LPG: gevaarlijk of niet?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
Cornex
Berichten: 48
Lid geworden op: zo 21 dec 2008, 12:12
Locatie: Amersfoort

LPG: gevaarlijk of niet?

Bericht door Cornex »

Hallo Allemaal.

Zo door lezend op deze site kom ik er langzaam aan achter dat er grote angst bestaat voor de lpg flessen en tanks.
Het is mij onderweg ook opgevallen dat de man of vrouw die op de plaats ariveerde gelijk de gaskraan begon open te draaien.
Er zijn zelf mensen die gaan op een camping om maar geen gas te hoeven gebruiken.
Als wij weg gaan en we gaan elk jaar drie maanden op reis. dat doen we al meer dan 20 jaar. Dan zetten we voor de deur de koelkast op gas en als we terug komen zetten we hem af.
En met een zelf gemaakte tank van 60 liter. van de sloop.
Het gaat heel goed met deze topic dank jullie allemaal
om nog een beetje angst weg te halen meld ik het volgende.
Mercedes maakt al vanaf 1972 een brandstofpomp electrisch gestuurd in de tank gewoon in de brandstof en nog nooit is er een ontploft. dat is kras.
trouwens er zijn veel merken die dat doen.
Heb je vragen over hoe of wat vooral over veiligheid.
Vuur maar af.
Vr.Gr.Cornex.
Laatst gewijzigd door Cornex op do 25 dec 2008, 20:01, 1 keer totaal gewijzigd.
SunMaster
Berichten: 1421
Lid geworden op: zo 18 apr 2004, 0:31
Locatie: Kleve (D)

Re: LPG gevaarlijk of niet

Bericht door SunMaster »

Cornex schreef:Hallo Allemaal.


En met een zelf gemaakte tank van 60 liter. van de sloop.
Heb je vragen over hoe en wat en vooral veiligheid
Vuur maar af.
Vr.Gr.Cornex.
Wat moet je nu met dit soort opmerkingen?
Mijn inziens heeft dit weinig met veiligheid te maken. Koop gewoon een dampgastank die speciaal voor deze doeleinden zijn gemaakt, lijkt mij een stuk veiliger dan zelf gaan liggen prullen.

Groeten,
Jaap
TOL
Berichten: 2366
Lid geworden op: za 28 feb 2004, 14:28
Locatie: Leeuwarden

Re: LPG gevaarlijk of niet

Bericht door TOL »

Cornex schreef:En met een zelf gemaakte tank van 60 liter. van de sloop.
Dit noemen we dus VERKEERDE ZUINIGHEID. Waarom in hemelsnaam besparen om een echte en goedgekeurde LPG fles dan wel een LPG onderbouw model. Blijkbaar is jullie leven niet meer waard dan een paar euries. Ik hoop dat ik nooit naast je kom te staan, want dan ga ik direct een andere plaats opzoeken.
Vrijheid = een volgetankte camper
Drank halveert je leven, maar je ziet dubbel zoveel
Gebruikersavatar
Cornex
Berichten: 48
Lid geworden op: zo 21 dec 2008, 12:12
Locatie: Amersfoort

Re: LPG gevaarlijk of niet

Bericht door Cornex »

SunMaster schreef:
Cornex schreef:En met een zelf gemaakte tank van 60 liter. van de sloop.
Heb je vragen over hoe en wat en vooral veiligheid
Vuur maar af.
Wat moet je nu met dit soort opmerkingen?
Mijn inziens heeft dit weinig met veiligheid te maken. Koop gewoon een dampgastank die speciaal voor deze doeleinden zijn gemaakt, lijkt mij een stuk veiliger dan zelf gaan liggen prullen.
Hallo Jaap

Bedankt voor je berichtje.
In de eerste plaats bestaat er geen dampgas tank. Dus als je er een koopt voor 900 euro dan ben je bedrogen.
Elke lpg tank is eender.
Het is alleen hoe je hem monteert.
Maar als je niet weet waar over je praat of schrijft heeft het geen zin om in discussie te gaan.
En dan gelijk zo kleinerend. Niet leuk op eerste kerstdag.
Vr Gr Cornex.
Gebruikersavatar
Cornex
Berichten: 48
Lid geworden op: zo 21 dec 2008, 12:12
Locatie: Amersfoort

