Megaprobleem met de navigatie

Alles over navigatiesystemen, computer,
internet onderweg, mobiele telefonie en software.
Gebruikersavatar
jmkoole
Berichten: 703
Lid geworden op: ma 21 feb 2011, 11:07
Locatie: Friesland

Re: Megaprobleem met de navigatie



Bericht door jmkoole »

Klaas is de weg kwijt...
Groeten,
Hans

Karmann Colorado 655TI met 2.5 TDI 200 pk, 450 Nm en verzwaard remsysteem. Dunlop hulpluchtvering en Velo3 fietsenrek.
Gebruikersavatar
Face
Berichten: 1920
Lid geworden op: di 27 jul 2004, 18:24

Re: Megaprobleem met de navigatie



Bericht door Face »

Ik heb 2 Garmin Navigatie systemen een nuvi 3597LMT
en een Nuvi 2699 en ben goed over beide apparaten te spreken
Geen problemen en updaten via Garmin Express :hug:
Gebruikersavatar
Transitje
Berichten: 4384
Lid geworden op: zo 01 apr 2007, 22:19
Locatie: Apeldoorn

Re: Megaprobleem met de navigatie



Bericht door Transitje »

Zo, we zijn terug van Portugal, genoten daar, wat trouwens niet aan de Garmin is te danken, die ligt ergens boven in de bus.
Het betreft type: nüvi® 2599LMT-D
Ik heb nog een paar keer geprobeerd de Garmin te gebruiken, hij leidde mij door Porto inplaats van eronderlangs, we werden door hele smalle straatjes geleid tot vrijwel in het centrum van Porto, en toen wist de Garmin niet meer waar hij was, bleef me alleen rondjes laten sturen. Toen zelf maar een weg Porto uit gezocht.
In een dorp in Spanje werd ik drie keer tussen twee rotondes heen en weer geleid, maar hij wist weer niet waar hij wel naar toe moest.
Op de grote weg, geen tolweg, in Spanje, richting Santander, wilde hij bij vrijwel elke afslag van de weg af en naar de naastgelegen Nweg toe, zijn route bleek later 30 Kilometer langer dan over de grote weg. Ik ben maar zo eigenwijs geweest om gewoon de grote weg te volgen.
Meerdere keren wilde hij de afslag nemen en gelijk de weg weer oprijden, gelukkig zie je dat aankomen en kun je het zo vermijden.
Wij hebben zoveel trammelant gehad met dat ding, die komt nooooooit meer op het dashboard in het buitenland.
Het gekke is dat ik binnen Nederland geen problemen heb en het daarvoor een fijn ding vind, maar in het buitenland?
Groeten

Klaas
Gebruikersavatar
MonRoe
Berichten: 17482
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 7:15
Locatie: Well (L) na 55 jaar randstad nu het rustige Noord Limburg
Contacteer:

Re: Megaprobleem met de navigatie



Bericht door MonRoe »

Klaas ik ben toch benieuwd wat er "fout" kan zijn. Zou bijna zeggen, stuur maar op dat ding en ik neem hem volgende week mee op onze reis naar Griekenland en zet hem naast onze nuvi, die af en toe ook wel eens rare dingen doet, zoals op de snelweg de binnenbocht nemen. Maar verder zijn het vaak toch instellingen die er voor zorgen dat er rare dingen gebeuren.

Maar als je er voor staat zoals jij in een stad, dan baal je wel en kan ik me voorstellen dat je de navigatie het raam uit wilt gooien.
Afbeelding

Wij waren met onze ex-campers in: Andorra - België - Denemarken - Duitsland - Frankrijk – Griekenland – Hongarije - Italië – Liechtenstein - Luxemburg – Monaco - Nederland - Oostenrijk - Polen - Portugal - Republiek San Marino – Spanje - Tsjechië
Vertrokken4
Berichten: 4187
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 21:44

Re: Megaprobleem met de navigatie



Bericht door Vertrokken4 »

Je mag ook naar mij opsturen hoor, gebruik ik hem een tijdje naast een paar andere Garmins om te kijken waar de afwijking zit. Welke kaarten waren er actief in Portugal??, Had je van te voren routes gemaakt in Mapsource of basecamp en die in de nuvi geactiveerd? Stond de routering op snelste of kortste weg?
Werkte je met tussenpunten?, zo maar een paar vragen...

