LPG onderbouwtank: roest

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
rongreven
Berichten: 6353
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 18:08
Locatie: Europa

Re: LPG onderbouwtank: roest



Bericht door rongreven »

Navigator schreef:Kleine aanpassing in het artikel gemaakt. Komt uit 2011 en niet uit 2001....... :oops:
De laatste regel in jouw onderschrift kan ik beamen.
Zonder schade is ook mijn camper de laatste fossiele brandstof camper van mij/ons.
Hij is nu 18 jaar en het duurt nog 22 jaar voor hij belastingvrij is, dan ben ik 86 en kan dan goedkoper overwinteren. :bow: :lol3: :cheers:
Groet, Ron Greven
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: LPG onderbouwtank: roest



Bericht door travelscout »

Blijkbaar ziet de overheid in dat een periodieke keuring van LPG tanks niet noodzakelijk is en daar ben ik het mee eens.
Huh???

Waarom moeten die standaard NL grijze gasflessen butaan of propaan dan wel worden herkeurd?
De druk is vrijwel hetzelfde, her risico op ernstige ongelukken bij een aanrijding significant groter.
Hooguit roesten ze van buiten af minder snel door....

Nee, die nederlandse overheid zou zulke problemen heel simpel kunnen oplossen.
Maar ik ga hier echt niet schrijven hoe ze dat zouden kunnen gaan doen (heerlijk die nederlandse taal).
Paul.
Gebruikersavatar
rvpost
Berichten: 155
Lid geworden op: za 05 nov 2011, 12:08
Locatie: Ronse / België

Re: LPG onderbouwtank: roest



Bericht door rvpost »

Onze (onderbouw) tank was na een 8 tal jaren al aardig aan het af bladderen. Gebruiken de camper ook in de winter.
Je mag in principe niets aan de tank wijzigen, dan vervalt je goedkeuring. Bouwjaar is gestanst in de appendageplaat (in het aluminium hiuis).
Wij hebben de tank er onder van daan gehaald (zo veel mogelijke LPG opgebruikt). Daarna kan je de tank aanbieden voor keuring. Kan hem ook laten keuren als de tank er nog onderzit.
Onze (losse) tank laten keuren met roest en al en hebben weer een goedkeurig voor 10 jaar, mits binnen gemonteerd anders 5 jaar.
Daarna tank geschuurt en nieuwe verflaag gegeven. Was bij ons zo wie zo de bedoeling om tank binnen te plaatsen, zodat ik gemakkelijker de hoofdkraan kan dichtdraaien en de gasvoorraad gemakkelijker kan zien op het pleilglas.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: LPG onderbouwtank: roest



Bericht door de Jonckheer »

travelscout schreef:Waarom moeten die standaard NL grijze gasflessen butaan of propaan dan wel worden herkeurd?
De druk is vrijwel hetzelfde, het risico op ernstige ongelukken bij een aanrijding significant groter.
Hooguit roesten ze van buiten af minder snel door....
Dat is appelen met peren vergelijken. Een tank heeft een overdrukventiel en een fles niet. Dat maakt een fles stukken gevaarlijker dan een tank.
Lang geleden, toen Amsterdam een poos met (LPG) gasbussen heeft gereden, ben ik aanwezig geweest bij het testen van gastanks. Daar werd even een grote LPG tank in het midden platgeslagen met gas en al. Het ventiel ging open maar de tank scheurde niet, hij bleef heel. Sindsdien maak ik mij geen zorgen als het gaat om de sterkte van een LPG tank! :lol:
Een oude bus werd in brand gestoken. Ook daarin een LPG tank. Toen door de hitte de dieseltank scheurde ontstond er een enorme vuurzee om de bus heen. Toen de gastank oververhit raakte ging het ventiel even open, een steekvlam en weer uit. Dat herhaalde zich een aantal malen tot het vuur geblust werd. Conclusie: LPG is veel veiliger dan diesel of benzine, om de simpele reden dat zo'n tank niet kan exploderen. Een gasfles is uiteraard een ander verhaal, die moet je eigenlijk niet in je camper willen.
Navigator
Berichten: 2424
Lid geworden op: zo 18 mei 2003, 16:06

Re: LPG onderbouwtank: roest



Bericht door Navigator »

rvpost schreef:....Onze (losse) tank laten keuren met roest en al en hebben weer een goedkeurig voor 10 jaar, mits binnen gemonteerd anders 5 jaar.....
Maar wie heeft de tank gekeurd?
Forum verlaten.
Gebruikersavatar
Saviemeke
Berichten: 16782
Lid geworden op: di 27 dec 2005, 10:13
Locatie: Wieringermeer
Contacteer:

Re: LPG onderbouwtank: roest



Bericht door Saviemeke »

Nico, dat een gastank niet kan explderen ben ik niet met je eens.
Dat gebeurt namelijk een enkele keer wel. Wanneer de tank in een brandhaard is en heet wordt gaat inderdaad het overdruk ( meestal) in werking. Maar wanneer de tank zo heet wordt dat het overdruk ventiel de hoeveelheid expanderend gas niet meer kan afvoeren zal de tank op een bepaald toch exploderen.

