Niet meer olie verversen

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Hank-B

Niet meer olie verversen



Bericht door Hank-B »

Onderstaand
http://www.niveauplus.nl/kwaliteitscont ... lstok_chip
geeft een heleboel informatie over het wel of niet verversen van de carterolie. Ik ben nu 20 jaar weer in Nederland en heb me hier weer keurig aan alle verversingen gehouden. Daarvoor reed ik in Nieuw Zeeland zonder verversen. Ik heb 2 Holden Commodor's met Opel benzine motoren voor over 130000 km gereden zonder te verwisselen als ook 2 Toyota Carolla's voor over 150000 km. Dit was in de periode 1981 tot 1987. Ik hoorde van het niet verwisselen voor het eerst in 1980. Zover mij bekend kwam dat toen uit een Engels onderzoek naar voren.
Vraag mij zelf nu weer af, wat is wijsheid van het wisselen?
Wim, Kirsten en Binck
Berichten: 3444
Lid geworden op: za 17 apr 2004, 8:28
Locatie: Bavel



Bericht door Wim, Kirsten en Binck »

Hank,

Zoals je weet is mijn dagelijkse werk het beoordelen van reparaties. Helaas lopen veel motoren stuk omdat de verversingstermijn ver overschreden is.
Vaak gaat als eerste is de Turbo stuk.
Fabrikanten gaan zelfs de termijnen terug brengen omdat het aantal stuk gelopen motoren drastisch toe neemt
Mijn mening : een moderne diesel op tijd verversen.
Met vriendelijke campergroet, Wim

Als camper een Flair 7100, als hobby en weekend camper een VW T5 en een liefhebber van een VW T2
Hank-B



Bericht door Hank-B »

Wim, met het niet verwisselen had ik alleen ervaring opgedaan met benzine motoren. Aan de andere kant hoorde ik laatst van een vrachtwagen die een proef deed en al op 200K zat. Dit hoorde ik voor dat ik bovenstaande onder ogen kreeg.
Is er verschil tussen diesel en benzine in de afbreekwaarden van de olie, als ze überhaupt al afbreken?
Gewi
Berichten: 3013
Lid geworden op: ma 01 dec 2003, 20:51
Locatie: `s-Heerenberg



Bericht door Gewi »

Toevallig deze week alle olie ververst, motorolie plus filter, remolie, versnellingsbak van nieuwe voorzien de normale 2 liter en een halfje voor de zekerheid (je weet wel, de vijfde).
Ik ververs motorolie en remolie een keer per jaar en versnellingsbak elke twee jaar. Het is een middagje werk en kost niet de kop en ik voel me er prettig bij.

Gerard :)
Gi`j mot niet iedere keer dezelfde blunder make
d`r is keus genoeg .....

----------------------------------------------------------------------
----------------------------------------------------------------------
Chausson Welcome 70 L , Ducato 15, 2.8 JTDi , 2003, Bear Lock.
Gerard&Hannie
Kees2
Berichten: 4326
Lid geworden op: za 22 apr 2006, 13:01
Locatie: Arnhem

Re: Niet meer olie verversen



Bericht door Kees2 »

Hank-B schreef:Onderstaand
Daarvoor reed ik in Nieuw Zeeland zonder verversen. Ik heb 2 Holden Commodor's met Opel benzine motoren voor over 130000 km gereden zonder te verwisselen als ook 2 Toyota Carolla's voor over 150000 km. onderzoek naar voren.
weet je dat deze motoren (van de Opel motoren weet ik het zeker :wink: ) bij normaal onderhoud gemakkelijk 400.000KM tot 500.000Km halen.
maar wat is de slijtage na 130.000Km zonder verversen,
wat betreft het verschil diesel/benzine motoren er zit inderdaad duidelijk verschil in.
vooral wat betreft de vervuiling van de olie.
en een vrachtwagen is geen vergelijk met een personenauto, die blijft meestal lang op bedrijfstemperatuur. en heeft een sloot olie in het carter zitten
de fabrikant kan de verversings termijn ook verlengen door meer olie in het carter toe te passen, deze zal minder snel vervuilen,
het zelfde vuil verdelen over meer olie. :wink:
Henry van der Veen
Berichten: 2514
Lid geworden op: vr 13 jul 2007, 0:03
Locatie: Hoogeveen

inderdaad



Bericht door Henry van der Veen »

