LPG: gevaarlijk of niet?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
TOL
Berichten: 2366
Lid geworden op: za 28 feb 2004, 14:28
Locatie: Leeuwarden

Bericht door TOL »

Cornex schreef: altijd leeg op het verkeerde moment. nergens te koop waar jij toevallig bent. en ruilen ho maar verkeerde aansluiting.
Dan het wisselen en die duo kraan en al die slangen de ruimte in de bun,
alles niks. Daar gaat het bij mij om geef een mening over wat jij van gas vind. en dan hoop ik dat er een gezonde discussie ontstaat. Waar ook vrouwen over mee kunnen praten. en de angst verdwijnt.
Want het is toch zo heerlijk als je maar een keer per jaar hoeft te tanken,
en er van verzekerd te zijn dat alles het doet.
Maar hier ging het niet om, of toch wel :lol: :lol: :lol: Het ging toch niet om het eventuele gemak, want dat is een bijkomende zaak.
Volgens mij moet je meer uitleg geven waarom een LPG-tank(fles) veiliger is. Pas dan zal men gaan inzien waarom een ruil fles gevaarlijker is. Geef dan aan dat een ruil fles vaak geen overdrukventiel heeft en hoe je kunt zien of de ruil fles dit heeft. Dit is maar 1 verschil, maar zo zijn er meer verschillen die de veiligheid van een LPG tank(fles) vergroten.
Vrijheid = een volgetankte camper
Drank halveert je leven, maar je ziet dubbel zoveel
Gebruikersavatar
Cornex
Berichten: 48
Lid geworden op: zo 21 dec 2008, 12:12
Locatie: Amersfoort

Bericht door Cornex »

TOL schreef:
Cornex schreef: altijd leeg op het verkeerde moment. nergens te koop waar jij toevallig bent. en ruilen ho maar verkeerde aansluiting.
Dan het wisselen en die duo kraan en al die slangen de ruimte in de bun,
alles niks. Daar gaat het bij mij om geef een mening over wat jij van gas vind. en dan hoop ik dat er een gezonde discussie ontstaat. Waar ook vrouwen over mee kunnen praten. en de angst verdwijnt.
Want het is toch zo heerlijk als je maar een keer per jaar hoeft te tanken,
en er van verzekerd te zijn dat alles het doet.
Maar hier ging het niet om, of toch wel :lol: :lol: :lol: Het ging toch niet om het eventuele gemak, want dat is een bijkomende zaak.
Volgens mij moet je meer uitleg geven waarom een LPG-tank(fles) veiliger is. Pas dan zal men gaan inzien waarom een ruil fles gevaarlijker is. Geef dan aan dat een ruil fles vaak geen overdrukventiel heeft en hoe je kunt zien of de ruil fles dit heeft. Dit is maar 1 verschil, maar zo zijn er meer verschillen die de veiligheid van een LPG tank(fles) vergroten.
Hallo Tol.
Jij was op de goede weg.
maar zo gaan we weer in de techniek.
Ik heb het al aangegeven in een vorig antwoord. Het mooie van gas is dat het pas damp wordt als er afgenomen wordt dus als je de kraan opent.
Dan begint het gas te koken en ontstaat er damp. doe je de kraan dicht dan wordt het restant weer opgenomen in het vloeibare gas.
Een overdruk ventiel is alleen als extra veiligheid toe gepast voor het vul proces b.v. defect aan 80% vulling. of extreem hoge temperaturen.
Als het een lpg fles is is er ook altijd een overdruk ventiel om dat hij ook bij de pomp gevuld kan worden.
Flessen die je zo koopt bij de gasboer. die worden op het vul station op
de weegschaal gevuld. dus is altijd veilig. Het vulsysteem geeft nooit meer dan veilig is voor de fles.
Maar daar gaat het niet om het gaat over (het gebruik gevaarlijk of niet.)
Ik gaf alleen maar even aan als bij komstigheid hoe heerlijk het is als je geenzorgen over het gas hebt.
Bedankt voor je inbreng we komen steeds verder.
Nu de vrouwen nog die hebben meer verstand van gas dan de mannen.
Zij steken het gas aan weten precies welke knop hoort bij welke vlam. weten heel goed hoelang ze het knopje ingedrukt moeten houden tot de veiligheid van de gastroom open gaat. enz.
Ik wacht af kom op.
fijne dagen en een gerust begin van het nieuwe camperjaar.
Cr Gr Cornex.
Leo Bokkum
Berichten: 4920
Lid geworden op: ma 05 dec 2005, 3:31

