GPS vraagje

Alles over navigatiesystemen, computer,
internet onderweg, mobiele telefonie en software.
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: GPS vraagje



Bericht door gsm »

De track en trace zit aangesloten en werkt goed en het relais kan ik met de telefoon bedienen maar nu moet ik de brandstofpomp onderbreken en aansluiten op het relais
Kan ik de draden die op de tank zitten gebruiken ? Dus de 2 linker draden ?
De rechter 2 zijn van de brandstofmeter en volgens mij de 2 linker van de dieselpomp
De foto en meer info komt uit mijn ombouwtopic viewtopic.php?f=7&t=8458214&start=56
Bijlagen
IMG_1494.JPG
IMG_1494.JPG (112.83 KiB) 1536 keer bekeken
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: GPS vraagje



Bericht door travelscout »

Heee, leuk om te lezen dat het gelukt is!!

Die relais functie kun je inderdaad voor van alles en nog wat gebruiken.
Zoals voor een brandstofopvoerpomp (zoals ik het begrijp,echter rechts of nrs 3 en 4 op die foto - even nameten!).
Maar pas wel op, als je die één keer onderbreekt is het wellicht noodzakelijk de boel eerst weer te ontluchten voordat je ooit weer kunt starten!

Volgens mij was het de bedoeling het relais contact in de stroomvoorziening van de injectiepomp op te nemen.
Wel oppassen omdat de startonderbreking en alarmsystemen, ook al in datzelfde circuit zitten.
Er bestaat vooral een risico dat het relais contact de betrouwbaarheid van die startonderbreker beinvloed.
In het uiterste geval kun je dan dus ook zelf niet starten....
Paul.
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: GPS vraagje



Bericht door gsm »

Ik dacht de brandstofpomp op het relais aan te sluiten zodat als ik het relais verbreekt dan stopt ook de brandstof en rijd die dus niet meer en omdat de aansluiting zoals op de foto een meter van het relais af zit maar als je een betere en veiliger manier heb dan hoor ik dat graag.
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: GPS vraagje



Bericht door travelscout »

Beter, veiliger? Is allemaal betrekkelijk.
Naarmate je het ingewikkelder maakt wordt de kans op diefstal kleiner en de kans op storingen groter.
Als je hem in serie zet met het hoofdcontact van het contactslot maak je alleen een extra aan/uit schakelaar.
Paul.
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: GPS vraagje



Bericht door gsm »

Ik ben het volledig met je eens, hoe ingewikkelde hoe kwetsbaarder dus simpel en effectief is mijn voorkeur
In serie met het contactslot is en goede tip.
Nu even uitzoeken hoe en welke draad is daarvoor moet pakken en waar die gemakkelijk te vinden is.
Moet wel een draad zijn die het geheel ook nadat die gestart is onderbreekt dus is die gestolen en rijd die ergens dan moet die alsnog stil gezet kunnen worden.
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: GPS vraagje



Bericht door travelscout »

Bij die digitale technieken vermoed ik dat sommige onderdelen nog min of meer actief zijn.
In een soort hibernate- of slaap modus (immers: enige tijd los nemen van een accu-pool geeft vaak een reset aan de ECU).
Met name onderbrekingen in circuits met een canbus systeem, kan dus soms gevolgen hebben voor iets dat je nooit zou verwachten.
Ik wil daarmee niet zeggen dat een schakelcontact in een circuit van een brandstof opvoerpomp, een verkeerd idee is.
Misschien juist wel slim. Zelf probeer ik zulke dingen in ieder geval allemaal eerst heel goed uit.

Oh ja, wantrouwend als ik ben zou ik zelf zulke ideetjes niet snel erg gedetailleerd delen....
Moet wel een draad zijn die het geheel ook nadat die gestart is onderbreekt dus is die gestolen en rijd die ergens dan moet die alsnog stil gezet kunnen worden.
Ook moet die draad niet al te makkelijk te vinden zijn.
Maar ook hier bedenk, dat de tracker een vrij korte autonomie heeft (vrij kleine eigen accu).
Dus als je de voeding van de tracker ook uitschakelt, duurt het niet lang meer voordat hij niets meer doet:
Geen GPS-info, geen SMS-bediening meer etc.
Paul.
Gebruikersavatar
Kees_S
Berichten: 632
Lid geworden op: vr 05 aug 2011, 8:21
Locatie: Landgraaf (Z-L)

Re: GPS vraagje



Bericht door Kees_S »

travelscout schreef: Ook moet die draad niet al te makkelijk te vinden zijn.
Maar ook hier bedenk, dat de tracker een vrij korte autonomie heeft (vrij kleine eigen accu).
Dus als je de voeding van de tracker ook uitschakelt, duurt het niet lang meer voordat hij niets meer doet:
Geen GPS-info, geen SMS-bediening meer etc.
Dit is inderdaad het zwakste punt in het geheel. Ze mogen dus geen weet hebben van een mogelijk aanwezige GPS-tracker en dus ook niet op zoek gaan naar iets om deze te kunnen uitschakelen. Ik denk dat ik daarin aardig geslaagd ben met een plek die met het oog zonder hulpmiddelen niet te zien is.
Dethleffs Magic Edition T4-EB & Fiat Ducato 180 Pk Automaat 5-2015 (MTM: 4.000 kg), ingevoerd met hulp van www.sfa-parkstad.nl voor 80 euro.
Afbeelding
Solo: Volvo XC60 T6 Polar+ Geartronic 7-2017
Afbeelding
Solo Ex: Volvo V70 T5 R-Design PowerShift 5-2012
Afbeelding
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: GPS vraagje



