Gesponsorde links
 
Het is nu wo 24 mei 2017, 3:17

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Stugge vering
BerichtGeplaatst: vr 19 mei 2017, 18:19 
Offline

Geregistreerd: di 07 feb 2017, 18:57
Berichten: 11
Onze globebus heeft het in Spanje op de slechte wegen zwaar te verduren gehad. De vering achter is zeer stug en stuitert er lustig op los. Alles rammelt en de vullingen vallen bijna uit je kiezen. Gewicht achter 1800 of en voor 1400kg beladen op de weegbrug. Is er achter iets aan te doen om deze comfortabeler te maken zonder verslechtering van zijwindgevoeligheid en wegligging? Is dit exemplarisch of betreft dit alle ducato licht chassis met bladveren?


Share
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Stugge vering
BerichtGeplaatst: vr 19 mei 2017, 18:45 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 14 mei 2003, 9:52
Berichten: 851
Woonplaats: Wijlre
Vermoedelijk is er te weinig speling tussen die ronde stootrubbers en het chassis. Oplossing kan zijn: Hulpluchtvering of spiraalvering. Zoek eens op Google naar : carsupport.

_________________
Groeten, Henk Geurts

Hymer Tramp 654 SL - Fiat Ducato 250 - 2.3 Multijet - 157 pk - 2008

http://mooimooimoi.blogspot.nl/

http://mooimoimooi.blogspot.nl/


Share
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Stugge vering
BerichtGeplaatst: vr 19 mei 2017, 19:20 
Offline

Geregistreerd: ma 31 aug 2015, 20:06
Berichten: 595
Woonplaats: Schiedam
Alle Sevel telgen (Fiat Ducato, Citroen Jumper en Peugeot Boxer) hebben standaard een vering die voor de continue belasting van een ingebouwd fabrieksinterieur te licht (achter) en te kort (voor) is. Daardoor worden de bumps (de rubber aanslagen) die het eind van de veerweg moeten opvangen erg snel geraakt.

Ik heb nu een jaartje geleden bij Carsupport in Krimpen a.d. IJssel de voor veren laten vervangen door op het gewicht per wiel afgestemde exemplaren en achter hulpveren laten plaatsen. Het effect op wegligging en veer comfort is GEWELDIG!
Het is niet goedkoop maar in verhouding tot een camper totaal prijs valt het weer mee.

_________________
Buscamper fan


Share
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Stugge vering
BerichtGeplaatst: za 20 mei 2017, 16:39 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 06 sep 2009, 20:16
Berichten: 4520
Woonplaats: oant grutste natoergebied fan nederlân
stugge vering????zet maar in de titel geen vering :wink:

_________________
Fiat Ducato 18 Maxi 2.5TDI '98 Frankia I690BD

wie hard werkt verschaft zichzelf vrijheid


Share
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Stugge vering
BerichtGeplaatst: za 20 mei 2017, 18:58 
Offline

Geregistreerd: ma 31 aug 2015, 20:06
Berichten: 595
Woonplaats: Schiedam
vmax schreef:
stugge vering????zet maar in de titel geen vering :wink:


Dat heeft te maken met de doorlopende hoge belasting: mijn Pössl Roadcruiser in een Jumper maxi weegt zonder enige uitrusting al bijna 3.000 kg. Dat gewicht wordt dus 365 dagen per jaar door de vering gedragen. Gaan we reizen dan zitten we tegen de 3,5 ton: het maximum. De ontwerpers gaan ervan uit dat er meer volume dan gewicht vervoerd wordt en dat een bestelbus minstens de helft van de tijd leeg rijdt. Dat gaat dus niet op voor campers die het hele jaar hun in- en opbouw mee zeulen.