Bericht door Leo Bokkum »

Weet je Cornex,

je streven om de wereld te vertellen dat LPG niet gevaarlijk is, zou zeer nobel kunnen zijn.
Ware het niet dat je er een vreemde manier van discussiëren op na houdt én dat je hier en daar onwaarheden vertelt wbt LPG, zijn eigenschappen en zijn gashouders.
Ik kan je helaas niet vertellen waar je de mist ingaat, want dat zou -volgens je eigen richtlijnen- veelal technisch én dus offtopic zijn.

ONTOPIC: LPG is gevaarlijk bij onkunde.
Ik geloof niet dat iemand die zelf onwaarheden over LPG schrijft, de juiste persoon is om anderen te vertellen hoe het wél moet.
Want dat is pas écht gevaarlijk.



In belang van de veiligheid die we allen nastreven wil ik de moderatoren verzoeken om dit topic te sluiten.


Mvg, Leo.
TOL
Berichten: 2366
Lid geworden op: za 28 feb 2004, 14:28
Locatie: Leeuwarden

Bericht door TOL »

Leo Bokkum schreef:In belang van de veiligheid die we allen nastreven wil ik de moderatoren verzoeken om dit topic te sluiten.
Met al het andere ben ik het helemaal met je eens, alleen met deze kreet niet. Ook door het lezen van dit soort topics kunnen mensen hun lering uit trekken. Ik vind het alleen jammer dat Cornex niet verder in gaat op de veiligheid van een LPG tank(fles). Het lijkt er m.i. op dat hij zichzelf en/of zijn vrouw wil overtuigen om LPG te gaan gebruiken.
Overigens is het volgende m.i. onjuist
Cornex schreef:Een overdruk ventiel is alleen als extra veiligheid toe gepast voor het vul proces b.v. defect aan 80% vulling. of extreem hoge temperaturen.
Als het een lpg fles is is er ook altijd een overdruk ventiel om dat hij ook bij de pomp gevuld kan worden.
Een overdruk ventiel heeft volgens mij niets te maken met de 80%vulling (= vulgewicht) maar dient voor de te hoge druk. Deze opent zich inderdaad bij te hoge temperaturen en is zeker niet als EXTRA veiligheid om bij een pomp ook te kunnen vullen.
Zie in dit verhaal ook deze bijdrage. Dit gaat over de 80% vulling
Vrijheid = een volgetankte camper
Drank halveert je leven, maar je ziet dubbel zoveel
Gebruikersavatar
Cornex
Berichten: 48
Lid geworden op: zo 21 dec 2008, 12:12
Locatie: Amersfoort

Bericht door Cornex »

Leo Bokkum schreef:Weet je Cornex,

je streven om de wereld te vertellen dat LPG niet gevaarlijk is, zou zeer nobel kunnen zijn.
Ware het niet dat je er een vreemde manier van discussiëren op na houdt én dat je hier en daar onwaarheden vertelt wbt LPG, zijn eigenschappen en zijn gashouders.
Ik kan je helaas niet vertellen waar je de mist ingaat, want dat zou -volgens je eigen richtlijnen- veelal technisch én dus offtopic zijn.

ONTOPIC: LPG is gevaarlijk bij onkunde.
Ik geloof niet dat iemand die zelf onwaarheden over LPG schrijft, de juiste persoon is om anderen te vertellen hoe het wél moet.
Want dat is pas écht gevaarlijk.



In belang van de veiligheid die we allen nastreven wil ik de moderatoren verzoeken om dit topic te sluiten.


