LPG onderbouwtank: roest

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
gitana
Berichten: 4232
Lid geworden op: za 14 okt 2006, 21:42
Locatie: het smalste deel van het zuiden

Re: LPG onderbouwtank: roest



Bericht door gitana »

Mijn man heeft hem toen opgeschuurd en geverfd. Wel goeie verf kopen. Succes ermee.
Greetz ...Gitana. (Annie)
De VROUW die niet nieuwsgierig is, maar wel graag veel weet, dus veel vraagt.
Gebruikersavatar
rongreven
Berichten: 6189
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 18:08
Locatie: Europa

Re: LPG onderbouwtank: roest



Bericht door rongreven »

Ik heb de driekwart volle tank er onder vandaan gehaald, goed ontroest en behandeld met twee lagen zwarte Hammerite.
Gewoon met de roller.
Op een 70 liter tank net geen 750 ml gebruikt met twee lagen.
Groet, Ron Greven
Gebruikersavatar
Saviemeke
Berichten: 16782
Lid geworden op: di 27 dec 2005, 10:13
Locatie: Wieringermeer
Contacteer:

Re: LPG onderbouwtank: roest



Bericht door Saviemeke »

Hammerite is prima verf, maar niet slagvast. Dus de kans is groot dat door steenslag onder de camper er stukjes verf afspatten. In de gaten houden dus.

Verstuurd vanaf mijn telefoon
Renovatie van onze Hobby600

*******************************************************


Je moet zeilen op de wind van vandaag,
De wind van gisteren helpt je niet vooruit,
En je weet niet, of hij morgen komt
Gebruikersavatar
rongreven
Berichten: 6189
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 18:08
Locatie: Europa

Re: LPG onderbouwtank: roest



Bericht door rongreven »

Nu, na twee jaar en ongeveer 12.000 km nog geen onrechtmatigheden gezien.
En wij rijden veel op niet al te beste wegen, dus veel steenslag.
En de bolle kant van de voorkant van de tank vangt de steentjes van de linker voorband.
Groet, Ron Greven
Gebruikersavatar
Saviemeke
Berichten: 16782
Lid geworden op: di 27 dec 2005, 10:13
Locatie: Wieringermeer
Contacteer:

Re: LPG onderbouwtank: roest



Bericht door Saviemeke »

Dan heb jij gelukkig betere ervaringen dan ik

Verstuurd vanaf mijn telefoon
Renovatie van onze Hobby600

*******************************************************


Je moet zeilen op de wind van vandaag,
De wind van gisteren helpt je niet vooruit,
En je weet niet, of hij morgen komt
Gebruikersavatar
rongreven
Berichten: 6189
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 18:08
Locatie: Europa

Re: LPG onderbouwtank: roest



Bericht door rongreven »

Ik moet wel zeggen dat het 6 weken na aanbrengen de volle sterkte krijgt.
En toen ik hem behandeld heb, heeft hij 2 maanden niet gereden.
Misschien daardoor geluk gehad?
Groet, Ron Greven
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: LPG onderbouwtank: roest



Bericht door de Jonckheer »

Het is natuurlijk volslagen idioot om een niet behandelde tank onder een wagen te hangen, maar helaas gebeurt dat wel dus zo slim zijn ze bij die gas inbouw stations niet.
Nu zal hij er even onderuit moeten want bovenop zit natuurlijk ook roest. Of hij vol of leeg is maakt niet uit, al zal een lege tank makkelijker te hanteren zijn. Haal alle losse verf en roest weg met een staalborstel en smeer hem in met gekookte lijnolie. Als dat droog is inspuiten met body coating, dan weet je zeker dat dat probleem nooit meer terugkomt. Let op dat de ophangbeugels van rvs zijn, zo niet haal die dan bij een lpg inbouwstation, die hebben dat.
Navigator
Berichten: 2424
Lid geworden op: zo 18 mei 2003, 16:06

Re: LPG onderbouwtank: roest



Bericht door Navigator »

In 2011 (!) een en ander onderzocht en een artikel geschreven voor de NKC:


LPG-Damptankperikelen: 10-jaarlijkse keuring van de onderbouwgastanks voor campers?

