Google maps of de TomTom app?

Alles over navigatiesystemen, computer,
internet onderweg, mobiele telefonie en software.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9179
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Google maps of de TomTom app?



Bericht door gjvonk »

Beste collega's,

Mijn tomtom camper van 5 jaar oud (met abonnement op live services en 4 nieuwe kaarten per jaar) vertoont steeds vreemdere kuren en wordt steeds trager. Verder heb ik het idee dat ik bij omleidingen in verband met verkeerssituaties een stukje van een snelweg af geleid wordt om vervolgens een km of 10/20 verderop weer aan te sluiten in dezelfde file. En bij steden word ik de ene keer dwars door een centrum en langs winkels geleid en bij een andere plaats er weer met ruime boog omheen. Ook wanneer ik zelf besluit om anders te rijden duurt het soms wel 20 km voor de tomtom stopt met me terug te sturen.

Mijn partner en ik hebben inmiddels beiden een mobiel abonnement met 10Gb (dat is 10.000 Mb) data bundel per maand en we kunnen data delen bij tekort. Op een vodafone site lees ik dat het gebruik van Google maps voor navigatie ongeveer 9Mb per uur kost. In theorie kan ik dus 10.000/9=1.111 uur navigeren met Google maps aan voor mijn bundel op is. Dat gaat dus in een maand niet op want er zitten maximaal 31x24 uur in een maand: 744 uur.

Nu heb ik twee vragen:
1. Klopt de opgave dat navigeren met Google maps ongeveer 9Mb per uur kost of is dat veel meer?
2. Heeft de betaalde Tomtom app voor Android dezelfde 'streken' als mijn tomtom camper of is deze wel betrouwbaarder?
Laatst gewijzigd door gjvonk op za 24 jun 2017, 21:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Buscamper fan
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31981
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: google maps of de tomtom app?



Bericht door Bob Diesel »

Als je zelf besluit van route te veranderen ,of een deviation :wink:
Dan kan het id lang duren,tt zoekt nl nog steeds de snelste(instelling)route
En het kan dus een aantal ,20+ km duren voor je weer een andere route krijgt

Het verbruik van de tt,go,app geen idee
Maar hij werkt fantastisch
En is met weinig werk alternatief te instaleren :sick:
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9179
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: google maps of de tomtom app?



Bericht door gjvonk »

Over het data gebruik van de tomtom app heb ik geen zorgen; ergens gelezen dat dat maximaal 0,3 Mb / uur is: er wordt alleen verkeersinfo opgehaald. Het gaat mij meer om de betrouwbaarheid van de tt app en om het werkelijke data verbruik als ik google maps gebruik om te navigeren. Die is n.l. wel behoorlijk accuraat ten aanzien van verkeersinfo en alternatieve routes en snel heb ik gemerkt.
Buscamper fan
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31981
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: google maps of de tomtom app?



Bericht door Bob Diesel »

Ik heb nog van niemand een negatief woor over de app gehoord
Ik heb hem zelf op een 7 inch en op een 10inch staan
En op beide perfecte navigatie

Al heb ik het liefste(vertrouwd) m,n oude TT,XL one met truck kaarten
En die truckversie is er(nog) niet op de app
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9179
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: google maps of de tomtom app?



Bericht door gjvonk »

ondertussen wel een leuke link gevonden over data gebruik: https://eensim.nl/blog/data-verbruik-apps-diensten/

Maar mijn twee vragen blijven nog staan...
Buscamper fan
Gebruikersavatar
bertt
Berichten: 8060
Lid geworden op: wo 28 mei 2003, 22:56
Locatie: Zaanstreek

Re: google maps of de tomtom app?



Bericht door bertt »

Dat je TT trager wordt. Heb je soms te veel dingen onderweg aanstaan.? b.v. laat alle Lidl's op kaart zien e.d.? Dan wordt ie traag. Kan je zomaar de rotonde voorbij zijn als ie zegt dat je er af moet :wink:

Heb je de juiste snelheid in je TT ingesteld? Als je zeg dat je de snelheid van een tractor aanhoud, neemt ie ook de kleinste kortste weggetjes.

Bert
http://maaikebertwinter2012.blogspot.nl/

Bert is helaas op 26 oktober 2023 overleden.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9179
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: google maps of de tomtom app?



Bericht door gjvonk »

Dag Bert, dank voor de tips, maar ken alle trucjes van tt ondertussen, evenals de instellingen. Hij wordt trager omdat de kaarten bij iedere update groter worden en omdat de datastroom via live services ook toeneemt en daar kan de processor steeds minder goed mee overweg. Dit is vergelijkbaar met het proberen om Windows 10 te laten werken op een 10 jaar oude pc....
Buscamper fan
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31981
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: google maps of de tomtom app?



Bericht door Bob Diesel »

Niet mee eens
Mn one XL is bijna 9 jaar
En draait als nieuw,met een grote EU truck kaart en navcore
Wat Bertt schrijft klopt
Overbodige poi uitzetten scheelt veel

BTW ,live service nooit gehad of gemist
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
Datenebusje
Berichten: 196
Lid geworden op: do 20 apr 2017, 15:56
Locatie: Gelderland

Re: Google maps of de TomTom app?



Bericht door Datenebusje »

Wij gebruiken de app 'Waze'. Ideaal vind ik hem, veel actuele file en ongelukken informatie, veel mogelijkheden, vrij weinig mbs. En gratis en zonder reclame, helemaal prima.

