Communicatie onderweg tussen voertuigen/campers
Re: Communicatie onderweg tussen voertuigen/Campers
@Campergenot
Zie je toevoeging , maar heb je het draadje helemaal gelezen?
Toch even een inhoudelijk reactie:
SMS bezit nu net totaal niet de eigenschap die TS zoekt. Communicatie met meerdere tegelijk? Mede daarom heeft WhatsApp met zijn groepsfunctie naast het feit dat het gratis is zo'n vlucht genomen.
Verder ben je net als met WhatsApp afhankelijk van een netwerk van derden, weliswaar geen roaming kosten, maar bij sommige abo's, en landen zijn de kosten per saldo nog hogere als bij roaming.
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Zie je toevoeging , maar heb je het draadje helemaal gelezen?
Toch even een inhoudelijk reactie:
SMS bezit nu net totaal niet de eigenschap die TS zoekt. Communicatie met meerdere tegelijk? Mede daarom heeft WhatsApp met zijn groepsfunctie naast het feit dat het gratis is zo'n vlucht genomen.
Verder ben je net als met WhatsApp afhankelijk van een netwerk van derden, weliswaar geen roaming kosten, maar bij sommige abo's, en landen zijn de kosten per saldo nog hogere als bij roaming.
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
MB 508D Marathonline, remtrommels voor vervangen door schrijfremmen, rondom hulpluchtvering, 170L Diesel tank en een OM364A (115PK turbo) met GasOtronic LPG Injectie systeem (resultaat totaal ± 140PK), 800watt zonnepanelen en 600Ah LifePo4 accu (http://www.jomaja.nl)
-
- Berichten: 18579
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 9:05
- Locatie: Provincie Groningen
Re: Communicatie onderweg tussen voertuigen/Campers
In het zuidoosten van Marokko, op de pistes, staan geen masten.
Daar heb je helemaal geel internet dus.
Daar heb je helemaal geel internet dus.
Slava Ukraini
Nooit meer een Hymer!
De kunst van het niks doen is moeilijk om te leren.
Maar als je het eenmaal goed kan, heb je het er de gehele dag druk mee.
Nooit meer een Hymer!
De kunst van het niks doen is moeilijk om te leren.
Maar als je het eenmaal goed kan, heb je het er de gehele dag druk mee.
Re: Communicatie onderweg tussen voertuigen/Campers
In 2002 mocht je in Marokko geen gebruik maken van 27mc, bakkie en antenne moesten worden verwijderd, is dat nu wel toegestaan?
Een vlinder telt geen maanden doch momenten en heeft tijd genoeg!
Er zijn momenten waarop zelfs een muis verandert in een tijger!
Er zijn momenten waarop zelfs een muis verandert in een tijger!
- Aloys
- Site Admin
- Berichten: 19069
- Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
- Locatie: Kampen
- Contacteer:
Re: Communicatie onderweg tussen voertuigen/Campers
In Europa heb je de keuze uit 27Mc of PMR-portofoons.
Alles daarbuiten, 5 Watt, Motorola porto's etc. etc. is zonder bijbehorende vergunning illegaal
en in sommige landen zijn ze daar niet mals mee!
Ik heb ooit een zendvergunning aangevraagd bij het Marokkaanse Ministerie voor Telecommunicatie.
Die werd doorgestuurd naar de Marokkaanse Binnenlandse Veiligheidsdient; nooit meer wat van
gehoord.
Ik zou bijv. in Marokko niet gaan zenden met illegaal spul. Zo aantrekkelijk zijn die gevangenissen
daar niet...
Zie ook: http://www.camperforum.nl/viewtopic.php?f=10&t=8430902
Alles daarbuiten, 5 Watt, Motorola porto's etc. etc. is zonder bijbehorende vergunning illegaal
en in sommige landen zijn ze daar niet mals mee!
Ik heb ooit een zendvergunning aangevraagd bij het Marokkaanse Ministerie voor Telecommunicatie.
Die werd doorgestuurd naar de Marokkaanse Binnenlandse Veiligheidsdient; nooit meer wat van
gehoord.
Ik zou bijv. in Marokko niet gaan zenden met illegaal spul. Zo aantrekkelijk zijn die gevangenissen
daar niet...
Zie ook: http://www.camperforum.nl/viewtopic.php?f=10&t=8430902
- Aloys
- Site Admin
- Berichten: 19069
- Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
- Locatie: Kampen
- Contacteer:
Re: Communicatie onderweg tussen voertuigen/campers
Eigenlijk niet. Het landschap, de afstanden en een slecht geplaatste antenne zijn vaak de1934 schreef:Iemand een idee, hoe het beste te communiceren onderling (lees meerdere voertuigen in een zelfde gebied/rijrichting) kort gezegd we rijden met een groep van 5 Campers richting een reisbestemmingen en willen onderweg buiten telefoneren met elkaar communiceren,gebruiken nu 27mc maar voldoet lang niet altijd!
Alternatieven ?
beperkende factoren.
Ik heb eens 50km overbrugd vanuit de bergen in Normandië naar een camping in Bretagne.
De auto in de bergen reed toevallig op het hoogste punt, ik had op de camping een 2m lange
antenne op een mastje van 9m gezet, samen dus 11m hoog.
Dat was mobilifoon apparatuur op 145MHz. Moet je wel vergunning voor hebben. Uiterste
bereik tussen 2 auto's is hoogstens een 10, 20km. Dan is het wel op. En met een berg(je)
ertussen is het zomaar afgelopen, want de antennes zouden elkaar eigenlijk moeten kunnen
zien...
Op 80 meter is mijn bereik overdag wel groter, maar dan moet ik 40m draad wegspannen vanaf
een mastje van 10 tot 20m hoog.
OP 40 meter bereik ik heel Europa, behalve de mensen die dichter bij mij zitten dan een paar
honderd kilometer. Leuk om met de vrienden thuis te praten, niet voor de medereizigers.
Dan gebruik ik een meer dan 10m lange vishengel achterop de camper, met 10m draad erlangs.
Op de rest van de kortegolf zo ongeveer hetzelfde verhaal.
Tot een kilometer of vijf is 27Mc de beste keuze (mits een goede en hooggeplaatste antenne),
op een kunststof dak werkt dat toch al wat minder...
Van een paar honderd meter tot 2km is PMR de beste keuze, gewoon de porto op het dashboard.
Boven de 5km is de telefoon ideaal
Er is toch zo'n supergoedkope KPN-sim, niet zo snel mar heel goedkoop. En volgend voorjaar
wordt internet-roaming ook afgeschaft, toch?
Re: Communicatie onderweg tussen voertuigen/campers
Deel de mening van Aloys. Het is alleen met professionele radio communicatie apparatuur mogelijk om deze communicatie tussen voertuigen betrouwbaar te doen. Of met GSM telefoons, bijna alle andere apparatuur is in de meeste landen illegaal en het ook meestal onbetaalbaar. Radio zendamateurs zijn wel vindingrijk maar niet alles gaat dan legaal.
- Aloys
- Site Admin
- Berichten: 19069
- Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
- Locatie: Kampen
- Contacteer:
Re: Communicatie onderweg tussen voertuigen/campers
Dat laatste wil ik even tegenspreken
Om een Nederlandse radioamateur te worden heb ik meerdere examens afgelegd en van de overheid een "kenteken"
(callsign, radio roepnaam) gekregen: PA3DAT. Daaraan ben ik herkenbaar als Nederlandse radioamateur. Wat ik doe
is dus gewoon legaal, ik doe geen illegale dingen. Ik mag 400 Watt zendvermogen hebben maar gebruik amper de
helft. Ik zend op de ons toegewezen frequenties, niets illegaal dus. Meer info op http://www.aloys.nl/radio/radioamateurs
Ik bedoel maar:een zendamateur of radioamateur is geen etherpiraat en we draaien ook geen plaatjes...
De reden dat wij als radioamateurs wél contact kunnen onderhouden over grotere afstanden (van auto naar auto) is
omdat we over heel Europa een netwerk van steunzenders hebben. Dan kan ik bijv. praten met camperende radiovrienden
die 100km verderop op een camperplaats of camping staan.
Maar die steunzenders zijn ván, vóór en dóór onszelf aangeschaft, geplaatst en worden onderhouden. Alleen al in ons
eigen stadje (Kampen) ben ik met een simpele portofoon van € 12,50 uit China te horen in heel Noord-Nederland, heel
Zuid-Nederland (tot in België) en in een straal van 15km om ons heen.
Zo'n goedkope porto mag je alleen gebruiken als je een zendmachtiging hebt, en na aankoop moet ie volledig opnieuw
geprogrammeerd worden want standaard werken dié Chinese porto's in het C2000-gebied van de Nederlandse
politie/ambulances etc. En die worden niet vrolijk van storing door Chinese portofoons!
Om een Nederlandse radioamateur te worden heb ik meerdere examens afgelegd en van de overheid een "kenteken"
(callsign, radio roepnaam) gekregen: PA3DAT. Daaraan ben ik herkenbaar als Nederlandse radioamateur. Wat ik doe
is dus gewoon legaal, ik doe geen illegale dingen. Ik mag 400 Watt zendvermogen hebben maar gebruik amper de
helft. Ik zend op de ons toegewezen frequenties, niets illegaal dus. Meer info op http://www.aloys.nl/radio/radioamateurs
Ik bedoel maar:een zendamateur of radioamateur is geen etherpiraat en we draaien ook geen plaatjes...
De reden dat wij als radioamateurs wél contact kunnen onderhouden over grotere afstanden (van auto naar auto) is
omdat we over heel Europa een netwerk van steunzenders hebben. Dan kan ik bijv. praten met camperende radiovrienden
die 100km verderop op een camperplaats of camping staan.
Maar die steunzenders zijn ván, vóór en dóór onszelf aangeschaft, geplaatst en worden onderhouden. Alleen al in ons
eigen stadje (Kampen) ben ik met een simpele portofoon van € 12,50 uit China te horen in heel Noord-Nederland, heel
Zuid-Nederland (tot in België) en in een straal van 15km om ons heen.
Zo'n goedkope porto mag je alleen gebruiken als je een zendmachtiging hebt, en na aankoop moet ie volledig opnieuw
geprogrammeerd worden want standaard werken dié Chinese porto's in het C2000-gebied van de Nederlandse
politie/ambulances etc. En die worden niet vrolijk van storing door Chinese portofoons!
Re: Communicatie onderweg tussen voertuigen/campers
Ter verduidelijking ,word ook niet gebruikt voor rijden in colonne,maar louter in een niet piste gebied,vaak met het zandduinen voertuigen zitten dan vaak in een cirkel van 5 kilometer.
De Motorola mobi,s gaan dit jaar voor het eerst mee,zodra er wat meer over bekend is zal ik het posten.
Met bovenstaande in mijn hoofd (waarvoor dank zendamateurs Aloys en vele andere) zal de keuze dus blijven steken bij de welbekende 27mc of de walki tolkie,s hopelijk zijn de Motorola,s van een dusdanige kwaliteit dat ze de eerdere Chinese overtreffen.
Groet
De Motorola mobi,s gaan dit jaar voor het eerst mee,zodra er wat meer over bekend is zal ik het posten.
Met bovenstaande in mijn hoofd (waarvoor dank zendamateurs Aloys en vele andere) zal de keuze dus blijven steken bij de welbekende 27mc of de walki tolkie,s hopelijk zijn de Motorola,s van een dusdanige kwaliteit dat ze de eerdere Chinese overtreffen.
Groet
- JoopBrekken
- Berichten: 4251
- Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
- Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.
Re: Communicatie onderweg tussen voertuigen/campers
Arjan, een goede buiten antenne eraan ( bij alle deelnemers) is voor het bereik heel belangrijk!
Re: Communicatie onderweg tussen voertuigen/campers
@Joop,
Dat kan ik onderschrijven. Als ik een van onze Midland G9's (zijn allen voorzien van het Midland Flex setje waardoor je er ipv de Midland Flex-Antenne er ook een externe antenne op kunt schroeven) aansluit op een dakantenne maakt dat fors wat uit in het bereik.
Maar het plaatsen van de Flex-Set valt net als het gebruik van 5watt ipv 0,5watt in de categorie: "Niet toegestaan".
Ga zelf binnenkort een Midland GB1 (zie eerder in dit draadje en separaat draadje) plaatsen (is besteld) en ben benieuwd of het bereik daarvan inderdaad zo goed is als de fabrikant zegt.
Dat kan ik onderschrijven. Als ik een van onze Midland G9's (zijn allen voorzien van het Midland Flex setje waardoor je er ipv de Midland Flex-Antenne er ook een externe antenne op kunt schroeven) aansluit op een dakantenne maakt dat fors wat uit in het bereik.
Maar het plaatsen van de Flex-Set valt net als het gebruik van 5watt ipv 0,5watt in de categorie: "Niet toegestaan".
Ga zelf binnenkort een Midland GB1 (zie eerder in dit draadje en separaat draadje) plaatsen (is besteld) en ben benieuwd of het bereik daarvan inderdaad zo goed is als de fabrikant zegt.
MB 508D Marathonline, remtrommels voor vervangen door schrijfremmen, rondom hulpluchtvering, 170L Diesel tank en een OM364A (115PK turbo) met GasOtronic LPG Injectie systeem (resultaat totaal ± 140PK), 800watt zonnepanelen en 600Ah LifePo4 accu (http://www.jomaja.nl)
Re: Communicatie onderweg tussen voertuigen/campers
Aloys, u heeft voor een groot gedeelte gelijk met uw omschrijving van zendamateurs die bv een door de Nederlandse overheid of welke overheid dan ook een "zendvergunning " PA0's of iets dergelijks hebben verkregen. Maar er zijn er ook nogal die zich "zendamateur" noemen en die zenden met alles wat er verboden is. Zendvermogen, frequentie, antenne hoogte etc.Camper_01 schreef:Deel de mening van Aloys. Het is alleen met professionele radio communicatie apparatuur mogelijk om deze communicatie tussen voertuigen betrouwbaar te doen. Of met GSM telefoons, bijna alle andere apparatuur is in de meeste landen illegaal en het ook meestal onbetaalbaar. Radio zendamateurs zijn wel vindingrijk maar niet alles gaat dan legaal.
Ook zijn er bij mijn bedrijf de nodige personen al dan niet met een vergunning geweest die van alles en nog wat wilde laten "opvoeren". Uiteraard is (was) mijn bedrijf (ben inmiddels geen eigenaar meer" als importeur van professionele zendapparatuur die overigens ook door de openbare orde diensten worden gebruikt volledig uitgerust om dit te kunnen doen.
Een echte zendamateur mag zijn apparatuur 2 meter, 70 cm, 20 meter, 40 meter, 80 meter ook NIET gebruiken om te kletsen etc. om campers bij elkaar te houden en de weg te wijzen, maar gebruiken om te communiceren met zijn radio vrienden waar ook ter wereld.
Overigens moet elk in Europa te gebruiken apparaat voorzien zijn van CE markering en voldoen aan de eisen als gesteld door ETSI. En dit komt bij die voornoemde Chinese apparaten uiteraard meestal niet voor.
Overigens wordt er ook professionele Chinese zendapparatuur gebruikt in Nederland, denk maar aan de nieuwe ontwikkelingen in het C2000 radionetwerk.
-
- Berichten: 4541
- Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 16:24
- Locatie: Gasselternijveen
Re: Communicatie onderweg tussen voertuigen/campers
Ik zou mijn geld zetten op de 27 MHz, en dan er voor zorgen dat je een goede echte antenne gebruikt.
Want dat bepaalt je praktijk en ga als vuist regel er van uit dat een ideale antenne voor de 27 MHz zo een 2.5 meter lang is.
En als je dat afzet tegen een antenne van 30 cm, dan kun je er voorzichtig van uit gaan dat je behoorlijk moet inleveren op prestaties.
De bekende antenne, de DV27, is een prima antenne, en dan wel de lange uitvoering van 1 meter nog wat lang.
Theo
Want dat bepaalt je praktijk en ga als vuist regel er van uit dat een ideale antenne voor de 27 MHz zo een 2.5 meter lang is.
En als je dat afzet tegen een antenne van 30 cm, dan kun je er voorzichtig van uit gaan dat je behoorlijk moet inleveren op prestaties.
De bekende antenne, de DV27, is een prima antenne, en dan wel de lange uitvoering van 1 meter nog wat lang.
Theo
Re: Communicatie onderweg tussen voertuigen/campers
Dat zijn geen zendamateurs maar etherpiraten.Camper_01 schreef:Maar er zijn er ook nogal die zich "zendamateur" noemen en die zenden met alles wat er verboden is. Zendvermogen, frequentie, antenne hoogte etc.
- JoopBrekken
- Berichten: 4251
- Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
- Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.
Re: Communicatie onderweg tussen voertuigen/campers
PA0 zijn zendamateurs die meer als 40 jaar geleden hun machtiging hebben gehaald, daarna is PA3, PD enz gekomen.Camper_01 schreef: ............."zendvergunning " PA0's of iets dergelijks hebben verkregen.
Een echte zendamateur mag zijn apparatuur 2 meter, 70 cm, 20 meter, 40 meter, 80 meter ook NIET gebruiken om te kletsen etc. om campers bij elkaar te houden en de weg te wijzen, maar gebruiken om te communiceren met zijn radio vrienden waar ook ter wereld.
Wat mag je bespreken: het gesprek moet zodanig onbelangrijk zijn dat je er niet de telefoon voor zou gebruiken. Dit was de PTT omschrijving.
Ook moesten we aan het begin en eind van het gesprekje 3 x onze callsign spellen.
Inmiddels gaat het allemaal wat makkelijker.
Laatst gewijzigd door JoopBrekken op do 24 nov 2016, 10:32, 1 keer totaal gewijzigd.