De iPad als navigatie

Alles over navigatiesystemen, computer,
internet onderweg, mobiele telefonie en software.
Gebruikersavatar
Jan058
Berichten: 426
Lid geworden op: vr 07 mei 2004, 11:24
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: De iPad als navigatie



Bericht door Jan058 »

Hallo!
weer een topic om zeep gebracht.... mijn mening.
en ik heb er weer een 'vijand' bij!
En een vriend!
Jan058
Groet! Jan058

Wie tegen de stroom in gaat komt altijd bij de bron - Bram Vermeulen
Wie voor goede stroom gaat komt altijd bij wind en zon - Jan058

Afbeelding
johan1950
Berichten: 1377
Lid geworden op: ma 01 jul 2013, 13:01
Locatie: Oosten des lands

Re: De iPad als navigatie



Bericht door johan1950 »

@Geert.

Ik zocht alleen een vervanger voor een oude Chinees met WinCE die maar 4Gb SD aan kan en de laatste trip een paar keer vastliep.
De rest van mijn navigatie apps staan op mijn laptop.
De mini is een mooi maatje en kan met zijn beperkte geheugen wel alle kaarten aan.
Ik probeer het gewoon
Johan en Ina Gols
Gebruikersavatar
Robruy
Berichten: 44
Lid geworden op: zo 24 sep 2017, 7:04

Re: De iPad als navigatie



Bericht door Robruy »

Hoi,

Ik heb een keer een poging ondernomen om met een Ipad 4 te navigeren. Dat is me slecht bevallen. De positiebepaling (zeker in het buitenland) zonder SIM is uitermate lastig en die positie valt dan ook voortdurend weg. Ik zou dus eerst met gratis software (bijvoorbeeld Google maps) kijken of je kunt navigeren voordat je iets koopt. Overigens vind ik Navigon of Tomtom dan stukken beter dan IGO.
johan1950
Berichten: 1377
Lid geworden op: ma 01 jul 2013, 13:01
Locatie: Oosten des lands

Re: De iPad als navigatie



Bericht door johan1950 »

Van mij mag dit topic dicht.
Omdat ik hier geen antwoord kreeg op mijn vraag heb ik een week lang met drie navigatie systemen rondgereden.

1. Zes jaar oude "Chinese"navigatie" met besturingsysteem Windows CE 4.
Navigatie IGO Primo met kaarten Q3 van Benelux, Frankrijk en Duitsland i.v.m. beperkt geheugen van 4 Gb.

2. 3 jaar oude ASUS memopad HD 7 met besturingsysteem Android 4.4.
Navigatie IGO Primo met alle kaarten Q3 van W-Europa op aparte Micro-SD van 32 Gb.

3. 3 jaar oude Ipad mini2 met besturingsysteem IOS ??
Navigatie IGO primo met alle kaarten Q3 van W-Europa op intern geheugen van 16 Gb.

Na het opstellen naast elkaar is de Ipad toch wel een hele grote lummel maar goed tijdens gebruik viel het volgende op.

Opstarten.
Hier heb ik alleen gekeken naar de tijd die nodig was om een fix te maken, m.a.w. dat je kunt rijden.
De oude Chinees was hier duidelijk de "oude". Een fix duurde soms 30 seconden. De ASUS was onveranderlijk de snelste.

Route maken
Hier was weinig verschil te merken tussen de ASUS en de IPAD, de Chinees had hier de meeste tijd nodig.

Navigeren.
Tijdens het navigeren diverse keren van de route afgeweken om te kijken hoe snel dit werd gedetecteerd en hoe snel een nieuwe route werd gekozen.
Tot onze verrassing kon de oude Chinees hier de competitie wel aan. In het detecteren en presenteren van een nieuwe route was de ASUS iets sneller maar de Chinees een goede tweede.
De Ipad had alles veel minder snel door zodat we beneden aan de afrit nog geen nieuwe route instructie hadden.

Conclusie:
De Ipad wordt het niet omdat ze met het detecteren van afwijkingen en herberekeningen als een hinkend paard achteraan kwam en eigenlijk te groot is op het dashbord.
De Chinees is een goede tweede maar krijgt door zijn leeftijd problemen en moet dus vervangen worden
De ASUS heeft bewezen dat een goede 7" Android tablet heel geschikt is.

