Welk navigatiesysteem?

Alles over navigatiesystemen, computer,
internet onderweg, mobiele telefonie en software.
Gebruikersavatar
Grumble
Berichten: 2047
Lid geworden op: ma 16 jan 2012, 22:21
Locatie: Eibergen

Re: Welk navigatiesysteem?



Bericht door Grumble »

Wij gebruiken een ipad met sygic, het voordeel ervan is dat deze heel mooi samenwerkt met de app van de NKC (Camper Contact).
Dan kan je een camperplaats opzoeken en klik dan op route en laat sygic de route zien.
De tablet staat bij ons gewoon op het dashbord, wat errrrg ruim is bij een Hymer :thumbup:
georgethuis

Re: Welk navigatiesysteem?



Bericht door georgethuis »

Camper staat in de stalling. Deze week zal ik een foto maken, maar hoe krijg ik hem hier zichtbaar??
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5576
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Welk navigatiesysteem?



Bericht door Camperic »

Grumble schreef:Wij gebruiken een ipad met sygic, het voordeel ervan is dat deze heel mooi samenwerkt met de app van de NKC (Camper Contact).
Dan kan je een camperplaats opzoeken en klik dan op route en laat sygic de route zien.
Op de Camper 770 staat ook de NKC/Campercontact app met database :-B
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
Ponytail52
Berichten: 272
Lid geworden op: do 03 sep 2015, 21:19

Re: Welk navigatiesysteem?



Bericht door Ponytail52 »

En dan: in hoeverre is een Camper-/Truck-uitvoering de hogere prijs waard.
In tests van o.a. Consumentenbond komt dit niet als echt positief naar voren... :-?
Campergroetjes,
Willem en Alie
Mclouis Lagan 252
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5576
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Welk navigatiesysteem?



Bericht door Camperic »

Voor mij is het dat prijsverschil waard. Voor op de motor heb ik een 590 en voor de camper had ik dus een 760 en nu een 770.
Het grotere scherm vind ik prettig, maar hoef en wil ook weer geen tablet-formaat. Het invoeren van de afmetingen waarmee rekening wordt gehouden bij navigeren is handig. OK, zeker niet heilig, maar wel fijn dat het meedenkt. Daarnaast zijn de geïntegreerde databases van ACSI, NKC/Campercontact en MHF erg handig.
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
AbelWei
Berichten: 198
Lid geworden op: di 15 jun 2010, 3:55

Re: Welk navigatiesysteem?



Bericht door AbelWei »

Er zijn genoeg merken en modellen op het markt maar er zijn maar een paar systemen.

Inbouw navigatie radio
Voordeel:
- geen losse laadkabel of externe gps antenne.
- gelijk paraat bij opstarten van motor
- vaak grooter scherm (hangt van de model af natuurlijk)
- aan speakers aangesloten waardoor rijinstructies beter te verstaan
- iets minder diefstal gevoelig dan een TomTom die achter de voorruit hangt. Het is geen garantie. Het wordt wel even gemakkelijk gejat.

Nadeel:
- installeren van POI is niet zelfsprekend
- duurder bij aanschaf of laten installeren
- verkeersinformatie gaat via RDS (verkeersradio). Deze informatie is minder accuraat tov TomTom live of internet basis verkeersinformatie.

Dashboard systeem
Voordeel:
- gemakkelijk mee te nemen en op meerdere voertuigen te gebruiken
- goedkoper dan inbouw
- vaak real time verkeersinformatie
- eigen POI installeren is gemakkelijk, bijv bij TomTom

Nadeel
- losse kabels en houder op de dashboard
- duurt soms even voordat het toestel gps locatie heeft (lange koude start tijd)

Smartphone of tablet navigatie app
Voordeel:
- dezelfde als dashboard modellen: gemakkelijk mee te nemen en opbergen. Te gebruiken in meerdere voertuigen.
- hoef geen extra toestel te kopen. Smartphone heb je al
-verkeersinfo is actueel

Nadeel:
- smartphone heeft kleine accu capaciteit. Je hebt altijd de laadkabel nodig
- krijgt regelmatig geluidssignalen voor elke nieuwe sms/whatsapp/mails/etc
- kan de smartphone niet voor andere dingen gebruiken (tenzij dat je handig bent), bijv foto nemen, whatsapp beantwoorden, etc.

Persoonlijk heb ik liever inbouw. Hij is er altijd en paraat. Geen losse kabels of wachten voor een gps fix.

