videocursus 'toeren met de TomTom'

Alles over navigatiesystemen, computer,
internet onderweg, mobiele telefonie en software.
Gebruikersavatar
MrGPS
Berichten: 406
Lid geworden op: di 04 feb 2014, 11:23

videocursus 'toeren met de TomTom'



Bericht door MrGPS »

Ook met de camper kan het erg euk zijn je routes voor te bereiden op de computer. Om op die manier onderweg de mooie wegen te vinden, maar dan liefst zonder dat je op ál te smalle wegen terecht komt.

Bij Garmin is de mogelijkheid om dat te doen al langer bekend, maar ook met een recente TomTom is dat prima mogelijk.

Er zijn allerlei programma's waarmee dat mogelijk is, maar het kan een heel gepuzzel zijn om daaruit te komen en alle mogelijkheden te gebruiken.

Daarom heb ik een videocursus ontwikkeld, speciaal gericht op de TomTom gebruiker. In die cursus laat ik de verschillende programma's zien en demonstreer 'live' hoe het allemaal werkt. Hoe je bijvoorbeeld de computer automatisch de mooie wegen kunt laten vinden, maar bijvoorbeeld ook hoe je eenvoudig met behulp van streetview stukje voor stukje de kwaliteit van je route kunt beoordelen. En uiteraard hoe je die route in je toestel zet en activeert.

Leuk om tijdens de wintermaanden je zomervakantie alvast voor te bereiden, maar ook bruikbaar om 'onder de luifel met een glas wijn' de etappe van de volgende dag te plannen.

Voor meer info:

Zie https://www.mrgps.nl/videocursus-toeren ... schikbaar/ en
https://www.mrgps.nl/gps/toeren-met-je-tomtom/
Laatst gewijzigd door MrGPS op do 02 feb 2017, 13:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8342
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: videocursus 'toeren met de TomTom'



Bericht door EasyBee »

Aangezien de camper en caravan TT Golive 1005 niet in die rij staat, haak ik af.
Gezien het feit dat die 1005 het niet kan, hoef je je misschien minder te verbazen.
Ik vind dat een groot manco van de 1005. Leuk apparaat, nuttige functies, maar routes plannen :eh: :wtf: :thumbdown:
Dan val ik terug op mijn oude trouwe Zumo 550. :wave:
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8223
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: videocursus 'toeren met de TomTom'



Bericht door hurktoilet »

Genoemde apparaten ken ik niet (heb een garmin), maar om mijn mooie routes te plannen gebruik ik toch altijd mij papieren Michelin-atlas. Schermpje van een gps is mij veel te beperkt en ik blader liever dan dat ik scroll. Mij garmin gebruik ik dan weer wel om te zorgen dat ik weet waar ik ben, want al dwalend verlies ik dat wel eens uit het oog. Als ik iets moois zie, draai ik zo maar een andere kant op...
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Toedeledoki

Re: videocursus 'toeren met de TomTom'



Bericht door Toedeledoki »

Wij gebruiken ook nog veel de Michelin kaarten en atlas. Paar via punten op de "groene" weggetjes en daar gaat ie.

Met een 7" scherm is routeplanning op het toestel zelf heel goed mogelijk. Voor het overzicht heb ik er wel het liefst een papieren kaart naast liggen.

Alle IGO en IGO gebaseerde toestellen zijn overigens ook prima geschikt om routes in te voeren (zelf gemaakt of gedownload) en te rijden. IGO toestellen zijn de goedkope Chinese dingen, de Becker toestellen en de zgn. speciale Campernavigaties via Marktlpaats.

Mr GPS heeft gelijk: Het is zonde om de navigatie alleen maar van A naar B te laten berekenen. Zeker op langere trajecten mis je dan veel leuks!!!

