Gesponsorde links
 
Het is nu do 19 okt 2017, 15:21

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Camper: ontkalken kachel-boilers
BerichtGeplaatst: zo 17 mei 2009, 20:35 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 01 jun 2006, 5:54
Berichten: 9601
Woonplaats: Midden-Drenthe
Ontkalken en reinigen (kachel/)boilers (Versie: 19 oktober 2015 )

ONTKALKEN
Onder andere de Truma-(kachel/)boilers kun je veilig ontkalken met behulp van een warme oplossing van citroenzuur.
Dit wordt ook door Truma geadviseerd ( https://www.truma.com/nl/nl/heating/tips-faq.php )
Die oplossingkun je via de schoonwatertank toevoegen. Waar de boilerinhoud meestal rond 15 liter is, heb je aan 16 liter oplossing genoeg.
Je gebruikt bij lichte kalkaanslag max. 25 gram droog citroenzuur per liter, bij ernstige kalkaanslag max. 50 gram per liter oplossing.

Werkwijze:
* Schoonwatertank ledigen (leegpompen of aftappen) en eventueel reinigen
* Boiler leeg laten lopen door openen vorstbeveiligingsventiel en warmwatertappunt
* Warmwatertappunt en ventiel sluiten
* De citroenzuuroplossing in schoonwatertank gieten
* Een warmwatertappunt openen, totdat er na enige tijd citroenzuuroplossing uitloopt
* Een uurtje laten staan, waarbij de boiler niet hoeft te worden aangezet.
* Eventueel tussentijds warmwatertappunt 10 seconden openen om oplossing iets te laten doorstromen
* Warmwatertappunt openen totdat schoonwatertank leeg is
* Warmwatertappunt sluiten
* Schoonwatertank halfvol vullen met schoon water
* Warmwatertappunt openen en boiler doorspoelen tot schoonwatertank leeg is
* Warmwatertappunt sluiten
* Schoonwatertank halfvol vullen met schoon water
* Eerst warmwatertappunten en daarna overige tappunten openen totdat schoonwatertank leeg is
* Watertappunten sluiten
* Desgewenst schoonwatertank vullen

Je kunt ook ontkalker van KemDirect kopen (ook op citroenzuurbasis). Doseeradvies op verpakking in acht nemen.

Citroenzuur is géén anorganisch zuur, zoals zwavelzuur, zoutzuur, sulfaminezuur en azijnzuur (bijv. azijn). Dergelijke ontkalkingsproducten op basis van een anorganisch zuur kunnen schade aanbrengen aan het binnenwerk van apparaten, die ermee ontkalkt worden. Azijn tast ook rubber aan. Om die reden heeft citroenzuur de voorkeur.

Alle zuren, ook citroenzuur (in mindere mate), tasten o.a. aluminium aan. Ook daarom ontkalkingsoplossingen niet te lang laten inwerken in apparatuur, zeker indien onbekend is waarvan het binnenwerk is gemaakt.

REINIGEN/ONTSMETTEN
Uit een test van het Duitse blad ProMobil (10-2008) blijkt dat gebitsreinigingstabletten (Friscodent Aldi-Nord/ Kurikur Aldi Süd) de beste resultaten opleveren als het gaat om het ontdoen van het schoonwatersysteem van bacteriën algen en slijmvormende organismen.
Met name de PVC-slangen in het schoonwatercircuit vormen een ideale voedingsbodem voor dergelijke verontreinigingen; zeker in combinatie met warmte en licht.
In de betreffende test werden ernstig vervuilde waterslangen gereinigd met een oplossing van 54 tabletten (twee buisjes) op 50 warm liter.
Voor een (half)jaarlijkse schoonmaakbeurt volstaat een dosis van 13 tabletten op 50 liter warm water.

De werkwijze komt overeen met de hiervoor beschreven werkwijze (in plaats van citroenzuuroplossing gebruik je de gebitsreiniger-oplossing)

DIESEL in WATERTANK
Die gebitsreinigingstabletten schijnen ook te werken als er per ongeluk diesel terecht gekomen is in je schoonwatertank.
De aanpak is dan:
  1. Pomp van het schoonwatercircuit NIET gebruiken!
  2. Schoonwatervulslang door vulopening inbrengen tot onderin de schoonwatertank en langzaam schoon water vullen, totdat het water minstens vijf minuten uit de vulopening gestroomd is. Dieselolie drijft op water en de meeste dieselolie stroomt hierdoor naar buiten.
  3. Schoonwatervulslang verwijderen en vervangen of reinigen met heet water en /of spiritus.
  4. Schoonwatertank vullen met een een oplossing van 54 tabletten (twee buisjes) op 10 liter warm water en vervolgens de schoonwatertank vullen tot het water eruit begint te stromen.
  5. Tankdop herplaatsen en een paal kilometer rijden (opdat mengsel goed in contact komt met tankwanden)
  6. Mengsel een nacht in de tank laten staan en daarna weg laten lopen door de stop/afvoer onder in de tank
  7. Afvoer sluiten en watertank geheel vullen. Daarna water weg laten lopen door de stop/afvoer onder in de tank
  8. Afvoer sluiten en watertank een beetje vullen. Een kopje water aftappen via een kraan in de camper en dat weggooien (zit nog restant diesel/gebitsreiniger in uit de pomp!
  9. Nog een kopje water tappen en controleren (reuik/smaak) of dat water weer bruikbaar is.
  10. Zo niet, stap 6 herhalen, maar water wegpompen via koud schoonwatercircuit
[*] Stap 8 en 9 herhalen
[*] Indien er dieselverontreiniging achterblijft: Diesolan of Kemdirect watertankreiniger proberen.

Nadere vragen??? Stel ze op het Camperforum of zend een PB-tje!

Groeten,

Marius HRL

_________________
Globecar Familyscout L (2006)


Share
Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  



               


Powered by phpBB © 2014 phpBB Group
Template made by DEVPPL - phpBB.nl Vertaling
[ Time : 0.029s | 11 Queries | GZIP : On ]