" onder de branders. Bij kijken blijkt dan de ring weer stuk te zijn.
De moeilijkheid is ook dat ik de nieuwe ring er echt overheen moet drukken en dan al een klein scheurtje waarschijnlijk ontstaat. Ze hebben hier op de caravanboulevard maar 1 maat, heb bij 5 zaken gekeken, (als ze deze ringen al hebben)
Ik hoop nog eens een andere oplossing hiervoor te bedenken.
bedankt
Marthy
Droom niet je leven maar leef je droom
Hans 207
Berichten: 18
Lid geworden op: zo 05 jul 2009, 21:26
Locatie: Friesland
Contacteer:



Bericht door Hans 207 »

dat moet toch gewoon na te bestellen zijn via de leverancier/producent van het fornuis?
Ik zou ze zeker vervangen, en geen risico nemen met dergelijke apparaten.

suc6 met vinden, Hans
Noob Campeur.
Gebruikersavatar
vwbusje
Berichten: 777
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 22:45
Locatie: Amersfoort
Contacteer:



Bericht door vwbusje »

Deze???

http://www.gimeg.nl/?sc_id=1665

Gewoon bestellen bij uw leverancier anders Gimeg even vragen of ze ze opsturen.

Het zijn overigens tamelijk elementaire dingen, bij mij was er eentje lek en was het gas gaan lekken onder de kookplaat, daar was het ook gaan branden met als resultaat na verloop van tijd een compleet defect kooktoestel, overigens kreeg ik daarna te horen dat deze ringen een beetje alergisch zijn voor nattigheid dus dat ik ze niet te nat moest laten worden bij het koken. Op mijn vraag of ze nooit wat lieten overkoken werd glazig gekeken....
Maar goed ze kosten een paar centen en zijn eenvoudig te vervangen.
Bij mij zitten er per pit twee eentje onder de plaat en eentje onder de pit.
Leo
Jeetje
Berichten: 1145
Lid geworden op: do 20 mei 2004, 21:49
Locatie: Abcoude



Bericht door Jeetje »

Ik heb die ringen vervangen door een laagje vloeibare pakking van Loctite.
Werkt al jaren perfect en absoluut geen lekkage.
... it's better to burn out, than to fade away...
hansfiets
Berichten: 683
Lid geworden op: do 15 mei 2003, 20:45
Locatie: den haag

ringen



Bericht door hansfiets »

Mijn vrouw is de schoonste schoonmaker ter wereld ik had minstens 5 paar ringen per jaar nodig want na een keer koken worden die dingen hard en bros.Nu heb ik voorgedaan hoe je het beste dat gedeelte reinigt altijd met de klok meedraaien zodat die brander niet los komt,nu doe ik er een jaar mee misschien een tip?vr gr Hans Welp
silvervägen
Berichten: 2032
Lid geworden op: do 14 mei 2009, 9:16



Bericht door silvervägen »

Vandaag kwam ik ze toevallig tegen en heb twee reserve setjes gekocht. Per twee verpakt kosten ze €2,60. Hans Welp heeft gelijk. Als je de branders niet los maakt, blijven ze heel.

groet,
Peter
Groet,
Peter

Afbeelding Afbeelding
Plaats reactie