Groetjes,

JP
Gebruikersavatar
Free2be
Berichten: 131
Lid geworden op: zo 24 apr 2016, 8:33
Locatie: Hasselt

Re: Megaprobleem met de navigatie



Bericht door Free2be »

Routes maken in Base Camp, deze dien je uitgezoomd te volgen en bij te sturen. Ik gebruik hier 'n Zümo 390 voor m'n motor, geregeld uit luiheid de route op voorhand niet gecontroleerd, en je je wordt er hoorndol van..En nog maar te zwijgen van de vele updates..als je deze niet goed installeert of het ding van de pc trekt, is 't poppenkast!

Onlangs nog met de laatste updates, route uitgestippeld, ingeladen, opgetogen in 't leer en helm op, melde hij dat hij de route niet kon berekenen...weer 'n half uurtje voor de pc, voordat de zaak tot 'n goed eind kwam..
Gebruikersavatar
jmkoole
Berichten: 703
Lid geworden op: ma 21 feb 2011, 11:07
Locatie: Friesland

Re: Megaprobleem met de navigatie



Bericht door jmkoole »

Waarom koop je geen TomTom? Daar rij ik mee in binnen- en buitenland. Nooit problemen mee. Nu TomTom Go mobile op Android. Megaprobleem? Het is toch je pacemaker niet? Waarom blijf je zo lang tobben met zo'n ding van 179 euro? Garmin zo snel mogelijk weggooien, weggeven of voor twee tientjes op Marktplaats zetten zou ik willen adviseren. Maak er maar iemand anders (on)gelukkig mee...
Groeten,
Hans

Karmann Colorado 655TI met 2.5 TDI 200 pk, 450 Nm en verzwaard remsysteem. Dunlop hulpluchtvering en Velo3 fietsenrek.
jielus
Berichten: 2878
Lid geworden op: za 20 jul 2013, 16:34
Locatie: Noord-Vlaanderen

Re: Megaprobleem met de navigatie



Bericht door jielus »

Dan kom ik nog even als mosterd na de maaltijd.
Verkeerd sturen bestaat niet! De kortste weg is een zekerheid, even van de snelweg af om er een kilometer later weer op te worden geleid is deze zekerheid. Even vooruit kijken is dus belangrijk.
In Spanje dwars door een dorp, door smalle straatjes in plaats van over de nieuwe rondweg, is dat ook.
Kaartmateriaal is niet zaligmakend! Naast de Garminkaart installeer ik ook altijd de gratis kaart van Open Street Map.
Ik kan me in ieder geval niet vinden in het verhaal. Ik ben altijd blij met mijn Garmin, en ik heb er al enige in mijn bezit gehad.

Een route uitzetten in Basecamp geeft soms een probleem omdat de route op het GPS apparaat veelal opnieuw wordt berekend. En wel op de kaart die de GPS tot haar beschikking heeft. Het ontbreken van bijvoorbeeld 100 meter nieuwe weg kan opleveren dat je kilometers moet omrijden. Daarom volg ik de route die ik heb uitgezet niet blind, mijn verstand geeft me veelal een andere route waarna de GPS automatisch de route naar het volgende waypoint berekend. En daar zit de wijsheid. Zet geen route uit maar maak een ketting van waypoints. Een slimme nummering geeft een logische volgorde. Bij het zoeken weet je wat je volgende waypoint is. Is relaxed, tijd om even te pauzeren en om je heen te kijken.
Onze avonturen zijn niet meer te volgen op onze website: "Travels and Troubles"
Gebruikersavatar
jmkoole
Berichten: 703
Lid geworden op: ma 21 feb 2011, 11:07
Locatie: Friesland

