Multimedia onderweg

Alles over navigatiesystemen, computer,
internet onderweg, mobiele telefonie en software.
Gebruikersavatar
Ruud Sint
Berichten: 140
Lid geworden op: ma 29 sep 2003, 18:59
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Multimedia onderweg



Bericht door Ruud Sint »

Hoi mensen,

Jaren geleden de TV uit de camper gesloopt en dat bevalt nog steeds prima. We vermaken ons onderweg goed met de radio en CD-speler maar de laatste tijd zie ik op internet mogelijkheden die mij aantrekken. De eerste is DAB+ radio. Dit omdat we jaarlijks ver in het Noorden van Scandinavië vertoeven en DAB+ daar steeds meer terrein wint maar.......als ik die multimedia radio's goed bekijk is radio maar een deel van de toevoegingen. Internet-app-jes horen ook bij de plusjes van dit soort systemen zoals bv het kunnen beluisteren via Spotify. Alleen deze mogelijkheid zou heel wat toevoegen aan onze muziekbeleving en het gesleep met CD's zou tot het verleden behoren.

Nu vraag ik me af of er al mensen zijn op het forum die ervaring hebben met dit soort multimedia systemen. Vast wel dus ik kijk uit naar jullie reactie's.
Vivere Incipimus Viso Abrahamo

Ruud
Honda SH300i ABS en
Hobby 2006 - FordT650 FSC Excellent Erle
max-load 4500 kg+
Walltrailer (ongeremd) max-load 750 kg
Gebruikersavatar
Speleonaut
Berichten: 49
Lid geworden op: di 01 jan 2013, 21:25
Locatie: Noord Limburg

Re: Multimedia onderweg



Bericht door Speleonaut »

Hallo Ruud,
wij hebben eigenlijk het zelfde,
Ooit een DVBT usb dingetje aangeschaft en alleen maar het jaar van aankoop gebruikt.
We hebben sinds vorig seizoen een DAB+ radio in de camper en dit bevalt erg goed, op deze autoradio ook een USB aansluiting vaar de Ipod op aangestuurd kan worden, dus altijd "onze" muziek bij de hand.
De antenne voor de DAB+ is een plak-antenne en geeft goed signaal....
Maar als we 's avonds de verduistering met aan een kant aluminium dan kan de ontvangst slechter worden of zelfs weg vallen.
Toevallig vandaag een buitenantenne besteld om op het camperdak te bevestigen.
Kijken hoe dat bevalt!
Bijlagen
Antenne.jpg
Antenne.jpg (3.84 KiB) 4135 keer bekeken
Gebruikersavatar
Rob Q
Berichten: 85
Lid geworden op: zo 31 mei 2015, 22:38
Locatie: Rosmalen (NB)

Re: Multimedia onderweg



Bericht door Rob Q »

Ruud,

ik heb een tijd geleden een camper gekocht, bouwjaar 2002 met 2002-achtige apparatuur. Radio, boxen, achteruitrijcamera (z/w). Dit was niet naar mijn zin en ik had ook geen zin om een hele batterij kastjes voor mijn neus op het dashboard te hebben. Het dashboard was voor een inbouwradio geschikt voor 1din terwijl nu 2din als afmeting in trek is. Door kennissen werd ik gewezen op de Kenwood DNX7150DAB.

Ik heb nu 1 kastje op het dashboard, met radio, navigatie, handsfree bellen, achteruitrijcamera, videoaansluiting, bluetooth, usb en nog wat gadgets.

DAB-ontvangst was redelijk slecht. Wordt op dit moment per maand eigenlijk steeds beter en steeds meer keus. Ik ben heel tevreden met dit apparaat maar er is op dit moment meer keus op dit gebied. Kortom alles in één. En ik heb ook geen TV aan boord. De buis van de TV-antenne gebruik ik nu om de WIFI-antenne een betere ontvangst te laten geven.
MvGr.,

Rob

Pössl 2Win R Plus 2022 Citroen Jumper
Gebruikersavatar
Ruud Sint
Berichten: 140
Lid geworden op: ma 29 sep 2003, 18:59
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Multimedia onderweg



Bericht door Ruud Sint »

Bedankt mensen voor de reacties. Gezien de hoeveelheid meen ik te mogen concluderen dat dit multimedia fenomeen (hier) nog niet aan het inburgeren is. In Scandinavie is dat anders en omdat we daar het merendeel van het jaar zijn denk ik toch dat ik overstap naar DAB+.