Mvg, Leo.
Hallo Leo.
Geef even aan waar ik de mist in ging. en vetl wat er onwaar is aan het verhaal.
Vriendelijke groet Cornex.
Gebruikersavatar
Cornex
Berichten: 48
Lid geworden op: zo 21 dec 2008, 12:12
Locatie: Amersfoort

Bericht door Cornex »

TOL schreef:
Leo Bokkum schreef:In belang van de veiligheid die we allen nastreven wil ik de moderatoren verzoeken om dit topic te sluiten.
Met al het andere ben ik het helemaal met je eens, alleen met deze kreet niet. Ook door het lezen van dit soort topics kunnen mensen hun lering uit trekken. Ik vind het alleen jammer dat Cornex niet verder in gaat op de veiligheid van een LPG tank(fles). Het lijkt er m.i. op dat hij zichzelf en/of zijn vrouw wil overtuigen om LPG te gaan gebruiken.
Overigens is het volgende m.i. onjuist
Cornex schreef:Een overdruk ventiel is alleen als extra veiligheid toe gepast voor het vul proces b.v. defect aan 80% vulling. of extreem hoge temperaturen.
Als het een lpg fles is is er ook altijd een overdruk ventiel om dat hij ook bij de pomp gevuld kan worden.
Een overdruk ventiel heeft volgens mij niets te maken met de 80%vulling (= vulgewicht) maar dient voor de te hoge druk. Deze opent zich inderdaad bij te hoge temperaturen en is zeker niet als EXTRA veiligheid om bij een pomp ook te kunnen vullen.
Zie in dit verhaal ook deze bijdrage. Dit gaat over de 80% vulling
Hallo Tol.
Ik heb het gelezen.
We zijn bezig met het discuseren over lpg gevaarlijk of niet.
Dan gaan we niet van ik denk en ikgeloof m.i. men moeder vetelde dat haar neef ook. enz.
We blijven bij de feiten.
Geef jij nu eens aan hoe een 80% vulling werkt in de fles of in de tank.
En schrijf er met een bij wat er gebeurt als hij niet werkt.
dan heb je je antwoord.
Vr Gr Cornex.
willeme 1

Bericht door willeme 1 »

zelf heb ik een tank van vialle omgebouwd, deze tank heeft een pomp binnen in de tank die je kunt verwijderen

ook heeft deze orgineel een afnameleiding en retourleiding wat bij mij goed uitkwam ivm het toevoegen van de lpg bij de diesel

iig als je de pomp verwijdert kun je de rubberenslangen wegnemen en hiervoor idp een schildje monteren zodat er echt alleen dampgas komt, of ipv de rubberen slang een 8mm lpg leiding aansluiten en deze boven in de tank vastmaken

dat is mijn inziens de beste oplossing voor een ombouw van lpg tank naar dampgastank

en op de sloop kom je ze al goed tegen zeker als je ivm de veiligheid geen oude tank wilt die eigenlijk al weer gekeurt had moeten worden (10 jaar)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

mvg appie
Gebruikersavatar
Cornex
Berichten: 48
Lid geworden op: zo 21 dec 2008, 12:12
Locatie: Amersfoort

Bericht door Cornex »

Hallo Appie.
Dit is geen lpg tank waar wij hier over praten dus mensen vergeet dit bericht dit is echt levens gevaarlijk zie de foto hoe dat vast zit. wat een rommel. Dat is nu juist de bedoeling van deze discussie kom naar voren om precies uit te zoeken waar het gevaar zit.
En geen geneuzel van Leo die wel kan schrijven maar niet weet waarover.
Ik ben niet kwaad hoor ik ben blij dat het zulke mooie vruchten afwerpt.
Ik wil ook niemand tegen mij in het harnas jagen.
en de topic sluiten zou jammer zijn want dan komen we niet achter het interlect van de schrijvers.
Vr Gr Cornex.
willeme 1

Bericht door willeme 1 »

lezen is niet je sterkste punt, techniek ook niet

mvg appie
willeme 1

Bericht door willeme 1 »