Qua My Route App...er komen toestellen aan die niet meer op Windows CE maar op Android draaien. Dan wordt dit ineens wel heel interessant. (Uiteraard is met een Android tablet nu ook al veel mogelijk).
Gebruikersavatar
MrGPS
Berichten: 406
Lid geworden op: di 04 feb 2014, 11:23

Re: videocursus 'toeren met de TomTom'



Bericht door MrGPS »

paul snip schreef:Wij gebruiken ook nog veel de Michelin kaarten en atlas. Paar via punten op de "groene" weggetjes en daar gaat ie.
Yep: ook dat is een prima methode. In dat kader:
En van de zaken die ik in de cursus laat zien is MyRouteapp Gold. Daarinmaak je bijvoorbeeld eerst een route over wegen die tomtom automatisch als mooi aanduidt, maar vervolgens schakel je de 'viamichelin' kaartlayer in en zie je diezelfde groene wegen; zodat je kunt controleren of je die al volgt danwel dat je enkele viapunten wilt toevoegen.

Het voordeel ten opzichte van de papieren michelin is enerzijds dat de 'groene wegen' veelal toch een wat beperkte dekking kennen; anderzijds dat je je voor het volgen van die mooie route gewoon kunt laten leiden door je navigatiesysteem.
paul snip schreef: Qua My Route App...er komen toestellen aan die niet meer op Windows CE maar op Android draaien.
Yep, dat maakt het ook mogelijk om op de 'chinese devices' in plaats van met IGO bijvoorbeeld met TomTom Go te werken.

Maar dat laatste kan ook gewoon op de smartphone. Het plannen van een route hoeft dan niet op dat kleine schermpje maar doe je gewoon op de laptop of tablet. En die route stuur je dan vervolgens, zonder enig kabeltje, door naar je telefoon. Het enige dat je daarvoor wél nodig hebt is internetverbinding.
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31822
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: videocursus 'toeren met de TomTom'



Bericht door Bob Diesel »

C'est le ton qui fait la musique :thumbup:
Ziet er anders uit zo :wink:

Ik rommel graag met TT ,maar rijd altijd zonder route,s
wijk ook nooit ergens van af :roll:
omdat we nooit weten wat we exact gaan doen
de richting is bekend ,maar hoe, weten we pas achter het stuur
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Toedeledoki

Re: videocursus 'toeren met de TomTom'



Bericht door Toedeledoki »

Precies Bob!

Vandaar dat een complete vakantie van tevoren uitstippelen ook niet werkt voor mij. Het wordt dan een geplande expeditie.

Op de een of andere manier kan ik op de Michelin kaart altijd redelijk goed zien/inschatten waar het mooi is. Ik hoef niet persé over alle groene weggetjes. Maar liggen er veel in een gebied dan is het er vast mooi.

Dus 's avonds even de kaart op tafel en in ieder geval de richting voor de volgende dag bepalen. Dat bevalt mij het beste. Aantal via punten en de Becker instellen op "Economische route". Is nog geen 5 minuten werk en je rijdt super relaxed (ongeveer) daar langs waar je bedacht had.

My Route App etc is voor mij vooral interessant omdat wij ook wel toertochten met de quad rijden. Die plan ik wel uitgebreider van tevoren. Vandaar dat ik wel wat voel voor een android GPS. Met je telefoon als mobiele hotspot. Je kunt dan routes van internet halen en delen. Een alles in 1 oplossing dus.
Tomtom Go schijnt ook een soort "kronkelwegen" functie te hebben. En de verkeersinformatie (via internet) is ook erg goed.
De enige reden om niet de smartphone gewoon op het stuur te klemmen is voor mij nog steeds dat ik bang ben dat het toestel stuk gaat of kwijt raakt. Dan ben je niet alleen je navi kwijt, maar ook heel veel andere dingen (vakantiefoto's, je internet verbinding, je contacten...oh ja en je kunt natuurlijk niet meer bellen...). Een 2e waterdichte smartphone of tablet met kloon-sim is uiteraard ook een optie.

Het zou mij niet verbazen als meer leveranciers van de teruglopende navigatiekastjes markt ook met soortgelijke apps gaan komen. Garmin GO, Becker GO en IGO (bestaat al in een Android versie).

