Voortijdig stuk gaan 5e versnelling Fiat Ducato

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Walkabout
Berichten: 1453
Lid geworden op: vr 27 jun 2003, 13:24
Locatie: Hunnebedcity (Borger)

Voortijdig stuk gaan 5e versnelling Fiat Ducato



Bericht door Walkabout »

Onderstaand stukje heb ik toegezonden gekregen van iemand die geen internetter is. Deze verzocht mij dit te plaatsen op het forum. Ik zal zorgen dat deze meneer alle bijdragen (forum/e-mail) toegezonden krijgt. Hij zal dan zo nodig indien u dit wens even contact met u opnemen.
Gonda


Voortijdig stuk gaan 5e versnelling Fiat Ducato

De remedie tegen dit defect zou zijn, om de bak te overvullen, en dat zeer regelmatig te controleren. In het onderhoudsboekje heeft fiat hier niets over gemeld.
De vele, vele slachtoffers horen van Fiat: U moet niet uw hand op de versnellingshendel houden. Omdat (?) ik duidelijk heb gemaakt dat ik dit in mijn bijna 50 jaar rijervaring nooit heb gedaan, en of ze maar wilden aantonen, dat ik dit toch deed, schrijft Fiat nu: wij weten niets van een versnellingsprobleem. In gesprekken met Nederlandse, franse, Belgische en Duitse camperaars wordt steeds weer duidelijk dat dit probleem groot is, en dat Fiat iedereen in de steek laat.

In Promobil en le Monde du campingcar wordt regelmatig over dit probleem geschreven. Iedereen lijkt op de hoogte te zijn, behalve Fiat. Dat Fiat tegen mijn zou jokken lijkt me erg onwaarschijnlijk, tenzij Ma-Fiat in Italië zijn dochter-Fiats in Europa opdracht geeft tot grove leugens.

Alleen schijnt nog niemand een poot aan de grond te hebben gekregen, alhoewel de wet op de conformiteit duidelijk zegt, dat je mag verwachten dat een zaak aan normale kwaliteitseisen voldoet. ( het staat anders in de wet, maar dit is wat duidelijker)

Via dit stukje hoop ik medeslachtoffers te vinden, om mogelijk Fiat te overtuigen van hun weinig sympathieke ongelijk. Alvast hartelijk dank voor uw bijdrage.
Wim
jacky
Berichten: 98
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 9:11



Bericht door jacky »

Hallo,

We spreken hier over het alom bekende probleem bij de Ducato's van na 1994.

Ik heb 2.8 idTD.

Bij mij werd de 5 de versnelling bij ongeveer 40.000 km hersteld.

Kosten waren ongeveer 500 €. Herstelling werd in Duitsland uitgevoerd toen hij iets meer dan 3 jaar oud was.

Ik heb al mensen gehoord die het al voor de tweede maal moesten laten herstellen.

Het probleem ontstaat vooral doordat men in een te laag toerental in de 5 de versnelling rijd.

Als vuistregel kan je stellen dat je niet onder de 80 km/u mag rijden in 5 de, dan wel maar doorschakelen naar 5 de boven de 80 km/u.

Indien je dit in acht neemt zou het fenomeen zich niet meer voordoen.

Het probleem is dat de versnellingsbak het hoge koppel van de motor niet goed aankan. Als je hem dan bij lage toerentallen in 5 de laat 'zwoegen', gaat de 5 de mettertijd stuk.

Na de herstelling van de mijne zijn we 1,5 jaar verder en heeft hij ondertussen 68.000 km. Binnen enkele jaren kan ik je laten weten of hij nogmaals stuk is gegaan... :oops: :wink: of niet... :roll:

Er bestaat ook een aangepast tandwiel waarbij de 5 de korter is.

De meningen hierover zijn verdeeld.

Je zal hierdoor méér verbruiken, vlotter hernemen in 5 de en doordat je aan een hoger toerental rijd, meer motorslijtage hebben.

