Hoog dieselverbruik 2.8JTD

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
paruyma
Berichten: 1195
Lid geworden op: di 27 jan 2004, 10:16



Bericht door paruyma »

Hoi,

Er zit wel een luchtmassa meter op een jtd, hoe anders kan het motormanagment de brandstof inspuiting berekenen.
Die sensor zit in de luchtinlaat, en ziet er uit als een draadje dat gespannen staat, en is zeer kwetsbaar, dus opletten ermee.

Grtz
Laatst gewijzigd door paruyma op vr 08 feb 2008, 20:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Het leven is prachtig, geniet er van je hebt er maar één.
joepienl
Berichten: 284
Lid geworden op: do 15 mei 2003, 20:39
Locatie: Bergschenhoek

Re: heb em laten chippen en nog wat dingetjes



Bericht door joepienl »

zien julle ze wel eens rijden met een camper om je heen stuiven wel 140km op de klok, wat een haast denk ik dan


Als ik in Duitsland rijdt moet ik mij inhouden om dat je zonder erg meegaat naar 120/130 en als ik dan om mijn heen kijk ben ik niet de enige. Maar hij gaat dan wel drinken 1:8 en bij normaal rond de 90/100
tussen 1:9 en 1:10 . Maar het is weleens lekker hoor ff door trekken mits het mogelijk is natuurlijk .

groet
Aad
Globecar Globescout 2006
kijk wat je heb , niet wat je mist
devanessies

Afbeelding
Camper_56
Berichten: 320
Lid geworden op: di 23 okt 2007, 20:39
Locatie: Veenoord



Bericht door Camper_56 »

Hoi,

Ik heb altijd campers gehuurd en dan reed ik ongeveer 1 op 10.

Nu een eigen camper met een 2.8 en wat zie ik: 1 op 8 en dan moet ik echt mij best doen (netjes schakelen, niet als een dolle inhalen, etc, etc).

Maar je merkt wel dat je het gas wat dieper moet indrukken, dan kom je dus op 1 op 8. Ik laat de camper gewoon chippen, want wellicht helpt dat. Zoniet, dan jammer.

Maar, ik denk ook dat af en toe "trutterig" rijden diesel kost. Een beetje het gas erop kan de motor hebben en loopt dan volgens mij zuiniger. Als je te zuinig gaat rijden weet de motor ook niet wat je aan het doen bent en gaat dan gaat ie uit verveling maar "zuipen". Klinkt logisch, toch?

Het is denk ik normaal, maar ik ga dus chippen. Dan blijf ik hetzelfde rijden en dan zal het gas minder diep moeten.

Ik heb de overtuiging dat ik dan weer 1 op 10 haal.

Ik zal het wel laten horen.

Groet,

Rob
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18101
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel



Bericht door Cee Pee »

Over het algemeen is het zo dat als je een camper huurt je lang niet zoveel meeneemt als je eigen camper, daar komt namenlijk iedere keer wat bij maar het gaat er nooit meer uit, dus het zal wel gewicht zijn wat het brandstof verbruik beïnvloed.

Cor
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Camper_56
Berichten: 320
Lid geworden op: di 23 okt 2007, 20:39
Locatie: Veenoord



Bericht door Camper_56 »

Hallo Cor,

Dan ken je mijn vrouw niet. Het halve huis heb ik erin moet sjouwen en ik wist dat we het allemaal niet gingen gebruiken. Maar wat doe je.......je sjouwt het er gewoon in.

Voor 14 dagen vakantie hadden we ongeveer 42 handdoeken. Voor 14 dagen had ik ongeveer 28 onderbroeken bij me, want je weet maar nooit was de boodschap (of is dit een verkeerde woordspelling). Wat denk je van 7 spijkerbroeken..........

Dan heb ik het dus alleen maar over mezelf!!! Moet je eens zien wat mijn vrouw mee "laat" slepen.

Ik kan wel doorgaan, maar die huurcampers hadden het met het gewicht slecht.

Kortom: ik denk dat we nu veeeeeeel minder gaan meenemen.

Dus mijn stelling is; mijn huurcamper was zeker "een ton" zwaarder dan nu. (hoop ik).

Groet,

Rob
Marius
Moderator
Berichten: 11420
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 8:56
Locatie: Noord Brabant
Contacteer:



Bericht door Marius »

Camper_164 schreef: Dus mijn stelling is; mijn huurcamper was zeker "een ton" zwaarder dan nu. (hoop ik).

Groet,

Rob
misschien is je voet nu gewoon zwaarder geworden.. :wink:
Greetzzzz, Marius
Bezoek ook eens: CamperZone.nl
Camper_56
Berichten: 320
Lid geworden op: di 23 okt 2007, 20:39
Locatie: Veenoord



Bericht door Camper_56 »

Toch niet, het is geen fabeltje dat je "met je eigen spullen" weer net iets zuiniger bent. Ik heb de huurcampers ook altijd netje behandeld, maar met je eigen spul ben je net wat voorzichtiger. Zoals ik al zei, misschien wel "te" voorzichtig.

