Viano W639 wil niet snel optrekken

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Paulvv

Viano W639 wil niet snel optrekken



Bericht door Paulvv »

Mijn Viano W639 3liter (half) automaat uit 2006 en 2 ton op de teller, versnelt bij gas geven automatisch van 1 tot en met zijn 5de vernelling.
Nu is het probleem dat bij gas geven , in al zijn versnellingen, de auto optrekt alsof die een aangelegde autoweg van de Mount Everst aan het beklimmen is. Zeer langzaam dus, en je kunt gas geven wat je wil, niet de verwachte reactie.
Iemand enig idee wat dat kan zijn?
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13420
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: W639 wil niet snel optrekken



Bericht door hathi »

Paul....uit laten lezen,dan weet je meer...,Anders de automaat eens nakijken,(heb je het filter en de olie al ooit vernieuwd),is op afstand moeilijk, maar zo moet je toch beginnen
Hans
Paulvv

Re: W639 wil niet snel optrekken



Bericht door Paulvv »

Hans.., ik lees op het Mercedes forum dat hier sprake kan zijn van noodloop, het springen van de eerste naar de vijfde versnelling.
Hij kon het oplosssen door olie bij te vullen. Een olie sensor schijnt bij een sterke bocht
of hard remmen te weing olie te meten en zijn oliestand stond inderdaad op minimum. Het heeft kennelijk inderdaad met het oliehuishouden te maken. Ik ga beginnen de pijlstok te hanteren !!
Gebruikersavatar
rongreven
Berichten: 6353
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 18:08
Locatie: Europa

Re: W639 wil niet snel optrekken



Bericht door rongreven »

En even kijken hoe je moet peilen.
Bij mijn automaat is dat met minimaal 60° draaiende warme motor.
Dat draaiende motor vond ik maar wat vreemd toen ik hem 12 jaar geleden kocht.
Groet, Ron Greven
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51287
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: W639 wil niet snel optrekken



Bericht door Kroppie »

is bij een automaat heel gebruikelijk dat peilen bij draaiende motor.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Vertrokken2
Berichten: 6847
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

Re: Viano W639 wil niet snel optrekken



Bericht door Vertrokken2 »

De automaat vraagt iedere 60/k verse olie. Ik zie niet goed hoe de bak olie kan kwijt raken. Soit, als hij doet wat je moet doen heeft menig personenauto moeite om je bij te houden, zowel in acceleratie als in topsnelheid. De mount everest op zul je geen terugval zien. Zelfs niet met aanhanger.
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
Paulvv

Re: Viano W639 wil niet snel optrekken



Bericht door Paulvv »

Ik heb de symptomen uitgelegd aan de Mercedes garage alhier en die hebben de auto uitgelezen.
Het bleek de drukverschilsensor te zijn die kapot was.(de monteur die ik tijdens het uitlezen vergezelde gaf deze vermoedelijke uitkomst al aan omdat dat wel vaker voorkwam) Via de drukverschilsensor wordt vastgesteld wanneer de roetfilter gegenereerd moet worden tijdens het rijden. Ik ga er van uit dat hiermee de noodloop zal zijn opgelost. Ik ga het komende dagen uitproberen.
Gr. Paul
Gebruikersavatar
staal571
Berichten: 313
Lid geworden op: vr 04 dec 2015, 21:10
Locatie: Twente

Re: Viano W639 wil niet snel optrekken



Bericht door staal571 »

Precies hetzelfde probleem heb ik ook gehad, de MB dealer hat het zo gevonden en gerepareerd nu 10000 verder nooit meer gehad dat probleem.
Vertrokken2
Berichten: 6847
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

Re: Viano W639 wil niet snel optrekken



Bericht door Vertrokken2 »

Paulvv schreef:Ik heb de symptomen uitgelegd aan de Mercedes garage alhier en die hebben de auto uitgelezen.
Het bleek de drukverschilsensor te zijn die kapot was.(de monteur die ik tijdens het uitlezen vergezelde gaf deze vermoedelijke uitkomst al aan omdat dat wel vaker voorkwam) Via de drukverschilsensor wordt vastgesteld wanneer de roetfilter gegenereerd moet worden tijdens het rijden. Ik ga er van uit dat hiermee de noodloop zal zijn opgelost. Ik ga het komende dagen uitproberen.
Gr. Paul
Dus nu trekt ie de klinkers weer uit de straat? Zo ja, dan deugt ie weer.
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
Paulvv

Re: Viano W639 wil niet snel optrekken



Bericht door Paulvv »

Inderdaad Gobert, hij trekt weer als Poppey aan zijn pijp na het verorberen van 10 blikken spinazie.
Maar na een weekendje kamperen bleek nu het SRS lampje te blijven branden. Na het raadplegen van een aantal hits op dit forum koos ik als eerste de check op de een losgetrokken stekkertje onder de stoelzitting van de passagiersstoel. Dat bleek direkt voor mij een hit. Kennelijk per abuis te diep onder de rokken van de stoelziiting getast bij het reiken naar de beugel om de stoel te verschuiven.

Als kleine knutselaar mag ik zeggen, " een zegen dit forum"
Plaats reactie