TomTom Camper&Caravan-versie

Alles over navigatiesystemen, computer,
internet onderweg, mobiele telefonie en software.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Don Esteban
Berichten: 1057
Lid geworden op: ma 23 nov 2015, 17:52
Locatie: Limburg / Costa Brava

TomTom Camper&Caravan-versie



Bericht door Don Esteban »

Marja-h laat in een andere draad weten dat ze beschikt over een TomTom met de Camper&Caravan versie. Dat herinnerde mij aan het volgende:
Ook wij hebben een TomTom (de Live 1005) met de Camper&Caravan versie. Hoe zijn de ervaringen van de camperaars die er ook een hebben? Ik ben er eerlijk gezegd helemaal niet tevreden over. Ik heb een goed vergelijk met de normale Europa versie omdat ik in de Live 1005 een mini sd-kaartje heb zitten met daarop de gewone Europa-versie en ik kan switchen tussen de twee versies.

1. Ten eerste ervaar ik dat de Camperversie mij vaak onnodig omwegen laat rijden. Ik heb het dan over trajecten vlak bij huis die ik goed ken.
2. In de camperversie vul je bij 'Instellingen' bepaalde specificaties van je camper in om onderweg niet voor verrassingen te komen staan. Daar koop je tenslotte die versie voor! Hoogte camper 3.10 meter ingevuld dus als je voor een tunnel komt te staan van 2 meter 50 hoog dient de TomTom een waarschuwingsignaal af te geven. Nou... vergeet het maar.
3. Doodlopende weg? Ja, dat werkt. Piep piep piep... maar in Frankrijk departement de Lot werd ik doodlustig een weg ingestuurd die al vrij snel zó smal was dat een tegemoetkomende fietser moest afstappen. Rechts van ons keek je de diepte in waar 100 meter lager de Lot stroomde.... Deze (slinger)weg duurde 5 km en als we tegemoetkomend verkeer hadden gehad, zou het een ZEER DIK probleem hebben opgeleverd. Wonder boven wonder is het bij die fietser gebleven. Ik heb nou nóg nachtmerries van die weg.

Dus nogmaals, hoe zijn de ervaringen van anderen met de Camper&Caravan-versie?
Vriendelijke groet, Don
Knaus SKY I 700 LX
Afbeelding
Bohemia
Berichten: 350
Lid geworden op: zo 02 feb 2014, 20:09

Re: TomTom Camper&Caravan-versie



Bericht door Bohemia »

Vele duizenden km met gewone navigatie gereden en maar één keer voor een te laag tunneltje gestaan...

Is die speciale camper en caravan versie niet toch vooral voor caravans, trajecten waar je die niet mag trekken etc.?
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: TomTom Camper&Caravan-versie



Bericht door 't Busje »

Wij waren ook niet kapot van de TT Camper & Caravan. TT heeft een voorkeur voor grote wegen (rode wegen op een gewone kaart) en laat je daar kilometers voor omrijden. Je kunt daar iets aan doen door bij de voertuiggegevens de maximumsnelheid lager te zetten, bijvoorbeeld op 80 km/u. Dan loont het niet meer om om te rijden over wegen waar je 100 of harder mag rijden.
Voordat onze TT in Italië gestolen werd, heb ik gelijk met de TT mijn telefoon met Here WeGo gebruikt. Als de route van Here WeGo afweek van de TT, zag je op de TT de afstand en de tijd tot de bestemming terugspringen. Op het laatst gebruikte ik de TT alleen nog als waarschuwing voor de lage en/of te smalle wegen. Uiteindelijk werd het alleen Here WeGo en daarmee zijn we niet voor (onaangename) verrassingen komen te staan, maar hebben wel over leuke routes gereden.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
Rijhuis
Berichten: 135
Lid geworden op: ma 14 okt 2013, 22:37
Locatie: Peer (België)

Re: TomTom Camper&Caravan-versie



Bericht door Rijhuis »