Ik heb net een nieuwe originele (legale :clap: ) Becker voor de camper gekocht. Dat bevalt uitstekend. Maar misschien tzt toch gewoon een tablet op het dashboard? Campercontact erop. Goede navigatie app erop. TV-kijk app van Ziggo hebben we al(werkt helaas niet in het buitenland zegt men). Nu de data bundels allemaal onbeperkt gaan worden gaat er een wereld voor je open...
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80278
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: videocursus 'toeren met de TomTom'



Bericht door Dafluc »

Ik ben misschien ouderwets, maar kreeg een mail van TT met een mooi aanbod. Zoals waarschijnlijk elke klant. De 5200 met korting. Denk dat het voor die prijs een mooi ding is.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31822
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: videocursus 'toeren met de TomTom'



Bericht door Bob Diesel »

Ze komen die dingen niet kwijt :wink:
ik mocht er ook 1 kopen :shh:

Om dat ze mijn One-XL niet meer ondersteunde
en ik dus waarschijnlijk de weg kwijt raak :mrgreen:
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Toedeledoki

Re: videocursus 'toeren met de TomTom'



Bericht door Toedeledoki »

De markt voor navigatiekastjes loopt inderdaad behoorlijk terug...

https://www.nrc.nl/nieuws/2016/12/02/ti ... m-a1534815
Gebruikersavatar
MrGPS
Berichten: 406
Lid geworden op: di 04 feb 2014, 11:23

Re: videocursus 'toeren met de TomTom'



Bericht door MrGPS »

paul snip schreef:
Tomtom Go schijnt ook een soort "kronkelwegen" functie te hebben.
Klopt; althans de android versie. In de TT rider is die functie nog wat uitgebreider met drie 'levels' qua bochten en hoogteverschillen. Als je kijkt op mydrive.tomtom.com kun je het effect daarvan (via 'spannende route') zelf uitproberen.

En uiteraard: routeplanning kan op vele manieren. Maar er geldt ook een beetje voor 'wat je niet kent kun je niet missen'. Ik zal kijken of ik ergens komende weken een apart video'tje kan maken om dat te illustreren; spreekt meer dan duizend woorden.

Maarrr.. als je dan vervolgens inderdaad op die manier een route op je computer voorbereid wil je dat die ook intact overkomt in je toestel. En dan ga je merken dat je bij IGO tegen beperkingen aanloopt. Die zijn dan wel weer oplosbaar, maar het werken met een track is dan toch weer een stuk makkelijker.

En dat laatste werkt dan weer heel soepel met de TT app, die functioneel feitelijk hetzelfde is als het 'dedicated device'.

Qua TT 5200 da's eigenlijk hetelfde apparaa als de, 100 euro goedkopere, 5. Enige verschil is dat de 5200 een ingebouwde SIM heeft waardoor je niet hoeft te koppelen aan je telefoon. Nu de roaming gaat verdwijnen is het financieel voordeel daarvan beperkt; het gaat bij die extra 0 vooral om het gemak dat je altijd automatisch 'connected' bent.
Maarrrr... met de TT Go app op je telefoon is dat (uiteraard) ook het geval en heb je dezelfde (zeer goede) verkeersinfo beschikbaar.

Juist daarom is het niet vreemd dat de markt van die 'dedicated devices' snel krimpt.
Antje
Berichten: 5782
Lid geworden op: za 17 mei 2003, 16:00
Locatie: Noord-Holland

Re: videocursus 'toeren met de TomTom'



Bericht door Antje »

Camperen is heel iets anders dan een tour met de motor rijden.

Stel ik steek tijd in een route maken, zie onderweg iets(leuke markt o.i.d.) dan begint het gecorrigeer van een dame/heer dat we om 'zo mogelijk omkeren' wordt iedere zijweg herhaald.

Dan gaan we van de route af en zoeken, marktje kost tijd, we een cp in de omgeving. Dan de volgende dag verder en moeten we dus eerst naar het punt wat we ingeprogrammeerd hebben, staan dus heel vroeg aan de kant.

Zonde van de tijd dus.