Verstuurd vanaf mijn telefoon
Renovatie van onze Hobby600

*******************************************************


Je moet zeilen op de wind van vandaag,
De wind van gisteren helpt je niet vooruit,
En je weet niet, of hij morgen komt
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: LPG onderbouwtank: roest



Bericht door de Jonckheer »

Dat is dan een wel zeer extreme situatie die in een voertuig zoals een camper waarschijnlijk niet snel zal voorkomen. De kans dat een gastank explodeert is in vergelijking met een gasfles in ieder geval miniem want een fles explodeert in ieder geval wél als die te heet wordt.
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: LPG onderbouwtank: roest



Bericht door travelscout »

Das waar ook, op een onderbouwer zit een ontlastklep, dom dom dom.

Dus als je er een vuurtje onder stookt, stijgt de druk en gaat die LPG ontlasten.
Weliswaar zal die LPG branden maar ontploffen lijkt me dan eigenlijk onmogelijk.
Immers de druk in die tank tijdens de brand, wordt niet hoger dan de aanspreekwaarde van de ontlastklep.
Ennnnn.... LPG op: de vlammen uit onderbouw tank doven of beter gezegd: "de verbranding wordt niet meer onderhouden" :-).

Wat kunnen we nog meer willen?
Paul.
myway
Berichten: 15527
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: LPG onderbouwtank: roest



Bericht door myway »

rongreven schreef:In Nederland is er geen keuringsinstantie.
In België wel:
http://www.vanmeenen.com/LPG-autogas-Vl ... -tank.html
Maar je kunt wel laten keuren
http://verhaafveghel.nl
Gebruikersavatar
harrie schrooten
Berichten: 824
Lid geworden op: di 02 mar 2010, 17:24
Locatie: Veghel

Re: LPG onderbouwtank: roest



Bericht door harrie schrooten »

myway schreef:
rongreven schreef:In Nederland is er geen keuringsinstantie.
In België wel:
http://www.vanmeenen.com/LPG-autogas-Vl ... -tank.html
Maar je kunt wel laten keuren
http://verhaafveghel.nl
Naar mijn mening is die firma vanmeenen alléén een inbouwstation en geen officieel keurings instantie .

Verhaaf in Veghel is wél een officieel keuringsstation daarvoor .

En nog wat ; Laten we eerlijk wezen diegene die er weinig tot geen verstand van hebben die maken de anderen wel bang ervoor.

Neem maar aan van mij dat die tanks NIET exploderen als alléén maar kunnen lekken door (het overdruk ventiel wat open gaat door oververhitting) of in het ergste geval door een scheur in die tank bii een zwaar ongeluk .
En ALS er een scheur in zou komen dan krijg je hetzelfde effect als dat het overdruk ventiel open gaat.
Dit is in het verleden (al heel lang geleden) al vele malen uitgeprobeerd .
Dus maak elkaar niet gek of bang daarvoor .
" Goed lezen en duidelijk uitleggen is een gave ".
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: LPG onderbouwtank: roest



Bericht door travelscout »

Maar wie heeft de tank gekeurd?
Bij mijn weten de (Poolse) fabrikant.
Met andere woorden, de fabrikant aanvaard aansprakelijkheid indien er door hem verwijtbare schade is ontstaan.
Dit is van toepassing conform de specs. op het certificaat.
Na de op het certificaat genoemde termijn, vervalt die geldigheid.

Overigens is het certificaat geldig voor de volledige tank als omschreven op het certificaat (i.e. inclusief ontlastklep!).
N.B.: die ontlastklep is failproof: bij een eventueel gebrek kan die hooguit slecht (her)sluiten.

Maar goed, het ging hierover roest van buitenaf.
Bovendien ben ik het eens met iedereen die stelt: "laat je niet gek maken".
Paul.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: LPG onderbouwtank: roest



Bericht door kampo »

Je moet een ander nooit aanraden van iets onveilig te doen.
Onveiligheid aanmoedigen op een forum is niet goed.
Het is moeilijk in te schatten of roest een invloed zal hebben op het sneller scheuren of barsten op het ogenblijk van een aanrijding. Als je zo een roesttank hebt moet die heel snel behandeld worden.
Als het te laat is dan blijft enkel vervanging door een nieuwe over.
Een keuring (demontage en onder 30 bar waterdruk) zou ik toch aanraden om de 6 jaar.
Dat is de verplichting hier in BE voor LPG tanks voor aandrijving. Lijkt me een redelijke termijn.
Groeten Kampo
myway
Berichten: 15527
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: LPG onderbouwtank: roest



Bericht door myway »

Dat is in Nederland 10 jaar.
De tank van TS is nog niet zo oud, het is overigens bekend dat die tanken niet geweldig goed in de lak zitten.
visser261
Berichten: 140
Lid geworden op: zo 01 apr 2012, 9:04
Locatie: Marknesse

Re: LPG onderbouwtank: roest



Bericht door visser261 »

Heb onze lpg intallatie deze week later keuren bij ACS Laarman inDalfsen, volgens G706 (met duits keuringsrapport) ook gelijk even de truma kachel aan het diagnose apparaat gehangen.
zeer attent personeel en netjes behandeld.
Plaats reactie