Ervaringen met verdwijnen roamingtarieven voor internet?

Alles over navigatiesystemen, computer,
internet onderweg, mobiele telefonie en software.
Gebruikersavatar
Mergelland
Berichten: 146
Lid geworden op: zo 20 dec 2015, 15:14
Locatie: Calpe (Spanje)

Ervaringen met verdwijnen roamingtarieven voor internet?



Bericht door Mergelland »

Hallo allemaal,
Ik ben op zoek naar de beste oplossing voor internetten bij het doorkruisen van Europa met de camper.
Ik heb een mifi routertje waar ik een sim in kan steken voor 3G maar wil eigenlijk overstappen naar 4G omdat dat 7x sneller is.
Ik heb samen met mijn vrouw verschillende mobiele abonnementen:
een Hema Prepaid voor bellen en whatsappen of af en toe een kleine internet opzoeking
Twee Hollandsnieuwe abo's met data en bellen
Een Duitse Lidl kaart (prepaid) voor bellen over de grens waar ook internet bij gekocht kan worden.

Nu is de afgelopen maand gebleken, dat in Duitsland van geen enkele van die kaarten behoorlijk internet te krijgen was. Omdat er geen ontvangst van internet was. En dit was gewoon langs de autoweg. Dus niet ergens in de rimboe.
Zou het kunnen dat die providers na het afschaffen van de roaming tarieven in de EU de buitenlanders gewoon geen toegang geven?
De Duitse Lidl kaart kaart gebruikt Vodafone als netwerk en de andere kaarten KPN. Lidl had dus op zijn minst moeten werken omdat ik voor die kaart een Duitser ben (Heb het via iemand in D gekocht).

Wat zijn jullie ervaringen hiermee. Welk NL abonnement werkt over de grens zeker goed en kost weinig?
En wat is een goede 4G mifi router. Ik zag deze bij Conrad: TP-LINK M7300 MiFi router voor 95 Euro.
Zij die niets geleerd hebben van het verleden zijn gedoemd het te herhalen
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: Ervaringen met verdwijnen roaming tarieven voor internet



Bericht door blizard »

Kijk even in dit draadje viewtopic.php?f=13&t=8456064
Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 22359
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:04
Locatie: Asten

Re: Ervaringen met verdwijnen roamingtarieven voor internet?



Bericht door Toon »

Jammer maar om 80 pagina's te gaan doorlezen zou ik ook een nieuw topic starten
Hier kom je toch niet meer door om iets te begrijpen
Een gezond mens heeft duizend wensen
Een ziek mens maar een
Afbeelding
Toedeledoki

Re: Ervaringen met verdwijnen roamingtarieven voor internet?



Bericht door Toedeledoki »

Ik heb Vodafone. En daarnaast thuis Ziggo. Dus 24 Gb internet in heel Europa. Bijna in heel Duitsland snel internet. Zelfs TV kijken via internet is mogelijk.

Mijn vriending heeft T-Mobile Unlimited. Ook in heel Europa te gebruiken.
hsmeets
Berichten: 44
Lid geworden op: vr 09 dec 2016, 16:23

Re: Ervaringen met verdwijnen roamingtarieven voor internet?



Bericht door hsmeets »

Ik heb het nog niet kúnnen proberen, maar moet je niet toch roaming aanzetten en staat dat standaard niet uit?

De roaming kosten zijn afgeschaft, maar de techniek zelf is niet gewijzigd
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4257
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: Ervaringen met verdwijnen roamingtarieven voor internet?



Bericht door JoopBrekken »

Uit het draadje wat Blizard ook al noemde:
[quote uid=19340 name="JoopBrekken" ]Nu we na 15 juni zijn en alle providers met de billen bloot moesten kunnen we de balans opmaken, wat is de beste provider voor onbeperkt data in nl, voor een camperaar, die ook flink wat tijd in EU is?
<br />Robin blijkt z,n beloften in EU niet waar te maken( zie berichten van digiwalker).
<br />Tele2 heeft maar 6 Gb in EU.
<br />Vodafone staat maar 2 maanden in EU toe, dan verplicht 2 mnd in NL, en meer data in NL als in EU verbruiken.
<br />Blijft over Tmobile Go, onbeperkt in NL, 10 Gb in EU en maximaal 4 mnd achter elkaar in EU. ( zoals ik het uit de speciale voorwaarden haal https://www.t-mobile.nl/Consumer/media/ ... ebruik.pdf , punt 6 ) Wel moet je ook hier meer data in NL als in EU verbruiken. Dat is met de 4G verbinding voor ons geen probleem.
<br />In een groepje van 3 of meer personen ( Tmobile samen ) kost dit €31 bij 1 jaar abo, en via vriendenkorting eenmalig € 25 korting.
<br />Voor mij de beste keus.
<br />In NL geen andere aansluiting meer, alles via Tmobile Go.
<br />Omdat we ons gewone telnr met een goedkoop apart simmetje hebben ( Youfone) , kunnen we de Tmobille sim ook in een mifi stoppen.
<br />Voordeel is een sterkere ontvangst door de grotere antenne in een mifi, en de mogelijkheid van extra externe antennes.[/quote]
Mergelland, ik hoop dat je hier iets aan hebt.
Laatst gewijzigd door JoopBrekken op za 01 jul 2017, 19:42, 1 keer totaal gewijzigd.
WimZ
Berichten: 1815
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 11:13

Re: Ervaringen met verdwijnen roamingtarieven voor internet?



