Gesponsorde links

Het is nu zo 26 mei 2013, 7:49

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: startmotor probleempje
BerichtGeplaatst: do 19 jul 2012, 0:47 

Hmm,
wij waren Lada dealer.
Hadden ook nog wel eens problemen met de startmotor. Maar je kreeg er gratis een slinger bij in je gereedschapsset. :-B
:cheers:

Vriendelijke campergroet,
Rudy.

Share
 Profiel  

BerichtGeplaatst: do 19 jul 2012, 6:03 

Terug naar de vraag van berrie, een gebruikte of revisie.....ik zou voor die 78 euro extra een gereviseerde nemen, dan weet je dat het weer in orde is. Als je wacht totdat het onderweg gebeurt, dan ben je vaak veel meer kwijt.

Je moet zeilen op de wind van vandaag,
De wind van gisteren helpt je niet vooruit.

Share
 Profiel WWW  

BerichtGeplaatst: do 19 jul 2012, 6:52 

Pieter409 schreef:
Als je goed bedoeld de zaken op een rij zet als vakman wordt je door een paar amateurs even terecht gezet.
Je kunt niet eens spreken van een terechtwijzing! Dat kun je pas als de bewering juist is en dat is niet het geval.
Je spreekt dan eerder van onkunde en misleiding. Dat kun je namelijk niet voorkomen op een forum waar iedereen zijn zegje mag doen en iedereen zijn eigen gelijk heeft..
Enkel met rede en argumentatie kun je enigszins duidelijk krijgen wat juist is of dat wat een ander beweert correct is of niet.

Saviemeke schreef:
.....ik zou voor die 78 euro extra een gereviseerde nemen, dan weet je dat het weer in orde is.
En je hebt er een garantie op.

Share
 Profiel  

BerichtGeplaatst: do 19 jul 2012, 11:47 

ter verduidelijking even een stukje uit dit topik

eef van baal schreef:
Afbeelding

probeer eens met een tikje op 1, als hij het dan wel doet is de startmotor aan revisie toe.

Als dit helpt, is er waarschijnlijk vuil of oxidatie in het relais deel gekomen waardoor deze niet meer (voldoende) beweegt en er dus ook geen verbinding tussen de accu en de startmotor ontstaat en deze dus ook niet gaat draaien, het is mij gelukt zelf het relais gedeeltelijk te demonteren en schoon te maken, maar ik raadt dit niet aan.

Jan Willem & Erik

Share
 Profiel WWW  

BerichtGeplaatst: do 19 jul 2012, 14:23 

Pieter409 schreef:
Hopeloos hier. Als je goed bedoeld de zaken op een rij zet als vakman wordt je door een paar amateurs even terecht gezet.

Ik vind niet dat je als vakman anderen gelijk niet als amateurs in deze materie mag classificeren.
In mijn jonge jaren reviseerde we zelf nog startmotoren en versnellingsbakken zelfs differentielen , ruil bestond nog niet, dus das heel lang geleden. :DD :G
Pieter409 schreef:
Het is mij om het even wat iemand de voor of achterkant ergens van vind.
. :clap: :clap: Maar wie maakte er een punt van
Pieter409 schreef:
Bespaar me verder commentaat alstublieft dat leid hier al zo vaak tot nutteloze discussies.
:clap: :clap: Wie begint de dicussie wat de voor of achterkant is.
Ik wilde alleen maar aangeven dat er nog een ander euvel kan zijn dan slechte contacten in het relais. :oops: :oops:

Share
 Profiel  

BerichtGeplaatst: do 19 jul 2012, 16:01 

heren (en dames?),
Allemaal dank voor uw prettig en deskundig advies.
@kroppie: Ik heb vorig jaar de accuklem vervangen omdat ik dacht dat dat de boosdoener was. immers, toen ik daarop had getikt met de hamer (foei!) en de klem goed vast had gedraaid was het euvel over.
@hoofdnoorman: ik dacht ook dat ik een slinger had, maar die bleek bij nader inzien van de luifel :-B

follow up:
De monteur heeft desgevraagd alleen spanning gemeten op de stuurstroom van het relais. Hij heeft hem niet horen tikken.
Ergo, het relais is ook niet 100% in orde.

Hoewel voor ons een behoorlijk bedrag, nemen we denk ik toch maar een revisie startmotor.
Ik heb idd weinig zin in de stromende regen onder de camper te lopen klooien met een hamer om tot de conclusie te komen dat het toch niet meer wil en ik in het buitenland voor nog veel meer euries een nieuwe moet kopen.
Dan drink ik wel een glaasje wijn minder.
:cheers:

Share
 Profiel  

BerichtGeplaatst: do 19 jul 2012, 17:43 

CaroLen

Citaat:
Door dit soort gelijk nietes en kan niet commentaar

Deze uitspraak geeft een duidelijke kwalificatie aan mijn opmerking en daar heb ik mij goed aan gestoord!

Groet Pieter.