Zo’n 7 jaar geleden werd door ons een LPG dampgastankinstallatie aangekocht en onder onze camper gemonteerd. Deze 21 litertank voorziet onze camper van gas voor het woondeel van de camper, de motor wordt er dus niet mee aangedreven. Recent werd de installatie gedemonteerd in verband met onderhoud aan de onderzijde van de camper. We waren enigszins teleurgesteld om op de gastank, vooral bij de lasnaden, behoorlijke roestplekken aan te treffen. Tegelijk beseften we eigenlijk dat zo’n gastank nooit echt onderwerp van controle is, maar klopt dat wel?


APK
De Rijksdienst voor het Wegverkeer in Nieuwegein bevestigd dat tijdens de APK er maar kort aandacht wordt besteedt aan de onderbouw gastank van campers. Er wordt alleen gekeken of de onderbouwtank ‘deugdelijk’ bevestigd is en geen gevaar vormt of kan vormen in het dagelijkse verkeer. Roestvorming zal dus geen onderdeel zijn van controle. Bij ernstige beschadigingen van de tank of deuken wordt er meestal wel melding van gemaakt door de keurmeester. Voor gastanks welke worden gebruikt voor aandrijving van voertuigen is er wel regelgeving en maakt controle wel deel uit van de taak door de keurmeester. Op de vraag of het dan mogelijk is jarenlang met een ongekeurde gastank in/onder een camper te rijden meldt de RDW: “De RDW kan uw vragen niet beantwoorden. Voor informatie wil ik u doorverwijzen naar LLoyd's Register Stoomwezen. LLoyd's Register Stoomwezen is een organisatie voor het (periodiek) keuren van LPG tanks.”

Dienst voor het Stoomwezen/DSW
Jarenlang was het Stoomwezen verantwoordelijk voor het keuren van o.a. drukinstallaties. DSW viel direct onder de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. In 1994 is DSW geprivatiseerd en ging verder als Stoomwezen BV waarbij de exploitatie wordt uitgevoerd door Lloyd’s Register Nederland BV. We nemen contact op met de Lloyd’s vestiging in Rotterdam. Een woordvoerder geeft aan dat zaken die te maken hebben met transport en vervoer de verantwoordelijkheid zijn van de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW). De wetgeving hieromtrent is te vinden in het voertuig reglement, ook wel regeling voertuigen genaamd. (Voor de exacte passage kunt u terecht bij de RDW in Nieu-wegein, tel. 0900-0739). Lloyd’s reactie is verder duidelijk: “voor een LPG tank welke als brandstofreservoir fungeert, is geen herkeurtermijn vastgelegd.”

TUV
Hier komen we dus niet veel verder mee. Welke rol speelt de TUV in dit geval? Bij de uitgebreide TUV-inspectie gaat de keurmeester wat verder. De installatie wordt ‘afgeperst” waarbij druk op de complete installatie wordt gezet en wordt bekeken of de installatie gedurende een x-tijd geen drukverlies heeft. Nu is de TUV-keuring geenszins een verplichte keuring dus de meeste campereigenaren zullen daar niet veel komen. Is de dampgastank dan vogelvrij? Is het dus mogelijk dat een tank 25 jaar oud is en nimmer is geïnspecteerd? Rijden we met potentiële en levensgevaarlijke brand- en explosiehaarden rond?

Wat nu………?
Tsja, dat is een goede vraag. Ook in verzekeringsvoorwaarden word niet specifiek gesproken over de dampgastank. Al is het wel zo dat u problemen kunt krijgen als er schade is aan de camper door een slecht onderhouden dampgastank-installatie!
Zelfs als u het zou willen dan nog kunt u uw LPG-dampgastank dus niet ter keuring/controle aanbieden bij RDW of Lloyds. Het enige alternatief dat u overblijft is de TUV of de vakhandel. De bedrijven die niet alleen LPG-dampgastanks leveren maar ook installeren beschikken over de kennis en techniek om de staat van de tank alsmede het gehele gassysteem te controleren. Een rondje langs deze bedrijven leert al snel dat u voor nog geen 100 euro het systeem kunt laten testen op staat en f-unctionaliteit. Niet verplicht, maar wellicht een goed en veilig idee om deze inspectie minimaal 1 maal per tien jaar uit te laten voeren?

