Zonnepaneel

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
ff meijer

Zonnepaneel



Bericht door ff meijer »

Ik heb vóór de vakantie een 110 Wp shell zonnepaneel gekocht, dat - naar nu blijkt- in de brandende zon, slechts 2.8 solaramps levert.
Volgens 'Zonne-Energie
Zaandam'heeft de verkoper waarschijnlijk een 24 volts paneel 'teruggedraaid ' naar 12 volt zodat het paneel nog maar de helft van zijn capaciteit kan leveren !! Heeft iemand hier enig idee van, kan ik dit zien/meten aan het paneel ?!!

mvg ff meijer
Hendrick
Berichten: 1218
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 2:06
Locatie: R'dam-Prinsenland
Contacteer:

Zonnepaneel



Bericht door Hendrick »

Onzin...WP type =12V ...lekkere handelaar , nooit meer iets kopen daar.
Gemeten laadstroom is normaal voor deellading .
Afbeelding Hobby-550AK / Fiat MA-280 2.5D Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:



Bericht door Aloys »

Hoi,

ik heb ook een 110 watt paneel. In de zon, beetje uitgericht, doet 'ie
makkelijk ruim 5 Ampere. Ook kwamen er meerdere draden uit, waarvan
sommige voor 24 volt zouden zijn. Het kan dus zijn dat een en ander
(voor jouw doel) verkeerd is aangesloten.
Zit er niet een doos op, waar de aansluitingen in zitten?

Aloys.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
vwbusje
Berichten: 777
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 22:45
Locatie: Amersfoort
Contacteer:



Bericht door vwbusje »

Is het niet zo dat je voor 24V de panelen in serie zet ofwel de draadjes op 1 manier aansluit maar als je 12V hebt ze parallel moet aansluiten (niet rechtstreeks maar via een regulator met 2 ingangen)??

Misschien loopt jouw paneel maar op 1 helft effe checken!!
En eh staan ze niet per ongeluk omgekeerd parallel??

Leo
ffmeijer

zonnepaneel



Bericht door ffmeijer »

Na lang gissen, bellen en mailen, ben ik naar Lenoir bvba in Adegem bij Brugge afgereisd en heb hen het paneel laten doormeten. Zij kwamen tot de ontdekking dat het hier een 24V paneel betrof dat maar voor de helft van de cellen was aangesloten maw 36 van 72 cellen leverden vermogen !
Zij hebben het paneel opnieuw bedraad, maw de draden achterop het paneel goed aangesloten en nu levert het paneel een open klemspanning van 40 V ipv 24 V voorheen. Nu moet ik echter wel op zoek naar een andere laadregelaar die een 12 V accu vanaf een 24 V paneel weet op te laden, uiteindelijk zou ik dan langer en meer vermogen kunnen krijgen dan met een 12 V paneel. Als er nog vragen zijn, hoor ik dat graag !!
Groetjes, Frans Meijer
JV
Berichten: 1289
Lid geworden op: za 07 jun 2003, 22:42
Locatie: Terneuzen

`zonnepaneel



Bericht door JV »

Kijk eens bij www.conrad.nl Veel regelaars zijn geschikt voor 12/24 volt systeemspanning.
Zelf aansluiten is eenvoudig.

Groet, Jaap.
Burstner t605.
Gebruikersavatar
Rob66
Berichten: 1898
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 7:53
Locatie: Purmerend
Contacteer:



Bericht door Rob66 »

Is het zo dat de bedrading van je paneel nu in serie geschakeld is zodat je nu 40 volt hebt? Misschien is er dan ook een mogelijkheid zijn dat je ook de kabels parallel kan schakelen zodat je weer 24 volt hebt maar dan wel met de maximale hoeveelheid ampere's?
Of zie ik dat nu verkeerd?
Guido ON7CI (Vlaanderen)
Berichten: 64
Lid geworden op: do 15 mei 2003, 21:33
Locatie: Bekkerzeel (Vlaanderen)

Meten van zonnepanelen



Bericht door Guido ON7CI (Vlaanderen) »

Meten van de spanning

Om de spanning van een zonnepaneel te meten moet men het losmaken van elke verbruiker, dus ook de batterij. Gemakkelijkst is de draden die van het zonnepaneel komen aan de regelaar los te koppelen en te meten aan die twee draden.
Elke zonnecal geeft iets minder dan 0.5 volt. Veruit de meeste zonnepanelen bevatten 36 cellen en de totale spanning ONBELAST is 17 volt. Bij zeer felle zon en als het paneel loodrecht op de inkomende zonnestralen staat, kan de spanning oplopen tot 22 volt (bevestigd door eigen metingen op een klein "portabel" zonnepaneel).

Meten van het afgegeven vermogen

Nu zoveel mogelijk verbruikers aanzetten. Dikwijls wordt de fout gemaakt om de door het zonnepaneel geleverde stroom te meten terwijl de batterij(-en) die aan het zonnepaneel hangen, vol of bijna vol is (zijn). Dan kan het zonnepaneel bijna geen of geen stroom leveren. Die stroom, met maximum belasting dus, geeft ongeveer het juiste vermogen van het zonnepaneel. Mijn 80 watt paneel geeft bij helder weer, rond de middag (als de zon hoog staat) ongeveer 5 ampere als de spanning op de batterijen ongeveer 12.5 volt is. 5 x 12.5 = dicht bij 80 watt. Wanneer de zon 1000 watt per m2 straalt dan zit men in het referentiegebied. Zonnepanelen worden namlelijk geeikt bij een zonnevermogen van 1000 W/m2. In de voorbije zomer hebben we hier in Vlaanderen zeer vaak meer dan 1000 W/m2 gehaald.
Met zonnige groeten. Guido.
hymermobil B694g
Berichten: 13
Lid geworden op: ma 19 mei 2003, 11:40
Locatie: Eindhoven



Bericht door hymermobil B694g »

Hallo Frans,

zou je even contact met mij op willen nemen?

Met vriendelijke groeten, John.
Geen mooier leven als een camperleven!
kuijpers

zonnepaneel



Bericht door kuijpers »

ja lekker goedkoop paneel van de nuon of andere elektra leverancier die gemaakt is voor een kastje voor energie terugleveren het lichtnet in.
ja het werkt dus niet goed voor de camper.
dit shell paneel bestaat uit 3 groepen cellen van 12 volt die in serie staan
inwendig met naar buiten gevoerde aansluitpunten met diodes eroverheen.het paneel leverd max. 4,5 amp. gebruik de 24 volt aansluiting en kies voor een regelaar die het oververmogen kan dissiperen en niet te heet wordt.dit oververmogen is U paneel - U accu maal de stroom.
dit paneel zou toch op het dakgeplaatst worden.
Plaats reactie