Extra bladveren Fiat: geplaatst, remkrachtverdeler afstellen
-
- Berichten: 149
- Lid geworden op: vr 30 mei 2003, 22:48
- Locatie: Heerenveen
Extra bladveren Fiat: geplaatst, remkrachtverdeler afstellen
Graag jullie mening over het wel of niet zelf vervangen van de bladveren achter bij een Fiat Ducat 2.8JTD Maxi bouwjaar 2002. De reden van vervanging is de druk op de achteras. In, zeg maar, onbelaste toestand drukt er 1300kg op de achteras waarbij er toch wel (zo langzamerhand) wat weinig bodemvrijheid overblijft. Dit komt mede doordat er tanks onder de auto hangen. Het reservewiel is mede om deze reden al naar de achterdeur verplaatst. De huidige bladveren staan vrijwel horizontaal.
Constructie-technisch ziet alles er niet zo moeilijk uit, zo op het eerste gezicht. Echter wat is bijvoorbeeld de beste methode om de stand van de achteras te borgen (om de uitlijning niet te verstoren). Op welke wijze kan ik het beste de remkrachtbegrenzen van de achterremmen opnieuw afstellen?
Graag jullie adviezen en tips, bij voorbaat dank, met vriendelijke groeten,
Jan.
Constructie-technisch ziet alles er niet zo moeilijk uit, zo op het eerste gezicht. Echter wat is bijvoorbeeld de beste methode om de stand van de achteras te borgen (om de uitlijning niet te verstoren). Op welke wijze kan ik het beste de remkrachtbegrenzen van de achterremmen opnieuw afstellen?
Graag jullie adviezen en tips, bij voorbaat dank, met vriendelijke groeten,
Jan.
Laatst gewijzigd door J. van Weert op zo 30 mar 2008, 10:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Ducato '01 zelfbouw
Kitcar: citroen (Ami) Patron 1977
Kitcar: citroen (Ami) Patron 1977
Bladveren vervangen
Hallo Jan ,
Het vervangen van de bladveren is inderdaad simpel. Als jou auto nog een ALR heeft , dan wordt deze aangestuurd met een drukstang met schroefveer. Dit staat overigens los van het feit of de auto wel of geen ABS heeft. Het ontbreken van een ALR heeft alleen met elektronische remkrachtverdeling te maken.
Voor het behouden van de afstelling kun je simpelweg de veerlengte van de bedieningsveer opmeten en na het monteren van de nieuwe veren deze lengte weer instellen. (bij de oudere type's meet je de afstand van torsiestang naar de vloer van de auto)
Wat betreft de uitlijning , hier valt niks aan te stellen en dus ook niet te verstoren.
Het is waarschijnlijk wel goedkoper en effectiever om hulpveren te plaatsen. Nieuwe bladveren zullen na verloop van tijd hetzelfde euvel gaan vertonen.
Groetjes Remco
Het vervangen van de bladveren is inderdaad simpel. Als jou auto nog een ALR heeft , dan wordt deze aangestuurd met een drukstang met schroefveer. Dit staat overigens los van het feit of de auto wel of geen ABS heeft. Het ontbreken van een ALR heeft alleen met elektronische remkrachtverdeling te maken.
Voor het behouden van de afstelling kun je simpelweg de veerlengte van de bedieningsveer opmeten en na het monteren van de nieuwe veren deze lengte weer instellen. (bij de oudere type's meet je de afstand van torsiestang naar de vloer van de auto)
Wat betreft de uitlijning , hier valt niks aan te stellen en dus ook niet te verstoren.
Het is waarschijnlijk wel goedkoper en effectiever om hulpveren te plaatsen. Nieuwe bladveren zullen na verloop van tijd hetzelfde euvel gaan vertonen.