_________________
Buscamper fan


Share
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Stugge vering
BerichtGeplaatst: za 20 mei 2017, 20:46 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 10 dec 2008, 20:41
Berichten: 313
Nou, of het nou helemaal te duiden is vanwege de constant hoge belasting van de vering betwijfel ik. Die is voor het maxi chassis waar je Roadcruiser op staat uitgelegd voor 4250 kg dus bij 3500 zou je toch wat reserve mogen verwachten. Niet dus. Een sprinter die flink overbeladen is veert nog prima hoor.
De enige filosofie van Fiat/PSA die ik kan bedenken is dat bij stugge/weinig vering je een strakke wegligging krijgt. En dat hebben ze! Een zwaar beladen sprinter is wat zoekeriger en windgevoeliger. En als ik eerlijk ben is ook mijn bus na verhoging van de voorveren wat minder strak geworden. Maar dat geringe verschil weegt niet op tegen het veel betere veercomfort. Nou ja, comfort... we hebben weer vering. Bij onze eerste reis in Spanje een paar keer een drempel niet op tijd gezien! pffff. Dus waarom ze niet standaard wat langere voorveren monteren blijft een raadsel


Share
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Stugge vering
BerichtGeplaatst: za 20 mei 2017, 21:17 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 28 mei 2003, 21:56
Berichten: 5352
Woonplaats: Zaanstreek
Ik moet ook eerlijk zeggen dat als ik in "volle bepakking", motor-scooter erin en afgeladen met allerlei zin en onzin, dan weeg ik ruim 4200 kg, hij minder plezierig veert alsdat ik verleden week geheel leeg naar de APK ging.
Go, wat rijdt dat lekker :wink: Net zo alsdat ie nieuw was en we hem ophaalden.

Ja, door de belading wordt het comfort minder. Is niet anders denk ik. (ik mag trouwens tot 4500 kg :wink: )

Bert

_________________
http://maaikebertwinter2012.blogspot.nl/


Share
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Stugge vering
BerichtGeplaatst: zo 21 mei 2017, 8:32 
Offline

Geregistreerd: di 07 feb 2017, 18:57
Berichten: 11
Over vering voor heb ik geen klachten. De Stootrubbers achter zijn bij belading nog 3 cm vrij en zijn onbeschadigd. Naar mijn idee zijn de bladveren en de schokdempers zeer stug. Het is meer het rammelen in de camper door dwarsgroeven in de weg en putten etc. Genoemde gewichten zijn vol beladen inclusief fietsen achterop.


Share
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Stugge vering
BerichtGeplaatst: zo 21 mei 2017, 8:54 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 03 dec 2005, 18:08
Berichten: 2406
Woonplaats: Meerkerk
En de voorvering en schokdempers?
Die geven bij de ribbels en kuilen alles aan het interieur door.
Het kan ook een te hoge bandenspanning zijn, te hard opgepompte banden geven ook alle oneffenheden door.

_________________
Groet, Ron Greven

Hymermobil S510 op Mercedes 312D 90 Kw, 122 pk van 1999 met diverse opties o.a. Carsupport hulpveren, zonnepanelen, TomTom 750 go navigatie, ledverlichting, Humbaur aanhanger en twee tevreden gebruikers.
Fonpoint.


Share
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Stugge vering
BerichtGeplaatst: zo 21 mei 2017, 9:09 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 18 aug 2012, 21:05
Berichten: 1385
Woonplaats: St. Jacobiparochie
Iedereen stelt eigen eisen en heeft verschillende verwachtingen m.b.t. comfort, wegligging, zijwindgevoeligheid, overhellen in bochten e.d.

Banden, schokbrekers, stabilisatie stangen en vering bepalen bovengenoemde zaken.

Ik heb gemerkt bij mijn eerste camper, een VW T5 SWB, en bij de tweede camper, een VW T5 LWB, het loont om af te wijken van standaard componenten. In beide gevallen heb ik andere vering laten plaatsen. Bij de eerste camper tevens vuistdikke stabi's maar bij de tweede is dat niet nodig. (uitgaande van mijn eisen en verwachtingen)

Ik weet niet wat allemaal voor een componenten leverbaar zijn voor een Ducato. Bedenk wel dat het verbeteren van de ene rijeigenschap gevolgen heeft voor een andere rijeigenschap.