Enige nadeel is het hoge batterij verbruik van je telefoon.
Renault Master, 1998, de blauwe bus
Gebruikersavatar
Datenebusje
Berichten: 196
Lid geworden op: do 20 apr 2017, 15:56
Locatie: Gelderland

Re: Google maps of de TomTom app?



Bericht door Datenebusje »

https://www.androidplanet.nl/apps/googl ... here-maps/

Here ken ik niet, klinkt ook prima!
Renault Master, 1998, de blauwe bus
Gebruikersavatar
jmkoole
Berichten: 703
Lid geworden op: ma 21 feb 2011, 11:07
Locatie: Friesland

Re: Google maps of de TomTom app?



Bericht door jmkoole »

Ben afgelopen maand voor het eerst op pad geweest met een Android radio/navi toestel, waar je gewoon apps op kunt installeren. Tijdens onze reis zowel Google maps gebruikt en ook TomTom mobile go. De laatste app uiteraard thuis al geïnstalleerd, want de kaart van West Europa is 5 Gb groot.
Google maps is continu informatie over de omgeving aan het verzamelen. In Duitsland zie je namen van bedrijven in de omgeving op het scherm verschijnen. Kapsalon Gabi, snackbar Pommes etc. Totaal zinloze informatie, maar daar verdient Google z'n geld mee... De routebegeleiding werkt Traag. Dat komt omdat je verbinding niet constant 100% is. Google maps is leuk om naar te kijken, maar lang niet zo goed als TomTom mobile go. De laatste geeft de snelheid en goede begeleiding van TT. Ik heb ook een TT Via 300 met trucker versie. Die heb ik voor de zekerheid nog in het dashboard kastje liggen. Heb Tomtom app thuis een tweede keer moeten installeren, omdat 'ie vastliep. Las dat er meer kinderziektes mee zijn vastgesteld. Bij mij werkt 'ie nu goed. Data gebruik van TomTom is niet significant, maar ik heb 25 Gb in m'n abonnement, dus daar hoef ik me ook niet druk over te maken.
Groeten,
Hans

Karmann Colorado 655TI met 2.5 TDI 200 pk, 450 Nm en verzwaard remsysteem. Dunlop hulpluchtvering en Velo3 fietsenrek.
Gebruikersavatar
rbisdom
Berichten: 2346
Lid geworden op: zo 25 okt 2009, 18:13
Locatie: Rotterdam

Re: Google maps of de TomTom app?



Bericht door rbisdom »

mijn tomtom doet al 7 jaar dienst. Eén keer per jaar zet ik er de nieuwste truckmap op. De verkeersinfo komt via zo'n module in de kabel. Verder veel cp's en supermarkten erin. Daarnaast draait er een progje voor de hoogte en een track logger. Maar langzamer worden, nee dat heb ik nog niet gemerkt. De accu is binnen 5 minuten leeg, maar dat vind ik niet erg. Voorlopig wordt deze nog niet afgedankt.
Groetjes,

Rob

Pluk de dag, het leven is zo kort!
Knaus Traveller 685 1997 op Fiat Ducato 230

Afbeelding
Lowalcohol
Berichten: 115
Lid geworden op: zo 06 sep 2015, 23:09
Locatie: Oosterhout

Re: Google maps of de TomTom app?



Bericht door Lowalcohol »

Ik heb tt go en ga het niet verlengen.

Voor woon-werk verkeer moet ik weten welke van de 3 beschikbare routes het minst traag is.

Met camper heb ik de tt app nog niet gebruikt (Kaarten zijn erg groot en heb een iphone met 16 GB , die is zo vol)

Bij google maps kan je een gebied downloaden om het dataverbruik te verminderen. Google stuurt je soms over (met camper) onbegaanbare wegen of wegen die privebezit/afgegrendeld met hek zijn

Google maps werkt prima samen met de camperplaats app en je kan eenvoudig supermarkten + openingstijden vinden
Toedeledoki

Re: Google maps of de TomTom app?



Bericht door Toedeledoki »

Ik heb al meerdere reizen met de TomTom GO app gemaakt en ben nog steeds super enthousiast.

Zowel de snelle route als bijvoorbeeld de "kronkelroute" werkt allemaal zeer goed. Als het toestel verbinding met internet heeft werkt het opzoeken van een restaurant etc ook zeer fijn. Gewoon net als bij Google de naam en plaats intoetsen en klaar.

De verkeersinfo is gewoonweg de beste die er is. Bijna alle files, vertragingen en wegafsluitingen worden nagenoeg feilloos aangegeven.

Mijn ervaringen baseren zich op gebruik in Nederland en in diverse Europese landen. Op een tablet in de camper en op een waterdichte smartphone op het stuur van de quad.

Er is een gekraakte versie van de app. (Niet betalen én toch alle verkeersinfo en flitsers), mocht dit ooit niet meer werken dan ben ik zelfs bereid om er voor te betalen.

Als er problemen zijn met het vastlopen van de app dan is dit vaak te wijten aan de hardware. Wil je de offline kaarten op een SD kaart zetten neem dan echt een goeie kwaliteit. Anders blijft het aanmodderen.

De POI's van alle camperplaatsen en campings heb ik via Mydrive toegevoegd. Op deze manier kun je ook routes vooraf maken en naar de Tomtom sturen.
Plaats reactie