Zoals ik lees is het heel vaak van, ik heb 100.000 km zonder verversen gereden maar onze Opel astra 1.7 TD personenauto heeft nu 361.500 op de teller staan en had hij dat ook gehaald zonder olie verversen?
Die garantie kan niemand me geven toch?
En ten tweede, je hebt een oliefilter, als die teveel overdruk heeft doordat hij vervuilt wordt deze ge-bypassed, oftewel je rijdt dan zonder oliefiltering!
Zoektocht naar Karmann Gipsy of Cheetah eigenaren op mijn site. http://members.home.nl/karmanngipsy/
Gebruikersavatar
Rotec 590
Berichten: 6955
Lid geworden op: wo 30 mar 2005, 14:01
Locatie: dicht bij Nunspeet (20 jaar Spanje)
Contacteer:

Re: inderdaad



Bericht door Rotec 590 »

Mijn oldtimer heeft niet eens een oliefilter en rijdt al 75 jaar rond.
Joost mag weten hoeveel er op de teller gestaan zou hebben als deze een miljoen had kunnen aangeven. Nu gaat ie bij 9999 weer op 0.
Belangrijk is om de zuurgraad te meten, vooral bij een oldtimer waar nog organische olie in moet.
De Vol synthetische oliën worden niet zuur meer.
neem de tijd als je in je camper rijdt!
Hank-B



Bericht door Hank-B »

Lees me niet verkeerd. Ik probeer niemand te overtuigen van voor of tegen het verwisselen van carterolie. Als ik eerder aangaf, ik heb het gedaan met benzine motoren en absoluut geen slecht motorgedrag gesignaleerd. Dit topic kwam me laatst dan weer ten gehoren en ik dacht laat me hier eens het licht opsteken over misschien ervaringen. Ik rijd nu alweer 7 jaar uitsluitend diesel. Daarom ook mijn laatste vraag over het verschil van diesel en benzine op de motorolie. Hier geen antwoord gekregen, dus het maar aan de "niet verwissel advocaat" gevraagd. Dit is het antwoord:

GEEN VERSCHIL,

Ter informatie: 8 jaar geleden besloten 10 taxichauffeurs in Keulen om ivm de hoge
onderhoudskosten geen olie meer te verversen.

Het waren allemaal dieselmotoren !! De wagens hebben allemaal tussen de 500 000 en 550 000 km
gereden met alleen bijvullen. De carosserie ging eerder naar de knoppen dan de olie.....

Naar aanleiding van een reportage op de duitse tv over nutteloos olieverversen besloot Kassa TV om Henk de Groot
zijn verhaal te laten doen.

Wij hebben tientallen reakties van wildvreemden die het volkomen met ons eens zijn.

19 jaar geleden heeft de ANWB 13 wagens 250 000 km opdezelfde olie laten rijden.

Er gebeurde niets en de betrokken chauffeurs kregen een spreekverbod !


Met dank voor de interesse,

Met vriendelijke groet,

Richard de Groot

Verder kreeg ik nog het volgende:
http://kassa.vara.nl/portal?_scr=radio_ ... er=4019964
ter informatie om te beluisteren
Laatst gewijzigd door Hank-B op ma 14 apr 2008, 20:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ghelsendoorn
Berichten: 3552
Lid geworden op: zo 21 mei 2006, 19:25
Locatie: Kampen
Contacteer:



Bericht door ghelsendoorn »

oost west zon wind en regen in mijn burstner T620 kom je mij niet meer tegen
Gebruikersavatar
Inferno
Moderator
Berichten: 27085
Lid geworden op: di 07 jun 2005, 19:29
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:



Bericht door Inferno »

Ik vindt het toch een beetje stinken. Die mijnheer is oud Castrol topman maar kan niet ens normaal Nederlands schrijven. Hij verwijst voor de verkoop van zijn olie chip alleen naar verhalen (geen enkele met enig bewijs dat het ook is gebeurt) De ANWB heeft het getest maar de mensen mogen er niet over praten, het werkte!?> en toch gaan ze nu wel weer gewoon olie verversen. 10 taxichauffeurs in duitsland wie?
Nergens kun je zien wat het voor chip is en hoe hij werkt.
Als je de pdf download krijg je weer het verhaal over de olie die niet ververst hoeft te worden.

Dat een europarlementarier zich er over uitlaat (zegt men) zegt nog even weinig, die hebben niet per definitie verstand van techniek, men gaat het onderzoeken.