Bericht door WimZ »

maar moet je niet toch roaming aanzetten en staat dat standaard niet uit? De roaming kosten zijn afgeschaft, maar de techniek zelf is niet gewijzigd
Klopt dat moet wel aan staan. Als TS dat niet gedaan heeft verklaard dat waarom hij geen internet kreeg.
cout
Berichten: 1
Lid geworden op: za 01 jul 2017, 17:20

Re: Ervaringen met verdwijnen roamingtarieven voor internet?



Bericht door cout »

Voor wie het interesseert, bij Three kan je een sim kopen met 12GB voor ong 22€, 1 jaar geldig.
Je moet de sim wel in Uk kopen, maar dat kan je omzeilen door via ebay te kopen:
http://www.ebay.nl/itm/Three-UK-Pay-As- ... Sw1WJZLtHu
Getest en goedgekeurd. Werkt perfect.
Laatst gewijzigd door Aloys op zo 02 jul 2017, 10:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Let op: lees ook de opmerkingen hieronder!
pelli111
Berichten: 142
Lid geworden op: wo 06 dec 2006, 8:16
Locatie: Sleeuwijk

Re: Ervaringen met verdwijnen roamingtarieven voor internet?



Bericht door pelli111 »

Pas op, de link uit de vorige posting betreft een kaartje wat na 30 dagen uitgezet wordt.
Als je verder zoekt zijn ze wel te vinden die 12 maanden geldig zijn.
Vriendelijke groet,

Als gelukkig zijn gelijk is aan rijkdom, dan worden wij elke dag nog een stukje rijker.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19176
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Ervaringen met verdwijnen roamingtarieven voor internet?



Bericht door Aloys »

pelli111 schreef:Als je verder zoekt zijn ze wel te vinden die 12 maanden geldig zijn.
Heb je daar ook een link van, ik kan het zo niet vinden...

Aanvulling:
let ook even op of jouw vakantieland er wel bijzit!!

In die 42 landen zitten landen als Australië, Kanaaleilanden, Cyprus, Gibraltar, Hong Kong, IJsland,
Indonesië, eiland Man, Israël, Macau, Malta, Nieuw Zeeland, Sri Lanka en de Verenigde Staten.
Ik mis bijvoorbeeld Kroatië, om maar wat te noemen.

Het is niet duur, ik betaalde vorig zomer bij Three nog meer dan € 30 voor max. 7GB in een maand.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
Kubo
Berichten: 1130
Lid geworden op: zo 07 dec 2014, 17:45
Locatie: Tytsjerk

Re: Ervaringen met verdwijnen roamingtarieven voor internet?



Bericht door Kubo »

Ook even aanvulling Vodafone op lijst van JoopBrekken voor wat betreft Vodafone.
Dit is wat ik kreeg via mail.


Zoals uitgelegd aan de telefoon, zijn er een aantal stappen voordat we extra kosten n.a.v. de FUP in rekening gaan brengen:
1. Vodafone bekijkt over een periode van vier maanden of jij méér tijd in het buitenland doorbrengt dan in Nederland èn meer verbruik vertoont in het buitenland dan in Nederland

2. Is dit het geval? Dan ontvang je een sms met het verzoek om je roaming gedrag aan te passen.

3. Is je gedrag na 14 dagen niet aantoonbaar veranderd? Dan wordt pas vanaf dat moment een toeslag in rekening gebracht.

Doordat jij ongeveer 6 weken per jaar in het buitenland verblijft, zal stap 1 al niet aan de orde zijn voor jou. Je verbruik in het buitenland mag ten opzichte van Nederland best een piekje vertonen, als je maar niet meer tijd in het buitenland bent dan in Nederland. Geniet dus lekker van je abonnement op vakantie en geniet vooral van je vakantie en tijd in het buitenland;)
Groet, Lex (PA3CDM)en Margreet
Safari Camper FIAT Ducato 244 2.8JTD
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4257
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: Ervaringen met verdwijnen roamingtarieven voor internet?



Bericht door JoopBrekken »

Je punt 1 houd dus in dat je maximaal 2 mnd aansluitend buiten NL mag zijn bij Vodafone. Bij Tmobile Go is dat 4 mnd.
Bij beide is dat max 6 mnd per jaar, en meer data in NL als daarbuiten verbruiken.
Gebruikersavatar
Kubo
Berichten: 1130
Lid geworden op: zo 07 dec 2014, 17:45
Locatie: Tytsjerk

Re: Ervaringen met verdwijnen roamingtarieven voor internet?



Bericht door Kubo »

Expliciet de vraag aan de Vodafone juf gesteld over tijd in buitenland .
Ze spreekt over 4 maanden mocht je dan afwijkend gebruik hebben dan krijg je sms om binnen 14 dagen je gebruik aan te passen.
Die zes weken in het verhaal zijn de weken dat wij meestal buiten NL zijn.
En ik moest er niet te zwaar tillen, is meer een stok achter de deur.
Groet, Lex (PA3CDM)en Margreet
Safari Camper FIAT Ducato 244 2.8JTD
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4257
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: Ervaringen met verdwijnen roamingtarieven voor internet?



Bericht door JoopBrekken »

Dat wat in de voorwaarden staat lijkt mij meer juist als wat een callcenter medewerkster zegt. De praktijk bewijst dat daar een heleboel fouten gemaakt worden.
In dat tijdvak van 4 mnd word gekeken of je meer of minder dan de helft van de tijd buiten NL bent. Dus maximaal 2 maanden buiten NL.
Plaats reactie