Share
 Profiel  

BerichtGeplaatst: do 19 jul 2012, 20:52 

Dit draadje lezende en met mijn jarenlange ervaringen met startmotorrevisie bij een boschdienst wil ik graag het volgende toevoegen:
Een weigerende Fiat starter die na een tik weer draait is in 9 van de 10 gevallen (zoals reeds correct is opgemerkt) het gevolg van versleten koolborstels. Bij oa Mercedes is helaas vaak het anker kapot (lamellen op de kollector los). Ik zou echter toch aanraden de starter toch geheel te reviseren. De collector is meestal flink ingebrand (door de versleten koolborstels onstaat er nogal wat vuurwerk) en een grondige reiniging cq service doet het aggregaat merkbaar goed. Bij ons werd de collector afgedraaid en gepolijst, de (sinter)lagerbussen vervangen en opnieuw in de olie gezet en het ritzel preventief vervangen. Met een ruilstarter mag je eigenlijk wel ervan uitgaan dat deze werkzaamheden naar behoren zijn uitgevoerd. Bedenk overigens, dat als de koolborstels versleten zijn, het startrelais in bijna alle gevallen ook niet zal werken want de zg. intrekwikkeling staat in serie met het anker. Als het relais aangetrokken (ingetrokken eigenlijk) is neemt de houdwikkeling het over. Startrelais met alleen een intrekwikkeling (die dus naar massa geschakeld is) heb ik vroeger alleen gezien op kleine Fiats en daarna nooit meer.
Doe er jullie voordeel mee.
Hans

Share
 Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 20 jul 2012, 17:01 

Hoi,

Er zijn al veel professionele antwoorden gegeven.
ik ben niet zo technisch maar heb wel een ervaring...
met mijn personenauto ook eens zoiets meegemaakt. Contact aan, lampjes branden maar alleen een klikje...
Ik kreeg de tip om beide accuklemmen eens goed te reinigen met een staalborstel en in te smeren met zuurvrije vaseline.
Ik heb dit gedaan en verdomd..... no problems meer.
ik moet ook zeggen dat de accuklem iets los was komen te zitten op de conische pool.

Maar afijn, succes met je reparatie en vervolgritten

Gerard

Share
 Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 20 jul 2012, 18:04 

Ruilspullen is leuk maar vaak kun je voor dezelfde prijs fabrieksnieuw kopen. Made in China maar wat maakt dat uit? Ik zou trouwens mee naar een autoelectro bedrijf gaan en hem na laten kijken. Er hoeft misschien niet veel aan te gebeuren en ben je voor weinig weer het baasje. Wordt dat niks omdat ie misschien te ver heen is kun je altijd nog een ruiler of een Chinese nieuwe kopen, maar uit ervaring weet ik dat opknappen wat nodig is vaak veel goedkoper is dan een andere.

http://www.touringcamper.nl : 76 "Grote Jongens" om te bekijken!
http://touringcamper.nl/webmaster/het_v ... ere_p5.htm
Touringcamper nu ook op Facebook: http://www.facebook.com/group.php?gid=107350512616520

Afbeelding

Share
 Profiel WWW  

BerichtGeplaatst: vr 20 jul 2012, 20:58 

de Jonckheer schreef:
Ruilspullen is leuk maar vaak kun je voor dezelfde prijs fabrieksnieuw kopen. Made in China .

de jonckheer toch ,chinese spullen aan een mooi belgisch product sleutelen??!!
:lol3: :lol3:

Share
 Profiel  

BerichtGeplaatst: vr 20 jul 2012, 22:15 

Berrie,

Controleer voordat je begint te sleutelen eerst even of het kleine platte stekkertje/schuifje op de startmotor wel goed contact maakt met de aansluiting op de startmotor. Een veel voorkomend probleem is corrosie op dit stekkertje en dan krijg je dezelfde klacht als jij omschrijft!!

Succes,
Stef.

Share
 Profiel WWW  

BerichtGeplaatst: di 24 jul 2012, 21:27 

follow up:
Nu ben ik 5 dagen weggeweest en heb mij heerlijk vermaakt in de omgeving van Gouda en de Vinkeveense plassen.
Veel te mooi weer om onder de camper te gaan liggen.
Tot nu toe geen enkel probleem meer gehad.
Zoals Gerard1955 ook opmerkt, bij mij was de accuklem ook weer iets losgelopen toen de storing zich voordeed.
Ik kon de M6 van de klem anderhalf keer ronddraaien.
Net als vorig jaar, daarna het hele seizoen geen last meer gehad.

Raar dat de monteur eerst tegen de startmotor moest tikken, voordat er weer leven in kwam.
Dat rijmt niet met een losse accuklem.
Bovendien gaan bij een losse klem toch ook de dashboardlampjes uit bij de startpoging?
Zou er soms in de startmotor door de lage stroom iets op 'half' zijn gaan staan, waardoor hij het niet meer deed?
ik bedoel, een of ander palletje, hefboompje, tandwieltje of wat er nog meer in zo'n ding zit.