Er zal best iets inzitten maar ik ga nog even geen geld overmaken. Als het revolutionair is dan lees ik het wel in de vakbladen.
Gebruikersavatar
ghelsendoorn
Berichten: 3552
Lid geworden op: zo 21 mei 2006, 19:25
Locatie: Kampen
Contacteer:



Bericht door ghelsendoorn »

en wat betreft die paar cent aan olie
wil ik geen risico lopen gewoon op tijd verversen en filter vervangen
oost west zon wind en regen in mijn burstner T620 kom je mij niet meer tegen
JHV
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 26 jan 2005, 19:58



Bericht door JHV »

Ik ververs ook mijn olie regelmatig, zowel van de personenauto als van de camper. De benzinemotor in de camper, en de dieselmotor in onze personenauto hebben hydraulisch bediende kleppen. Daarvoor moet er olie door de kleine oliekanaaltjes gepomp worden. na verloop van tijd komt er troep in de olie en wordt deze wat dikker en vervuilder.
Dat alleen al is voor mij voldoende reden om (goede) olie te gebruiken en regelmatig zelf te verversen.

Voorheen hadden we een Saviem SG2, met een 2700cc 4 cilinder benzine motor. En nog de ouderwetse klepstoters. De smering van de krukas lagers ging natuurlijk ook via de dunnere kanaaltjes. Maar van een dergelijke ouderwetse constructie kan ik me voorstellen dat die beter bestand zijn tegen oudere olie.
Misschien dat Gerard daar wat meer van weet bij zijn motor.
Johan
Moveo Ergo Sum
Gebruikersavatar
Rotec 590
Berichten: 6955
Lid geworden op: wo 30 mar 2005, 14:01
Locatie: dicht bij Nunspeet (20 jaar Spanje)
Contacteer:



Bericht door Rotec 590 »

Inferno schreef:Nergens kun je zien wat het voor chip is en hoe hij werkt.
.
Jawel, twee jaar geleden stond hij in Rijswijk op de oldtimerbeurs met zijn chip en olieverhaal. Hij had bewijzen genoeg.
Echter de prijs was ons te hoog.
Verder verkocht zijn zoon naast hem oppomp ballen die je tussen de veren kunt plaatsen. Voor het doorzakken van de kont.
neem de tijd als je in je camper rijdt!
Gebruikersavatar
Saviemeke
Berichten: 16782
Lid geworden op: di 27 dec 2005, 10:13
Locatie: Wieringermeer
Contacteer:



Bericht door Saviemeke »

JHV schreef: Voorheen hadden we een Saviem SG2, met een 2700cc 4 cilinder benzine motor. En nog de ouderwetse klepstoters. De smering van de krukas lagers ging natuurlijk ook via de dunnere kanaaltjes. Maar van een dergelijke ouderwetse constructie kan ik me voorstellen dat die beter bestand zijn tegen oudere olie.
Misschien dat Gerard daar wat meer van weet bij zijn motor.
Johan
Ik weet niet of de oudere motoren beter tegen "oude" olie bestand zijn. De oudere motoren zijn vaak robuster gebouwd dan de hedendaagse.
Toleranties in speling van lagers en dergelijke is vaak groter, waardoor dikkere olie gebruikt moet worden. Of de oliekanalen groter zijn, ik weet het niet.
Olie in een motor heeft naast smering ook als doel koeling.
In het artikel wordt geschreven dat het zwart worden van de olie het gevolg is van roet, nu bestaat roet voornamelijk uit koolstof, welliswaar in verschillende verbindingen. Koolstof heeft een zeer goede smerende eigenschap en verlaagt de wrijving tussen verschillende oppervlakten, dus of het zo gek is om de olie niet te vervangen?
Het zou best interresant zijn om eens uit te zoeken of de smerende eigenschappen van oude olie lager zijn dan die van verse olie. En wat betreft het metaal slijpsel afkomstig van lagers en zuiger(wand) tjaa dit kan eruit gefilterd worden. Eerder werd al geschreven dat oude motoren (net als in mijn Dauphine) geen olie filter hebben en ook lang meegaan.
Maar wat is lang, er zijn weinig van die oude motoren die de 200.000 km gehaald hebben.....
Ik weet wel dat oude olie vaak een betere corrosieve bescherming geeft dan verse olie, doch dat ik nu stop om met een zekere regelmaat mijn olie te verversen, nee niet voordat een en ander gedegen is onderzocht.
Renovatie van onze Hobby600

*******************************************************


Je moet zeilen op de wind van vandaag,
De wind van gisteren helpt je niet vooruit,
En je weet niet, of hij morgen komt
Plaats reactie