CSV bestanden van campercontact "niet geldig" (Garmin)

Alles over navigatiesystemen, computer,
internet onderweg, mobiele telefonie en software.
Gebruikersavatar
cees van der togt
Berichten: 250
Lid geworden op: zo 08 jun 2008, 11:10
Locatie: Amstelveen

CSV bestanden van campercontact "niet geldig" (Garmin)



Bericht door cees van der togt »

Voor mijn Garmin Nuvi 2799 LMT probeerde ik de POI bestanden per land van campercontact te updaten. Helaas geeft de POI loader op het eind van de instructies de melding dat het CC-bestand niet geldig is. Met een csv-bestand van een andere site (LPG-bestand) gaat het uploaden zonder probleem.
Met Garmin support gebeld en die zeggen dat zij de klacht vaker horen (zonder dat ik meldde om welke site het gaat, kon de medewerker het al raden) en dat het echt komt omdat de bestanden niet in orde zijn. Wat is hier aan te doen? Herkent iemand het probleem en is er een door ons een oplossing te vinden of moet "campercontact" dat doen?
Het is irritant zo vlak voor het seizoen. Je wilt toch graag met een recent bestand op pad!
Bezocht met camper (Hymer Tramp 654SL): Ned, België, Duitsl, Polen, Balticum, Finland, Zweden, Norway, Denemarken, France, Oostenrijk, Zwitserland, Italy, Greece, Turkije, Spanje, Portugal, Marokko, Australië, Zd-Afrika, Botswana, Namibië, Zimbabwe, Argentinie, Chili, Peru, Bolivia, Ecuador, Colombia, Panama, Costa Rica, Nicaragua, El Salvador, Honduras, Guatemala, Belize, Mexico, VS, Canada...
Gebruikersavatar
Zwerfsteen
Berichten: 11129
Lid geworden op: za 17 jun 2006, 16:39
Locatie: gemeente Albrandswaard

Re: CSV bestanden van campercontact "niet geldig" (Garmin)



Bericht door Zwerfsteen »

Kijk in de kennisbank om te zien hoe je poi bestanden voor de Garmin kan maken.
Evt. mag je per pb ook je e-mail adres aan mij sturen dan maak ik wel een gpi bestand voor je wat de Garmin herkent.
Schrijf er wel bij welk land je wilt hebben.
Groet,
Leny en Pieter
de hoekies
Berichten: 6024
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 19:08
Locatie: Best (NBr)
Contacteer:

Re: CSV bestanden van campercontact "niet geldig" (Garmin)



Bericht door de hoekies »

Mocht het niet lukken met CC kun je ook een Ov2 downloaden bij CC en omzetten met http://www.poieditor.com/index.php
Heb je dat eenmaal in de vingers kun je voortaan elk bestand zelf omzetten voor je Garmin.
Dit natuurlijk als Pieter nog geen tijd zou hebben
Met vriendelijke groeten / مع تحياتي /With best regards / Mit herzlichen Grüßen, / 敬具,
Peter
Nu met Mazda CX 5 2.0 Luxery uit 2022 met Hobby 495 UL Excellent
TomTom Europe TRUCK 1045 10005 ( thanks Bob)
Gebruikersavatar
cees van der togt
Berichten: 250
Lid geworden op: zo 08 jun 2008, 11:10
Locatie: Amstelveen

Re: CSV bestanden van campercontact "niet geldig" (Garmin)



Bericht door cees van der togt »

Maar op CC staan al csv bestanden voor de Garmin. Zijn die dan niet in orde?
Bezocht met camper (Hymer Tramp 654SL): Ned, België, Duitsl, Polen, Balticum, Finland, Zweden, Norway, Denemarken, France, Oostenrijk, Zwitserland, Italy, Greece, Turkije, Spanje, Portugal, Marokko, Australië, Zd-Afrika, Botswana, Namibië, Zimbabwe, Argentinie, Chili, Peru, Bolivia, Ecuador, Colombia, Panama, Costa Rica, Nicaragua, El Salvador, Honduras, Guatemala, Belize, Mexico, VS, Canada...
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8222
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: CSV bestanden van campercontact "niet geldig" (Garmin)