@Spelonaut

Juist dat wil ik ook, je blijft AM houden maar hebt dus ook de digitale toevoeging van DAB+ maar dat is slechts 1 facet. Zo'n multimedia systeem is, in verhouding tot wat de mogelijkheden zijn, goedkoop. Tenminste, dat vind ik. Dat de antenne goed moet kunnen functioneren is mij bekend. Het is wel of geen geluid, een tussenweg kent DAB+ dus niet. Ik ben dus zeker benieuwd naar jullie ervaringen met de buitenantenne.

@Rob Q

Jij valt dus op hetzelfde merk als ikzelf doe. Kenwood staat prima aangeschreven en mijn oog is gevallen op de DDX4017DAB. Dit is niet zomaar gedaan maar alleen deze versie kan ook FLAC afspelen en dat formaat heeft mijn voorkeur vanwege het betere geluid in vergelijking met mp3. Dat brengt me meteen op de vraag wat jij gedaan hebt om de USB aansluiting bereikbaar te maken. Ik ga er dus van uit dat je die gebruikt, vandaar mijn vraag. Ikzelf dacht aan een verlenging met aansluiting in het dashboardkastje.

Voor iedere andere lezer:

Dat ik mijn vraag hier stelde heeft een oorzaak. Ten eerste omdat ik nogal wat moet gaan aanpassen om een 2DIN multimedia ontvanger mogelijk te maken. De afmeting voor een 1DIN systeem is volgens mij 180 * 50 * 150 mm en dubbel DIN is dus 100 mm hoog. Nu heb ik een camper op een Ford Transit basis en daar zit een radio / CD speler in die volgens zeggen 1.7 DIN is. Dat zou dus 85mm hoog zijn. Dat verschil van 15 mm moet ik dus wel hebben in het dashboard. Het is daarom dat ik eerst met een prof. inbouwstation ga praten. Ik ga er nu van uit dat niemand met een Ford Transit dit ook heeft gedaan dus als er interesse is hou ik jullie van mijn ervaringen op de hoogte.

Verder kies ik voor deze ontvanger omdat de aansluiting voor het verbinden van 2 telefoons toelaat. Die mogelijkheid gaat dus mijn huidige Parrot MKI9200 vervangen. Verder kan ik zowel iPod als Android muziek afspelen. Een must want ik zweer bij android en mijn dochter bij iPod. Verder laat de scherm grootte toe om filmpjes of foto's die we onderweg opnemen al te bekijken op een beter formaat dan de telefoon heeft. Ook de kijkhoek van dit Kenwood scherm laat dat toe.

Internet komt ook steeds dichterbij nu roamingkosten dit jaar en wel met ingang van juni 2017 afgeschaft worden. Dat is dus ook voor mij een reden om Spotify te gaan gebruiken onderweg. Heerlijke muziek die jou aanspreekt zonder ook maar enige reclame of andere ongewenste toestanden. Alleen luistergenot dus.....en zelfs selectief naar genre of tijdbeeld.
Verder kun je tegenwoordig ook de firmware updaten zoals we ook van ons mobieltje gewent zijn te doen. Dat kan dus alleen via de USB en die zit aan de achterzijde. Vandaar ook mijn idee om deze aansluiting middels een verlengsnoer via het dashboardkastje bereikbaar te maken.

Ik kijk uit naar jullie reacties......
Vivere Incipimus Viso Abrahamo

Ruud
Honda SH300i ABS en
Hobby 2006 - FordT650 FSC Excellent Erle
max-load 4500 kg+
Walltrailer (ongeremd) max-load 750 kg
Gebruikersavatar
KTManiac
Berichten: 3210
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 16:04
Locatie: Made

Re: Multimedia onderweg



Bericht door KTManiac »

Ruud Sint schreef:Bedankt mensen voor de reacties. Gezien de hoeveelheid meen ik te mogen concluderen dat dit multimedia fenomeen (hier) nog niet aan het inburgeren is.
Ow nee hoor, da's iig bij mij (en ik denk bij velen) al jaaaaren ingeburgerd. Ik gok dat ik m'n laatste CD, DVD of BluRay minimaal 5 jaar geleden in m'n handen heb gehad. Sinds die tijd alles op HDD/NAS of streaming. Ik wil al die CD/DVD/Bluray doosjes rommel niet meer.

Heb in m'n bus een Kenwood (type weet ik zo niet, bus staat in de stalling) DAB+ autoradio met Bluetooth connectie en USB aansluiting voor MP3/FLAC/etc.
Overigens een enkel DIN systeem, dubbel DIN had ik graag gewild maar dat is er echt met geen mogelijkheid in te krijgen in m'n LT.
In de auto een Opel systeem (ook DAB+) met een (nu nog) onbeperkt internet abbo en WiFi.
De USB aansluiting wordt in m'n bus nooit gebruikt, ik gebruik al jaren Spotify onderweg. Vaak gebruik ik playlists die ik thuis markeer voor 'offline' gebruik, de muziek wordt dan op de smartphone of tablet gedownload en kan gebruikt worden zolang maar minimaal eens per maand online connectie gemaakt wordt met Spotify. (abbonnements check). Tegenwoordig echter steeds vaker ook onderweg (zeker met de auto ivm onbeperkt internet) gewoon online gebruik van Spotify.