Zoals ik aangaf; de motor gaat uit verveling "zuipen". Een beetje gas kan geen kwaad, dan heeft ie wat te doen en dan denk ik dat het lekkerder werkt.

Ik ga de motor gewoon laten aanpassen en dan zie ik het wel.

Ik laat het horen.

Groet,

Rob
Dennis en Nancy
Berichten: 1018
Lid geworden op: wo 10 jan 2007, 3:06



Bericht door Dennis en Nancy »

Camper_164 schreef: Zoals ik aangaf; de motor gaat uit verveling "zuipen". Een beetje gas kan geen kwaad, dan heeft ie wat te doen en dan denk ik dat het lekkerder werkt.

Tsjaaa,.... Ik denk toch echt dat de ingespoten hoeveelheid diesel afhankelijk is van de stand van het gaspedaal.

Lijkt me stug dat een auto die rustig bereden word 1 op 7 rijd en een auto die voortdurend 'sportief' word gereden 1 op 9.

Dennis
Trebor953
Berichten: 2703
Lid geworden op: ma 07 jan 2008, 9:32
Locatie: Nunspeet



Bericht door Trebor953 »

Camper_164 schreef: Zoals ik aangaf; de motor gaat uit verveling "zuipen". Een beetje gas kan geen kwaad, dan heeft ie wat te doen en dan denk ik dat het lekkerder werkt.
Ik denk dat je deze motor nu iets teveel menselijke trekjes gaat toekennen.
Grioetjes,
Rob
Groetjes,
Rob

Dethleffs Trend T 6617
Gebruikersavatar
nukkelhet
Berichten: 117
Lid geworden op: do 03 feb 2005, 9:41
Locatie: breda



Bericht door nukkelhet »

uit
Laatst gewijzigd door nukkelhet op zo 03 jul 2011, 20:44, 1 keer totaal gewijzigd.
JohanGols



Bericht door JohanGols »

nukkelhet schreef:gelet op de commentaren van andere 2.8 JTD ers hier op het forum, is het misschien wel zo dat de wens de moeder van de gedachte geweest is.
Nee hoor, hebben nu 2,5 jaar een Hymer B574 uit 2003 met 2,8 JTD en ons verbruik varieëert van 1:9 tot 1:10.
Snelwegen 100 - 110. Binnen wegen 90.
Gebruikersavatar
cobes
Berichten: 8059
Lid geworden op: vr 23 jun 2006, 13:02
Locatie: El Mudamiento



Bericht door cobes »

cowboydennis schreef:
Camper_164 schreef: Zoals ik aangaf; de motor gaat uit verveling "zuipen". Een beetje gas kan geen kwaad, dan heeft ie wat te doen en dan denk ik dat het lekkerder werkt.

Tsjaaa,.... Ik denk toch echt dat de ingespoten hoeveelheid diesel afhankelijk is van de stand van het gaspedaal.

Lijkt me stug dat een auto die rustig bereden word 1 op 7 rijd en een auto die voortdurend 'sportief' word gereden 1 op 9.

Dennis
Dat kan wel degenlijk Dennis,
maar het heeft te maken met de serie motor en waarschijnlijk ook nog met de manier waarop hij ingereden is.
Ik weet wel dat uit mijn tijd als trucker dat mijn wagen altijd een van de zuinigste was, terwijl als ik in een van de exact dezelfde wagens van een van mijn colega's reed deze niet zuinig waren.
dus er zit wel degenlijk verschil tussen.

@nukkelhed
welkom thuis in dit nederige landje, je zult wel weer blij zijn :lol:
soms wil het wel eens helpen om je motor te tunnen, maar dan moet je wel op dezelfde manier blijven rijden.


groet cobes
Groet Cobes.
___________

ik heb een Rapido V68 met 140 pk
Afbeelding .
temperatuur rond mijn huis
Gebruikersavatar
nukkelhet
Berichten: 117
Lid geworden op: do 03 feb 2005, 9:41
Locatie: breda

Re: verbruik 2.8jtd



Bericht door nukkelhet »

uit
Laatst gewijzigd door nukkelhet op zo 03 jul 2011, 20:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
wimb
Berichten: 1360
Lid geworden op: do 15 apr 2004, 17:26
Locatie: Heeze



Bericht door wimb »

Ik heb ook een 2,8 JTD commenrail en het verbruik is bij mij ook 1 op 8 en ik ga nooit harder als 90 - 100 km per uur.
Gr. Wim.

Een zwerver is nooit thuis, maar altijd onderweg.
Plaats reactie