Wij rijden nu 3 jaar met TT Camper & Caravan en over 't algemeen zijn we er tevreden over. De service TT Traffic heeft ons al enkele keren (lange) files helpen ontwijken maar we zijn ook al een paar keer naar een verkeerd adres gestuurd. O.a. het adres van "Village Gaulois" in Pleumeur-Bodou was compleet fout. Je moet met die dingen ook wakker blijven : eens wilde TT mij 15 km laten omrijden naar een camperparking in Vienne. Bleek dat vlak bij de parking een weg verboden was voor + 3,5 ton en ik had 3,5 ton ingesteld als gewicht van ons rijhuis... Dus TT had gelijk.
In 't verleden heb ik nog GPS gehad van Blaupunkt (zeer goed), Ford (origineel ingebouwd, waardeloos) en nu TomTom in de auto (origineel ingebouwd in Renault), als App in de smartphone en in de camper, niet slecht. Met Garmin kan ik niet vergelijken. Die zou ook goed zijn.
Wat ik bij TomTom vervelend vind is dat je voor updates van verschillende toestellen ook verschillende accounts nodig hebt en dat is soms erg verwarrend.
De helft van de mensen is slimmer dan gemiddeld, de andere helft is dommer.
Gebruikersavatar
Don Esteban
Berichten: 1057
Lid geworden op: ma 23 nov 2015, 17:52
Locatie: Limburg / Costa Brava

Re: TomTom Camper&Caravan-versie



Bericht door Don Esteban »

Je kunt daar iets aan doen door bij de voertuiggegevens de maximumsnelheid lager te zetten, bijvoorbeeld op 80 km/u. Dan loont het niet meer om om te rijden over wegen waar je 100 of harder mag rijden.
Hmm, lijkt me een nuttige tip. Ik ga het uitproberen. Bedankt voor de reacties. :cheers:
Vriendelijke groet, Don
Knaus SKY I 700 LX
Afbeelding
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8343
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: TomTom Camper&Caravan-versie



Bericht door EasyBee »

Don Esteban schreef: 1. Ten eerste ervaar ik dat de Camperversie mij vaak onnodig omwegen laat rijden. Ik heb het dan over trajecten vlak bij huis die ik goed ken.
2. In de camperversie vul je bij 'Instellingen' bepaalde specificaties van je camper in om onderweg niet voor verrassingen te komen staan. Daar koop je tenslotte die versie voor! Hoogte camper 3.10 meter ingevuld dus als je voor een tunnel komt te staan van 2 meter 50 hoog dient de TomTom een waarschuwingsignaal af te geven. Nou... vergeet het maar.
3. Doodlopende weg? Ja, dat werkt. Piep piep piep... maar in Frankrijk departement de Lot werd ik doodlustig een weg ingestuurd die al vrij snel zó smal was dat een tegemoetkomende fietser moest afstappen.
Wij hebben hem ook en gebruiken hem zowel voor de auto als voor de camper. Je kunt makkelijk switchen van profiel.
ad 1. Ik heb wel degelijk gemerkt dat hij bij ons in de buurt verschil maakt tussen de camper en de auto. Hij laat de smalle wegen dan liggen en laat je omrijden.
ad 2. Als het goed is stuurt hij je de weg met die lage brug niet in en laat je van te voren omrijden. Het is dus niet zo dat hij bij die te lage brug gaat waarschuwen. Je moet zelf naar buiten kijken. Ik had vorig jaar in Italië de TT op autoprofiel staan (per ongeluk) en we stonden dus voor een te lage tunnel. Ik mopperen en toen zag ik het probleem. Terug naar het begin van de weg (32 kilometer terug, :shifty: ) en vervolgens opnieuw de route laten bepalen met camper profiel. TT wilde wel een andere route voor de camper.
ad 3. Maar het was geen doodlopende weg, dus .... Heb je wel de breedte op 2.40 staan (ivm de spiegels)? Dan zou hij die weg niet mogen nemen. Maar ja, ze weten bij de route afdeling ook niet alles van alle wegen.

Al met al zijn we redelijk tevreden met de TT Golive 1005 en ik kocht hem uit een failliete boedel nog helemaal nieuw in de verpakking voor een prikkie. ::)
Je moet er een beetje mee spelen. Zet de snelheden op snelwegen etc niet te hoog. Zet tolwegen en snelwegen vermijden aan en je rijdt echt wel over binnenwegen. Vorig jaar bijna 10.000 km en toch wel (op eigen initiatief ivm even haast) bijna 100 km snelweg.