Hopelijk gaat de 5 de dan niet meer stuk.

Ik heb al Duitsers gehoord die een korte 5 de lieten plaatsen, om die nadien toch maar terug door een lange te laten vervangen...

Bij sommige merken motorhomes kan je sinds kort kiezen tussen een 'lange' of in optie voor een 'korte'.

Naar mijn mening is de korte 5 de aangewezen voor Duitsers met motorhomes van meer dan 3,5 ton die daar toch maar 80 km/u mogen rijden.

Fiat heeft nu sinds kort ook een 2.8 JTD Power uitvoering op de markt met 146 PK. De vraag is of ze hiervoor de versnellingsbak hebben aangepast en zo ja is het een 'lange' of een 'korte'.

Tot ziens,


Jacky
jan50
Berichten: 157
Lid geworden op: zo 14 mar 2004, 15:56
Locatie: het drukke westen



Bericht door jan50 »

Ben wel nieuwsgierig naar dit probleem. Maar ik zou wel willen weten wat er in de versnellingsbak kapot gaat. Is dat het tandwiel van de 5e versnelling, of de synchromesh of een lager??? Wie kan daar een antwoord op geven. Als ik dat weet, is er meestal terug te halen wat daarvan de oorzaak is geweest.

Ik ben in afwachting!!!!
Hendrick
Berichten: 1218
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 2:06
Locatie: R'dam-Prinsenland
Contacteer:



Bericht door Hendrick »

jan50 schreef:>knip<Maar ik zou wel willen weten wat er in de versnellingsbak kapot gaat.
Dat staat hier , op het .be forum.
Afbeelding Hobby-550AK / Fiat MA-280 2.5D Afbeelding
Afbeelding
vino



Bericht door vino »

Kijk even bij "Onderhoud"
jan50
Berichten: 157
Lid geworden op: zo 14 mar 2004, 15:56
Locatie: het drukke westen

Bedankt Hendrik



Bericht door jan50 »

Bedankt Hendrik voor de link naar de foto. Ik heb ook even het commentaar gelezen eronder en daar staan een aantal dingen bij die inderdaad hout snijden.
Eén oorzaak is het in ieder geval niet en dat is de hand op de pook houden. Dat is zeker niet goed, maar gebroken tandwielen zijn daarvan niet de oorzaak.
Of te wel is een verkeerd materiaal gebruikt voor het tandwiel offff er komen echt veel krachten op dat materiaal.
Toch zou ik prive het gevecht aangaan met degene die mij de camper verkocht heeft. Fiat heeft er sinds de komst van het nieuwe burgelijk wetboek niets meer mee te maken. Maar de verkoper is verantwoordelijk. Voor een echte oorzaak moet het materiaal van het tandwiel getest worden op sterkte en broosheid. Maar ook dan blijft het een gevecht. De verkoper moet bewijzen dat jij je voertuig niet juist behandeld hebt. Maar afbreken van tandwielen??? Dan heeft de constructeur toch niet juist gerekend want die mogen mi niet afbreken tgv het rijden in een te hoge versnelling. Op de eerste versnelling komen meer krachten te staan en dat tandwiel gaat niet kapot??? Dan is het materiaal van het 5e tandwiel niet deugdelijk, en is de verkoper verplicht de auto te repareren. Wettelijk heeft een auto een gegarandeerde levensduur van 5 jaar. Die tijd zal hij probleemloos moeten kunnen functioneren. Tenzij.......(bv kilometers of onoordeelkundig gebruik)
Frodo
Berichten: 4717
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 18:56
Locatie: Heberg, Zweden
Contacteer:



Bericht door Frodo »

Ook ik kom zo nu en dan de kapotgelopen 5e tegen....................
Echter.....................dezelfde bak/onderstel word ook gebruikt voor de diverse "normale" bedrijfswagenuitvoeringen van Fiat, en daar komt het echt HOOGST zelden voor dat de 5e kapotdraait.
Het is een triest gegeven, maar een boel camperaars schakelen nou eenmal te vroeg op naar de vijfde, en om het geheel nog erger te maken geeft men nog doodleuk gas bij bij een kleine glooiing/helling in de weg ip.v even terug te schakelen, en dat gaat zich op den duur wreken ja, dan draait de 5 kapot.
Rudolphus