Bericht door hurktoilet »

Ik download de csv altijd direct (gewoon, het complete bestand met alle landen), nog nooit een probleem gehad.
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Gebruikersavatar
cees van der togt
Berichten: 250
Lid geworden op: zo 08 jun 2008, 11:10
Locatie: Amstelveen

Re: CSV bestanden van campercontact "niet geldig" (Garmin)



Bericht door cees van der togt »

Dat is fijn voor jou! Maar dat levert mij geen oplossing ;)
Bezocht met camper (Hymer Tramp 654SL): Ned, België, Duitsl, Polen, Balticum, Finland, Zweden, Norway, Denemarken, France, Oostenrijk, Zwitserland, Italy, Greece, Turkije, Spanje, Portugal, Marokko, Australië, Zd-Afrika, Botswana, Namibië, Zimbabwe, Argentinie, Chili, Peru, Bolivia, Ecuador, Colombia, Panama, Costa Rica, Nicaragua, El Salvador, Honduras, Guatemala, Belize, Mexico, VS, Canada...
Gebruikersavatar
mmdem
Berichten: 2872
Lid geworden op: ma 21 sep 2009, 13:56
Locatie: Hoeksche Waard

Re: CSV bestanden van campercontact "niet geldig" (Garmin)



Bericht door mmdem »

Een kleine omweg:

Installeer Base Camp van Garmin
Converteer het CSV bestand naar een GPX bestand
Sleep dit bestand naar Basecamp
Sluit je Garmin aan op de computer en wacht tot Basecamp het toestel heeft gevonden.
Kies in Basecamp voor de functie verzenden naar Toestel

Ik heb een aparte map aangemaakt met alle POI bestanden en deze tevens in Basecamp gezet.
Nu kan ik vanuit Basecamp de eventueel bewerkte bestanden naar de Garmin sturen.

Het probleem met "ongeldig bestand"van CC heb ik ook gehad.Kennelijk zit er een Syntaxfout in het CSV bestand.
Vriendelijke Groet, Theo

Dethleffs Esprit T 7010
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10054
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: CSV bestanden van campercontact "niet geldig" (Garmin)



Bericht door Peter LMC »

Ik heb zojuist (5 min geleden) ook even dit bestand op mijn Garmin gezet.
En bij mij lukt het probleemloos.
Het zit hem dus niet in het CSV bestand wat ik zojuist van CC heb gehaald.
Het enige wat ik wel doe is een eigen gemaakt icoontje er bij zetten.
Maar daar lijkt het me niet in te zitten.

Ik heb een 2798LMT-D Cees.
Heb je de laatste versie van Poi-Lader :?:
Gebruikersavatar
cees van der togt
Berichten: 250
Lid geworden op: zo 08 jun 2008, 11:10
Locatie: Amstelveen

Re: CSV bestanden van campercontact "niet geldig" (Garmin)



Bericht door cees van der togt »

Ik heb ontdekt waar de fout zit. Ik heb het csv bestand geopend met Excel en daarna opgeslagen. Kennelijk verandert Excel het bestand zodanig dat Garmin het als een corrupt bestand ziet.
Misschien handig om dit in de instructies bij te voegen. Het gedownloade bestand moet zonder te openen (met Excel bijv) worden weggeschreven in een mapje en dat wordt dan door de POI loader weggeschreven naar de Garmin.
Dank voor het meedenken en het aanbieden van oplossingen.
Bezocht met camper (Hymer Tramp 654SL): Ned, België, Duitsl, Polen, Balticum, Finland, Zweden, Norway, Denemarken, France, Oostenrijk, Zwitserland, Italy, Greece, Turkije, Spanje, Portugal, Marokko, Australië, Zd-Afrika, Botswana, Namibië, Zimbabwe, Argentinie, Chili, Peru, Bolivia, Ecuador, Colombia, Panama, Costa Rica, Nicaragua, El Salvador, Honduras, Guatemala, Belize, Mexico, VS, Canada...
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10054
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: CSV bestanden van campercontact "niet geldig" (Garmin)



