Homokineet

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
peter sprinter
Berichten: 1673
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 12:38
Locatie: tilburg



Bericht door peter sprinter »

Hymercamp1 schreef:
HALLOOOO Peter, dit is inclusief het vervangen van de wiellagers!!!! Ik kan je wel de werkplaatsbeschrijving geven hiervan hoor, knap van jou als jij dat kan in een uurtje..... Dit topic wel goed lezen hè :wink:


Groet, Willem (blij dat ik nu en dan weer eens wat van je hoor :lol: )
hoi willem, ik weet niet meer precies hoe dat bij een ducato zit,
maar over het algemeen is het principe hetzelfde, en zitten
ze meestal geperst, en een beetje garage heeft wel zo'n pers,
en dan is het zo gepiept.

bij voorwiel aandrijving zie ik een veerpoot, een draagarm
met fuseekogel, een aandrijfas, een stuurstang, een wielnaafmoer
en een remklauw die los moeten.
dan de wielnaaf en het ouwe lager onder een pers eruit persen
en de nieuwe erin, en monteren maar weer.

je maakt eerst de wielnaafmoer los, dan haal je het wiel eraf,
dan de remklauw zonder de slang los te halen,
dan de stuurkogel van de stuurstang,
dan de fuseekogel van de draagarm,
dan de veerpoot losmaken,
dan wielnaaf en lager uit en erin persen, en opbouwen maar.
(en dan effe opnieuw laten uitlijnen)

of heb ik het nu verkeerd? :D

speciaal benodigd gereedschap:
een dopset en een pers en wellicht zo'n fuseekogelwipgeval,
en een compressor en een slagmoersleutel,
en het liefst een hefbrug zodat je niet (net als ik) al zittend,
hurkend, en knielend op de koude grond hoeft te werken,
en dan blijf ik erbij dat het binnen 2 uur gedaan moet zijn.

ik heb een ducato maxi gehad, [deze]

Afbeelding

en heb daar de veerpoten en ik dacht fuseekogel vervangen,
en dat is op het wiellager vervangen na, hetzelfde werk geweest.
ik heb ook wel een paar keer wiellagers van diverse
voorwielaandrijvers vervangen, en daarvoor moest ik dan effe
naar een adresje rijden waar ze zo'n pers hadden, omdat ik
dat zelf niet in huis heb, maar al met al heb ik daar geen
4 tot 5 uur voor nodig. :wink: :D
Marius
Moderator
Berichten: 11420
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 8:56
Locatie: Noord Brabant
Contacteer:



Bericht door Marius »

Arbeidstijden index van masterbase zegt 1,6 uur voor beide wiellagers vernieuwen.
Voor een model van voor 94.
en 0.90 uur voor de aandrijfas, welke zijde maakt wat tijd betreft niet uit.

en voor een model na 95 staat voor beide voorwiel lagers 3,35 uur in de masterbase.

Zeg niet dat dat deze tijden haalbaar zijn, zo staat het enkel in de masterbase.
Greetzzzz, Marius
Bezoek ook eens: CamperZone.nl
Gebruikersavatar
Jan De Wind
Berichten: 150
Lid geworden op: wo 25 mei 2005, 21:44
Locatie: Achterhoek

Wiellagers



Bericht door Jan De Wind »

[quote="Hymercamp1"]Het voorste wiellager kost € 164,50,


Zijn die dingen zo duur? Ik heb net wat spulletjes besteld o.a. wiellager voor en die kost euro 52,50. Bij AxelAugustin. Zal dus wel goed zijn.


Jan
Gast

Re: Homokineet



Bericht door Gast »

Anonymous schreef:vandaag de lange aandrijfas laten vervangen bij de fiatspecialist in veendam au au want ook het wiellager was kaput en ook wacht mij een versnellingsbakrevisie cq vervanging volgend jaar al weer 500 euro armer tot dusver het is een hobby toch. groet kees
hoe oud is u auto en de km stand

johanb
Gebruikersavatar
Hymercamp
Berichten: 2477
Lid geworden op: zo 08 mei 2005, 14:00
Locatie: Noord Brabant
Contacteer:

Re: Wiellagers



Bericht door Hymercamp »

Jan De Wind schreef:
Hymercamp1 schreef:Het voorste wiellager kost € 164,50,


Zijn die dingen zo duur? Ik heb net wat spulletjes besteld o.a. wiellager voor en die kost euro 52,50. . Zal dus wel goed zijn.


