Kogelhoes reparatie

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Kogelhoes reparatie



Bericht door de Jonckheer »

Bij de APK bleek een stuurkogelhoes gescheurd (uitgedroogd). Een losse hoes was niet leverbaar, wel een hele stang met 2 kogels a €500,- ex btw. (ja, dat zijn Volvo prijzen, die kunnen er wat van) Ja, ah me hoela! Er staat nergens die ie nieuw moet zijn, hij moet dicht en degelijk zijn en hoe doe je dat? Met ruitenkit. Even wat nieuw vet in de kogel, het rubber goed vetvrijmaken en rondom goed aansmeren met ruitenkit. Terug naar de APK (RDW) en, goedgekeurd. Kosten: €14,-
Doe er je voordeel mee!
lucastess03



Bericht door lucastess03 »

Ja Maxer

Heb hier al vaker gewaarschuwd ,voor oude bussen dat het
veel geld kost

Maar nu is hij wel goed gekeurt, maar het zand wat in de hoes
is gekomen zal de kogel al behoorlijk beschadigt hebben
En schoonmaken en nieuw vet ,zal daar niets aan veranderen
Dus zou hem toch maar vervangen :wink:

Overigens losse kogels zijn nog steeds te koop

gr Willy
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout



Bericht door de Jonckheer »

Het betreft hier de stuurstang die van het stuurhuis naar de fusee loopt. 2 kogels en niet verstelbaar dus één onderdeel. Er is zeker geen zand ingekomen, dat kun je zien en de kogel is absuluut spelingvrij en soepel. Het maakt niet uit of de bus oud is of nieuw, voor onderdelen voor nieuwe bussen ben je ook een hoop geld kwijt. Maakt niet uit, daar kies je voor.
Kees2
Berichten: 4326
Lid geworden op: za 22 apr 2006, 13:01
Locatie: Arnhem



Bericht door Kees2 »

goed onvetten, lijmen met normale superlijm.
dit lijm rubber super.
daarna beschermen met goede silconen kit
evt een tweecompneten lijn ( rubber basis ).
sjam
Berichten: 400
Lid geworden op: di 27 feb 2007, 12:06
Locatie: steenwijk



Bericht door sjam »

meet de oude kogelhoes op aan boven en onderzijde.
met deze maten naar een brezan ,lasaulec of andere automaterialen handel , hier hebben ze vast wel een universele voor.
heb zelf in zo'n winkel gestaan en verkocht ze regelmatig.
mobiele inbouwer van campeeraccessoires(cruise control,camera's,schotels,etc...)en erkend BEARLOCK inbouwer
Gebruikersavatar
cobes
Berichten: 8059
Lid geworden op: vr 23 jun 2006, 13:02
Locatie: El Mudamiento



Bericht door cobes »

Een losse hoes was niet leverbaar, wel een hele stang met 2 kogels a €500,- ex btw.
stom he , hoe duurder de auto die je koopt hoe duurder de onderdelen, men denkt waarschijnlijk dat we geld teveel hebben.
heb ik ook gehad met mijn citroen CX moet je eens kijken wat de onderdelen daar kosten en niks een hoesje , maar bijna een halve motor kopen, terwijl voor een lelijkeendje alles in kleine onderdeeltjes was te krijgen tegen een lage prijs.



groet cobes
Groet Cobes.
___________

ik heb een Rapido V68 met 140 pk
Afbeelding .
temperatuur rond mijn huis
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout



Bericht door de Jonckheer »

Ik ben jarenlang een vaste klant geweest bij Brezan in Zaandam en heb daar goede ervaringen mee. Je kunt het echter wel vergeten om voor een touringcar een hoesje te halen daar want die kogels zijn tenminste 3x groter dan bij een personenauto. En dus: niet los te koop helaas.
Wat betreft onderdelenprijzen denk ik dat de Fransen nog schappelijk zijn, ga maar eens iets voor een Japanner halen! :shock:
De grootte van de auto doet er niet zoveel toe, Mercedes is relatief goedkoop, zeker met plaatwerk.
Marius
Moderator
Berichten: 11420
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 8:56
Locatie: Noord Brabant
Contacteer:



Bericht door Marius »

Voor onze fiat uno, haalde ik voor nog geen 30 Euro een complete draagarm met fusee kogel, dus als er iets goed koop is zijn het onze Italiaanse vrienden wel..:)
Greetzzzz, Marius
Bezoek ook eens: CamperZone.nl
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout



Bericht door de Jonckheer »

Dat klopt helemaal, vooral als je dan ook nog de imitatieonderdelen haalt, wat vaak kwalitatief gelijkwaardig is, ben je bij Fiat erg goedkoop uit!
Edmund
Berichten: 356
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 22:04
Locatie: Hilvarenbeek



Bericht door Edmund »

Maxer

Mogelijk ook kans bij een autodemontage bedrijf. Aan de spoorstang zit een demontabel kogelgewricht met de zelfde grootte.

Edmund
Plaats reactie