Misschien zullen de resultaten met een ander navigatie programma anders zijn maar aangezien ik IGO nog steeds één van de betere programma's vind blijf ik hier bij.
Johan en Ina Gols
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31862
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: De iPad als navigatie



Bericht door Bob Diesel »

. De ASUS heeft bewezen dat een goede 7" Android tablet heel geschikt is.
Dat klinkt bekend jammer dat die niet meer leverbaar is
Topic uit 2014
viewtopic.php?f=1&p=1280684#p1280684

De mijne werkt met de ttGo app en sygic er op nog steeds perfect :hug:
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3873
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: De iPad als navigatie



Bericht door henk en lila »

Mooie test Johan.
Lijkt me duidelijk dat de Ipad een te onnauwkeurige (GPS) positiebepaling heeft.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: De iPad als navigatie



Bericht door Mickel Moen »

Dit lijkt mij een onnauwkeurige uitspraak.

Het zou ook de combinatie hardware en software kunnen zijn.

Ik navigeer met TomTom op de iPhone 4s. Feilloos, snel en met actuele verkeersinformatie. Ook Waze werkt hier uitstekend op.

Hiermee wil ik niet zeggen, dat het verhaal van Johan niet klopt, maar dat jouw bewering, dat dus de GPS van de iPad niet deugd hiermee te zwak onderbouwd is. Dan zul je toch echt ervaringen met meerdere iPads en diverse navigatiesoftware moeten hebben.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3873
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: De iPad als navigatie



Bericht door henk en lila »

Quote: "Lijkt me duidelijk dat de Ipad een te onnauwkeurige (GPS) positiebepaling heeft."

Ik bedoel echt alleen maar dat de Ipad van Johan met de door Johan gebruikte software in de camper van Johan op de door Johan gekozen positie zodanige verschijnselen vertoond dat dit vanuit mijn eigen ruime ervaring met navigatie toestellen er op duidt dat de positiebepaling niet voldoende nauwkeurig was.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: De iPad als navigatie



Bericht door Mickel Moen »

:thumbup:

Dan zijn we het eens.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Charles Franconi
Berichten: 1716
Lid geworden op: wo 16 jul 2003, 12:37
Locatie: Europa

Re: De iPad als navigatie



Bericht door Charles Franconi »

Tot vorig jaar reden we naast TT TRUCK met een iPad 2 3G rond met maps.me er op.Prima maar weinig geheugen. Dus een Medion 128 Gb gekocht met gps. Nog nooit zo’n waardeloos ding gehad qua navigatie. In totaal 5 x terug gestuurd. En na veel gezeik mijn geld terug gekregen. Nu een iPad pro met 256 Gb. Maps.me er op gezet. Ongelooflijk goed navigeren en supersnel nieuwe route berekenen. Plaatsbepaling superieur. Ikke blij mens. Dat de iPad voor andere taken ook super is, is mooi meegenomen. Is b.v. veel sneller dan mijn iMac thuis.
johan1950
Berichten: 1377
Lid geworden op: ma 01 jul 2013, 13:01
Locatie: Oosten des lands

Re: De iPad als navigatie



Bericht door johan1950 »

Ik denk dat we nu appels met peren aan het vergelijken zijn.
Als een Apple van rond de €800 het niet beter zou doen, zou dat bedroevend zijn.
Maar ik denk dat de tablet die ik nu op het oog heb waarschijnlijk 50 % van de snelheid haalt voor 10% van de prijs.
Johan en Ina Gols
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: De iPad als navigatie



Bericht door Mickel Moen »

Het is sowieso appels en peren vergelijken. Zojuist weer even gekeken. Apple heeft op dit moment 19 verschillende iPads van €400 tot €1450.

Het is maar net waar je deze voor wilt gebruiken.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
jielus
Berichten: 2878
Lid geworden op: za 20 jul 2013, 16:34
Locatie: Noord-Vlaanderen

Re: De iPad als navigatie



Bericht door jielus »

Dat is het grappige van zo'n onderwerp Geert. De meesten verdedigen hun eigen producten en/of combinaties.
Vergelijk het eens met koekenpannen? De een is blij met een pannetje van de Action met goedkope margarine en persoonlijk hou ik het liever bij een dikbodem gietijzeren koekenpan met roomboter. Daar zitten heel wat koekenpannen en verschillende vetten en oliën tussen, maar een gebakken ei is en blijft een gebakken ei!
Onze avonturen zijn niet meer te volgen op onze website: "Travels and Troubles"
jielus
Berichten: 2878
Lid geworden op: za 20 jul 2013, 16:34
Locatie: Noord-Vlaanderen

Re: De iPad als navigatie



Bericht door jielus »

Jan058 schreef:Hallo!
weer een topic om zeep gebracht.... mijn mening.
en ik heb er weer een 'vijand' bij!
En een vriend!
Jan058
Je staat boven aan de pagina Jan, en ik heb je bericht al meerdere keren gelezen. Leg eens uit?
Onze avonturen zijn niet meer te volgen op onze website: "Travels and Troubles"
Plaats reactie