Wij gaan richting zeg maar zuid of oost op de kaart, willen we ergens een markt of museum bezoeke dan mag tt vertellen waar dat is, tt mag ons ook weer die stad uit helpen.
Willen we aan de kant dan even kijken waar dat dan mag, tt weer aan en we bereiken ons doel.
Als tt ons de weg mag wijzen dan gaat het geluid uit, kijken op het scherm en kaart/borden of we goed gaan, doen we dat niet dan kan er een zeer onlogische route voor de dag komen!

Attent van je om ons te wijzen dat een route gepland kan worden met tt, voor ons werkt/voelt het als 'moeten'.
Een vlinder telt geen maanden doch momenten en heeft tijd genoeg!


Er zijn momenten waarop zelfs een muis verandert in een tijger!
Gebruikersavatar
alkyone
Berichten: 346
Lid geworden op: za 30 nov 2013, 23:38
Locatie: Alkmaar / Kralendijk

Re: videocursus 'toeren met de TomTom'



Bericht door alkyone »

Camperen is heel iets anders dan een tour met de motor rijden.
Bij deze stelling sluit ik mij niet geheel aan.
Ik maak route's voor de motor en die gaan meestal van A naar A.
Voor de camper heb ik ook routes gemaakt en die gaan van A naar B.
Beide gaan dan over vooraf geplande wegen.
Wat ik met de camper dan niet doe is ver van de geprogrammeerde rote afwijken.

Overigens werk ik niet met TT maar met een Garmin Zumo 660 op de motor en een camper 760 in de camper.
routes maken die ik met Basecamp
Gebruikersavatar
KTManiac
Berichten: 3210
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 16:04
Locatie: Made

Re: videocursus 'toeren met de TomTom'



Bericht door KTManiac »

Antje schreef: Attent van je om ons te wijzen dat een route gepland kan worden met tt, voor ons werkt/voelt het als 'moeten'.
Ik begrijp wat je bedoelt maar dan laat je je toch echt teveel beinvloeden door iets wat niks meer of minder is dan een hulpmiddeltje.
Ik heb me echt nog nooit verplicht gevoeld rechtsaf te gaan als m'n Garmin zegt "rechtsaf slaan"... Zeker niet als ik met de motor ben en ik rechtdoor een paar enorm lekkere bochten aan zie komen. :-B

Maar goed, on-topic:
Ik maak zowel voor motor- als camperreizen routes in Basecamp en heb enorm veel geleerd door YouTube filmpjes van MrGPS te kijken en door gewoon zelf aan de slag te gaan. Ik denk dus dat zo'n cursus zeker de moeite waard is! :thumbup:
Maar ik beschouw een gemaakte route zeker niet als 'dwingend', of 'verplicht te volgen'. Ben allesbehalve het type wat z'n vakantie vooraf helemaal gepland moet hebben maar ik wil wel graag een beetje een plan voor de te volgen route hebben en punten waar ik beslist langs wil.

Met de motor rij ik volledig op de Zumo 550 als ik een route maak, ben met de motor een 'sportieve' rijder die daarbij alleen maar op zoek is naar leuke stuurwegen en alles daar omheen is maar décor.
Met de camper is 't totaal anders, daarbij heb ik alle oog voor de omgeving maar wil dan ook graag weten waar ik ben en wat er allemaal in de buurt is. Dus naast de Zumo ook altijd een kaart bij me waar ik (bij langere reizen) op aangeef wat zo ongeveer m'n route is. Heel vaak wijk ik dan een stuk van m'n vooraf gemaakte route af omdat ik dan op de kaart ergens een meertje of leuk weggetje zie waar ik langs wil.
Herberekenen op de Zumo uit, en even later door uit te zoomen probleemloos de eerder geplande route weer oppakken of eventueel direct naar een verderop gelegen waypoint rijden. :thumbup:

Kortom, ieder z'n voorkeur maar ik kan iedereen aanraden eens een mooie route vooraf op de PC te maken en wat stukken vooraf te bekijken met Google Earth of Streetview. Voorpret is ook leuk! :D

Als dat allemaal nieuw voor je is kan zo'n cursus enorm helpen.
Plaats reactie