Bericht door travelscout »

Het zwakste punt van een tracker? Is een dief die een GSM-jammer gebruikt (zie een paar pagina´s terug).
Als je hem echter zo in stelt dat de brandstof toevoer onderbroken is als de tracker actief is, kan de auto als geheel toch echt niet zo maar mee met de dief. Immers: pas als de tracker gedeactiveerd is, kun je dan de motor starten.
Die dief zal dan moeten gaan zoeken in de bedrading. Inbraak-alarmering per sms heeft dan echter inderdaad, weinig zin.
Omdat je door de GSM-jammer, die meldingen niet zult ontvangen.
Het is en blijft allemaal maar betrekkelijk:
Als je het een dief moeilijker maakt dan wordt het voor jezelf ook weer moeilijker.

Overigens, als je niets aan de standaard software instellingen veranderd hebt, krijg je een sms: "low voltage alert", als die autonomie van de tracker teneinde loopt. Let wel op de juiste stand van het schuifschakelaartje.
Paul.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8674
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: GPS vraagje



Bericht door seth_space »

Interessant topic. Op basis van hier genoemde types ben ik wat gaan speuren en kom diverse configuraties tegen. Vraag is dan natuurlijk wa top bais van jullie ervaringen de beste set is.
Ik zie bij deze: ( met heel lange standby tijd)
https://nl.aliexpress.com/item/TKSTAR-T ... 65900.html

En deze: (als set met van alles erbij)
https://nl.aliexpress.com/item/Real-Tim ... 99831.html


Of hebben jullie een nog betere gevonden?
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Toedeledoki

Re: GPS vraagje



Bericht door Toedeledoki »

Zorg er aub wel voor dat het relais echt ruim de stroom van de brandstofpomp aankan. Dan is het geen probleem. Ik kom echter in mijn dagelijkse werk veel soort van alarmsystemen tegen die de hoofdstroom van de brandstofpomp onderbreken. Dit gaat soms een jaar goed, soms 10 jaar... Maar tegen tijd dat men al lang vergeten is dat het spul erin zit gaat het vroeg of laat een keer stuk. En dan zoeken maar ...

Persoonlijk ben ik er meer voorstander van om ergens een stuurstroompje van een relais te onderbreken. Maar dat vraagt meer kennis van het systeem.

Vergeet niet dat de Transponder in de sleutel al de allerbeste en ook nog eens de betrouwbaarste anti diefstal voorziening is. Daarom zal ik nooit zulke aftermarket troep in een auto willen bouwen. Tenminste niet als het de betrouwbaarheid van de auto nadelig kan beïnvloeden.
Toedeledoki

Re: GPS vraagje



Bericht door Toedeledoki »

Wil je de hoofdstroom van de brandstofpomp toch onderbreken dan zijn het de 2 dikke draden. Hier moet je 1 van onderbreken. De 2 dunnere zijn van de meter.
Gebruikersavatar
Going
Berichten: 3245
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

Re: GPS vraagje



Bericht door Going »

Zomaar een gedachte.
In de Ducato zit een crash sensor. Ik weet dat geactiveerd dat ding je stopt van starten. Misschien is dat een goede interrupt voor uw doeleind. Lijkt me wat minder problemen te geven dan in de pomp electronica te pielen.
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
Toedeledoki

Re: GPS vraagje



Bericht door Toedeledoki »

Op zich een hele goede gedachte. Maar de crashsensor van moderne auto's is volledig elektronisch. Helaas niet meer een simpel schakelaartje met een drukknopje zoals vroeger.
Gebruikersavatar
Kees_S
Berichten: 632
Lid geworden op: vr 05 aug 2011, 8:21
Locatie: Landgraaf (Z-L)

Re: GPS vraagje



Bericht door Kees_S »

paul snip schreef:Op zich een hele goede gedachte. Maar de crashsensor van moderne auto's is volledig elektronisch. Helaas niet meer een simpel schakelaartje met een drukknopje zoals vroeger.
Maar wel met een drukknop in het voeteneinde van de passagier weer te deactiveren. Daar zouden dus toch mogelijkheden moeten zijn. Wie helpt?
Dethleffs Magic Edition T4-EB & Fiat Ducato 180 Pk Automaat 5-2015 (MTM: 4.000 kg), ingevoerd met hulp van www.sfa-parkstad.nl voor 80 euro.
Afbeelding
Solo: Volvo XC60 T6 Polar+ Geartronic 7-2017
Afbeelding
Solo Ex: Volvo V70 T5 R-Design PowerShift 5-2012
Afbeelding
Plaats reactie