Verbruik camper

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Navigator
Berichten: 2424
Lid geworden op: zo 18 mei 2003, 16:06



Bericht door Navigator »

Beste mede-camperaars,

Afgelopen zomer ruim 2500km gereden, afwisselend vlak/klimmen. Mercedes 208 2,5 liter/80PK. Gemiddeld verbruik diesel 1:10, en op snelwegen snelheid rond de 95 (teller 105). Bij 115 op de teller rijden we "plankgas". Olieverbruik; NIETS!

Ik onderschrijf de mening dat boven de 100km/pu het brandstofverbruik behoorlijk toeneemt.

Groetend,

Peter
Forum verlaten.
Ludwig



Bericht door Ludwig »

Wij hebben een Hymer B Starline 630 met Mercedes 316 CDI onderstel.
De wagen is 6,40 m lang, 2,27 m breed en 2,90 m hoog. Het totaalgewicht is 3.500 kg.
Op onze reis door Zweeds Lapland hebben wij een gemiddeld verbruik van 12,17 l/100 km (1 op 8,22) genoteerd. De uitersten lagen op net geen 10 l/100 km (1 op 10) en 14 l/100 km (1 op 7,14). De hoge waarden worden genoteerd op autowegtrajecten (Izegem (B)-Malmö (S)), de laagste waarden op goede, relatief vlakke wegen door het prachtige Zweedse landschap tegen snelheden van 70-90km/u.
Op zich ben ik helemaal niet geschrokken van deze waarden. De wagen rijdt heel vlot en accelereert krachtig. Dat daar iets tegenover staat is logisch.
In het verleden hebben wij altijd met een terreinwagen en een grote caravan (totaalgewicht 1.500 kg) gereisd. Die verbruikte zonder caravan om en bij de 11 l/100 km en met caravan was 15 l/100 km geen uitzondering.
Wij waren een krachtige motor gewoon en wilden op dit vlak niet inboeten, dus wisten we wel dat ook het verbruik in verhouding zou zijn, maar dat nemen we er graag bij.
Groeten,
Ludwig
Walter 000

verbruik



Bericht door Walter 000 »

Hallo,

Ik rijd met een Pegaso 63 alkoofmodel van 6.60meter. Het gewicht is 3500kg.Het verbruik op de autosnelweg, bij een snelheid van 110 à120km/u is zo een12 à 13 liter. Het camperonderstel is een Fiat 2.5 TDI met Maxi wielbasis.
Aan 15 liter kom ik nooit. Het verbruik van een 2.8JTD zou lager moeten liggen, daar deze gebruikt maakt van de common-rail techniek, wat toch gebruikt wordt om oa. het verbruik naar omlaag te halen.
Iets minder snel op de autobaan zal het verbruik aanzienlijk doen dalen.

Groeten,
Walter :P
Gast

verbruik



Bericht door Gast »

Hallo,

Kijk eens op je rijbewijs bij de B categorie.
Voertuiggewicht vermeerdert met laadvermogen maximaal 3500kg.
Je moet dus een C rijbewijs hebben en dan weet je ook dan je niet boven de 80kmh mag.
Logisch dus dat het verbruik extreem hoog ligt, hij is daar niet voor gemaakt.
Normaal rij ik tussen de 100 en 110 gemiddeld op de autoweg en dan ligt het verbruik van de Fiat 2,8 IDTD ( intercooler turbo) op ca. 1 op 10.
Ga ik harder wordt dit snel 1 op 8,5, net als in het stadsverkeer.

Vr.Groetend CPK.
Pim
Berichten: 130
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:06
Locatie: Breda
Contacteer:



Bericht door Pim »

Luxe problemen!
Wat zou ik blij zijn met 1:4, ik haal nu net geen 1:3 op LPG :cry:
Ewout
Berichten: 795
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 0:13
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: verbruik



Bericht door Ewout »

CPK schreef:Hallo,

Kijk eens op je rijbewijs bij de B categorie.
Voertuiggewicht vermeerdert met laadvermogen maximaal 3500kg.
Je moet dus een C rijbewijs hebben en dan weet je ook dan je niet boven de 80kmh mag.
Logisch dus dat het verbruik extreem hoog ligt, hij is daar niet voor gemaakt.
Normaal rij ik tussen de 100 en 110 gemiddeld op de autoweg en dan ligt het verbruik van de Fiat 2,8 IDTD ( intercooler turbo) op ca. 1 op 10.
Ga ik harder wordt dit snel 1 op 8,5, net als in het stadsverkeer.

Vr.Groetend CPK.
Warom rijden al die touringcars dan zo verrekte hard?
Afbeelding
Marius
Moderator
Berichten: 11420
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 8:56
Locatie: Noord Brabant
Contacteer:



Bericht door Marius »

tijd is geld, en tijd kost meer dan brandstof denk ik :?
Greetzzzz, Marius
Bezoek ook eens: CamperZone.nl
marcel
Berichten: 706
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 22:24



Bericht door marcel »

Ik kom net terug uit noord duitsland met een flair 6700i. Het verbruik is bij 100KM/H ca. 1op10 (2,5TDI, FIAT maxi, 3.850KG).

