Communicatie onderweg tussen voertuigen/campers

Alles over navigatiesystemen, computer,
internet onderweg, mobiele telefonie en software.
Gebruikersavatar
1934
Berichten: 241
Lid geworden op: di 08 nov 2016, 5:39
Locatie: Onderweg

Communicatie onderweg tussen voertuigen/campers



Bericht door 1934 »

Geachte camperaars,

Iemand een idee,hoe het beste te communiceren onderling (lees meerdere voertuigen in een zelfde gebied/rijrichting) kort gezegd we rijden met een groep van 5 Campers richting een reisbestemmingen en willen onderweg buiten telefoneren met elkaar communiceren,gebruiken nu 27mc maar voldoet lang niet altijd !

Alternatieven ?

Graag reactie
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3047
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Communicatie onderweg tussen voertuigen/Campers



Bericht door rijschoollucassen »

Dan zou je aan PMR-portofoons moeten denken, maar ook het bereik daarvan is niet veel beter dan de 27Mc. Er schijnt een nieuwe PMR-norm te zijn waarmee het bereik wat vergroot wordt.

Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
PE1OPQ Theo
Berichten: 4541
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 16:24
Locatie: Gasselternijveen

Re: Communicatie onderweg tussen voertuigen/Campers



Bericht door PE1OPQ Theo »

27 MHz zou toch mobiel een bereik van 5 kilometer moeten halen.
En dit zonder al te veel problemen, lees moeite.
Je kunt ook zendamateur worden, heb je wat meer frequenties tot je beschikking.

Theo
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18085
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Communicatie onderweg tussen voertuigen/Campers



Bericht door Cee Pee »

Whatsapp, even een groepje aanmaken.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
Schoentje
Berichten: 506
Lid geworden op: di 16 aug 2005, 12:53
Locatie: Groesbeek
Contacteer:

Re: Communicatie onderweg tussen voertuigen/Campers



Bericht door Schoentje »

CeePee,

Een WhatsApp groep is mijn inziens vooralsnog alleen een oplossing binnen NL (of je moet de roaming kosten voor lief willen nemen) en betekend dat de communicatie verloopt via een ander persoon als de chauffeur. GSM in de hand voor een WhatsApp is net zo fout (en dan bedoel ik niet alleen de kans op een bon...., maar ook de verkeersveiligheid) als het bellen met een GSM.

Hiermee wil ik niet zeggen dat het gebruik van een 27mc of PMR microfoon wel per definitie veilig zou zijn. Het is een aflopende schaal van "minder onveilig" lopend van "WhatsApp/SMS" via "bellen met GSM" naar "27mc/PMR gebruik" tot aan "tegen de chauffeur praten" (denk bij dat laatste aan het verbod in bussen om tijdens het rijden met de chauffeur te praten)

Maar terug naar vraag:
Heb zelf een 27mc (in de praktijk vaak minder effectief vanwege de overbevolking met Oost-Europese talen op sommige kanalen) en Midland G9 met Flex-antenne aansluiting in gebruik (heeft de mogelijkheid voor een externe dak antenne en er zijn meer PMR als 27mc gebruikers), maar overweeg een Midland GR1 (zie ander draadje) te plaatsen. Dit is een PMR (446) in de vorm van een "bakkie" met een externe "vaste" antenne.

Dus voordelen van een 27mc bak in de vormgeving en microfoon gebruik gecombineerd met de voordelen van een PMR Porto.

Draadje Midland GB1

Voor spec's zie: Midland GB1

Groeten,

Twan
Bijlagen
681549_C1198.01_1.jpg
681549_C1198.01_1.jpg (60.97 KiB) 3069 keer bekeken
MB 508D Marathonline, remtrommels voor vervangen door schrijfremmen, rondom hulpluchtvering, 170L Diesel tank en een OM364A (115PK turbo) met GasOtronic LPG Injectie systeem (resultaat totaal ± 140PK), 800watt zonnepanelen en 600Ah LifePo4 accu (http://www.jomaja.nl)
Gebruikersavatar
1934
Berichten: 241
Lid geworden op: di 08 nov 2016, 5:39
Locatie: Onderweg

