waarschuwingslampje vol toilet brandt niet

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
HendrikV
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 21 jan 2018, 13:01

waarschuwingslampje vol toilet brandt niet



Bericht door HendrikV »

gegevens:
Peugeot Boxer Camper Pösll
bouwjaar 2004
Thetford toilet C 200 S

Het rode waarschuwingslampje op het bedieningspaneeltje van de Thetford toilet gaat niet branden als de tank vol is. Ik weet dat ik niet de eerste en ook niet de laatste ben met dit probleem. Ondanks een speurtocht op Internet heb ik het probleem nog niet kunnen verhelpen.

Het probleem lijkt niet in de tankvlotter te zitten omdat:
• de vlotter in de tank vrij kan bewegen (met de hand gevoeld)
• de vlotter omhoog komt tijdens het vullen met water (te zien door de opening van de losse tank, nadat de aansluitring er was afgeschroefd).
• er een magneet in de vlotter zit, want door een magneet langs de buitenzijde van de tank te bewegen is te zien dat de vlotter omhoog en omlaag gaat.

Het probleem lijkt niet in de voeding, de Reed-sensor of het waarschuwingslampje te zitten, want:
• als er een magneet tegen de Reed-sensor gehouden wordt, gaat het waarschuwingslampje branden. Het lampje gaat overigens alleen branden, als tegelijkertijd de blauwe doorspoelknop wordt ingedrukt (vreemde constructie!).

Ik kan nog bedenken, dat de Reed-sensor en de vlottermagneet niet goed zijn uitgelijnd. Maar de tank lijkt goed op zijn plaats te zitten en de Reed-sensor eveneens.
Ik kan verder nog bedenken, dat er een ander beveiligingscontact aanwezig is. Maar waar?

Heeft iemand een idee wat hier mis kan zijn ?
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18165
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: waarschuwingslampje vol toilet brandt niet



Bericht door Cee Pee »

Probeer het eens met een andere cassette dan weet je of de storing in de cassette of de ombouw zit.
Het meest voorkomend is dat het magneetje van de vlotter is gevallen en mee weggegooid is in de stortput.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8652
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: waarschuwingslampje vol toilet brandt niet



Bericht door seth_space »

CP
er een magneet in de vlotter zit, want door een magneet langs de buitenzijde van de tank te bewegen is te zien dat de vlotter omhoog en omlaag gaat.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18165
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: waarschuwingslampje vol toilet brandt niet



Bericht door Cee Pee »

Dat las ik ook ja maar je moet toch ergens beginnen.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18165
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: waarschuwingslampje vol toilet brandt niet



Bericht door Cee Pee »

Misschien zit het reed relais gedraaid.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31955
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: waarschuwingslampje vol toilet brandt niet



Bericht door Bob Diesel »

Ik had het zelfde ,toen ik de camper net had
alles vernieuwd , maar nog geen verklikker lampje
Jammer dan :idea:
Is nu 12 jaar geleden ,dus al 12 jaar geen lampje en toilet nog nooit te vol gehad :shh: .
Gewoon zelf chekken :cheers:
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
freddorr
Berichten: 1702
Lid geworden op: zo 16 dec 2012, 17:03
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: waarschuwingslampje vol toilet brandt niet



Bericht door freddorr »

Ht zou kunnen dat de vlotter geblokkerd wordt door te vaste substantie en daardoor niet meer omhoog komt. Steek de cassette eens onder het toilet en vul hem met uitsluitend water want je zegt dat hij met water wel omhoog komt. Zo kan je controleren of alles magnetisch met elkaar communiceert.
Groeten
Fred

http://www.doerr.nl
https://www.facebook.com/groups/5234699 ... 5/?fref=ts
Als een vlieg geen vleugels had gehad, hadden we hem dan loop genoemd?
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8253
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: waarschuwingslampje vol toilet brandt niet



Bericht door hurktoilet »

Bij mij heeft dat ding het nog nooit gedaan. Wist niet eens dat het er op zat, anders was ik wel terug gegaan naar de verkoper. Maakt me eigenlijk ook niet uit, als je het ding dicht doet zie je toch dat het zo langzamerhand vol is.
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51257
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: waarschuwingslampje vol toilet brandt niet



Bericht door Kroppie »

tegenwoordig moet er overal voor een lampje gaan branden, als iets leeg , als iets vol is, als iets stuk is, als iets heel is, als iets open is, als iets dicht is, als iets het doet, als iets het niet doet en als er een lampje stuk is, en als er een lampje heel is, en als er bijna iets gaat gebeuren , straks kan men niks meer zelf.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Marinus
Berichten: 2204
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 20:17
Locatie: Son

Re: waarschuwingslampje vol toilet brandt niet



Bericht door Marinus »

HendrikV schreef:Het lampje gaat overigens alleen branden, als tegelijkertijd de blauwe doorspoelknop wordt ingedrukt (vreemde constructie!).
Onderstaand het aansluitschema.
Het lampje moet ook branden als de knop niet wordt ingedrukt.
Heb je gecontroleerd of de draadjes het lampje (LED) niet afgebroken zijn?
Deze zijn gevoelig voor breuk en mogelijk komen ze weer tegen elkaar als je de knop indrukt.
Bijlagen
Thetford toilet aansluiting.jpg
Thetford toilet aansluiting.jpg (150.21 KiB) 3136 keer bekeken
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18165
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: waarschuwingslampje vol toilet brandt niet



Bericht door Cee Pee »

Of de bruine draad op het aansluitkroonsteentje zit niet bij de dikke zwarte draad maar bij de zwart witte draad aangesloten dan krijg je ook dat het ledje alleen oplicht als de spoelknop wordt ingedrukt.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
HendrikV
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 21 jan 2018, 13:01

Re: waarschuwingslampje vol toilet brandt niet



Bericht door HendrikV »

Marinus, bedankt voor het schema, daar kan ik wat mee. En met de suggestie van Ceepee ga ik ook verder zoeken. De camper is inmiddels op tour (zonder mij), dus ik zal even moeten wachten voordat ik verder kan.
myway
Berichten: 15519
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: waarschuwingslampje vol toilet brandt niet



Bericht door myway »

Oei als ze dan maar niet vergeten de tank leeg te gooien


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18165
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: waarschuwingslampje vol toilet brandt niet



Bericht door Cee Pee »

Je ziet het peil vanzelf stijgen als je even de moeite neemt om achterom te kijken. :wink:
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Plaats reactie