Groetjes Remco
-
- Berichten: 149
- Lid geworden op: vr 30 mei 2003, 22:48
- Locatie: Heerenveen
@RvW: klinkt inderdaad niet moeilijk. Waarschijnlijk bedoel je met de ALR het mechanische systeem dat afhankelijk van de belasting van de achterwielen de remkracht regelt. Zoals je het beschrijft kan ik er prima mee uit de voeten. Het nieuwe veerpakket (2x2 bladveren) ligt al voor mij klaar (in zekere zin een mazzeltje, ben er veel minder voor kwijt dan voor een set schroefveren). Ik heb de set echter nog niet gezien, komt dit weekend naar mij toe.
Het was inderdaad de vraag: nieuwe schroefveren of extra bladveren? Echter van verschillende (professionele) kanten kwam min of meer het advies om bladveren bij te plaatsen en beslist geen schroefveren. Eerlijk gezegd had ik, ondanks het advies, al voor mijzelf besloten om schroefveren te plaatsen, toen vervolgens dit mazzeltje op mijn pad kwam, vandaar. Mocht het onverhoopt nodig zijn, kunnen schroefveren relatief gemakkelijk bijgeplaatst worden. Hoe dan ook, het is wel nodig, hij rust aan beide kanten op zijn rubbers!
Groeten,
Jan.
Het was inderdaad de vraag: nieuwe schroefveren of extra bladveren? Echter van verschillende (professionele) kanten kwam min of meer het advies om bladveren bij te plaatsen en beslist geen schroefveren. Eerlijk gezegd had ik, ondanks het advies, al voor mijzelf besloten om schroefveren te plaatsen, toen vervolgens dit mazzeltje op mijn pad kwam, vandaar. Mocht het onverhoopt nodig zijn, kunnen schroefveren relatief gemakkelijk bijgeplaatst worden. Hoe dan ook, het is wel nodig, hij rust aan beide kanten op zijn rubbers!
Groeten,
Jan.
Ducato '01 zelfbouw
Kitcar: citroen (Ami) Patron 1977
Kitcar: citroen (Ami) Patron 1977
-
- Berichten: 1032
- Lid geworden op: ma 20 feb 2006, 0:10
- Locatie: Herentals (B)
Dag jan,
Indien de bladveren nu in ruststand negatief staan,zou ik bij deze geen bladveer bijsteken. Beter is om de nieuwe (of tweedehandse) set te monteren ,en er dan 1 van de oude set bij te steken. heb 1 x op vraag van klant 2 bladen bijgestoken,maar dit is te veel. Hebben er erna terug 1 onderuit moeten halen.
Heb onlangs een partij nieuwe bladveren gekocht (j5-c25-ducato-jumper-boxer-ducato-master)
Dit werkje is trouwens goed zelf te doen.
groetjes karel
Indien de bladveren nu in ruststand negatief staan,zou ik bij deze geen bladveer bijsteken. Beter is om de nieuwe (of tweedehandse) set te monteren ,en er dan 1 van de oude set bij te steken. heb 1 x op vraag van klant 2 bladen bijgestoken,maar dit is te veel. Hebben er erna terug 1 onderuit moeten halen.
Heb onlangs een partij nieuwe bladveren gekocht (j5-c25-ducato-jumper-boxer-ducato-master)
Dit werkje is trouwens goed zelf te doen.
groetjes karel
-
- Berichten: 149
- Lid geworden op: vr 30 mei 2003, 22:48
- Locatie: Heerenveen
ALR is last afhankelijke remregeling.
Deze wordt toegepast bij voertuigen die geen ABS hebben. Het betekent dat de remkracht bij het remmen zoveelmogelijk over de beide assen moet worden verdeeld. In die mate dat bij de constructie en toepassing van de remcilinders rekening is gehouden met het feit dat de meeste remkracht moet plaatsvinden op de voorwielen, in een verhouding van ongeveer 70 tot 30 % omdat het voertuig bij het remmen voorover gaat hellen en daar het meeste gewicht komt. Wordt nu de achteras zwaarder belast, dan zal de druk in de remcilinders hoger moeten worden en dat wordt dan geregeld door de ALR . De ALR bevindt zich op een vast punt b.v. de bodem van het voertuig en in de buurt van de achteras en is met een regelstangetje verbonden met de achteras. De afstand tussen de as en de bodem van het voertuig wordt daarmee geregistreerd. De remdruk wordt daaraan aangepast. Derhalve, hoe meer belading, hoe meer remdruk.