Re: Communicatie onderweg tussen voertuigen/Campers



Bericht door 1934 »

Wats up is inderdaad geen optie,vaak ook geen bereik op zuid-oostelijke piste,s in Marocco.
Als ik twan goed begrijp is de Midland een optie om beter te communiceren,voor wat betreft de 27mc blijkt in de praktijk het helaas de laatste jaren onmogelijk om verder te komen dan een kilometertje of twee.
Gebruikersavatar
Schoentje
Berichten: 506
Lid geworden op: di 16 aug 2005, 12:53
Locatie: Groesbeek
Contacteer:

Re: Communicatie onderweg tussen voertuigen/Campers



Bericht door Schoentje »

@1934
Precies wat je schrijft "een optie" heb er zelf nog geen ervaring mee maar overweeg hem wel aan te kopen en boven de 27mc (tussen plafond en 27mc is erg compact) in de Camper te plaatsen. Heb tot op heden alleen nog maar ervaringsinfo van de leveranciers ontvangen en heb wat gelezen over de USA tegenhanger. De USA tegenhanger zit evenwel op andere frequenties dus is wel qua instellingsgemak en vormgeving vergelijkbaar maar niet qua communicatie.

Vraag me nu even spontaan af ok ik dan ook de zelfde externe speaker kan gebruiken. Dus één speaker aansluiten op 2 zenders. Heb een externe speaker geplaatst links boven de bestuurdersdeur zodat het geluid dichter bij het gehoor zit en hij dus minder hard hoeft te staan waardoor de rest van de passagiers niet altijd gedwongen worden om mee te luisteren.

Groeten,

Twan
MB 508D Marathonline, remtrommels voor vervangen door schrijfremmen, rondom hulpluchtvering, 170L Diesel tank en een OM364A (115PK turbo) met GasOtronic LPG Injectie systeem (resultaat totaal ± 140PK), 800watt zonnepanelen en 600Ah LifePo4 accu (http://www.jomaja.nl)
enschedem
Berichten: 115
Lid geworden op: zo 04 mar 2012, 22:36
Locatie: Enschede

Re: Communicatie onderweg tussen voertuigen/Campers



Bericht door enschedem »

En gewoon s ochtends afspreken wat het doel van de dag is en ieder op zich zelf er naar toe rijden? Ik wordt altijd heel zenuwachtig als ik in een colonne mee moet rijden.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Schoentje
Berichten: 506
Lid geworden op: di 16 aug 2005, 12:53
Locatie: Groesbeek
Contacteer:

Re: Communicatie onderweg tussen voertuigen/Campers



Bericht door Schoentje »

Sterker nog ik heb zelfs ronduit een hekel aan het in colonne rijden. Als eerste wil nog maar voor het rijden verderop in de colonne pas ik eigenlijk altijd. Behoudens bij een verplaatsing over korte afstand.

Maar juist daarom gebruik ik/zoek ik zendapparatuur die verder rijkt dan zichtafstand.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
MB 508D Marathonline, remtrommels voor vervangen door schrijfremmen, rondom hulpluchtvering, 170L Diesel tank en een OM364A (115PK turbo) met GasOtronic LPG Injectie systeem (resultaat totaal ± 140PK), 800watt zonnepanelen en 600Ah LifePo4 accu (http://www.jomaja.nl)
concorde
Berichten: 538
Lid geworden op: ma 19 mei 2003, 11:14
Locatie: Heemskerk/Altea

Re: Communicatie onderweg tussen voertuigen/Campers



Bericht door concorde »

Gebruiken al jaren portofoons van Motorola tot volle tevredenheid. Ongeveer 2 km bereik. Zijn zo verkrijgbaar in de winkel zonder vergunning.
Nico
Gebruikersavatar
Schoentje
Berichten: 506
Lid geworden op: di 16 aug 2005, 12:53
Locatie: Groesbeek
Contacteer:

Communicatie onderweg tussen voertuigen/Campers



Bericht door Schoentje »

@Concorde
Dat zullen dus PMR 446 porto's zijn, vergelijkbaar met de Midland G7, G9 enz. Inderdaad vergunning vrij maar mogen officieel maar 0,5watt vermogen hebben en moeten verplicht een vaste antenne hebben.