Bevalt prima, CD/DVD/BluRay heeft z'n langste tijd wel gehad...

Die Kenwood DDX4017DAB die je op het oog hebt ziet er trouwens goed uit, specs ook. :thumbup:
Zou 'm graag in m'n dashboard kwijt kunnen maar helaas....
Gebruikersavatar
Ruud Sint
Berichten: 140
Lid geworden op: ma 29 sep 2003, 18:59
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Multimedia onderweg



Bericht door Ruud Sint »

KTManiac schreef: Ow nee hoor, da's iig bij mij (en ik denk bij velen) al jaaaaren ingeburgerd. Ik gok dat ik m'n laatste CD, DVD of BluRay minimaal 5 jaar geleden in m'n handen heb gehad. Sinds die tijd alles op HDD/NAS of streaming. Ik wil al die CD/DVD/Bluray doosjes rommel niet meer.
Goed om te lezen dat ik dat verkeerd had.....en dat is dus nu ook mijn reden om over te stappen. Goeie muziek met een enorm grote hoeveelheid en variatie op internet....
KTManiac schreef: Tegenwoordig echter steeds vaker ook onderweg (zeker met de auto ivm onbeperkt internet) gewoon online gebruik van Spotify.
Bevalt prima, CD/DVD/BluRay heeft z'n langste tijd wel gehad...
Zover wil ik niet gaan, ik draai nog steeds graag mijn oude LPtjes maar dan heb je onderweg een probleem dus iets toevoegen is nooit verkeerd.....daarbij wil ik ook veel aansluitkeuzes hebben, vandaar die Kenwood. Mijn dochter heeft conservatorium gedaan (Jazz vocaal) en dankzij haar heb ik nu ook veel kennissen in die wereld. Ik wordt rondom beloond met eigen gemaakte CD's boordevol heerlijke eigen composities. Cd's sluit ik daarom dus zeker niet uit.....
KTManiac schreef: Die Kenwood DDX4017DAB die je op het oog hebt ziet er trouwens goed uit, specs ook. :thumbup:
Dank je, dacht ik ook.....dat kwijt kunnen zit ik ook mee maar die 15mm moet kunnen.....we zullen zien.
Vivere Incipimus Viso Abrahamo

Ruud
Honda SH300i ABS en
Hobby 2006 - FordT650 FSC Excellent Erle
max-load 4500 kg+
Walltrailer (ongeremd) max-load 750 kg
Gebruikersavatar
Speleonaut
Berichten: 49
Lid geworden op: di 01 jan 2013, 21:25
Locatie: Noord Limburg

Re: Multimedia onderweg



Bericht door Speleonaut »

:thumbup:
Ik heb de antenne vandaag binnen gekregen en gelijk op mijn DAB+ tuner in de huiskamer uit geprobeerd.
een paar jaar geleden had ik nog geen buiten-antenne en als dan 's avonds de rolluiken dicht waren bleef er weinig
van het signaal over.
Dus nu met de rolluiken dicht en de antenne op de salontafel, een even sterk signaal als met de buiten antenne op 6 meter hoogte.
Dus zo gauw de camper weer uit de winterstalling komt ga ik deze monteren en hoop nog meer plezier van DAB+ te hebben.
Gebruikersavatar
Rob Q
Berichten: 85
Lid geworden op: zo 31 mei 2015, 22:38
Locatie: Rosmalen (NB)

Re: Multimedia onderweg



Bericht door Rob Q »

Ruud,

voor de usb-aansluiting had ik in het dashboard nog een vakje vrij. Gaatje geboord en de usb-stekker ligt nu in dit vakje. Kast 2din zelf gemaakt (eerst een mal). Versie 1.0. De andere aansluitingen (tulp) en de usb komen in versie 2.0 op de plaats waar eerst de 1din radio zat. Wel een flinke kast zo op het dashboard maar geen verschil met de oude monitor van de achteruitrijcamera Qua afmetingen dan.
N.b. De antennes FM en DAB zijn gelijmd rechtsboven op de voorruit, de GPS-antenne rechtsonder. Het geheel geeft mij geen belemmeringen voor het zicht en de veiligheid. Alleen in de bebouwde kom tussen de huizen en hoogbouw valt de dab-zender weleens even weg.
MvGr.,