Nu ben ik toch weer geneigd om de zuinigheid de bovenhand te geven en gewoon eens een tijdje door te rijden. :bang:

Trouwens, ik kreeg vandaag de rekening van de garage en hoef alleen maar de APK kosten te betalen. De tijd dat de monteur met het startprobleem bezig is geweest is niet berekend. Warme douche! :bow:

Share
 Profiel  

BerichtGeplaatst: wo 22 aug 2012, 17:47 

x:) Goede middag,
juist terug van een korte vakantie, ik bezit een Peugeot -J5-2.5-T D . :thumbup:
Een paar dagen geleden, wilde de startmotor niet ronddraaien bij het starten, ook geen tik te horen, een keer opnieuw geprobeerd en het lukte, acht keer daarna helemaal geen probleem, feilloos werd er gestart.
Gisteren bij het tanken, was het euvel weer terug, geen tik , ik moest nu vier keer opnieuw starten, voordat de startmotor tot leven kwam.
Dit euvel wil ik en vooral mijn maatje :bow: de volgende twee maanden niet hebben, omdat wij volgende week tot eind Oktober naar Engeland vertrekken, ik zie mij al op de ferry staan, terwijl de startmotor geen moer doet.
Meerdere straatjes opgezocht, gelezen en zie mij al met een hamer onder de camper liggen om tegen de startmotor te tikken bij het verlaten van de ferry, omdat de startmotor weer eens weigert, ..... dus de startmotor moet eruit om de koolborstels en verbindingen te controleren, ik kan het beter thuis doen, dan onderweg!
Alhoewel de camper 150000 km. heeft gereden, dan kan het geen slijtage zijn, maar wij zullen wel zien!

Afbeelding

Dit is hem dan, turbo zit in de weg, de uitlaat zit in de weg, weinig speelruimte, maar hij moet eruit, :bang: eerst de dikke kabel op de dynamo losgemaakt, kantelbrug onder startmotor verwijderen, daarna het aluminium hitteschild losgeschroeft, m.u.v. bovenste boutje, daar kom je niet bij, daarna de drie bevestigingsbouten van de startmotor verwijderd, de middelste wordt ook gebruikt om de dynamoriem op spanning te brengen, door de startmotor te kantelen kun je nu het laatste boutje van het schild verwijderen en heb je ruimte om het schild met een beetje buig/trek werk te verwijderen, die moet er eerst af, omdat je geen ruimte hebt om het geheel te verwijderen.

Starmotor naar onderen kantelen, deze hangt nu aan de dikke draad van de accu en de dunne draad van het relais,
beiden losmaken en dan kun je hem tussen turbo en uitlaat naar onderen laten zakken.
Naar de werkbank en controleren:

Afbeelding

Koolborstelhouder met lange koolborstels, ziet er prima uit, geen losse verbindingen.
Anker met rotor, mooi blank zonder brandvlekken. (gebeurt als borstels zijn afgesleten)

Afbeelding

Starmotor relais, niet te controleren, is een geheel, vroeger kon je die open maken door vier boutjes los te draaien, kon je controleren of er geen troep tussen de koperen lamellen zat, bendix zat niet vast, alles werkte even soepel, dus maar weer in elkaar zetten, wel even de ronselas in de olie gezet.

Afbeelding

Met een accu en startkabels gecontroleerd of alles naar behoren werkte.
Prima in orde, een juweeltje, :thumbup: hij kan weer terug geplaatst worden, ..... maar is het euvel nu opgelost???
Daar gok ik niet op, ... steeds heb ik maar voor ogen, dat ik aan het slaan ben onder de camper in mijn lichte zomerbroek op de ferry, terwiijl de rest van de auto's achter mij aan het toeteren zijn, ..... want ook de verbinding bij het stuurcontact kan de boosdoender zijn, dus........, omdat ik de motor er nu toch uit heb, maak ik een extra draad vasr aan de dunne draad van het startrelais, welke van de stuurkolom komt.
De startmotor terug geplaatst in omgekeerde volgorde, gaf geen moeilijkheden, m.u.v. ruimtegebrek.
De motor voorgegloeid en gestart, ..... liep gelijk, ....... maar dat deed hij soms de vorige keren ook!
De extra draad van het relais netjes naar binnen geleid en vastgemaakt aan een drukknop, links van mij, welke geen dienst meer deed, was bestemd voor de compressor van mijn achteras blaasbalgen, aan de andere kant van de drukknop de plusdraad gemonteerd, welke van de pluskabel komt van de kachel.
Het kontakt aangezet, voorgegloeid, ...... een druk op de knop, ........ hij liep als een zonnetje !!!! x:)
Ik lig niet meer onder de camper op de ferry voor de startmotor, .... misschien wel voor iets anders ???
Prettige avond verder,
Pierre :oops:
PS: natuurlijk hou ik jullie op de hoogte of het euvel toch is opgelost !!! :cheers:

Share
 Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur