Communicatie onderweg tussen voertuigen/campers

Alles over navigatiesystemen, computer,
internet onderweg, mobiele telefonie en software.
Camper_01

Re: Communicatie onderweg tussen voertuigen/campers



Bericht door Camper_01 »

JoopBrekken schreef:
Camper_01 schreef: ............."zendvergunning " PA0's of iets dergelijks hebben verkregen.

Een echte zendamateur mag zijn apparatuur 2 meter, 70 cm, 20 meter, 40 meter, 80 meter ook NIET gebruiken om te kletsen etc. om campers bij elkaar te houden en de weg te wijzen, maar gebruiken om te communiceren met zijn radio vrienden waar ook ter wereld.
PA0 is alleen voor zendamateurs die meer als 40 jaar geleden hun machtiging hebben gehaald, daarna is PA3 enz gekomen.

Wat mag je bespreken: het gesprek moet zodanig onbelangrijk zijn dat je er niet de telefoon voor zou gebruiken. Dit was de PTT omschrijving.
Heb geschreven PA0 of iets dergelijks omdat mijn overleden vader dit zo had PA0 ......xyz! vandaar.

Als men luisterd op de desbetreffende frequenties hoort men vaak de meeste "onozele" gesprekken helaas.
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4251
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: Communicatie onderweg tussen voertuigen/campers



Bericht door JoopBrekken »

Mijn vader was PA0HCJ
en die gesprekken tja, ...
Gebruikersavatar
Bakkertjes
Berichten: 1687
Lid geworden op: zo 15 aug 2010, 10:14
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Communicatie onderweg tussen voertuigen/campers



Bericht door Bakkertjes »

In Kenia draaien de gidsen met hun voertuigen ook op de 27mc ,alleen hebben ze een kwart golf antenne op de achterbumper staan :cheers:

zo iets : http://www.ebay.com/itm/Jurassic-Park-S ... Sw6n5Xu6Z0
Op weg met een Mercedes 312d camper met Pilote Pacific 6900 opbouw
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4251
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: Communicatie onderweg tussen voertuigen/campers



Bericht door JoopBrekken »

3 mtr lengte is niet nodig, een verkorte 1/4 golf van ongeveer 1,5 mtr wil ook wel mits op een goed aardvlak. Is eventueel ook op een polyester zelf te maken met wat radialen tegen het dak.
Gebruikersavatar
gipje
Berichten: 47
Lid geworden op: wo 26 sep 2012, 18:20
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Communicatie onderweg tussen voertuigen/campers



Bericht door gipje »

Schoentje schreef:@1934
Precies wat je schrijft "een optie" heb er zelf nog geen ervaring mee maar overweeg hem wel aan te kopen en boven de 27mc (tussen plafond en 27mc is erg compact) in de Camper te plaatsen. Heb tot op heden alleen nog maar ervaringsinfo van de leveranciers ontvangen en heb wat gelezen over de USA tegenhanger. De USA tegenhanger zit evenwel op andere frequenties dus is wel qua instellingsgemak en vormgeving vergelijkbaar maar niet qua communicatie.

Vraag me nu even spontaan af ok ik dan ook de zelfde externe speaker kan gebruiken. Dus één speaker aansluiten op 2 zenders. Heb een externe speaker geplaatst links boven de bestuurdersdeur zodat het geluid dichter bij het gehoor zit en hij dus minder hard hoeft te staan waardoor de rest van de passagiers niet altijd gedwongen worden om mee te luisteren.

Groeten,

Twan
In de USA is de wetgeving anders dan hier. Kom je boven de 27 Mc dan kom je in de 10 mtr amateurband 28 Mc - 29 Mc. Voor deze band heb je een licentie nodig N is voldoende. Maar let op wij als zendamateurs zijn ook gebonden aan de CEPT regeling. Zo mag je in Frankrijk als N zendgemachtige ook niets. Ook is het in bezit hebben van zendapparatuur vaak strafbaar dus ik zou het gewoon bij 27 Mc houden.

Verstuurd vanaf mijn SM-T580 met Tapatalk
Gebruikersavatar
Schoentje
Berichten: 506
Lid geworden op: di 16 aug 2005, 12:53
Locatie: Groesbeek
Contacteer:

Communicatie onderweg tussen voertuigen/campers



Bericht door Schoentje »

Hoi Gipje,

Om misverstanden te voorkomen: met boven de 27mc bedoelde ik niet het zend bereik maar de montage plek in de camper. Bij ons zullen de 27mc en GB1 fysiek samen aan het plafond komen te hangen. Boven de 27mc is voldoende ruimte voor de kleine GB1.

Groeten,

Twan


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
MB 508D Marathonline, remtrommels voor vervangen door schrijfremmen, rondom hulpluchtvering, 170L Diesel tank en een OM364A (115PK turbo) met GasOtronic LPG Injectie systeem (resultaat totaal ± 140PK), 800watt zonnepanelen en 600Ah LifePo4 accu (http://www.jomaja.nl)
Gebruikersavatar
RobertMertens
Berichten: 544
Lid geworden op: ma 11 dec 2006, 17:48
Locatie: Heteren

Re: Communicatie onderweg tussen voertuigen/campers



Bericht door RobertMertens »

Kan iemand mij uitleggen waarom ik al rijdend (daar gaat het toch over in dit topic) in overtreding ben wanneer ik een GSM in de hand houd en eventueel gebruik en wanneer ik een zendmicrofoon van bv een 27 MC in diezelfde hand houd en eventueel gebruik, niet in overtreding zou zijn.
Robert.
Gebruikersavatar
beatrix18
Berichten: 4144
Lid geworden op: wo 20 sep 2006, 14:50

Re: Communicatie onderweg tussen voertuigen/campers



Bericht door beatrix18 »

Politiewoordvoerder Looije: ‘Maar gevaarlijk gedrag in het verkeer en je aandacht niet bij de weg hebben is wel strafbaar. We zullen mensen beboeten die bijvoorbeeld slingeren op de weg als ze hun aandacht niet bij de weg hebben.’ Bedraagt een boete voor een mobieltje in de hand tijdens het rijden 160 euro, de boete voor verkeersgevaarlijk gedrag kan oplopen tot enkele duizenden euro’s. ‘Het gaat ons er niet om veel boetes uit te delen’, benadrukt Looije. ‘Vaak zal het bij een waarschuwing blijven. De bedoeling is dat de campagne mensen bewust maakt van hun gedrag. Dat ze hun auto niet gebruiken als mobiel kantoor.

Het is niet verboden.. tenzij.. er is dus altijd wel een kapstok regel.

Peter
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6

Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18085
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Communicatie onderweg tussen voertuigen/campers



Bericht door Cee Pee »

Er is simpelweg een verbod in veel landen om een telefoon in je hand te hebben als je een motorvoertuig bestuurt.
Over een bakkie of mobilofoon wordt niets gezegd dus dat is niet verboden.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Camper_01

Re: Communicatie onderweg tussen voertuigen/campers



Bericht door Camper_01 »

Her is ook mogelijk om een zwanenhals microfoon en zendschakelaar te monteren. Dit wordt in alle politie overtuigen gedaan. Zelfs 2 stuks per voertuig.
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3047
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Communicatie onderweg tussen voertuigen/campers



Bericht door rijschoollucassen »

Het vasthouden van portofoons is in nl gewoon toegestaan. Het gaat dan om een gesloten comunicatie netwerk. Het lijkt vreemd, maar er is ook een groot verscil. Telefoons leiden veel meer af, omdat er een antwoord kom en ook gegeven wordt. Portofoons zijn korte mededelingen, die korte antwoorden vragen. Hier even tanken? Etc.

Ook in de rij-instructie werken we veel met portofoons. Hier verwachten we helemal geen antwoord. Vooruit kijken doen we twee keer zover als een andere bestuurder, omdat we bezig zijn met de situatie van de motorrijder die voor ons rijdt.

Groeten vanaf de Nuuverrstee,

Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
Gebruikersavatar
RobertMertens
Berichten: 544
Lid geworden op: ma 11 dec 2006, 17:48
Locatie: Heteren

Re: Communicatie onderweg tussen voertuigen/campers



Bericht door RobertMertens »

Bedankt voor de reacties.
Heb zelf ook nog ff gegoogled en de reacties komen overeen.
In geval van gevaarlijk rijgedrag kan de handhaver art 5 van de WVW toepassen.
Robert.
ErikO
Berichten: 12
Lid geworden op: za 08 aug 2009, 19:19
Locatie: Beek en Donk

Re: Communicatie onderweg tussen voertuigen/campers



Bericht door ErikO »

Het bereik van 27 mhz kan makkelijk 40 km zijn...tenminste bij mij..20 watt en een little will kleefvoet
Camper_01

Re: Communicatie onderweg tussen voertuigen/campers



Bericht door Camper_01 »

ErikO schreef:Het bereik van 27 mhz kan makkelijk 40 km zijn...tenminste bij mij..20 watt en een little will kleefvoet
Dan ben ik bang dat dit kennelijk geen legale apparatuur is.
Plaats reactie