Auto: banden

Informatie over de techniek van de auto,
het woongedeelte en zelfbouw van de camper.
Plaats reactie
Marius
Moderator
Berichten: 11420
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 8:56
Locatie: Noord Brabant
Contacteer:

Auto: banden



Bericht door Marius »

Banden
Vanwege de vele onduidelijkheden en vragen omtrent banden dacht ik
eens wat basis begrippen hier te plaatsen alsook een uitleg van welke
band waarvoor.

Het karkas en de Gordel
Het karkas dient als wapening voor de band en geeft aan de band zijn
sterkte, stijfheid en veereigenschappen. Daarom moet dit deel van de
band erg sterk zijn.

De sterkte van het karkas en dus ook het draagvermogen van de band
zijn afhankelijk van de treksterkte van het koord materiaal, de
koorddichtheid en van het aantal karkaslagen. Ook de gebruikte
rubbersoorten en rubbertoevoegingen hebben invloed op de sterkte van
karkas en gordel.

Bandmarkering

1. Merk
2. Profielaanduiding / bandtype
3. Breedte van de band in mm
4. Verhouding van de bandhoogte/bandbreedte in %
5. Radiaalbanden
6. Doorsnee van de velg in inches
7. Kenmerk voor de draagkracht van de band
8. Snelheidscategorie
9. Tubeless (banden zonder binnenband)
10. Productiedatum (XX = Week, X = Jaar, +lt; = 9. Decade)
11. Slijtage index (Tread Wear Indicator) (1,6 mm)
12. Toevoeging op banden met een verhoogde draagkracht (Re-inforced)
13. Aanwijzing over toepasbaarheid in de winter (op winter- en all-year banden)

Afbeelding


Bandbreedte (3)
De breedte van dMoet noe band wordt in millimeters aangegeven (AG 175 mm).
Bij de doorsnee personenautoband varieert de breedte van nominaal 125
mm (AG 125/80 R 12) tot ongeveer 335 mm (AG 335/30 R 19). De
breedte gaat hierbij met stappen van 10 millimeter omhoog. Bijzondere
banden voor nieuwe velg-bandsystemen (AG TD-banden van Dunlop of de
TRX- of TDX-banden van Michelin) hebben breedtematen in mm die
hiervan afwijken. Hierbij varieert de breedte van 160 mm tot 240 mm. De
werkelijke breedte wijkt van de nominale breedte af, door de
gebruikelijke tolerantie in de productie. Deze variatie zal in de praktijk per
fabrikant wat variëren en niet meer dan enkele millimeters bedragen.
Daarnaast hangt ze af van de velgbreedte waar de band op gemonteerd
is. De normering van banden maakt het mogelijk om verschillende
bandbreedtes op één soort velg te monteren. Het onderscheid in breedte
kan ook tot gevolg hebben dat op bepaalde merken auto's alleen banden
van een bepaalde fabrikant gemonteerd kunnen worden, of uitsluitend in
combinatie met bepaalde velgen. Dit, omdat in deze situaties alleen deze
banden in alle omstandigheden met zekerheid (dus ook bij diep door de
vering gaan) "vrij blijven lopen". Ook kan het zijn dat u bij de
toepasbaarheid van sneeuwkettingen aan bepaalde breedtes en
fabrikanten gebonden bent. U kunt dit in uw informatieboekje naslaan.

Velgdoorsnee (6)
De doorsnee van de velg wordt diagonaal van velgrand naar velgrand
gemeten en wordt meestal in Inches ( " ) aangegeven. De meest
gangbare maten variëren tussen de 10 en 20 inch. Bij TD- banden van
Dunlop en bij de TRX- en TDX-banden of het PAX-Systeem van Michelin
wordt de velgdoorsnede niet in inches maar in milimeters aangegeven.
De meest gangbare maten daarbij lopen van 315 mm tot 440 mm.

Hoogte/breedte verhouding/Serie ....../50, /60, /70, /80 (4)
Het betreft hier de verhouding tussen de hoogte en de breedte van de
banddoorsnee in procenten. Een /50 betekent dat de bandhoogte half zo
groot is als de bandbreedte. Hoe kleiner het verhoudingsgetal, hoe kleiner
de zijkant van de band en hoe sportiever hij lijkt. Uitzondering: Bij
banden van de /80- en /82 serie was vroeger de ".../80" in de markering
niet duidelijk - Het kan voorkomen dat in een instructeiboekje van een
oudere auto alleen "155 R 13" staat. Het betreft hier eigenlijk "155/80 R
13". Dit nummer dient u dan ook bij de aanschaf van nieuwe banden te
vermelden.