PS over kosten gesproken, bedoel ik met bekende merken zoals TomTom, Garmin, blaupunkt etc.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Gebruikersavatar
helex
Berichten: 523
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 18:44
Locatie: Bemmel

Re: Welk navigatiesysteem?



Bericht door helex »

Mooie opsomming, maar met een tablet heb je de nadelen die je opsomt eigenlijk niet. En een navigatiesysteem moet ook aan de stroom.

Lex
Lex en Heleen
Knaus Traveller 705 1995 op Ducato 230 2.5 TDi
camilo
Berichten: 1000
Lid geworden op: zo 10 aug 2008, 8:25

Re: Welk navigatiesysteem?



Bericht door camilo »

Een Asus tablet van een kleine 200 euro, enkel en alleen voor in de camper. Alleen CoPilot en Spotify geïnstalleerd. Voordeel: de gesproken aanwijzingen van CoPilot komen via de autoradio, waarbij het geluid van Spotify automatisch even wordt gedempt. En een lekker groot scherm, dus goed leesbaar en geen gewriemel met te dikke vingers/te kleine lettertjes. En altijd weer up te daten of aan te vullen met andere programmatuur.
jurgenc
Berichten: 1866
Lid geworden op: di 01 jan 2013, 20:59
Locatie: Limburg, België

Re: Welk navigatiesysteem?



Bericht door jurgenc »

@AbelWei
Een bijkomend nadeel van een alles in 1 systeem is dat wanneer er 1 onderdeel, bv de radio, stuk gaat, je ofwel alles moet vervangen ofwel met een onvolledig systeem blijft zitten en toch nog een losse module moet bij plaatsen.
De ervaring leert me dat herstellen vaak te duur is in vergelijking met de vervangwaarde.
H20
jurgenc
Berichten: 1866
Lid geworden op: di 01 jan 2013, 20:59
Locatie: Limburg, België

Re: Welk navigatiesysteem?



Bericht door jurgenc »

@Grumble,
Wij gebruikten ook sygic en campercontact op een ipadmini, maar lukte het niet om de beide te laten samenwerken (1 jaar geleden). Daar wilde campercontact altijd naar de standaard online navigatie gaan en niet via sygic.
Is dat ondertussen aangepast of heb je een ergens een tip hoe ik het wel kan laten lukken?
H20
AbelWei
Berichten: 198
Lid geworden op: di 15 jun 2010, 3:55

Re: Welk navigatiesysteem?



Bericht door AbelWei »

jurgenc schreef:@AbelWei
Een bijkomend nadeel van een alles in 1 systeem is dat wanneer er 1 onderdeel, bv de radio, stuk gaat, je ofwel alles moet vervangen ofwel met een onvolledig systeem blijft zitten en toch nog een losse module moet bij plaatsen.
De ervaring leert me dat herstellen vaak te duur is in vergelijking met de vervangwaarde.
Mee eens. Als het kapot gaat dan zijn we hopeloos verloren : ( en is de reparatie/vervanging vaak duurder.
AbelWei
Berichten: 198
Lid geworden op: di 15 jun 2010, 3:55

Re: Welk navigatiesysteem?



Bericht door AbelWei »

@jurgenc

Heb net Sygic gedownload en geprobeerd met campercontact. Het werkt gewoon. Als ik Route kies heb ik de optie te navigeren via Apple maps, Google maps en Sygic. Afbeelding


Sent from my iPhone using Tapatalk
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3873
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Welk navigatiesysteem?



Bericht door henk en lila »

Tsja, mijn smartphone met iGo , hoe moeilijk kan het zijn. Zowel op het camper dashboard, in een Action houdertje op de motor en in mijn broekzak als ik in de stad lopend iets moet zoeken.

En die houdt het zonder voeding langer vol dan welke TomTom of Garmin dan ook. Maar natuurlijk heb ik ook op de motor een voeding gemaakt.

Heerlijk, één systeem in elke situatie.

Ja, Google Maps leest inderdaad hele boeken voor :-B Als je eenvoudig wilt met sobere aanwijzingen , ga dan voor Garmin.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
jurgenc
Berichten: 1866
Lid geworden op: di 01 jan 2013, 20:59
Locatie: Limburg, België

Re: Welk navigatiesysteem?



Bericht door jurgenc »

@AbelWei
Heb gisterenavond campercontact terug opgestart en terug geupdate (na 1 jaar inactiviteit) en inderdaad, deze versie werkt wel met sygic en krijg ik de keuze.
H20
Plaats reactie