Rob

Pössl 2Win R Plus 2022 Citroen Jumper
Gebruikersavatar
Ruud Sint
Berichten: 140
Lid geworden op: ma 29 sep 2003, 18:59
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Multimedia onderweg



Bericht door Ruud Sint »

Bedankt voor de replay. Ik heb even gekeken bij de mogelijkheden voor 2DIN inbouw bij de Fiat Ducato en die zijn beter dan bij mijn Ford Transit. Dus echt eerst goed kijken hoe dit aan te passen voor ik ga slopen.....dat de DAB+ antenne en de FM antenne bij elkaar zitten is voor mij een pluspunt. Nu zie ik ook het voordeel van een externe antenne in plaats van de geplakte op de voorruit....we komen steeds verder dus ga vooral door met suggesties of mogelijke oplossingen plaatsen.....

@Speleonaut

Welke externe antenne heb jij ? Er zijn er diverse dus vandaar de vraag....
Vivere Incipimus Viso Abrahamo

Ruud
Honda SH300i ABS en
Hobby 2006 - FordT650 FSC Excellent Erle
max-load 4500 kg+
Walltrailer (ongeremd) max-load 750 kg
Gebruikersavatar
leontine1311
Berichten: 134
Lid geworden op: zo 07 jul 2013, 11:37

Re: Multimedia onderweg



Bericht door leontine1311 »

Aangestoken door dit draadje ben ik me ook eens gaan verdiepen hierin. Ik ben Android fan en zou dan een systeem draaiende op Android 6.0 willen om te kunnen koppelen aan mijn Android telefoon die sinds de laatste update over instant thetering beschikt. Ik zou dan de Google maps van de radio online kunnen gebruiken via mijn telefoon sim. Gezien de aanstaande goedkopere /geen buitenland data kosten lijkt me dat ideaal. Iemand hier ervaring mee. Vind diverse universele systemen die dit kunnen. Alle rond de 450 euro wel aanzienlijk maar mega functioneel en eindelijk geen losse systemen meer!

https://autowolf.nl/nl/home/614-2din-7- ... b-ram.html
Gebruikersavatar
Speleonaut
Berichten: 49
Lid geworden op: di 01 jan 2013, 21:25
Locatie: Noord Limburg

Re: Multimedia onderweg



Bericht door Speleonaut »

Hoi Ruud,
Ik heb van de week de nieuwe antenne gekocht.
Zie: https://www.bol.com/nl/p/amplified-outd ... 0040709556
Deze heb ik even getest en in de huis kamer het zelfde signaal als met mijn buiten antenne(scanner antenne op 6 meter hoogte)
Gebruikersavatar
Ruud Sint
Berichten: 140
Lid geworden op: ma 29 sep 2003, 18:59
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Multimedia onderweg



Bericht door Ruud Sint »

Bedankt voor je reactie maar naar zoiets ben ik niet op zoek. Zag wel bij BOL.com DAB+ antennes met 20db versterker liggen voor de helft van de prijs. Zit me af te vragen of dat een goede optie is...iemand ervaring ??
Vivere Incipimus Viso Abrahamo

Ruud
Honda SH300i ABS en
Hobby 2006 - FordT650 FSC Excellent Erle
max-load 4500 kg+
Walltrailer (ongeremd) max-load 750 kg
Gebruikersavatar
Fendt6801997
Berichten: 27
Lid geworden op: wo 07 sep 2016, 12:52

Re: Multimedia onderweg



Bericht door Fendt6801997 »

Ik bouw al een hele tijd radio's en multimedia systemen in. Waaronder ook in campers. Gebruik voor DAB altijd een buitenantenne van rond de 30cm dan is het ontvangst het beste. Op dit moment ben ik zelf bezig met een alpine 8" multimedia Center hierin zit alles wat je wenst. Ik ben bezig om hier ook nog een Kodi box op te monteren. Kortom mocht je vragen hebben betreffende radio / multimedia. Stel deze gerust.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Chateau
Berichten: 223
Lid geworden op: vr 22 aug 2014, 11:39
Locatie: Regio Amsterdam

Re: Multimedia onderweg



Bericht door Chateau »

Zijn er hier mensen die deze antenne ook gebruiken voor de TV en hoe bevalt deze? Ervaringen?

Ik realiseer me dat ik in de binnenlanden van Frankrijk of Spanje de ontvangst slecht kan zijn en dat ik er alleen free to air zenders kan binnen halen.

Groet en dank,
Hans
Groet, Hans

LMC Cruiser SL T672G (2015/2016)
Plaats reactie