Het heeft er alles mee te maken dat de wielen van het voertuig zo laat mogelijk, of liever helemaal niet gaan blokkeren teneinde te voorkomen dat de achterkant van het voertuig bij krachtig remmen gaat uitbreken.
Voertuigen met ABS hebben een electronische remkrachtregelaar waarbij sensoren aan de wielen de omtreksnelheid registreren en die de computer van de abs signalen geeft om de remkracht op de achterwielen aan te passen. Als het wiel dreigt te gaan slippen, dan wordt de remkracht verminderd.
Een draaiend wiel staat immers stil t.o.v. het wegdek. Een slippend of glijdend wiel beweegt t.o.v. het wegdek en is onbestuurbaar.
Beetje lang verhaal. Ik hoop dat het begrijpelijk is.
Groeten, Jaap.
Deze wordt toegepast bij voertuigen die geen ABS hebben. Het betekent dat de remkracht bij het remmen zoveelmogelijk over de beide assen moet worden verdeeld. In die mate dat bij de constructie en toepassing van de remcilinders rekening is gehouden met het feit dat de meeste remkracht moet plaatsvinden op de voorwielen, in een verhouding van ongeveer 70 tot 30 % omdat het voertuig bij het remmen voorover gaat hellen en daar het meeste gewicht komt. Wordt nu de achteras zwaarder belast, dan zal de druk in de remcilinders hoger moeten worden en dat wordt dan geregeld door de ALR . De ALR bevindt zich op een vast punt b.v. de bodem van het voertuig en in de buurt van de achteras en is met een regelstangetje verbonden met de achteras. De afstand tussen de as en de bodem van het voertuig wordt daarmee geregistreerd. De remdruk wordt daaraan aangepast. Derhalve, hoe meer belading, hoe meer remdruk.
Het heeft er alles mee te maken dat de wielen van het voertuig zo laat mogelijk, of liever helemaal niet gaan blokkeren teneinde te voorkomen dat de achterkant van het voertuig bij krachtig remmen gaat uitbreken.
Voertuigen met ABS hebben een electronische remkrachtregelaar waarbij sensoren aan de wielen de omtreksnelheid registreren en die de computer van de abs signalen geeft om de remkracht op de achterwielen aan te passen. Als het wiel dreigt te gaan slippen, dan wordt de remkracht verminderd.
Een draaiend wiel staat immers stil t.o.v. het wegdek. Een slippend of glijdend wiel beweegt t.o.v. het wegdek en is onbestuurbaar.
Beetje lang verhaal. Ik hoop dat het begrijpelijk is.
Groeten, Jaap.
Burstner t605.
-
- Berichten: 149
- Lid geworden op: vr 30 mei 2003, 22:48
- Locatie: Heerenveen
J. van Weert schreef:@Karel(tje): zo als jij het beschrijft zou ik op totaal 3 bladen per kant komen (in plaats van nu 1), begrijp ik dit goed? Er komt nu in principe aan beide kanten een nieuw pakket van 2 bladen. Dat zou toch voldoende moeten zijn?
Groeten,
Jan.
Volgens mij wel ,maar denk dat ,Karel een ouder type bedoelden
Ook ik zou dat doen en is nog goed koper ookJV schreef:Toch zou ik het oplossen met hulpluchtvering. Je hebt dan het voordeel dat de achterzijde altijd op de gewenste hoogte te zetten is.
Zoals gezegd, nieuwe bladveren verslappen ook weer en zijn ook duur.
Groeten Jaap.
En veel prettiger rijden
gr Willy