Twee voltmeters aansluiten

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
Sun
Berichten: 543
Lid geworden op: di 24 apr 2012, 18:35
Locatie: Boven Leeuwarden

Re: Twee voltmeters aansluiten



Bericht door Sun »

Ik heb de twee voltmeters op het electroblok gemonteerd, daar zitten de zekeringen, de plus en min signaaldraden (tbv ledbalkje) van de start- en huishoudaccu bij elkaar. Idd denk om evt zekeren.

Gr Arie
Knaus Sun Ti 650 ME, Renault Master 3.0 L, dCi 140
Gebruikersavatar
Audiofiel
Berichten: 686
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 23:01

Re: Twee voltmeters aansluiten



Bericht door Audiofiel »

Ik heb zelf ook zo'n kleine Voltmeter in de buscamper geplaatst, in dit geval bij het dashboard, om de spanning van beide accu's af te lezen. Ook mijn oplossing is met een 3-standen schakelaar (I-0-II), waarbij de middenstand uit is.

Wat ik wel adviseer als je de spanning echt goed wilt meten is om een rechtstreekse kabel naar je accu te trekken, met + en –. Je wilt niet dat de meting wordt beïnvloed door stroomafname van andere verbruikers op een draad. Dan krijg je een valse meting. Om diezelfde reden moet je dus ook de – van beide accu's naar de meters leiden. Als je een schakelaar wilt gebruiken, moet je dus een dubbele wissel-schakelaar hebben (2 afzonderlijke wisselschakelaars in één) met 6 aansluitingen (als je 1 meter gebruikt).

Die meters zijn er in verschillende uitvoeringen. Ik heb uit China die bekende 3-cijferige laten komen in blauw, rood en groen, maar die cijfers zijn erg groot en fel. Er bestaan ook 4-cijferige meters en die geven niet alleen minder licht, maar zijn ook nog eens veel nauwkeuriger omdat ze 2 cijfers achter de komma laten zien. Sommige kun je ook nog kalibreren met een klein potmetertje achterop.
An apple a day keeps the doctor away... (if your aim is good)
Arie55
Berichten: 5680
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: 2 voltmeters aansluiten



Bericht door Arie55 »

[quote="
......
stroomgebruik is niet meetbaar.
jos[/quote]

De huidige digitale multimeters hebben een hoge input impedantie van 10Mohm. Bij 12.8V, zal de stroom 1.28uA zijn. Die is echt wel te meten met een hulpmiddel op de multimeter. Zie https://www.eevblog.com/projects/ucurrent/

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Arie55
Berichten: 5680
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: 2 voltmeters aansluiten



Bericht door Arie55 »

jansloos schreef:En belangrijk: ZEKERING MONTEREN. zo dicht mogelijk bij waar je ze aansluit.
Is dat de accu, dan daar. Tak je van een draad af dan bij die draad.
Omdat die meters weinig gebruiken volstaat een glaszekering. 100mA? Ook al geldt voor je draad of kabel een hogere waarde.

Een glaszekering kan in zo,n kleine zwevende houder .

Niet vergeten. Is onlangs nog een camper in vlammen opgegaan.
Ik had van onze Noorderkempen ex.forumlid begrepen dat de zekering bij de accu, dient om de accu te beschermen. De zekeringkast die er vlakbij zit (na de accu zekering) dient voor de beveiliging van de kabels, opdat er niet teveel stroom doorloopt. Het zekeren wat jij stelt, dient alleen voor het aangesloten apparaat zelf. En glaszekeringen kunnen een potentieel gevaar oplopen op brand. Daarom zijn de zekeringen in een goede multimeter b.v. gevuld met zand; om de vlam te doven.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51278
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: 2 voltmeters aansluiten



Bericht door Kroppie »

Arie55 schreef:[quote="
......
stroomgebruik is niet meetbaar.
jos
De huidige digitale multimeters hebben een hoge input impedantie van 10Mohm. Bij 12.8V, zal de stroom 1.28uA zijn. Die is echt wel te meten met een hulpmiddel op de multimeter. Zie https://www.eevblog.com/projects/ucurrent/

Arie[/quote]

voor dat soort dingen/gebruik ga IK geen hulpmiddelen aanschaffen, is hetzelfde als een euro uitgeven om een eurocent te besparen.

1,28 uA=0.00000128ampere=0,0000307Ah per dag=0,0002049Ah per week=0,0106548Ah per jaar= nog geen 11Ah per 1000jaar, zit mij wel goed .

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Arie55
Berichten: 5680
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Twee voltmeters aansluiten



Bericht door Arie55 »

Daarin ga ik mee, Jos. Het aanschaffen om zulke kleine grootheden te meten gaat mij ook te ver. Maar omdat je schreef dat het niet meetbaar zou zijn, reageerde ik.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
jansloos
Berichten: 6869
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Twee voltmeters aansluiten



Bericht door jansloos »

Arie.

Twee zekeringen zo dicht bij elkaar? Hier op het topic is de stelregel; zekering bij langer dan 30cm. En dan ook nog vrijlopend.
Mocht je kabel door een oog, of langs metaal in het chassis lopen, of wil je alles uitsluiten en op zeker spelen, zou ik wel zekeren dicht bij de accu.
En dan niet uitgaan van de kabeldikte van dat stukje maar af laten hangen van hoeveel je tegelijkertijd aan hebt staan.
Het wordt dan een veel lichtere zekering als voor die kabel max geldt.


Binnen die 30cm zou ik het zekeringen(verdeel)blok gewoon direct aansluiten zonder nog een extra (hoofd) zekering.

Denk dat de gedachte om het apparaat te zekeren niet de goede is. Wat wil je zekeren aan het apparaat?? Als hij inwendig kortsluiting maakt? Kan hij toch gelijk weg.
bv een motortje van een trapje, of waterpomp die inwendig sluiting gaat maken?
De stroom loopt dan op tot ver boven normaal, en ook waar de kabel op berekend is.
Hier komt, als een soort veldwachter, de zekering om de hoek kijken, en roept : Halt tot zover anders schakel ik je uit.

Wel zekeren aan de kant van de stroombron.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Gebruikersavatar
frank_h
Berichten: 751
Lid geworden op: do 17 nov 2016, 21:42
Locatie: Landgraaf

Re: Twee voltmeters aansluiten



Bericht door frank_h »

Ik heb na lang zoeken naar mooie meters op de Duitse ebay 2 ronde gevonden. In de rand geven ze met ledjes aan hoe vol ze zijn (met een rood, geel en groen bereik) en in het midden het voltage in cijfers. Ik heb ze met een drukschakelaar geschakeld, ze werken dus alleen als ik die indruk om even te kijken hoe de staat is. Geven inderdaad nogal wat licht.

En inderdaad zoals eerder al opgemerkt, als ze verbonden zijn dan kun je de afzonderlijke accu voltage's niet meer zien. Ook als ze worden bijgeladen is het voltage niet dat van de accu's.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Plaats reactie