Jan
klopt, daar (bij AxelAugustin, verwijs ik ook naar via mijn site.... :wink: ) ben je véél goedkoper uit dan bij de FIAT.
Het zijn overigens wel twee lagers natuurlijk...., binnen en buiten.
Maar voordat het een wedstrijdje wordt van wie heeft er gelijk ....
Ik blijf erbij dat het vervangen van een complete aandrijfas met binnenste (dat is de de tripoïdkoppeling, bij FIAT wordt dan de complete ashelft vervangen, dus inclusief mof die in de bak gaat, totaalprijs meer dan € 500,--, wordt niet los geleverd) homokineet èn buitenste homokineet èn beide wiellagers € 500,-- niet duur is.
Vraag de prijzen maar even op bij FIAT zou ik zeggen....
Diegene die beweert veel goedkoper zijn beide wiellagers inclusief de volledige aandrijfas te kunnen laten vervangen bij de FIAT-dealer dan voor die € 500,-- moet mij dan echt met de werkelijke FIAT-prijzen confronteren. :wink: Ik ben razend benieuwd.

Groet, Willem
Gast

hoezo



Bericht door Gast »

dag meneer johan b
u vraag over km stand en bouwjaar is mij niet duidelijk
mischien kunt u me iets meer over de achtergrond vertellen ???
groet kees
Gast

Re: hoezo



Bericht door Gast »

Anonymous schreef:dag meneer johan b
u vraag over km stand en bouwjaar is mij niet duidelijk
mischien kunt u me iets meer over de achtergrond vertellen ???
groet kees
kijk maar eens naar www.ducatoforum-wohnmobile.de
zoeken naar flattern, en niet schrikken, dan zie je wat ik bedoel
johanb
Gebruikersavatar
Hymercamp
Berichten: 2477
Lid geworden op: zo 08 mei 2005, 14:00
Locatie: Noord Brabant
Contacteer:

Re: hoezo



Bericht door Hymercamp »

Anonymous schreef:
Anonymous schreef:dag meneer johan b
u vraag over km stand en bouwjaar is mij niet duidelijk
mischien kunt u me iets meer over de achtergrond vertellen ???
groet kees
kijk maar eens naar www.ducatoforum-wohnmobile.de
zoeken naar flattern, en niet schrikken, dan zie je wat ik bedoel
johanb
Hoi Johanb,

Op deze site heb ik niets schokkends (wat ik niet wist) kunnen ontdekken. Zou je wat expliciter kunnen zijn?

Groet, Willem
Gast

snap het niet



Bericht door Gast »

dag meneer johan b
gedaan wat u voorstelde .
zoeken naar flattern geeft geen resultaat ????
nogmaals kunt u verduidelijken wat u bedoelt en daarmee een bijdrage leveren aan deze discussie ......
Gast



Bericht door Gast »

peter sprinter schreef:
Hymercamp1 schreef:
HALLOOOO Peter, dit is inclusief het vervangen van de wiellagers!!!! Ik kan je wel de werkplaatsbeschrijving geven hiervan hoor, knap van jou als jij dat kan in een uurtje..... Dit topic wel goed lezen hè :wink:


Groet, Willem (blij dat ik nu en dan weer eens wat van je hoor :lol: )
hoi willem, ik weet niet meer precies hoe dat bij een ducato zit,
maar over het algemeen is het principe hetzelfde, en zitten
ze meestal geperst, en een beetje garage heeft wel zo'n pers,
en dan is het zo gepiept.

bij voorwiel aandrijving zie ik een veerpoot, een draagarm
met fuseekogel, een aandrijfas, een stuurstang, een wielnaafmoer
en een remklauw die los moeten.
dan de wielnaaf en het ouwe lager onder een pers eruit persen
en de nieuwe erin, en monteren maar weer.

je maakt eerst de wielnaafmoer los, dan haal je het wiel eraf,
dan de remklauw zonder de slang los te halen,
dan de stuurkogel van de stuurstang,
dan de fuseekogel van de draagarm,
dan de veerpoot losmaken,
dan wielnaaf en lager uit en erin persen, en opbouwen maar.
(en dan effe opnieuw laten uitlijnen)

of heb ik het nu verkeerd? :D

speciaal benodigd gereedschap:
een dopset en een pers en wellicht zo'n fuseekogelwipgeval,
en een compressor en een slagmoersleutel,
en het liefst een hefbrug zodat je niet (net als ik) al zittend,
hurkend, en knielend op de koude grond hoeft te werken,
en dan blijf ik erbij dat het binnen 2 uur gedaan moet zijn.

ik heb een ducato maxi gehad, [deze]

Afbeelding

en heb daar de veerpoten en ik dacht fuseekogel vervangen,
en dat is op het wiellager vervangen na, hetzelfde werk geweest.
ik heb ook wel een paar keer wiellagers van diverse
voorwielaandrijvers vervangen, en daarvoor moest ik dan effe
naar een adresje rijden waar ze zo'n pers hadden, omdat ik
dat zelf niet in huis heb, maar al met al heb ik daar geen
4 tot 5 uur voor nodig. :wink: :D
Hoi, ik werk er exact 0.25 minuten op , per kant :!: :!: :!: .... ik mot er gewoon een hamer tegenaan :!: :!: :!: :shock: :D
Plaats reactie