Bericht door Rudolphus »

Ik heb ook gehoord dat de 5e versnellig bij de Fiat Ducato zwak is. Dezelfde bak zit ook onder bestelwagens. Je moet rekening houden met de speciale omstandigheden van een camper. Vaak heb je een maximaal aan gewicht bij je en rij je lang in de 5e versnelling. Schakel bij 80 km/h terug naar de 4e versnelling en gebruik de 5e niet om plankgas tegen een lange helling op te kruipen. Nooit plankgas rijden. Als je moet planken schakel dan terug en je versnellingbak gaat hopelijk langer mee.
De vuistregel die ik hanteer is dat ik niet meer dam 3/4 mijn gaspedaal indruk.
Rienk
Berichten: 183
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:51
Locatie: Öland , Zweden



Bericht door Rienk »

jacky schreef:Hallo,

We spreken hier over het alom bekende probleem bij de Ducato's van na 1994.
Bovenstaande zou ik graag even een bevestiging over hebben; ik had nl begrepen op deze site dat het Ducato's van voor 1994 betrof. Heb ik het mis??
Rienk
Stannalux
Berichten: 4462
Lid geworden op: zo 18 apr 2004, 13:18
Locatie: Nederland
Contacteer:



Bericht door Stannalux »

We spreken hier over het alom bekende probleem bij de Ducato's van na 1994.
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Marc DW
Berichten: 13
Lid geworden op: ma 26 jul 2004, 19:46



Bericht door Marc DW »

Ik zou verder willen bevestigen :

- hand op de pook houden, kan enkel maar lijden tot voortijdige slijt van de synchromesh ringen. Vandaar absoluut af te raden. Kan echter geen schade aan tandwielen veroorzaken.

- schade aan tandwiel bij 5-de bij campers in vgl bestelwagens : moet te wijten zijn aan het meestal hoger gewicht van campers + alkoofmodellen veel luchtweerstand. Vandaar hoger koppel door versnellingsbak.

Kan verholpen worden door tandwielen met betere oppervlaktebehandeling : echter specialistenwerk en moeilijk uit te voeren op een enkel stuk. Meestal worden series verwerkt.

Alternatief zou zijn olie met hogere viscositeit te nemen. Echter vermoed olie voor ducato reeds 75W90, daarom hogere viscositeit, zou speciale graad zijn, en moeilijk in de handel te verkrijgen. Weet iemand exact welk olie voorgeschreven wordt : Tutela, maar wat zijn de andere specificaties... GL4 of GL5, viscositeitsgraad, etc...

mvg

Marc
oskaar
Berichten: 27
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 22:38
Locatie: EKEREN (Antwerpen)
Contacteer:



Bericht door oskaar »

Voorgeschreven olie voor versnellingsbak van Fiat.
Tudela ZC 80/S SAE 80W/90
Vriendelijke groeten,
Oskaar

Mijn Blog
HansLMC
Berichten: 11
Lid geworden op: vr 24 okt 2003, 20:16
Locatie: wenum-wiesel



Bericht door HansLMC »

heb behalve een ducato camper ook een bedrijfswagen 2.8 TDI uit '98, meer dan 250.000 km zonder problemen.

hans
Joost
Berichten: 419
Lid geworden op: di 16 dec 2003, 20:18



Bericht door Joost »

Ik heb dit van een technicus die hetzelfde probleem had en het zelf verholpen heeft.

De motor van de Ducato is door de jaren redelijk vernieuwd maar de ontwikkeling van de bak is achterwege gebleven.. maw.. een moderne motor maar een ouderwetse en te zwakke bak..dat schijnt het probleem te zijn.


Joost
Plaats reactie