Re: LPG gevaarlijk of niet

Bericht door Cornex »

TOL schreef:
Cornex schreef:En met een zelf gemaakte tank van 60 liter. van de sloop.
Dit noemen we dus VERKEERDE ZUINIGHEID. Waarom in hemelsnaam besparen om een echte en goedgekeurde LPG fles dan wel een LPG onderbouw model. Blijkbaar is jullie leven niet meer waard dan een paar euries. Ik hoop dat ik nooit naast je kom te staan, want dan ga ik direct een andere plaats opzoeken.
Hallo Tol,
Bedankt voor je berichtje.
Kijk wat dit bericht teweeg brengt, allemaal angsthazen (niet kwaad bedoeld hoor). Deze mensen kopen een gastank, over flessen wil ik niets eens praten. Een fles is altijd leeg op het verkeerde moment en nergens te vullen of te ruilen. We praten over een gastank, mooi rood gespoten voor ongeveer 900,00 Euro, dat doe ik graag voor 50.
Verder is hij precies eender als die ouwe tank van de sloop.
En vertel me nu niet dat de buis waar de kraan op zit een knik heeft, dat hoeft helemaal niet.
En nergens in heel Europa staat dat het niet mag.
Dus als je reageren wil op dit bericht dan alstublieft normale reactie's.
Vr Gr Cornex.
SunMaster
Berichten: 1421
Lid geworden op: zo 18 apr 2004, 0:31
Locatie: Kleve (D)

Re: LPG gevaarlijk of niet

Bericht door SunMaster »

Tis al goed Cornex, jammer dat jij denkt dat je weet waar je over praat.
Welterusten.

Groeten,
Jaap
TOL
Berichten: 2366
Lid geworden op: za 28 feb 2004, 14:28
Locatie: Leeuwarden

Re: LPG gevaarlijk of niet

Bericht door TOL »

Cornex schreef:Dus als je reageren wil op dit bericht dan alstublieft normale reactie's.
Ik had niet het idee dat mijn reactie niet normaal was. Volgens mij was het onderwerp overigens "LPG gevaarlijk of niet". Ik heb ook niet gezegd dat LPG al dan niet gevaarlijk is. Ik heb het gehad over een verkeerde zuinigheid door aankoop van een tank op de SLOOP voor een paar euries. Overigens door het starten van deze topic moet je er van uit gaan dat je veel tegenspraak krijgt.
Vrijheid = een volgetankte camper
Drank halveert je leven, maar je ziet dubbel zoveel
Gebruikersavatar
Cornex
Berichten: 48
Lid geworden op: zo 21 dec 2008, 12:12
Locatie: Amersfoort

Re: LPG gevaarlijk of niet

Bericht door Cornex »

Hallo Tol.
Dat klopt maar de tank van 900,00 Euro is precies de zelfde als op de sloop. alleen is hij rood gespoten.
De inhoud en de apendage is gelijk.
Dus het gevaar is even groot of niet.
Tank is van de sloop als hij jonger is dan tien jaar net zo goed als de tank van 900 euro.
Daar is een verschil aan de buis waar de kraan op zit. om de tank te kunnen monteren onder een hoek van 90 graden hebben ze een knik in die buis gemaakt zodat hij iets omhoog steekt. maar allebei de buizen zijn levensgevaarlijk. als er door een hobbel in de weg een scheut vloeibaargas in de buis komt moet het veiligheids ventiel in werking komen om de zaak te sussen.
Dat is bij mijn tank niet nodig.
Door 4 gaten in de buis te boren onder de kraan kan de tank gewoon rechtop gemonteerd worden met een kantelmoment van 10 graden.
als er nu een slok vloeibaar gas in de buis komt valt het gewoon naar beneden. en hoeft het veiligheidventiel niet in werking tekomen , er komt alleen maar damp naar buiten.
Dat bedoel ik met veiligheid.
Wat het kost is niet van belang maar zo'n tank kost maar oudijzer prijs.
en is veiliger. laat je daarom niets aanpraten door die zogenaamde lpg veiligheids bedrijven.
Vriendelijke groet Cornex.
Leo Bokkum
Berichten: 4920
Lid geworden op: ma 05 dec 2005, 3:31

