Goede middag,
juist terug van een korte vakantie, ik bezit een Peugeot -J5-2.5-T D .
Een paar dagen geleden, wilde de startmotor niet ronddraaien bij het starten, ook geen tik te horen, een keer opnieuw geprobeerd en het lukte, acht keer daarna helemaal geen probleem, feilloos werd er gestart.
Gisteren bij het tanken, was het euvel weer terug, geen tik , ik moest nu vier keer opnieuw starten, voordat de startmotor tot leven kwam.
Dit euvel wil ik en vooral mijn maatje

de volgende twee maanden niet hebben, omdat wij volgende week tot eind Oktober naar Engeland vertrekken, ik zie mij al op de ferry staan, terwijl de startmotor geen moer doet.
Meerdere straatjes opgezocht, gelezen en zie mij al met een hamer onder de camper liggen om tegen de startmotor te tikken bij het verlaten van de ferry, omdat de startmotor weer eens weigert, ..... dus de startmotor moet eruit om de koolborstels en verbindingen te controleren, ik kan het beter thuis doen, dan onderweg!
Alhoewel de camper 150000 km. heeft gereden, dan kan het geen slijtage zijn, maar wij zullen wel zien!

Dit is hem dan, turbo zit in de weg, de uitlaat zit in de weg, weinig speelruimte, maar hij moet eruit,

eerst de dikke kabel op de dynamo losgemaakt, kantelbrug onder startmotor verwijderen, daarna het aluminium hitteschild losgeschroeft, m.u.v. bovenste boutje, daar kom je niet bij, daarna de drie bevestigingsbouten van de startmotor verwijderd, de middelste wordt ook gebruikt om de dynamoriem op spanning te brengen, door de startmotor te kantelen kun je nu het laatste boutje van het schild verwijderen en heb je ruimte om het schild met een beetje buig/trek werk te verwijderen, die moet er eerst af, omdat je geen ruimte hebt om het geheel te verwijderen.
Starmotor naar onderen kantelen, deze hangt nu aan de dikke draad van de accu en de dunne draad van het relais,
beiden losmaken en dan kun je hem tussen turbo en uitlaat naar onderen laten zakken.
Naar de werkbank en controleren:

Koolborstelhouder met lange koolborstels, ziet er prima uit, geen losse verbindingen.
Anker met rotor, mooi blank zonder brandvlekken. (gebeurt als borstels zijn afgesleten)

Starmotor relais, niet te controleren, is een geheel, vroeger kon je die open maken door vier boutjes los te draaien, kon je controleren of er geen troep tussen de koperen lamellen zat, bendix zat niet vast, alles werkte even soepel, dus maar weer in elkaar zetten, wel even de ronselas in de olie gezet.

Met een accu en startkabels gecontroleerd of alles naar behoren werkte.
Prima in orde, een juweeltje,

hij kan weer terug geplaatst worden,
..... maar is het euvel nu opgelost???Daar gok ik niet op, ... steeds heb ik maar voor ogen, dat ik aan het slaan ben onder de camper in mijn lichte zomerbroek op de ferry, terwiijl de rest van de auto's achter mij aan het toeteren zijn, ..... want ook de verbinding bij het stuurcontact kan de boosdoender zijn, dus........, omdat ik de motor er nu toch uit heb, maak ik een extra draad vasr aan de dunne draad van het startrelais, welke van de stuurkolom komt.
De startmotor terug geplaatst in omgekeerde volgorde, gaf geen moeilijkheden, m.u.v. ruimtegebrek.
De motor voorgegloeid en gestart, ..... liep gelijk, ....... maar dat deed hij soms de vorige keren ook!
De extra draad van het relais netjes naar binnen geleid en vastgemaakt aan een drukknop, links van mij, welke geen dienst meer deed, was bestemd voor de compressor van mijn achteras blaasbalgen, aan de andere kant van de drukknop de plusdraad gemonteerd, welke van de pluskabel komt van de kachel.
Het kontakt aangezet, voorgegloeid, ...... een druk op de knop, ........ hij liep als een zonnetje !!!!

Ik lig niet meer onder de camper op de ferry voor de startmotor, .... misschien wel voor iets anders ???
Prettige avond verder,
Pierre

PS: natuurlijk hou ik jullie op de hoogte of het euvel toch is opgelost !!!