TOL schreef:[Een overdruk ventiel heeft volgens mij niets te maken met de 80%vulling (= vulgewicht) maar dient voor de te hoge druk. Deze opent zich inderdaad bij te hoge temperaturen en is zeker niet als EXTRA veiligheid om bij een pomp ook te kunnen vullen.
Zie in dit verhaal ook deze bijdrage. Dit gaat over de 80% vulling
je hebt gelijk, is er alleen maar om te voorkomen dat de tank te ver gevuld wordt
even inhakend op dat topic, kun je je voorstellen dat die 80% vuller stuk gaat als de lpg fles liggend vervoert wordt omdat er dan haakse krachten op komen

Afbeelding

mvg appie
Leo Bokkum
Berichten: 4920
Lid geworden op: ma 05 dec 2005, 3:31

Bericht door Leo Bokkum »

TOL schreef:Ook door het lezen van dit soort topics kunnen mensen hun lering uit trekken.
Daar heb je in principe helemaal gelijk Tol.
Mensen moeten eigenlijk zelf uitzoeken wat ze willen geloven.

Maar mijn argumentatie ff verder uitgewerkt:

Topicstarter heeft zich duidelijk ingelezen op internet.
Daar barst het van dit soort "klok & klepel" beweringen.
Nou kunnen we daar wel weer tegenin gaan, maar gezien zijn manier van schrijven hier en op andere topics vindt hij het leuk om mensen te manipuleren.
Persoonlijk heb ik geen zin om me daarvoor te laten gebruiken, mede omdat hij helemaal niks nieuws aankaart.
Wat blijft is wéér een LPG-stukje op internet wat aan alle kanten rammelt.
Dan kun je zeggen: "Mensen kunnen daar lering uit trekken", maar topicstarter laat hier zelf overduidelijk zien waar slechte info tot leidt.
Wie is de volgende onwetende in de piramide die zijn beweringen gelooft?

Ging dit nou over een gadget van Action die in rook opgaat vanwege verkeerd gebruik, dan zou je mij niet horen.
Helaas heeft LPG andere eigenschappen dan een stukkie plastic van de Action.


Cornex schreef:Geef even aan waar ik de mist in ging. en vetl wat er onwaar is aan het verhaal.
Afgezien van het feit dat je deze vraag als off-topic zou kunnen beschouwen, geef ik je het advies om de zoekfunctie te gebruiken.
Ik heb genoeg over deze materie geschreven om al jouw vragen te beantwoorden.

Scheelt weer een hoop geneuzel.:wink:


Mvg, Leo.
Gebruikersavatar
Cornex
Berichten: 48
Lid geworden op: zo 21 dec 2008, 12:12
Locatie: Amersfoort

Bericht door Cornex »

willeme 1 schreef:
TOL schreef:[Een overdruk ventiel heeft volgens mij niets te maken met de 80%vulling (= vulgewicht) maar dient voor de te hoge druk. Deze opent zich inderdaad bij te hoge temperaturen en is zeker niet als EXTRA veiligheid om bij een pomp ook te kunnen vullen.
Zie in dit verhaal ook deze bijdrage. Dit gaat over de 80% vulling
je hebt gelijk, is er alleen maar om te voorkomen dat de tank te ver gevuld wordt
even inhakend op dat topic, kun je je voorstellen dat die 80% vuller stuk gaat als de lpg fles liggend vervoert wordt omdat er dan haakse krachten op komen

Afbeelding

mvg appie
Bedankt appie
Dit is een mooie foto van de onderkant van de 80% vulling.
Dat witte ding dat niet helemaal goed uitkomt is de vlotter.
deze gaat omhoog tot dat de tank voor tachtig % gevuld is en sluit dan de vuldop en de pomp op het tankstation stopt je kunt de zwarte knop los laten want er komt niets meer in. Stel dat witte ding gaat na vele jaren van hobbelen en klotsen kapot het val eraf of wat dan ook heb je geen 80% vulling meer nee de tank word gevuld tot 100 %. niks in de weg gebeurd niks is niet gevaarlijk tot dat je stopt voor een bakje thee nee niet wat je denkt het gastel ontploft niet alles werkt normaal ook met 100% vulling niets gevaarlijk de schrijvers op deze site verklaren mij allemaal voor gek en ik hoor ze hier schreewen zie nu wel dat ik gelijk heb die vent is gek sluiten die boel want straks branden we hier ook nog af.
Ha Ha Het eenigste wat er gebeurd is dat als je in de buurt van de bun of de tank komt een lpg lucht ruikt en een zacht gesis. Daar is tie de veiligheidsklep. die gaat een beetje open en zorgt dat er buiten wat gas ontsnapt zo dat de tank niet onder te grote spanning komt. Niets gevaarlijks dus Gewoon techniek die werkt en doet waar het door het stoomwezen is voor gemaakt.
Laten we nu stoppen met dat vervelende gedoe op deze mooie site
latenwe onze ervaringen delen om heel vooroordelen weg te nemen zodat we met elkaar nog veel meeer plezier aan het campewren beleven.
Vr Gr Cornex
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24455
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Bericht door javanes »