Tekst en foto’s Peter Meijer

Bronnen
Rijksdienst voor het Wegverkeer (Almere)
Lloyd’s Register Nederland BV (Rotterdam)
NKC Verzekeringen & Juridische Afdeling
Laatst gewijzigd door Navigator op ma 22 mei 2017, 9:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Forum verlaten.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: LPG onderbouwtank: roest



Bericht door de Jonckheer »

Is het dus mogelijk dat een tank 25 jaar oud is en nimmer is geïnspecteerd?
Ja, dat is zeer wel mogelijk.
Rijden we met potentiële en levensgevaarlijke brand- en explosiehaarden rond?
Nee. Ik heb nog nooit gehoord van een LPG tank die spontaan kapot ging, u wel? De druk die de tank kan hebben is vele malen hoger dan wat er ooit in komt en bovendien heeft elke LPG tank een overdrukventiel wat exploderen door oververhitting onmogelijk maakt.
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: LPG onderbouwtank: roest



Bericht door travelscout »

Ik ook niet maar toch een vreemd verhaal (wellicht doordat het een oud topic is)..

Bij mij zit er een certificaat bij mijn LPG damponderbouw tank, die aangeeft tot wanneer de tank gekeurd is.
Dit certificaatnummer is zelfs op de tank weergegeven.

Wel vreemd dat er geen enkele instantie op controleert.
Paul.
isoplus
Berichten: 6341
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: LPG onderbouwtank: roest



Bericht door isoplus »

Het wordt veroorzaakt doordat de tank bij een camper NIET gebruikt wordt voor aandrijving van het voertuig, is dit wel het geval dan is de installatie wel een onderdeel van de Apk-keuring.
Laat je een volle propaangasfles 100 jaar in je schuurtje staan of in je volkstuintje buiten, dan is er ook geen haan die er naar kraait.

Overigens ontslaat zoiets je niet van je verplichtingen voor goede zorg, mocht er door corrosie en/of slecht onderhoud wel iets gebeuren dan ben je er zo nog niet vanaf.
Wie schade ondervonden heeft door een dergelijk gebeuren kan je in privé gewoon gaan aanspreken.
En nee, zo'n gastank scheurt niet zomaar. Dus bij twijfel, laat er een deskundige naar kijken of pers hem zelf af met waterdruk als je daar de mogelijkheid toe hebt.
Er zijn vele apparatenbouwers die zoiets voor je kunnen doen.
Gebruikersavatar
rongreven
Berichten: 6189
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 18:08
Locatie: Europa

Re: LPG onderbouwtank: roest



Bericht door rongreven »

In Nederland is er geen keuringsinstantie.
In België wel:
http://www.vanmeenen.com/LPG-autogas-Vl ... -tank.html
Groet, Ron Greven
Navigator
Berichten: 2424
Lid geworden op: zo 18 mei 2003, 16:06

Re: LPG onderbouwtank: roest



Bericht door Navigator »

Kleine aanpassing in het artikel gemaakt. Komt uit 2011 en niet uit 2001....... :oops:
Forum verlaten.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: LPG onderbouwtank: roest



Bericht door de Jonckheer »

In elke LPG tank is de fabricage datum in geslagen. Hangt een tank onder de wagen is het vrijwel onmogelijk om daarop te controleren, ook bij auto's die op LPG rijden. Bij de Ami Ford E150 die ik had hingen 2 70 tanks achter de achteras. Bij de apk werd alleen de ophanging gecontroleerd, de rest was onmogelijk door de dikke laag body coat (bij die gelukkig wél) plus dat de appendages bovenop zaten en je daar simpelweg niet bij kon zonder de tanks er onderuit te halen. Blijkbaar ziet de overheid in dat een periodieke keuring van LPG tanks niet noodzakelijk is en daar ben ik het mee eens.
Plaats reactie