_________________
Mijn 2e camper ombouw project http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=13&t=50501


Share
Omhoog
 Profiel WWW  
 
 Berichttitel: Re: Stugge vering
BerichtGeplaatst: zo 21 mei 2017, 9:22 
Offline

Geregistreerd: ma 31 aug 2015, 20:06
Berichten: 595
Woonplaats: Schiedam
kampertjes schreef:
Nou, of het nou helemaal te duiden is vanwege de constant hoge belasting van de vering betwijfel ik. Die is voor het maxi chassis waar je Roadcruiser op staat uitgelegd voor 4250 kg dus bij 3500 zou je toch wat reserve mogen verwachten. Niet dus. Een sprinter die flink overbeladen is veert nog prima hoor.
De enige filosofie van Fiat/PSA die ik kan bedenken is dat bij stugge/weinig vering je een strakke wegligging krijgt. En dat hebben ze! Een zwaar beladen sprinter is wat zoekeriger en windgevoeliger. En als ik eerlijk ben is ook mijn bus na verhoging van de voorveren wat minder strak geworden. Maar dat geringe verschil weegt niet op tegen het veel betere veercomfort. Nou ja, comfort... we hebben weer vering. Bij onze eerste reis in Spanje een paar keer een drempel niet op tijd gezien! pffff. Dus waarom ze niet standaard wat langere voorveren monteren blijft een raadsel


Hmm, de wegligging van onze roadcruiser is na de veer verandering juist veel beter geworden!

_________________
Buscamper fan


Share
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Stugge vering
BerichtGeplaatst: zo 21 mei 2017, 18:20 
Offline

Geregistreerd: di 07 feb 2017, 18:57
Berichten: 11
De banden zijn vervangen door een maatje meer 225/70/15 Michelin CP die nu op een halve bar minder staan respectievelijk 5 en 4,5 maar dat levert geen verschil met de oude Conti banden.


Share
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Stugge vering
BerichtGeplaatst: zo 21 mei 2017, 18:42 
Offline

Geregistreerd: ma 31 aug 2015, 20:06
Berichten: 595
Woonplaats: Schiedam
Onze Jumper Maxi staat op conti 225/75/16, voor ook op 4,5 en achter op 5 bar. Voor ligt de wagen (x250 model uit 2012) met standaard veren zo diep dat hij op de bumps rust. Dit is mede de oorzaak van het kapot gaan van het bovenste schokbreker lager uit de McPherson veerpoot.

Ten opzichte van het 'oer Sevel model' (is dat niet model 280?) is de af fabriek gemonteerde voor veer een cm of 5 lager dan de af fabriek gemonteerde veer bij de x250 serie. (Uitleg door Carsupport). Daarnaast is de afwerking op de veer einden van de schroefveren van Carsupport anders en zijn de wikkelingen 'progressief'. Daardoor is het hele comfort verbeterd. Als je achter nog ruimte hebt, heb je misschien geen hulpveren nodig, maar als je voor wel op de bumps ligt, rammel je gegarandeerd de cabine uit.

Ga eens langs bij Carsupport (nee ik heb geen aandelen) voor vrijblijvend advies. Zij kunnen heel eenvoudig controleren of je voor nog veerweg hebt.

_________________
Buscamper fan


Share
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Stugge vering
BerichtGeplaatst: zo 21 mei 2017, 19:10 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 03 dec 2005, 18:08
Berichten: 2406
Woonplaats: Meerkerk
En 4.5 bar voor is redelijk veel.
Een pb naar forumlid jadatis met de gewichten per as en individuele band kan verhelderend werken.
Ik heb 4 bar voor en ben van plan om naar 3.5 te gaan.
Meer in de richting van de voorasbelasting.
Achter staat op 5 bar met Michelin Agilis 225-70-15 cp 112q m+s

_________________
Groet, Ron Greven

Hymermobil S510 op Mercedes 312D 90 Kw, 122 pk van 1999 met diverse opties o.a. Carsupport hulpveren, zonnepanelen, TomTom 750 go navigatie, ledverlichting, Humbaur aanhanger en twee tevreden gebruikers.
Fonpoint.


Share
Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  



           


Powered by phpBB © 2014 phpBB Group
Template made by DEVPPL - phpBB.nl Vertaling
[ Time : 0.024s | 16 Queries | GZIP : On ]