Maar ik heb voor de motor ook een Zumo 550 en die hebben we ook altijd bij ons. Die laat ik af en toe ook de route bepalen en vergelijk dan wat TT wil en wat de motornavigatie wil. Zit dan niet eens zo veel verschil in. En zie Zumo staat echt ingesteld op secundaire wegen en zeker geen snelwegen.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Bohemia
Berichten: 350
Lid geworden op: zo 02 feb 2014, 20:09

Re: TomTom Camper&Caravan-versie



Bericht door Bohemia »

Don Esteban schreef:
Je kunt daar iets aan doen door bij de voertuiggegevens de maximumsnelheid lager te zetten, bijvoorbeeld op 80 km/u. Dan loont het niet meer om om te rijden over wegen waar je 100 of harder mag rijden.
Hmm, lijkt me een nuttige tip. Ik ga het uitproberen. Bedankt voor de reacties. :cheers:
Naar mijn idee doet Garmin dit automatische op basis van je rijgedrag, kan dat kloppen?
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9028
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: TomTom Camper&Caravan-versie



Bericht door gjvonk »

Wij hebben nu de TT 1005 Camper en Caravan met live services een jaar of 5. We verlengen ieder jaar het live abonnement, kopen braaf iedere jaar een nieuw kaart abonnement en zijn steeds minder tevreden:
- de TT lijkt wel gesponsord: stuurt ons door stadskernen en langs winkelcentra waar we niet om vragen of juist omgekeerd
- de file ontwijk patronen (live service) in met name Spanje en Oostenrijk levert steeds vaker een d-tour van de snelweg af om er bij de volgende oprit weer achteraan dezelfde file aan te sluiten
- hij wordt steeds trager en is nu steeds vaker te laat met aanwijzingen, met name in steden
- de updates zijn steeds vaker niet 'up to date'
- als we zelf besluiten om een stuk van de route anders te rijden (vanwege aanwijzingen op verkeersborden b.v.) blijft de TT ons hardnekkig terug sturen naar zijn eigen route, zelfs al betekend dat 30 km terug rijden...
- de aanwijzing waar een cp zou moeten zijn en het laatste stukje ernaar toe is soms echt beduidend anders in de werkelijkheid
- de informatie over cp's lijkt niet geupdate te worden
- er is geen nieuwe camper en caravan navi meer te koop van Tom Tom.

In een ander draadje heb ik al naar ervaringen met navi apps op Android en Apple gevraagd... dat gaat nog voor de zomer gebeuren.
Buscamper fan
Gebruikersavatar
MrGPS
Berichten: 406
Lid geworden op: di 04 feb 2014, 11:23

Re: TomTom Camper&Caravan-versie



Bericht door MrGPS »

Bohemia schreef: Naar mijn idee doet Garmin dit automatische op basis van je rijgedrag, kan dat kloppen?
Ja en nee. Wat de Garmin in principe kan is dat hij kijkt naar hoe snel je rijdt op verschillende 'roadclasses'. Als jij over de snelweg altijd gemiddeld langzamer dan 'normaal' rijdt dan zal de snelweg gaandeweg als minder efficiënt ervaren worden. Omgekeerd: rij je altijd plankgas door de bebouwde kom dan zullen die wegen gaandeweg meer gekozen worden ;)

Bij één specifiek toestel in het verleden was er een 'geheime toetsencombinatie' om de geconstateerde gemiddelde snelheid per roadclass in beeld te brengen. Maar verder is het héél lastig om dit met zekerheid vast te stellen. Daardoor weet ik ook niet 100% zeker of dit nog steeds gebeurt.
gjvonk schreef: - de TT lijkt wel gesponsord: stuurt ons door stadskernen en langs winkelcentra waar we niet om vragen of juist omgekeerd
Misschien doet de TT net zoiets als bovenstaand ;)

Zonder gekheid: als je van Amsterdam naar Enschede wilt ga je via Amersfoort; zonder dat je daarom gevraagd hebt... Zo ook met binnendoor routes. Het is wel eens aardig om zo'n route via https://mydrive.tomtom.com/ eens te bekijken en ook te vergelijken met alternatieven. Dan zul je zien dat soms de verschillende tussen bijv een rondweg en 'dwars door de kern' zo klein zijn dat de kern toch sneller kan zijn. Situaties als deze zul je echter vooral tegenkomen bij instelling op kortste route.
gjvonk schreef:- de file ontwijk patronen (live service) in met name Spanje en Oostenrijk levert steeds vaker een d-tour van de snelweg af om er bij de volgende oprit weer achteraan dezelfde file aan te sluiten
Da's normaal. Het kan goed zijn dat je dan in de staart van de file terecht komt en dat het gewoon sneller is daar maar even geduld te hebben dan een alternatief buitenom te volgen.