Zoals ik regelmatig meemaak heb ik het gevoel dat campereigenaren eerder op de vlucht dan dan aan het reizen. Zelfs de grootste campers komen met 120 of sneller voorbij. En dan vragen zich velen af waarom een 5e versnelling stuk loopt of een 1,9TD na 100.000KM kapot is.
Henk
Berichten: 433
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:00
Locatie: Heerenveen
Contacteer:



Bericht door Henk »

Dat op de vlucht zijn , heel erg leuk,super :lol: :lol: :lol:


groeten Henk
MarcLieve
Berichten: 279
Lid geworden op: za 30 aug 2003, 12:29
Locatie: Meerhout
Contacteer:



Bericht door MarcLieve »

Onze Fiat 25TDI heeft 110000 km, semi-integraal, 6,6m, gewicht varieerd steeds tussen 3300 en 3600 kg (te veel ja, ik weet het) verbruikt steeds hetzelfde, of ik nu Noorwegen doe of Spanje, 9,1 liter/100 km, wel over enkele duizende km gemiddeld natuurlijk. Op de autobaan rij ik 105 - 110 km/u, en als het moet, wel is tot 120, maar dit zelden.
Het verbruik hangt niet zo zeer van het gewicht en de lengte af, wel van de snelheid waarmee je rijd, al de toeters en bellen die je nog op je dak of achter je aan hebt hangen, zeg maar gewoon de luchtweerstand. In de bergen is natuurlijk het gewicht weer de boosdoener, maar de meesten onderons doen toch 80% van de km op een meer horizontaal vlak, en als je in de bergen zit, heb ik meestal ook na een bergop terug bergaf, wat me dan toch weer minder brandstof kost. Vergeet niet dat de elektriciteit die je nodig hebt ook gemaakt wordt van brandstof uit je brandstoftank, airco, frigo, wie weet wat je nog hebt draaien.
Ik zou beginnen met al eens 10 km /uur trager te rijden, kan u direct 2 liter schelen. En als je echt twijfeld, denk eer dat er iets technisch scheelt, een slechte mazoutsproeier, rem die blijft hangen. 16 liter lijkt me verdomd veel voor een nieuwe 2.8.
Groetjes van Lieve en Marc,
Elnagh Sleek 595.
jo&co
Berichten: 179
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:27
Locatie: Knokke-Heist (België)



Bericht door jo&co »

Hallo,
Wij komen net terug uit zuid Duitsland en Oostenrijk met een Flair 6000i
2100 Km. gereden met een 'ei' onder mijn rechtervoet, wel enkele bergpassen erbij.
Snelheid op de autoweg rond de 100.
En ja hoor, het verbruik kwam nu uit op 1 op 9 !!!
Groetjes, Jo.

We rijden met een Dethleffs A6881.
JV
Berichten: 1289
Lid geworden op: za 07 jun 2003, 22:42
Locatie: Terneuzen

brandstofverbruik



Bericht door JV »

Ja, wie het onderste uit de kan wil hebben krijgt bij de pomp de tranen in zijn ogen.

Onze 2.5 D Hymer Alkoof, beladen 3200 kg, gebruikt gemiddeld over 3500 km ongeveer 1 : 8.5. dat is 412 liter aan gemiddeld 75 ct. dat is 309 euro.

Onze auto destijds, een 2.0. benzine met 1100 kg caravan gebruikte over die afstand ongeveer 1 : 9. Dat is 389 liter euro 95 aan gemiddeld 112 ct. ( in Nederland ).
dat is 435 euro.

Wij rijden dus liever met de camper, maar niet sneller dan 95 op de autoweg.

En inderdaad, wat in Nederland meer dan 3500 kg. weegt of mag wegen, mag nooit sneller dan 80 km/u. Ook touringcars niet. Anders vallen ze om...

Groeten, Jaap.
Burstner t605.
Antje



Bericht door Antje »

De laatste herfstvakantie is ons opgevallen dat de camper voordeliger rijdt dan de Ford Escort 1.8 D. Het is een Fiat 2.5.TD en heeft zeker 1-10 gereden, het kan nog wel meer zijn(KM dan). We reden Frankrijk middendoor, dus nationaals met dorpjes en rotondes.
Ik lees dat men met een aanhanger ook 110 -120 rijden, ik denk niet dat dat mag, zeker in Nederland niet. :lol: :lol:
jo&co
Berichten: 179
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:27
Locatie: Knokke-Heist (België)



Bericht door jo&co »

Antje schreef:De laatste herfstvakantie is ons opgevallen dat de camper voordeliger rijdt dan de Ford Escort 1.8 D. Het is een Fiat 2.5.TD en heeft zeker 1-10 gereden, het kan nog wel meer zijn(KM dan). We reden Frankrijk middendoor, dus nationaals met dorpjes en rotondes.
Ik lees dat men met een aanhanger ook 110 -120 rijden, ik denk niet dat dat mag, zeker in Nederland niet. :lol: :lol:
In België mag je 'gewoon' 120 Km per uur rijden met een aanhanger of caravan op de snelweg !!!
Groetjes, Jo.

We rijden met een Dethleffs A6881.
Plaats reactie