Voornaamste storingen en hun oorzaken bij dieselmotoren
Motor slaat niet aan
- Geen brandstof in tank
- Verstopte brandstofleidingen
- Te laag starttoerental
- Onvoldoende compressie
- Niet lang genoeg voorgegloeid
- Koudestartinrichting werkt onvoldoende of niet
- Elektromagnetische afsluitklep opent niet
- Lucht in brandstofsysteem
- In de winter paraffinevorming in de brandstofleidingen of brandstoffilters
- Verstopte brandstoffilter(s)
- Opvoerpomp werkt niet
- Foutief inspuitmoment
- Getande aandrijfriem slipte over de tanden
- Slechte verstuiving van de brandstof
- Brandstofleidingen in verkeerde volgorde aangesloten
- Geen ontluchting van de brandstoftank
- Verstopte retourleiding naar tank
- Zeer sterk vervuild luchtfilter
- Loszittende pompbevestigingsbouten
- lnspuitpomp defect of versleten
Motor start moeilijk
- Verstopping in brandstofleidingen
- Verstopping in de brandstoffilter(s)
- Slechte verstuiving van de brandstof
- Koude startinrichting werkt onvoldoende of niet
- Foutief inspuitmoment
- In de winter paraffinevorming in de brandstofleidingen of brandstoffilters
- Lekkende inspuitleiding(en)
- Lucht in brandstofsysteem
- Te laag starttoerental
- Onvoldoende compressie
- Onjuiste klepspeling
- Afstelling van de inspuitpomp ontregeld door rek van de getande riem (indien van toepassing)
- Niet lang genoeg voorgegloeid
- Onregelmatig werkende elektromagnetische afsluitklep
- Onvoldoende werking van de opvoerpomp
- Brandstofleidingen in slechte volgorde aangesloten
- Sterk vervuild luchtfilter
- Verstopping in retourleiding naar tank
- Loszittende pompbevestigingsbouten
- Inspuitpomp defect of versleten
Motor draait onregelmatig
- Lucht in brandstofsysteem
- Vreemde bestanddelen in brandstof
- Verstopping van de brandstoffilter(s)
- Onregelmatig werkende elektromagnetische afsluitklep
- Onvoldoende werking van opvoerpomp
- Slechte verstuiving van de brandstof
- Lekkende inspuitleiding(en)
- Slechte werking van de drukontlastklepjes van de inspuitpomp
- Verschil in compressie tussen de cilinder
- Onjuiste klepspeling
- Afstelling van de inspuitpomp ontregeld door rek van de getande riem (indien van toepassing)
- Foutief inspuitmoment
- Verstopping in terugvoer naar tank
- Te veel speling op de
- Vervuild luchtfilter
- Loszittende
- Inspuitpomp defect of versleten
Motor draait te snel of te langzaam op nullast
- Slechte instelling van de nullasttoeren op brandstofpomp
- Onjuiste afstelling van de bediening vanaf het gaspedaal
- Verstopt uitlaatsysteem
- Verstopt luchtfilter
- Foutief inspuitmoment
- Door aanzuigen van valse lucht, onvoldoende onderdruk in de veerkamer van een pneumatische regulateur
- Inspuitpomp defect of versleten
Te weinig motorvermogen
- Lekkende inspuitleidingen
- Gedeeltelijk verstopte luchtfilter
- Onjuiste afstelling van verbinding tussen gaspedaal en inspuitpomp
- Foutief inspuitmoment
- In de winter paraffinevorming in de brandstofleidingen of brandstoffilters
- Verstopping in brandstoffilter(s)
- Lucht in brandstofsysteem
- Verstopte brandstofleidingen
- Verstopping in de retourleiding naar tank
- Onvoldoende werking van de opvoerpomp
- Verstopping in uitlaat
- Slechte verstuiving van de brandstof
- Verkeerd ingesteld maximum toerenta
- Te lage compressiedruk
- Onjuiste klepspeling
- Afstelling van de inspuitpomp ontregeld door rek van de getande riem (indien van toepassing)
- Onvoldoende ontluchting van de brandstoftank
- Vervuild luchtfilter
- Inspuitpomp defect of versleten
- Mogelijk geven slepende remmen de indruk dat de motor onvoldoende vermogen levert.
gevonden via:
Autoscope.be