Re: Megaprobleem met de navigatie



Bericht door jmkoole »

Absoluut eens met de laatste spreker! Blijf zelf op de borden letten en nadenken. Vertrouw niet blindelings op een navigatiesysteem. Neem ook altijd papieren kaarten mee, want die mooie elektrische speeltjes kunnen uitvallen.
Groeten,
Hans

Karmann Colorado 655TI met 2.5 TDI 200 pk, 450 Nm en verzwaard remsysteem. Dunlop hulpluchtvering en Velo3 fietsenrek.
Gebruikersavatar
MonRoe
Berichten: 17482
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 7:15
Locatie: Well (L) na 55 jaar randstad nu het rustige Noord Limburg
Contacteer:

Re: Megaprobleem met de navigatie



Bericht door MonRoe »

Wij hebben in de camper twee navigatie systemen naast elkaar lopen, een nuvi en op een tablet sygic, soms staat de garmin oregon ook nog aan (voor de geocaches). Het gebeurt best wel eens dat nuvi zegt linksaf, de sygic zegt rechtsaf en dan zeg ik, we gaan rechtdoor :P Niet het navigatie systeem bepaalt hoe we rijden, maar dat doen wij.
Afbeelding

Wij waren met onze ex-campers in: Andorra - België - Denemarken - Duitsland - Frankrijk – Griekenland – Hongarije - Italië – Liechtenstein - Luxemburg – Monaco - Nederland - Oostenrijk - Polen - Portugal - Republiek San Marino – Spanje - Tsjechië
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27412
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Megaprobleem met de navigatie



Bericht door Marco Polo »

Daarvoor doen we het er ook maar gewoon met 1 :D
Gebruikersavatar
Transitje
Berichten: 4384
Lid geworden op: zo 01 apr 2007, 22:19
Locatie: Apeldoorn

Re: Megaprobleem met de navigatie



Bericht door Transitje »

Wij plannen nooit routes voor vertrek, we hebben ruwweg een plan waar we naar toe zullen gaan en via welke kant van Frankrijk we ri zuiden gaan. Verder beslissen we onderweg waar we langs gaan en waar we naar toe gaan, en dat kan gedurende de rit nog zomaar een paar keer veranderen, dat is voor ons de vrijheid van het reizen met een camper.
Tot dit jaar deden we dat met behulp van een TomTom vrijwel probleemloos, en ik laat me ook niet door een, op zich domme, navigatiecomputer dwingen om de reis van te voren geheel te plannen.
Ik ben net bij de Mediamarkt geweest waar ik het ding gekocht heb en die zeggen dat ze verplicht zijn om hem drie keer op te sturen en als drie keer blijkt dat er iets mis mee is dan kunnen ze overgaan tot compensatie in enigerlei vorm.
Hij is al twee keer door hen opgestuurd waarbij beide keren bleek dat er iets niet goed was, de vorige keer bijvoorbeeld gaf de Garmin aan dat ik 145 reed op een rotonde 20 km verder dan de plek waar we ons bevonden.
Volgende week mogen ze hem voor de derde keer opsturen en dan zal het mijbenieuwen wat de uitkomst is.
Veel vertrouwen heb ik er in ieder geval niet in.
Groeten

Klaas
Vertrokken4
Berichten: 4187
Lid geworden op: ma 06 aug 2007, 21:44

Re: Megaprobleem met de navigatie



Bericht door Vertrokken4 »

Voorruitverwarming in de auto??
JP
Gebruikersavatar
Transitje
Berichten: 4384
Lid geworden op: zo 01 apr 2007, 22:19
Locatie: Apeldoorn

Re: Megaprobleem met de navigatie



Bericht door Transitje »

Nee, en de dashcam, waarvoor de Nuvi allergisch was, is naar de uiterste bovenhoek van de voorruit verhuisd.
Groeten

Klaas
Plaats reactie