Bericht door Leo Bokkum »

Geen idee hoe groot jij je tank wilt hebben Cornex, maar een 116 liter damptank komt zo rond de 350 euro.
Een 120 liter normale tank komt rond de 200 euro.
Dat het prijsverschil bijna alleen in de verf zit ben ik wel met je eens.
Als iemand overweegt om een nieuwe tank te kopen, is een zwarte tank in combinatie met een expansievat ook een optie.
Zo'n vaatje kost ca 40 euro.
Als je dat expansievaatje ergens binnen op een warme plek plaatst, heb je meteen geen last meer van het wintersportverhaal.


Verder wacht ik ff af wat je met dit topic wilt bereiken.
Want 1 ding is zeker: Als het over gas gaat slaat op dit forum snel de vlam in de pan. :wink:
Bij sommige mensen krijg je de (vaak op onwetendheid stoelende) angst voor gas er écht niet uitgeramd.
En eigenlijk is dat maar goed ook, want zonder kennis op dat vlak kun je het beter door de vakman laten doen.

Mvg, Leo.:D
willeme 1

Bericht door willeme 1 »

Ik mis in dit topic de opmerking dat er bij een lpg tank een pijp onder de afnamekraan zit zodat er alleen VLOEIBARE lpg uit kan komen.
En dat cornex beweert al 20 jaar zo te stoken echte stokerij is want dat gaat gewoon niet zonder de pijp weg te halen via het gat van het overdrukventiel.

fijne feestdagen

mvg appie
Gebruikersavatar
Cornex
Berichten: 48
Lid geworden op: zo 21 dec 2008, 12:12
Locatie: Amersfoort

Bericht door Cornex »

Leo Bokkum schreef:Geen idee hoe groot jij je tank wilt hebben Cornex, maar een 116 liter damptank komt zo rond de 350 euro.
Een 120 liter normale tank komt rond de 200 euro.
Dat het prijsverschil bijna alleen in de verf zit ben ik wel met je eens.
Als iemand overweegt om een nieuwe tank te kopen, is een zwarte tank in combinatie met een expansievat ook een optie.
Zo'n vaatje kost ca 40 euro.
Als je dat expansievaatje ergens binnen op een warme plek plaatst, heb je meteen geen last meer van het wintersportverhaal.


Verder wacht ik ff af wat je met dit topic wilt bereiken.
Want 1 ding is zeker: Als het over gas gaat slaat op dit forum snel de vlam in de pan. :wink:
Bij sommige mensen krijg je de (vaak op onwetendheid stoelende) angst voor gas er écht niet uitgeramd.
En eigenlijk is dat maar goed ook, want zonder kennis op dat vlak kun je het beter door de vakman laten doen.

Mvg, Leo.:D
Hallo Leo,
De topic gaat over LPG gevaarlijk of niet.
Daar gaan we op door.
Je schrijft ware dingen de angst zit diep en dat is jammer . En dat is niet nodig, daar wilde ik wat aan doen. Angst is een verkeerde leermeester.
Ik dacht als ik vertel hoe het precies werkt dat dan de angst weg zou
nemen. Maar wat gebeurt er, ze gaan je aanvallen met onnozel geneuzel.
Het gekke is dat ze wel met een tank van de vakman en niet met een tank van de sloop durven rijden. Maar dit was alleen maar om aan tegeven dat een gastank een gastank is. 20% loos 80% vulling.
Als je hem in de auto zet komt er vloeibaar uit zet je hem een slag naar onderen komt er dampgas uit. dat was mijn stelling niets gevaarlijks aan
Nu is het niet de bedoeling dat je dat gaat doen. Dat heb ik ook niet gezegt. het gaat er over gevaarlijk of niet. ze rijden met een auto op lpg.
100000 kilometer zijn niet bang en met de camper lopen ze vierdagen van de trip te denken en te zeggen (heb ik de gas kraan uit gedaan)
Daarom laten we eens kijken hoe ver we kunnen komen.
Vr Gr Cornex.
Gebruikersavatar
Cornex
Berichten: 48
Lid geworden op: zo 21 dec 2008, 12:12
Locatie: Amersfoort

