Wat mankeert TomTom?

Alles over navigatiesystemen, computer,
internet onderweg, mobiele telefonie en software.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Micha
Berichten: 794
Lid geworden op: wo 05 jul 2006, 20:03
Locatie: West-Friesland

Wat mankeert TomTom?



Bericht door Micha »

TomTom meldde enige tijd geleden dat een nieuwe kaart klaar stond om te worden gedownload op mijn TomTom caravan en camper. Had ik het bericht maar gelaten voor wat het was. Na enkele uren downloaden was het resultaat dat mijn poging voor niets was gedaan. Erger zelfs, de oude kaart (heel Europa) was van het navigatieapparaat verdwenen. De nieuwe kaart zou te groot zijn voor mijn apparaat, terwijl er meer dan voldoende ruimte was.
Kies maar voor een deelkaart die wel op je systeem past, meldde een voorgedrukte suggestie. Ook die optie werd door het navigatieapparaat niet gepikt. De oude kaart van Europa zou corrupt zijn.
Er werden meer opties gepusht die een oplossing beloofden: update de software van TomTom die het contact mogelijk maakt tussen computer, navigatie en TomTom (hielp niet), zorg ervoor dat de computer zich niet verzet tegen berichten (firewall) van TomTom. Vooral de laatste suggesties van TT: probeer het later nog eens en: probeer het op een andere computer :clap: resulteerden in slechts een ding: ergernis. Is TomTom nu al bezig met de afbraak van zijn afdeling hardware?
Mijn vraag aan jullie: wie geeft een tip om toch weer van mijn TT gebruik te kunnen maken?
Ik reis dus ik besta
Gebruikersavatar
bertt
Berichten: 8060
Lid geworden op: wo 28 mei 2003, 22:56
Locatie: Zaanstreek

Re: Wat mankeert TomTom?



Bericht door bertt »

Je heb een doorlopend recht op updates?
Welke TT?
Bel ze, ze helpen je.

Bert
http://maaikebertwinter2012.blogspot.nl/

Bert is helaas op 26 oktober 2023 overleden.
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27440
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Wat mankeert TomTom?



Bericht door Marco Polo »

Gebruikersavatar
Micha
Berichten: 794
Lid geworden op: wo 05 jul 2006, 20:03
Locatie: West-Friesland

Re: Wat mankeert TomTom?



Bericht door Micha »

Klein wonder is geschied. Heb mijn Tomtom twee dagen aan de computer gehangen en voortdurend met Tomtom in contact gebracht. Resultaat: mijn navigator heeft nu een deelkaart van West-Europa. Zeer waarschijnlijk zat de fout bij Tomtom. Tja, voor een bedrijf is een fout toegeven schijnbaar dodelijk. O ja: ik heb recht op lifetime updates (voor zolang dat volgens Tomtom duurt...).
Marco en Bert in ieder geval bedankt.

Micha
Ik reis dus ik besta
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Wat mankeert TomTom?



Bericht door de Jonckheer »

Ik kreeg met hetzelfde te maken, kiezen tussen 2 delen van Europa. Belachelijk. Ik ben er dus klaar mee en ben overgestapt naar Sygic op de GSM. Sneller, goedkoper en vooral: net zoveel kaarten als je maar op je kaartje kwijt kunt. Tom Tom kan zich beter noemen: Dom Dom. :mrgreen:
Toedeledoki

Re: Wat mankeert TomTom?



Bericht door Toedeledoki »

De TomTom GO app kent deze problemen (nog) niet gelukkig. Nog net voor de vakantie heel Europa even opnieuw gedownload en gaan met die banaan.

Ik heb hem niet 1 keer op een fout kunnen betrappen. Zelfs de zand/grindwegen in de Baltische Staten stonden er keurig in. Ook de verkeersinfo was weer super.
Gebruikersavatar
bertt
Berichten: 8060
Lid geworden op: wo 28 mei 2003, 22:56
Locatie: Zaanstreek

Re: Wat mankeert TomTom?



Bericht door bertt »

Hier dezelfde ervaring met mijn TT GO . Gebruik hem 8-9 mnd per jaar door heel West-Europa. Doe de update ongeveer 2-3 keer per jaar (krijg bericht)
Heb zelf ongeveer 20 POI bestanden erop gezet .
Doe veel met de TT. Hou mijn snelheid in de gaten( kijk zelden op de meter van de Fiat :wink: )
Het enige probleem wat er is, als je over probleem mag spreken is het feit dat als de accu bijna leeg is, dus als je hem gebruik als hij een poosje niet onder stroom staat, dat hij dan niet alle POI bestanden zichtbaar maakt.
Toen ik dat nog niet door had, dacht ik verdikkeme mijn Lidl bestand is eraf, hoe kan dat?

Aan de stroom en alles is er weer.

Inderdaad, bij file komt ie op tijd met een alternatief. Soms denk je "waarom zou ik van de weg gaan, waarom zegt ie dat". Dan ff op het rechter "bij" schermpje kijken en daar wordt de oponthoud getoond als je door blijf gaan.

Bert
http://maaikebertwinter2012.blogspot.nl/

Bert is helaas op 26 oktober 2023 overleden.
iSonic
Berichten: 1931
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 11:24

Re: Wat mankeert TomTom?



Bericht door iSonic »

Jaja de updates installeren niet en de hardware afdeling van TomTom wordt af gebroken. Een tip: je hardware wordt echt niet geüpdate via het internet. Of denk je dat er nieuwe chipjes en pcb's gedownload worden en door kaboutertjes in je TomTom gesoldeerd worden?
Gebruikersavatar
Micha
Berichten: 794
Lid geworden op: wo 05 jul 2006, 20:03
Locatie: West-Friesland

Re: Wat mankeert TomTom?



Bericht door Micha »

iSonic schreef:Jaja de updates installeren niet en de hardware afdeling van TomTom wordt af gebroken. Een tip: je hardware wordt echt niet geüpdate via het internet. Of denk je dat er nieuwe chipjes en pcb's gedownload worden en door kaboutertjes in je TomTom gesoldeerd worden? Afbeelding
Met "afbraak van hardware van TomTom" bedoel ik dat dit bedrijf op den duur af wil van de verkoop van fysieke navigatieapparatuur (de TomTom op je dashboard dus) en daar blijkbaar nu al een begin mee maakt in de vorm van een ontmoedigingsbeleid.

Micha
Ik reis dus ik besta
Gebruikersavatar
Vivalafrance
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 01 feb 2017, 18:10

Re: Wat mankeert TomTom?



Bericht door Vivalafrance »

Ik heb zelf helaas ook wat mindere ervaringne met Tomtom. Nu had ik een navitagiesysteem van enkele jaren oud, maar had de grootst mogelijke moeite om software-updates uit te voeren. Liep vaak mis, en klantondersteuning kon me er eigenlijk niet mee assisteren. Gebruik nu doorgaans mijn telefoon (20gb data + roaming in EU dus prima optie)
Gebruikersavatar
Micha
Berichten: 794
Lid geworden op: wo 05 jul 2006, 20:03
Locatie: West-Friesland

Re: Wat mankeert TomTom?



Bericht door Micha »

Vivalafrance,
Dat is de weg die Tomtom gaat bewandelen. Het bedrijf heeft nu al zijn kaarten gezet op... de overname van een kaartenbedrijf. De smartphone is de toekomstige hardware die samenwerkt met software van Tomtom. Die ontwikkeling kost mankracht die Tomtom blijkbaar nu al weghaalt bij zijn devisie "navigatieapparaten".
Micha
Ik reis dus ik besta
Plaats reactie