Echter veel PMR porto's zijn simpel aan te passen qua vermogen en antenne of zelfs te koop in een export versie met 5watt.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Laatst gewijzigd door Schoentje op wo 23 nov 2016, 13:34, 1 keer totaal gewijzigd.
MB 508D Marathonline, remtrommels voor vervangen door schrijfremmen, rondom hulpluchtvering, 170L Diesel tank en een OM364A (115PK turbo) met GasOtronic LPG Injectie systeem (resultaat totaal ± 140PK), 800watt zonnepanelen en 600Ah LifePo4 accu (http://www.jomaja.nl)
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18085
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Communicatie onderweg tussen voertuigen/Campers



Bericht door Cee Pee »

Schoentje schreef:CeePee,

Een WhatsApp groep is mijn inziens vooralsnog alleen een oplossing binnen NL (of je moet de roaming kosten voor lief willen nemen)............
Het whatsapp gebruik valt wel mee hoor.
Whatsapp

Dat je een app veel gebruikt hoeft niet automatisch te betekenen dat je dan ook honderden of zelfs duizenden MB's verder bent. Neem een berichten-dienst als Whatsapp: per ontvangen en verstuurd (tekst)bericht ben je minder dan 1KB kwijt. Stel je verstuurt per dag 100 berichten en ontvangt er net zoveel, dan ben je per maand in totaal 100+100 = 200 berichten * 30 dagen = 6000 berichten = 6000KB = 6 MB. Dat is dus 6 MB per maand! Zulke kleine internet bundels bestaan er niet eens. Ga je foto's en filmpjes versturen dan ben je natuurlijk meer data kwijt, maar dan nog valt het allemaal wel mee. Stel je verstuurt en ontvangt per maand in totaal 100 foto's, die gemiddeld 100KB innemen, dan zijn we nog steeds maar 10 MB verder. T-Mobile en Robin Mobile bieden een abonnement aan met internet op lage snelheid, ideaal als je niet voor onverwachte kosten wilt komen te staan.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
Schoentje
Berichten: 506
Lid geworden op: di 16 aug 2005, 12:53
Locatie: Groesbeek
Contacteer:

Communicatie onderweg tussen voertuigen/Campers



Bericht door Schoentje »

@CeePee
Dat een WhatsApp bericht op zich weinig data verbruikt is me bekend, maar het verondersteld wel dat je doorlopend je roaming aan moet hebben staan en dat je dan of alle handen andere data binnen gaat halen/krijgen met alsnog redelijk wat data verbruik, of dat je een hoge mate van discipline moet hebben en alles behalve WhatsApp moet verbieden data roaming te gebruiken.

De praktijk bij mijn roaming gebruik is dat je toch altijd sneller door je bundel heen bent als je zou verwachten om dat het tot je nemen van overige info, als is het maar het weer, verkeersinfo of even een mailtje toch meer data opslurpt als dat je verwacht.

Het is niet voor niets dat roaming de "melkkoe" van de telecom bedrijven is.

Maar los daarvan is gebruik van WhatsApp door de chauffeur niet echt als veilig te bestempelen, en alleen dat is voor mij al een rede om deze optie, los van de roaming, over te laten aan een mede passagier als het dan toch de enige optie is.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
MB 508D Marathonline, remtrommels voor vervangen door schrijfremmen, rondom hulpluchtvering, 170L Diesel tank en een OM364A (115PK turbo) met GasOtronic LPG Injectie systeem (resultaat totaal ± 140PK), 800watt zonnepanelen en 600Ah LifePo4 accu (http://www.jomaja.nl)
campergenot
Berichten: 776
Lid geworden op: ma 25 nov 2013, 15:07

Re: Communicatie onderweg tussen voertuigen/Campers



Bericht door campergenot »

Wel eens van SMS-jes gehoord? :-B
Plaats reactie