Ik had zelf afgelopen week op de A1 van Amersterdam naar Amersfoort precies zo'n effect: stukje bebouwde kom, terwijl ik soms op afstand de stilstaande file kon zien staan. Paar honderd meter nadat ik weer op de weg kwam reed alles weer. Waren twee auto's door de galdheid van het talud afgevlogen. Met een stukje bebouwde kom zo 10 kilometer (aldus de radio) file kunnen vermijden.

Maaaarrrr: daarbij reed ik wel met de Go5100 met digitale verkeerinformatie. Ik vermoed dat jij nog met TMC zult rijden en die verkeersinfo is vele malen minder goed dan de actuele techniek (die echt verbluffend goed is).
gjvonk schreef:- hij wordt steeds trager en is nu steeds vaker te laat met aanwijzingen, met name in steden
Ik denk dat dat eerder gevoelsmatig is; bijvoorbeeld omdat je merkt dat je telefoon sneller reageert dan de TT. Maar vermoedelijk is die telefoon ook nieuwer en heeft dus een snellere processor.
Zit hier nu net zelf een 5100 te vergelijken met een 5200 en ook daar zie je dat verschil: de 5100 is best prima maar de 5200 reageert duidelijk sneller en dat is toch wel erg prettig.
gjvonk schreef:- de updates zijn steeds vaker niet 'up to date'
In algemene zin is dat beslist niet waar: de snelheid van het kaartupdateproces is de afgelopen jaren behoorlijk verhoogd en hetzelfde geldt voor de updatefrequentie. Maar 100% actueel zal een kaart nooit zijn, en als je nu net rijdt in een regio waar recent een hoop veranderd is dan valt dat extra op.
gjvonk schreef:- als we zelf besluiten om een stuk van de route anders te rijden (vanwege aanwijzingen op verkeersborden b.v.) blijft de TT ons hardnekkig terug sturen naar zijn eigen route, zelfs al betekend dat 30 km terug rijden...
Dat gebeurt alleen als je werkt met (zelfgemaakte) viapunten in een route cq met een geladen ITN bestand. En is inderdaad knap irritant. Als het goed is kun je daarbij wel kiezen voor 'skip via' overigens. Gaat het om een zelfontworpen route: de nieuwe toestellen werken naast ITN ook met gpx en dat heeft dit probleem niet.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9028
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: TomTom Camper&Caravan-versie



Bericht door gjvonk »

@MrGPS: nee we rijden met verkeersinfo via live services, de file info en de route alternatieven worden volgens mij aangeleverd via live services....
Buscamper fan
Gebruikersavatar
MrGPS
Berichten: 406
Lid geworden op: di 04 feb 2014, 11:23

Re: TomTom Camper&Caravan-versie



Bericht door MrGPS »

gjvonk schreef:@MrGPS: nee we rijden met verkeersinfo via live services, de file info en de route alternatieven worden volgens mij aangeleverd via live services....
Ah, I see. Had niet goed gelezen. Ik veronderstelde even TMC juist omdat eigenlijk iedereen die ik erover hoor (inclusief mezelf) juist erg tevreden is met die verkeersinfo.

In mijn toelichting maakte ik overigens ook een vergissing: waar ik het heb over de staart van de file bedoelde ik uiteraard de kop.
Maw: een file is bijv 10 km. Vlak voor de file is er een afslag, 8 km later nog een, vervolgens pas 15 km verderop. In die situatie is het logisch dat je bij die tweede oprit de snelweg weer opgestuurd wordt. Eventueel kun je echter zelfs dat stuk handmatig vermijden.
Plaats reactie