Volgens de wet mag de remdruk bij een bepaalde achteraslast niet meer dan 10 % afwijken van de fabrieksvoorschriften.
Voor hulpveren geldt dan het volgende : neem de maximale remdruk achter en stel die gelijk aan 110 %. Bij een Sprinter is 120 bar maximaal , bij een Ducato is 80 bar maximaal. De uitgerekende druk is dan de in te stellen druk. (resp. 109 en 73 bar )
Reken dan nog een keer 10 % terug en kijk dan in de remgrafiek welke achteraslast daar bij hoort. Dit is dan de minimale aslast die je nodig hebt om veilig te kunnen rijden.
Omdat maar weinig bedrijven over remdrukmeters beschikken, is de eenvoudigste manier om de ALR gewoon m.b.v. de remmenbank af te stellen.
Groetjes Remco
Extra bladveren Fiat: geplaatst, remkrachtverdeler afstellen
- ducati 900
- Berichten: 7482
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
- Locatie: Garyp
-
- Berichten: 149
- Lid geworden op: vr 30 mei 2003, 22:48
- Locatie: Heerenveen
extra bladveren OK, nu nog de remkrachtverdeler......
Weer een update: de twee extra veerpaketten zitten er onder maar de klus duurde wat langer dan gepland. De geleverde veren waren notabene te lang! Dit terwijl het nummer van het verenpakket wel overeen kwam met het nummer en type Ducato op de lijst op internet van Eeltink Veertechniek.
Nou, geweldig , daar sta je dan met de auto op de bokken en de as los onder wagen. Maar goed, bij de langste veren aan beide kanten circa 3 cm er af met de flex en nu vallen ze mooi tussen de scharnierpunten van de originele bladveren. Naar mijn idee een acceptabele oplossing. Als ik goed heb gezien bij de foto van Alfred reiken bij zijn Ducato de extra bladveren ook tot aan de scharnierpunten. Ondertussen ook toevallig een ander veerpakket gezien waarbij de extra bladveer met een mooie bocht om de scharnierpunten ligt. maakt wel wat een betere indruk.
Tja, en die torenbouten .... Prima oplossing om de zaak te centreren maar bij het positioneren van het nieuwe veerpakket is het een kunst om de kop van de bout in het gat te krijgen! op een gegeven moment, als de bladen dicht bij elkaar komen zie je vrijwel niets meer en een milimeter verschil is dan al te veel!
Ondertussen is de auto ter hoogte van de stootrubbers een drietal centimeters omhoog gekomen, voldoende resultaat dus.
Vervolgens moet ik de remkrachtverdeler nog opnieuw afstellen, de vraag is echter hoe? Ik had eerlijk gezegd een systeem met moeren verwacht maar dat is niet zo. Boven aan de stang van de ALR zit een "klem" of zoiets, wat ik niet herken. Een sympatieke monteur van Cosmo in Heerenveen heeft er ondertussen ook even naar gekeken maar kwam ook schouderophalend onder de wagen vandaan. Iemand misschien enig idee? Anders wordt het een afspraak bij de garage, en dat is misschien zowiezo niet verkeerd want dan gaat'ie meteen op de remmenbank ....
Nou, tot zover maar weer.
Groeten,
Jan.
Nou, geweldig , daar sta je dan met de auto op de bokken en de as los onder wagen. Maar goed, bij de langste veren aan beide kanten circa 3 cm er af met de flex en nu vallen ze mooi tussen de scharnierpunten van de originele bladveren. Naar mijn idee een acceptabele oplossing. Als ik goed heb gezien bij de foto van Alfred reiken bij zijn Ducato de extra bladveren ook tot aan de scharnierpunten. Ondertussen ook toevallig een ander veerpakket gezien waarbij de extra bladveer met een mooie bocht om de scharnierpunten ligt. maakt wel wat een betere indruk.
Tja, en die torenbouten .... Prima oplossing om de zaak te centreren maar bij het positioneren van het nieuwe veerpakket is het een kunst om de kop van de bout in het gat te krijgen! op een gegeven moment, als de bladen dicht bij elkaar komen zie je vrijwel niets meer en een milimeter verschil is dan al te veel!
Ondertussen is de auto ter hoogte van de stootrubbers een drietal centimeters omhoog gekomen, voldoende resultaat dus.
Vervolgens moet ik de remkrachtverdeler nog opnieuw afstellen, de vraag is echter hoe? Ik had eerlijk gezegd een systeem met moeren verwacht maar dat is niet zo. Boven aan de stang van de ALR zit een "klem" of zoiets, wat ik niet herken. Een sympatieke monteur van Cosmo in Heerenveen heeft er ondertussen ook even naar gekeken maar kwam ook schouderophalend onder de wagen vandaan. Iemand misschien enig idee? Anders wordt het een afspraak bij de garage, en dat is misschien zowiezo niet verkeerd want dan gaat'ie meteen op de remmenbank ....
Nou, tot zover maar weer.
Groeten,
Jan.
Ducato '01 zelfbouw
Kitcar: citroen (Ami) Patron 1977
Kitcar: citroen (Ami) Patron 1977
-
- Berichten: 149
- Lid geworden op: vr 30 mei 2003, 22:48
- Locatie: Heerenveen
de remkracht verdeler afstellen blijkt een fluitje van een cent. Het is een soort telescopische buis welke uitgeschoven kan worden en vastgeklemd wordt d.m.v. een boutje (ringsleutel 10 of 8 ). In mijn geval de buis verder uitschuiven tot de veer weer iets onder spanning staat, bout vast en op de remmenbank: achterremmen prima, handrem prima en klaar is Kees. Nog geen 10 minuten werk .. Maar ja, dat werkplaatstarief, dat blijft.
Maar goed. Klus geklaard.
Groeten,
Jan.
Maar goed. Klus geklaard.
Groeten,
Jan.
Ducato '01 zelfbouw
Kitcar: citroen (Ami) Patron 1977
Kitcar: citroen (Ami) Patron 1977