Bericht door Cornex »

willeme 1 schreef:Ik mis in dit topic de opmerking dat er bij een lpg tank een pijp onder de afnamekraan zit zodat er alleen VLOEIBARE lpg uit kan komen.
En dat cornex beweert al 20 jaar zo te stoken echte stokerij is want dat gaat gewoon niet zonder de pijp weg te halen via het gat van het overdrukventiel.

fijne feestdagen

mvg appie
Hallo Appie
De topic was LPG gevaarlijk of niet.
Die buis waar je melding van maakt heb ik beschreven aan het anwoordt aan Tol. net even naar boven.
Ik ben al blij dat er een is die weet wat voor buis ik bedoel.
Laten we even die buis vast houden. die buis loopt niet helemaal tot op de boden van de tank daar zit nog een bepaalde ruimte tussen dat is ook de reden waarom in de auto de tank altijd gekanteld moet worden gemonteerd. Die buis hebben ze bij die zogenaamde dampgastank. een knik gegeven van 45 graden als je hem nu op de zelfde wijze onder je camper bouwd als in de auto. dan komt er damp uit.
Maar als ze nu in plaats van die knik vier gaatjes boort onder de kraan aan het begin van de buis. dan kan die recht op worden gemonteerd. en is veel veiliger. Ik hoop niet dat ik de indruk heb gewekt dat ik tanks verkoop of iets, ik wil alleen maar het thema veiligheid aansnijden. En onodig veel geld uitgeven.
Appie fijne dagen
en een vriendelijke groet van Cornex.
TOL
Berichten: 2366
Lid geworden op: za 28 feb 2004, 14:28
Locatie: Leeuwarden

Bericht door TOL »

Cornex schreef:De topic was LPG gevaarlijk of niet.
Waarom heb je er dan niet een Poll van gemaakt, zijn we gauw klaar met antwoorden :lol:, want LPG is NIET gevaarlijk. Het is zelfs zo dat, indien alles goed en correct is aangesloten, een LPG-tank vele malen veiliger is dan de flessen die je altijd omwisselt. Dat is nou net iets wat de meesten niet weten.
Vrijheid = een volgetankte camper
Drank halveert je leven, maar je ziet dubbel zoveel
Gebruikersavatar
Cornex
Berichten: 48
Lid geworden op: zo 21 dec 2008, 12:12
Locatie: Amersfoort

Bericht door Cornex »

TOL schreef:
Cornex schreef:De topic was LPG gevaarlijk of niet.
Waarom heb je er dan niet een Poll van gemaakt, zijn we gauw klaar met antwoorden :lol:, want LPG is NIET gevaarlijk. Het is zelfs zo dat, indien alles goed en correct is aangesloten, een LPG-tank vele malen veiliger is dan de flessen die je altijd omwisselt. Dat is nou net iets wat de meesten niet weten.
Hallo Tol.
Kijk dat is de bedoeling .
kom uit je hoek en roept wat.
wat je nu schrijft is een waarheid als een koe. de flessen zijn een boosdoener.
altijd leeg op het verkeerde moment. nergens te koop waar jij toevallig bent. en ruilen ho maar verkeerde aansluiting.
Dan het wisselen en die duo kraan en al die slangen de ruimte in de bun,
alles niks. Daar gaat het bij mij om geef een mening over wat jij van gas vind. en dan hoop ik dat er een gezonde discussie ontstaat. Waar ook vrouwen over mee kunnen praten. en de angst verdwijnt.
Want het is toch zo heerlijk als je maar een keer per jaar hoeft te tanken,
en er van verzekerd te zijn dat alles het doet.
Vr Gr Cornex.
Gesloten