Afbeelding

Kenmerk voor de draagkracht van de band (Load Index LI) (7)
Dit getal is het kenmerk voor de belastbaarheid van de band. Elke LI
waarde staat voor een bepaalde belasting van de band bij een bepaalde
bandenspanning. De waarde is af te lezen in een tabel. Bijvoorbeeld "85"
= 515 kg. De gemonteerde banden moeten in ieder geval minimaal de in
de instructieboekjes vermeldde LI waarde hebben. Een hogere LI waarde
is uiteraard toegestaan. Als er nog "Versterkt" of "Re-inforced" (12)
vermeld staat, betekent dit dat de band nog extra draagvermogen bezit.
(Bij transportbusjes, kleine personenbusjes, vans, etc.) Van
doorslaggevende betekenis is ook hier echter de hoogte van het LI getal.
Li kg
63 272
64 280
65 290
66 300
67 307
68 315
69 325
70 335
71 345
72 355
73 365
74 375
75 387
76 400
77 412
78 425
79 437
80 450
81 462
82 475
83 487
84 500
85 515
86 530
87 545
88 560
89 580
90 600
91 615
92 630
93 650
94 670
95 690
96 710
97 730
98 750
99 775
100 800
101 825
102 850
103 875
104 900
105 925
106 950
107 975
108 1000
109 1030
110 1060
111 1090
112 1120

Produktiedatum(10)
Het tot nu toe gebruikte markeringssysteem: De laatste 3 cijfers van het
zogenaamde DOT nummer laten de productiedatum zien. De eerste twee
cijfers slaan op de productieweek, het laatste cijfer op het productie jaar.
Bijvoorbeeld: 409 = 40e week van 1999. Dat het om de jaren 90 gaat,
wordt nog zichtbaar gemaakt door een klein driehoekje, vlak onder het
drie cijferig getal. Nieuwe markering vanaf 01-01-2000: Nu een 4-cijferig
getal 0100 = 1e week van 2000.

M+S (Winterbanden/All-year banden) (13)
Winterbanden worden met het "M+S", "M+S" (Mud and Snow) of een
daarop lijkende markering aangegeven. Hierdoor zijn dit type banden
niet alleen herkenbaar, als zijnde een bepaald bandentype voor een
bepaald weertype, het heeft ook direct gevolgen voor de plaatsing in de
snelheidscategorie.

Uitzonderingsregels voor enkele Europese landen:
Mocht in bepaalde landen winteruitrusting voorgeschreven zijn, dan wordt
hiermee het gebruik van "M+S" gesymboliseerde banden bedoeld. In
Oostenrijk bijvoorbeeld wordt hierbij een wettelijke minimale profieldiepte
van 4 mm geëist. Banden met minder dan 4 mm profiel worden
simpelweg als zomerbanden getypeerd. Hoewel deze regelgeving voor
een aantal andere landen niet geldt, dient u bij deze banden toch rekening
te houden met de sterk verminderde werking in de winter beneden de 4
mm profiel.


Mijn advies
Gemiddeld genomen wordt aangeraden om de banden van uw camper om
de 5 jaar te vervangen. Dit niet zo zeer vanweg de kilometer gerelateerde
slijtage, maar door de eventuele droogte- en weersslijtage.
Het rubber van de banden heeft namelijk een bepaalde levensduur, en
door de vele warme dagen en de stilstand onstaan er na een jaar of 5
veelal droogte scheurtjes in de zijkanten van de band.

De keuze van een band is, naast een heel zoekwerk welk type het juiste
is, ook een persoonlijke kwestie. Ik zelf koop nooit speciale
camperbanden, maar altijd zogenaamde cargo banden. Banden gemaakt
voor gebruik op bestelwagens. Zo'n bestelwagenband is vaak wat
goedkoper dan een speciale camperband.

Heel belangrijk is dat u goed let op de loadindex van de band. Als
uw camper bijvoorbeeld een maximum achteras last heeft van 1750
kg dan moet elke band op die as een minimale loadindex hebben van
875 Kg. LI 103 dus.

Zoals ik al aangaf, het is en blijft wat dat betreft een persoonlijke keuze.
Sommige mensen hebben die paar tientjes meer wel over voor hun
camperbanden, een ander weer niet. Hoe dan ook, bezuinig nooit op een
dergelijk belangrijk onderdeel van uw camper!

Heeft u nog vragen of opmerkingen, laat het me dan even via een pb'tje
weten.
Greetzzzz, Marius
Bezoek ook eens: CamperZone.nl
Plaats reactie