hoi willem, ik weet niet meer precies hoe dat bij een ducato zit,Hymercamp1 schreef:
HALLOOOO Peter, dit is inclusief het vervangen van de wiellagers!!!! Ik kan je wel de werkplaatsbeschrijving geven hiervan hoor, knap van jou als jij dat kan in een uurtje..... Dit topic wel goed lezen hè
Groet, Willem (blij dat ik nu en dan weer eens wat van je hoor )
maar over het algemeen is het principe hetzelfde, en zitten
ze meestal geperst, en een beetje garage heeft wel zo'n pers,
en dan is het zo gepiept.
bij voorwiel aandrijving zie ik een veerpoot, een draagarm
met fuseekogel, een aandrijfas, een stuurstang, een wielnaafmoer
en een remklauw die los moeten.
dan de wielnaaf en het ouwe lager onder een pers eruit persen
en de nieuwe erin, en monteren maar weer.
je maakt eerst de wielnaafmoer los, dan haal je het wiel eraf,
dan de remklauw zonder de slang los te halen,
dan de stuurkogel van de stuurstang,
dan de fuseekogel van de draagarm,
dan de veerpoot losmaken,
dan wielnaaf en lager uit en erin persen, en opbouwen maar.
(en dan effe opnieuw laten uitlijnen)
of heb ik het nu verkeerd?
speciaal benodigd gereedschap:
een dopset en een pers en wellicht zo'n fuseekogelwipgeval,
en een compressor en een slagmoersleutel,
en het liefst een hefbrug zodat je niet (net als ik) al zittend,
hurkend, en knielend op de koude grond hoeft te werken,
en dan blijf ik erbij dat het binnen 2 uur gedaan moet zijn.
ik heb een ducato maxi gehad, [deze]
en heb daar de veerpoten en ik dacht fuseekogel vervangen,
en dat is op het wiellager vervangen na, hetzelfde werk geweest.
ik heb ook wel een paar keer wiellagers van diverse
voorwielaandrijvers vervangen, en daarvoor moest ik dan effe
naar een adresje rijden waar ze zo'n pers hadden, omdat ik
dat zelf niet in huis heb, maar al met al heb ik daar geen
4 tot 5 uur voor nodig.