Cornex schreef: Laten we nu stoppen met dat vervelende gedoe op deze mooie site
latenwe onze ervaringen delen om heel vooroordelen weg te nemen zodat we met elkaar nog veel meeer plezier aan het campewren beleven.
Eindelijk een verstandige opmerking.

En stop dan ook gelijk met die vreemde onderstaande kreten in eventuele volgende topics. Het is hier geen gevecht wat je voert.
Ik wacht af kom op.
Vuur maar af.
kom uit je hoek en roept wat
Daarmee bereik je volgens mij precies het tegenover gestelde.
Namelijk dan velen niet meer durven reageren op een bericht van je. :wink:
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Cornex
Berichten: 48
Lid geworden op: zo 21 dec 2008, 12:12
Locatie: Amersfoort

Bericht door Cornex »

Leo Bokkum schreef:
TOL schreef:Ook door het lezen van dit soort topics kunnen mensen hun lering uit trekken.
Daar heb je in principe helemaal gelijk Tol.
Mensen moeten eigenlijk zelf uitzoeken wat ze willen geloven.

Maar mijn argumentatie ff verder uitgewerkt:

Topicstarter heeft zich duidelijk ingelezen op internet.
Daar barst het van dit soort "klok & klepel" beweringen.
Nou kunnen we daar wel weer tegenin gaan, maar gezien zijn manier van schrijven hier en op andere topics vindt hij het leuk om mensen te manipuleren.
Persoonlijk heb ik geen zin om me daarvoor te laten gebruiken, mede omdat hij helemaal niks nieuws aankaart.
Wat blijft is wéér een LPG-stukje op internet wat aan alle kanten rammelt.
Dan kun je zeggen: "Mensen kunnen daar lering uit trekken", maar topicstarter laat hier zelf overduidelijk zien waar slechte info tot leidt.
Wie is de volgende onwetende in de piramide die zijn beweringen gelooft?

Ging dit nou over een gadget van Action die in rook opgaat vanwege verkeerd gebruik, dan zou je mij niet horen.
Helaas heeft LPG andere eigenschappen dan een stukkie plastic van de Action.


Cornex schreef:Geef even aan waar ik de mist in ging. en vetl wat er onwaar is aan het verhaal.
Afgezien van het feit dat je deze vraag als off-topic zou kunnen beschouwen, geef ik je het advies om de zoekfunctie te gebruiken.
Ik heb genoeg over deze materie geschreven om al jouw vragen te beantwoorden.

Scheelt weer een hoop geneuzel.:wink:


Mvg, Leo.
Hallo Leo,
Als je zo deskundig bent begrijp ik niet waarom je deze topic verstoord
Inplaats van mee te helpen om de angst de wereld uit te helpen.
Je valt mij aan zonder ook maar even aan te geven wat ik fout doe of zeg.
Je probeert deze topic te sluiten.maar dat doe je alleen omdat je bang bent dat je relaas in vorige discussies op losse schroeven komt te staan.
En wat ik schrijf is niet op het internet bij elkaar gezocht. dat zijn beweringen uit de praktijk allemaal echt gebeurd en meegemaakt.
Daarom laten we deze mooie site niet verzanden en opschrijven alleen tengoede. van de camper vrienden
Vr Gr Cornex.
Gesloten