Bericht door Peter LMC »

Kijk. Weer wat geleerd Cees. :thumbup:
Gebruikersavatar
cees van der togt
Berichten: 250
Lid geworden op: zo 08 jun 2008, 11:10
Locatie: Amstelveen

Re: CSV bestanden van campercontact "niet geldig" (Garmin)



Bericht door cees van der togt »

nooit te oud....
Bezocht met camper (Hymer Tramp 654SL): Ned, België, Duitsl, Polen, Balticum, Finland, Zweden, Norway, Denemarken, France, Oostenrijk, Zwitserland, Italy, Greece, Turkije, Spanje, Portugal, Marokko, Australië, Zd-Afrika, Botswana, Namibië, Zimbabwe, Argentinie, Chili, Peru, Bolivia, Ecuador, Colombia, Panama, Costa Rica, Nicaragua, El Salvador, Honduras, Guatemala, Belize, Mexico, VS, Canada...
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8342
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: CSV bestanden van campercontact "niet geldig" (Garmin)



Bericht door EasyBee »

cees van der togt schreef:Ik heb ontdekt waar de fout zit. Ik heb het csv bestand geopend met Excel en daarna opgeslagen. Kennelijk verandert Excel het bestand zodanig dat Garmin het als een corrupt bestand ziet.
Misschien handig om dit in de instructies bij te voegen. Het gedownloade bestand moet zonder te openen (met Excel bijv) worden weggeschreven in een mapje en dat wordt dan door de POI loader weggeschreven naar de Garmin.
Dank voor het meedenken en het aanbieden van oplossingen.
De fout zit dus helaas bij jou zelf. Er staat nergens op de site van CC dat je het bestand moet openen met Excel en al helemaal niet dat je het bestand opnieuw moet opslaan vanuit Excel.
http://www.campercontact.com/nl/content ... p%20Garmin
Maar nou wil je dit wel bij de instructies laten toevoegen. Het is onmogelijk om alles wat je niet met zo'n bestand moet doen op te schrijven bij de instructies. Instructies zijn de dingen die je wel moet doen, de rest moet je vooral niet doen.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8222
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: CSV bestanden van campercontact "niet geldig" (Garmin)



Bericht door hurktoilet »

Ben ik niet helemaal met je eens easybee. Veel computers staan nu eenmaal standaard zo ingesteld dat ze csv-bestanden standaard openen met Excel. En dat is zo'n gangbaar programma, dat Garmin daar inderdaad even op zou mogen wijzen. Het is niet de fout van de onwetende gebruiker dat Garmin die extensie ook gebruikt, sterker nog, dat je een garmin-bestand in Excel kunt openen zonder te merken dat je toch iets fout doet.
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8342
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: CSV bestanden van campercontact "niet geldig" (Garmin)



Bericht door EasyBee »

Maar dan nog.
Als je het al zo nodig wilt bekijken (met welk programma dan ook), wil dat nog niet zeggen dat je het mag/moet opslaan bij afsluiten.
Dus: "dat je een garmin-bestand in Excel kunt openen zonder te merken dat je toch iets fout doet." is niet de fout van Garmin , maar van de "onwetende" gebruiker. Die moet echt gewoon het stappenplan volgen en overal van af blijven.
In de stappenplan op CC staat nergens iets over openen in Excel, laat staan opslaan.
Het is downloaden en mbv Poi-loader op je Garmin zetten, klaar.

Dat Garmin CSV bestanden gebruikt, maakt het voor elke liefhebber mogelijk zelf het apparaat te voorzien van extra informatie zoals POIs. Met die TomTom OV2 bestanden is dat al een heel ander verhaal.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Plaats reactie